علم چه نظری درباره تأثیر ازدواج بر جسم و روح افراد دارد؟

هر ساله زوجای زیادی در سراسر دنیا با همدیگه ازدواج می کنن. این تصمیم بزرگ در طول زمان اثرات موندگاری بر سلامت هر کدوم از زن و شوهر میذاره.
پژوهشای زیادی انجام شده که اثرات ازدواج بر افراد رو نشون میده. باور به به درد بخور بودن ازدواج واسه سلامتی جسمی و روانی ما از گذشته وجود داشته، شاید چون تصور می کنیم داشتن یه شریک حمایتگر در زندگی ما رو به شخص سالم تری تبدیل می کنه.
اما پژوهشای بیشتر در این مورد نشون داده رابطه بین ازدواج، سلامتی و تندرستی سخت تر از خیالات ما هستش و علاوه بر مزیت، مضراتی هم داره.
مثلا، دلایل نشون میده خطر بروز بعضی بیماریا مثل مریضی قلبی در افراد متأهل کمتر از مجردهاه، اما احتمال چاقی در متأهلا بیشتره. البته این مسائل در مورد همه افراد صدق نمی کنه.
همه ازدواجا با همدیگه متفاوت هستن و عواملی مثل خود زن و شوهر، رابطه، برنامه ها و سبک زندگی اونا، حتی بدون در نظر گرفتن عوامل خارجی، در ویژگیای ازدواج موثره. در ادامه به ابعاد جور واجور اثر ازدواج بر روح و جسم افراد می پردازیم.

افراد متأهل در مقایسه با مجردها در کل از سلامت بهتری بهره مند هستن، حتی با وجود تأثیراتی که سن، جنسیت، نژاد، تحصیلات، درآمد و دیگه عوامل در زندگی افراد دارن.

اما در سال گذشته پژوهشی منتشر شد که میگفت فواید ازدواج واسه سلامتی بیشتر در افراد متأهلی مشاهده می شه که سن بالاتری دارن. در اصل، در میان زوجای جوون تر هیچ برتری ای از نظر سلامتی در مقایسه با افراد مجرد دیده نشده.

از طرفی، احتمال چاقی و بروز اضافه وزن در افراد متأهل، مخصوصا مردان بیشتره. احتمال کمتری هست که هم مردان و هم زنان بعد از ازدواج ورزش کافی داشته باشن.

با این حال، احتمال بیشتری هست که مردان متأهل از مراقبتای درمانی پیشگیرانه استفاده کنن، واسه انجام معاینه به دکتر مراجعه کنن و در صورت پیشنهاد دکتر واسه انجام تستای سرطان دست به کار شن.

نوشته دیگر :   چرا برخی از زنان ایرانی پلنگ شدن را دوست دارند؟

خطر دچار شدن به بیماریای خاصی مثل سرخرگ محیطی، مغزی-عروقی، آنوریسم آئورت شکمی و عروق کرونر در زنان و مردان متأهل کمتره.

اما خطر دچار شدن به مریضی قلبی در افراد مطلقه یا بیوه بیشتره.

طبق تحقیق بزرگی که در مورد سلامت عمومی در کانادا انجام شد، افراد متأهل از سلامت روانی بهتری بهره مند هستن و اندازه مصرف مشروبات الکلی در اونا کمتره.

تحقیق جدیدی میگه در سال اول ازدواج، مردان به افراد وظیفه شناس تری تبدیل می شن و زنان کمتر عصبی هستن.

در عین حال طبق همین تحقیق، در سال اول ازدواج زنان کمتر رک گو هستن و برونگرایی مردان هم کمتر می شه.

اما هیچ کدوم از این امتیازات و مشکلات نباید دلیلی واسه ازدواج کردن یا نکردن شما باشه. در واقع به درد بخور بودن ازدواج واسه سلامتی دلیل کافی ای واسه ازدواج کردن نیس.

با گذشت زمان، درک ما از اثرات ازدواج بر افراد تغییر کرده و دقیق تر شده.
بعضی محققان فکر می کنن در مقایسه با گذشته، افراد مجرد حالا از سلامتی بهتری بهره مند هستن چون امروزه دید اجتماعی بهتری نسبت به سبک زندگی مجردی هست و کمتر از گذشته به اون برچسب میزنن.