۱۰ حقیقت جالب و خواندنی درباره کشور سوییس که نمی دانید

کشور زیبای سوییس به داشتن بانکای قابل اعتماد، شکلاتای فراوون و رشته کوه های آلپ که گاوهای منطقه اون بهترین شیر دنیا رو دارن می شناسنش. اما اینا حیرت انگیزترین چیزایی نیستن که در کشور سوییس پیدا می کنین.

۱- پایتخت و رئیس جمهور نداره

شهر برن پایتخت رسمی کشور سوییس نیس و شخص اول کشور واقعا رئیس کنفدراسیون سوییسه نه رئیس جمهور اون. در این کشور چهار زبون رسمی هست.
شهروندان سوییسی حق لغو قوانین مصوب مجلس کشور رو دارن و هیچ درگیری نژادی ای در این کشور وجود نداره.

۲- آزاد اندیشانه ترین قوانین رو درمورد اسلحه داره

از اونجایی که این کشور در هیچ درگیری نظامی دخالت نداره، خیلی از مردم تصور می کنن سوییس سرزمین مردمون صلح طلبه. اما این مسأله به طور کامل غلطه. در سوییس خدمت سربازی اجباریه و از سن هیجده سالگی شروع می شه.
بیشتر جمعیت مردان در نیروی ذخیره ارتش هستن، به خاطر همین مردان در خونه اسلحه نگهداری می کنن و واسه به کار گیری اون در هر وقتی آماده هستن.

در این کشور ۸ میلیون جمعیت و ۴ میلیون اسلحه هست (واسه هر ۱۰۰ نفر۵۰ اسلحه). با این حال، سوییس در دنیا پایین ترین اندازه ارتکاب جرم رو داره.
علاوه بر این، فروش مشروبات الکلی فقط از ساعت ۱۰ شب شروع می شه.

۳- رشوه خواری چیزی قانونیه

در سال ۲۰۱۷، سوییس در رتبه سوم فهرست کشورهایی قرار گرفت که مقابله ای جدی و فعال در مورد رشوه خواری دارن. اما نکته عجیب اون هستش که کشور سوییس عزمشو جزم کرد رشوه رو به عنوان شکلی از پرداخت واسه خدمات خاص قانونی کنه.
اونا تصور می کنن این کار از مقابله با رشوه خواری موثرتره.

۴- جریمه ها براساس درآمد افراد محاسبه می شه

بیشترین جریمه رانندگی با سرعت غیر مجاز در دنیا واسه کشور سوییسه. اما جریمه ها در این کشور ثابت نیستن و بر از پایه اندازه درآمد شهروندان محاسبه می شن.
برداشت اونا از عدالت این جوری س.

۵- بیشترین صادرات اون در بخش شکلاته

در شهر برن، هرساله بیشتر از ۷ میلیون قطعه شکلات مشهور «تابلرون» تولید می شه.
یه جور شکلات یاقوتی رنگ هم از اختراعات جدید این کشوره.

یکی از شرکتای سوییسی شمشای طلایی تولید می کنه که به شکل قطعات شکلات هستن و میشه اونا رو خیلی راحت به تیکهای کوچیک تری تقسیم کرد که یه گرم وزن دارن و واسه پرداخت هزینه قابل استفاده هستن.

۶- چاقوهای سوییسی در اصل واسه رم هستن

چاقوهای سوییسی در اواخر قرن نوزدهم ساخته شدن اما درحقیقت نمونه اولیه این چاقوها به وقتی دورتر تعلق داره.
در یکی از موزه های کمبریج، یه وسیله چند منظوره هست که در رم باستان ساخته شده.
این وسیله شامل قاشق، چنگال، تیغ، خلال دندون، کاردک و یه جور سیخه.

نوشته دیگر :   علم چه نظری درباره تأثیر ازدواج بر جسم و روح افراد دارد؟

فقط بخش چاقوهای سوییسی که در سوییس ساخته نمی شه دربازکنه. این قسمت در کشور ژاپن تولید می شه.

۷- بابا نوئل به همراه یه مرد عجیب میاد

در سوییس بابا نوئل روز ششم دسامبر با کیسه بزرگی از آبنبات، کره بادام زمینی و نارنگی به دیدن بچه ها میره. اما اون تنها نیس و مرد عجیبی همراه اونه که با چهره و لباسایی مشکی رنگ ظاهری ترسناک داره.
این مرد بچه های شرور رو با چوب تنبیه می کنه.
اما بچهایی که قول بدن در سال آینده بچه بهتری باشن تنبیه نمی شن.

۸- یه هتل روباز داره

دو داداش سوییسی به اسمای  فرانک و پاتریک ریکلین، در میان رشته کوه های آلپ یه هتل روباز گشایش کردن . یه شب اقامت در اتاقای بدون دیوار و سقف این هتل ۳۰۰ دلار هزینه داره.
این هتل در ارتفاع ۴ هزار پایی از سطح دریا (حدود ۱۲۱۹ متر) قرار گرفته. در اتاقای هتل، علاوه بر تخت دو نفره، میزهای پاتختی و تلویزیون هست.
باحال ترین ویژگی اتاقای این هتل، منظره کشور سوییسه که درست در برابر تخت قرار داره.

۹- اولین برگی که روی درخت بلوط ژنو برید نماد شروع بهاره

در شهر ژنو، بیشتر از ۲۰۰ ساله که سنت خاصی درخصوص فرا رسیدن بهار هست.
با رویش اولین برگ روی درخت بلوط کنار ساختمون دولت در شهر ژنو، بهار به طور رسمی شروع می شه.
در بیشتر مواقع، بهار از ماه مارس (در ماه اسفند) شروع می شه اما بعضی وقتا هم اتفاقات بامزه ای اتفاق می افته. مثلا در سال ۲۰۰۲، اولین برگ درخت در ۲۹ دسامبر (اوایل دی ماه) ظاهر شد یا در سال ۲۰۰۶، رویش برگا دوبار و اول در ماه مارس و بعد در ماه اکتبر (آبان) اتفاق افتاد.

۱۰- از خوکچهای هندی مراقبت می کنن

مردم سوییس بیشتر از یه خوکچه هندی به عنوان حیوان خونگی دارن. این مسأله به دلیل اون هستش که محققان فهمیدن این حیوانات در تنهایی بسیار غمگین می شن و نیاز به یه همدم دارن. به خاطر همین با مرگ یکی از خوکچهای هندی، صاحب اون باید خوکچه دیگری بخره و اینطوری سوییسیا تا آخر عمر از خوکچهای هندی مراقبت می کنن. واسه جلوگیری از این مسأله، سرویس خاصی واسه اجاره خوکچها در نظر گرفته شده؛ طوریکه شهروندان در هر زمان می تونن خوکچه ای رو که خریدن، به مبلغ نصف قیمت اولیه اون پس بدن.

در مورد گربه ها، مردم اجازه دارن تنها یه گربه نگهداری کنن، به شرط اینکه به گربه خود اجازه بدن از خونه بیرون بره یا از پنجره گربهای دیگه رو تماشا کنه.
وگرنه، باید از دو گربه مراقبت کنن.