با بهترین و خوش ساخت ترین فیلم های انیمه ژاپنی آشنا شوید [قسمت دوم]

این روزا استودیو پیکسار و شرکت والت دیزنی حرف اول و آخر رو در دنیای انیمیشن سازی می زنه و هر ساله تماشاگر ساخت انیمیشنای جدید و جذابی از این دو هستیم (البته استودیو پیکسار واسه شرکت والت دیزنیه) که معمولاً در میان فیلمای پرفروش سال هم قرار می گیرن. اما شاید بشه ادعا کرد که در هیچ جای جهان به اندازه کشور ژاپن انیمیشن ساخته نشده و این سبک از سینما طرفدار نداشته باشه. دلیل این ادعا اون همه انیمیشنیه که از در ده های گذشته از تلویزیون پخش شده و بیشتر نزدیک به اتفاق اونا محصول کشور ژاپن بودن.

۱۰- بازیگر زن هزاره

در انیمیشن افسانه ای «بازیگر زن هزاره» (Millennium Actress) ساخته ساتوشی کُن، دنیای واقعی و فانتزی با هم در می آمیزند. این انیمیشن سفری احساسی به درون خاطرات یه بازیگر پیر به نام چیوکو فوجیواراه که بهترین لحظات زندگی، کار و تاریخ ژاپن رو در وقتی که استودیو فیلم سازی اش نابود می شه به یاد می آورد. برخلاف خیلی از دیگر فیلمای ساتوشی کُن مانند «پاپریکا» که در این فهرست هم اومده بود، انیمیشن «بازیگر زن هزاره» با تصاویر سرکوب گر ناخودآگاه شخصیت اصلی پر نشده. خاطرات این زن، بیننده رو به درون دنیای احساسی و ظریف زنان که با از دست دادن معشوقش خدشه دار شده می بره.

تلاش چیوکو واسه پیدا کردن عشقش که از دوران جوونی تا کهنسالی اون به عنوان یه شکار در بعضی از فیلم هاش به تصویر کشیده می شه که از راه اون تاریخ ژاپن و ظهور سینمای این کشور تشریح می شه.
تموم این موضوعات از دیدگاه شخصی و به وسیله خاطرات چیوکو به نمایش درمی آید که با پیش رفتن زمان حوادث جلوه قشنگ تر و رنگارنگ تری به خود می گیرن.

۹- پسر بخار

کاتوشیرو اوتومو اول در سال ۱۹۸۸ و با انیمیشن «آکیرا» به دوستداران انیمه معرفش شد که یه انیمیشن علمی تخیلی بسیار جذاب بود که باعث شد منتقدان و کار بلدهای بخش سینما، انیمیشنای ژاپنی رو مهم بدوننش. حدود ۲۰ سال بعد، انیمیشن «پسر بخار» (Steamboy) حتی قبل از اکرانش هم به دلیل بودجه هنگفت و مدت زمان طولانی ساخت مورد توجه همه قرار گرفته بود. وقتی که این انیمیشن در آخر به سینماها راه یافت، منتقدان اونو به خاطر جلوه های تصویری فوق العاده که با به کار گیری بیشتر از ۱۸۰٫۰۰۰ طراحی دستی و ۴۰۰ تصویر کامپیوتری تولید شده بود ستوده و مورد توجه علاقمندان دنیای انیمیشن قرار گرفت.

در حالی که در دنیای «آکیرا» مشکل آدمی، تکنولوژی عنوان شده بود اما انیمیشن «پسر بخار» به زمونه ای میره که اولین ماشینای صنعتی به وسیله آدم ساخته می شدن. واسه اوتومو، تکنولوژی هیچ وقت نمی تونه به روشی صلح آمیز با طبیعت ترکیب شه و در آخر، مثل «آکیرا»، پتانسیل خراب کننده خود رو نشون میده.

۸- دنیای رازآلود آریتی

انیمیشن «دنیای رازآلود آریتی» (The Secret World of Arrietty) ساخته سال ۲۰۱۰ به وسیله هیروماسا یونبایاشی یه انیمیشن جذاب از استودیو جیبلیه که هم بزرگسالان و هم نوجوانان از تماشای اون لذت میبرن. یونبایاشی در خیلی از انیمیشنای استودیو جیبلی به عنوان فیلم نامه نویس در کنار میازاکی بوده.
شخصیت اصلی این انیمیشن هم شباهت بسیاری به شخصیت مرکزی انیمیشنای میازاکی داره.
آریتی یه دختر پری زاده س که در اولین سفر خود به دنیای خارج از قلمرو پریان، تنها قانون جامعه خود رو زیر پا گذاشته و اجازه میده که یه پسر مریض به نما شون اونو ببینه.

قوی ترین بخش داستان این انیمیشن به تصویر کشیدن غریبگی خونواده آریتی با دنیای آدما به عنوان یه دنیای غیر قابل درکه که حتی آدمای مهربون با نیات خوب رو هم به دلیل اندام شون خطرناک می شمارند اما آریتی چشم پسرک مریض صاحبخانه رو به دنیای زیبای زیر خونه جلب می کنه.

۷-متروپولیس

در سال ۱۹۴۹، اوسامو تزوکا کتاب کمیکی بسیار مثل فیلم «متروپولیس» (Metropolis) ساخته سال ۱۹۲۷ به کارگردانی فریتز لانگ ساخت که داستان یه روبات شبه آدم به نام میچی رو روایت می کنه که درموندگی آدم در دنیای مدرن و نارضایتی و ناخوشنودی اون از تکنولوژیای مدرن رو به تصویر میکشه. در سال ۲۰۰۱ انیمیشنی با همین عنوان و با تغییر نام شخصیت میچی به تیما ساخته شد که داستان زنی روباتیک و قشنگتر رو روایت می کنه که توجه یه پسر رو به خود جلب می کنه.

در حالی که در فیلم فریتز لانگ و کمیک تزوکا، تمرکز اصلی روی شکاف بین کلاسای اجتماعی فرق داره اما در انیمیشن «متروپولیس» رویارویی و دشمنی آدم و ماشینا تمرکز اصلی داستان رو به خود اختصاص میده. میشه این انیمیشن رو یه جور داستان رومئو و ژولیت تو یه شهر پرآشوب و ویرون توصیف کرد که به یه آخر کنترل کامپیوترها تبدیل می شه.

۶- بچه های گرگ

انیمیشن «بچه های گرگ» (Wolf Children) به وسیله مامورو هوسودا در سال ۲۰۱۲ ساخته شده و داستان یه عشق ساده بین دختری دانشگاهی به نام هانا و یه پسر اسرارآمیز که تو یه سخنرانی علمی با هم آشنا می شن رو روایت می کنه.
در آخر ایشون می فهمه که پسری که عاشق اون شده یه گرگینهه اما این موضوع اونو از عشقش منصرف نمی کنه.
این دو با هم ازدواج می کنن و یهو پسر در اثر یه حادثه می میره و هانا رو با دو بچه تنها میذاره.

حالا بزرگ کردن این دو بچه/ توله گرگینه واسه هانا شدیدا سخت می شه و شرایطی رقابت برانگیز رو واسه اون میسازه. این دو بچه گرگینه نمی تونن غریزه خونخواری خود رو کنترل کنن و هانا با خوشحالی و مهربانی زندگی اش رو صرف بزرگ کردن اونا می کنه.
هوسودا داستان تنهایی این زن رو به شکلی غم انگیز به تصویر کشیده که زندگی اش رو فدای خونواده اش می کنه، هر چند در آخر اونا موفق می شن زندگی راضی کننده ای داشته باشن.

۵- اسم تو

یکی از جدیدترین انیمیشنای این لیست انیمیشن «اسم تو» (Your Name) اسمشه که در سال ۲۰۱۶ تولید شده و رکورد فروش خیلی از آثار میازاکی رو شکست- از جمله «شاهزاده مونونوکه» و «قلعه متحرک هاول»- و نام خود رو به عنوان دومین فیلم پرفروش تاریخ ژاپن ثبت کرد.
این انیمیشن به وسیله ماکوتو شیناکی کارگردانی شده و داستان یه دختر نوجوون تو یه دهکده دورافتاده و پسری اهل توکیو رو روایت می کنه که در پیدا میکنن به خواب رفتنشون باعث می شه که بدن اونا با هم معاوضه شه.
انیمیشن عاشقانه فانتزی «اسم تو» هر چند به وسیله میازاکی ساخته نشده اما همه ویژگیای باحال و خلاقانه آثار اونو داره.

نوشته دیگر :   چرا برخی از زنان ایرانی پلنگ شدن را دوست دارند؟

۴- شبح در پوسته

انیمیشنای ژاپنی معمولاً به دلیل مخلوقات فانتزی که در اونا هست شناخته می شن مخصوصا آنایی که به وسیله استودیو جیبلی ساخته می شن.
در این بخش فیلمای علمی تخیلی بسیاری ساخته شده که در مواردی از قسمت اول این مطلب گفتیم و انیمیشن «شبح در پوسته» (Ghost in the Shell) هم یکی از همون هاست. این انیمیشن که منبع الهام واچوفسکیا در ساخت فیلم «ماتریکس» و مخصوصا باران دیجیتالی به تصویر کشیده شده در این فیلم بود، یه انیمیشن مربوط به تکنولوژی مدرنه. فیلم اورجینال «شبح در پوسته» در سال ۱۹۹۵ براساس یه کتاب کمیک نوشته ماسامونه شیرو ساخته شده و داستان یه زن نیمه آدم-نیمه ماشین (سایبرگ) به نام موتوکو رو روایت می کنه که به دنبال پیدا کردن معنی وجودی خوده.

در راهی که ایشون واسه خودشناسی طی می کنه، موکوتو با یه هکر شرور به نام استاد عروسک گردونی مواجه می شه.
در این فیلم از تکنیکای پیچیده دیجیتالی و گرافیکی استفاده شده اس. تصویر پردازی و حتی آهنگ متن این انیمیشن هم از زیبایی و خلاقیت بالایی بهره مند هستن. کسایی که به فیلمای علمی تخیلی علاقه دارن حتما باید این فیلم رو ببینن.

۳- شاهزاده مونونوکه

همونطور که قبلاً هم گفته شد، دومین فیلم کارگردانی شده به وسیله میازاکی «ناوسیکا» نام داشت که براساس یه کتاب کمیک ژاپنی ساخته شده بود. داستان این کتاب کمیک در مورد دختری بود که در دو دنیای موازی حضور داشت که یکی دنیایی صنعتی و دیگری دنیایی طبیعی بود. میازاکی چند سال بعد در یکی دیگه از ساخته هاش با نام «شاهزاده مونونوکه» (Princess Mononoke) از همین تم داستانی بهره برد. البته در این انیمیشن خبری از دختری به نام شاهزاده مونونوکه نیس بلکه این اسم به معنی روح یا هیولاست. در واقع داستان فیلم در دوره موروماچی (۱۳۳۶ تا ۱۵۷۳ میلادی) در ژاپن اتفاق می افته و زندگی و اتفاقاتی که واسه یه جنگجوی امیشی به نام آشیتاکا رو روایتی می کنه.

واسه کسایی که با تاریخ فئودالی ژاپن آشنایی ندارن باید گفت که دوره موروماچی عصر پر آشوبی بود که قبایل دشمن ژاپن به خاطر منابع غذایی که ارزش خیلی بالایی داشت با هم می جنگیدن. امیشیا هم گروهی از مردمون اولیه بودن که به جای وابستگی به روشای جدید زندگی و تکنولوژی تلاش می کردن همه چیز رو از طبیعت بگیرن. آشیتاکا به کمک یکی از دوستانش به نام سان که زنی بزرگ شده به وسیله گرگ هاست با خدایان جنگل و مردمی که در حال نابود کردن منابع جنگل هستن مقابله می کنه.
میازاکی در این انیمیشن از طراحیای زیبای دستی و هم اینکه گرافیک کامپیوتری واسه اولین بار استفاده کرده و انیمیشن «شاهزاده مونونوکه» رو به یکی از زیباترین انیمیشنای استودیو جیبلی تبدیل کرده. این انیمیشن به عنوان بهترین فیلم سال ژاپن انتخاب شده و تا مدتا پرفروش ترین فیلم تاریخ این کشور بود.

۲- آکیرا

داستان انیمیشن «آکیرا» (Akira) در سال ۲۰۱۹ اتفاق می افته و شهر جدید و پیشرفته توکیو دچار آشوب و پوچی شده.
در این شرایط یه دوچرخه سوار نوجوون به نام تتسوئو می خواد که یه زندانی روانی به نام آکیرا رو از زندان آزاد کنه.
در این راه ایشون یهو با باقیمونده دار و دسته آکیرا که به اونا «کپسولا» می گن، یه تروریست دیوونه و همه ماموران پلیس توکیو روبرو می شه.
انیمیشن «آکیرا» به عنوان یه انیمیشن ژاپنی بودجه ساخت بسیاری خیلی زیادی داشت و واسه نشون دادن حرکات چهره و دیگه ویژگیای جدید انیمیشنی شهر جدید توکیو از روشای جدید کامپیوتری استفاده شده بود. این فیلم هم مانند انیمیشن «شبح در پوسته» یکی از انیمیشنای علمی تخیلی پر سر و صدای تاریخ سینما و انیمیشنه که هم شخصیت پردازی بی نقصی داره و هم ساختار مهیج اون تماشاگر رو شدیدا سرگرم می کنه.

۱-شهر اشباح

انیمیشن «شهر اشباح» (Spirited Away) تنها فیلم انیمیشن ژاپنی برنده جایزه اسکار بوده و به وسیله میازاکی و استودیو جیبلی ساخته شده.
این انیمیشن داستان دختر جوونی به نام چیهیرو رو روایت می کنه که به دنیای اشباح وارد می شه تا واسه جادوگری به نام یوبابا کار کنه تا اینجوری خود و والدینش رو آزاد کرده و بتونن به دنیای آدما برگردن. جرقه ساخت اینجور انیمیشنی وقتی تو ذهن میازاکی اتفاق افتاد که ایشون به دیدار یکی از دوستانش به نام سیجی اوکودا رفته و با اون و دختر ۱۰ ساله اش دیدار کرد.
ایشون دریافت که داستانای قهرمانانه جالبی واسه سرگرم کردن دختر دوستش نداره به خاطر همین شروع به ساخت فیلمی انیمیشن با داستانی در مورد یه قهرمون دخترانه کرد.
ایشون می دونست که فیلم جدیدش با فیلم نامه الان بیشتر از سه ساعت طول داره.

به خاطر همین عزمشو جزم کرد که قسمت بزرگی از فیلم نامه و خیلی از شخصیتا و مخلوقات داستان رو حذف کنه.
در حالی که محصول قبلی استودیو جیبلی یعنی «شاهزاده مونونوکه» فقط مدت کمی در بالاترین جایگاه پرفروش ترین فیلمای تاریخ سینمای ژاپن باقی مونده بود اما فیلم «شهر اشباح» تونست به فروشی بالاتر از فیلم «تایتانیک» در این کشور برسه. این انیمیشن پر زحمت ترین کار میازاکی بوده و واسه ساخت اون از طرحای دستی عالی و غیرقابل باور استفاده شده و مطمئنا بهترین انیمیشن تاریخ سینمای ژاپن هستش.