۱۰ واقعیت جالب و باورنکردنی در مورد جیسون استاتام که احتمالاً نمی دانستید

جیسون استاتام با نام جالبش که بعضی اونو «استاتهام» و بعضی «استیتم» هم تلفظ می کنن یکی از معروف ترین و بهترین بازیگران فیلمای مهیج و رزمی عصر حاضر هستش و بعضی می گن که اون آخرین قهرمون فیلمای مهیج هستش.
روی صفحه تلویزیون اونو در نقش «hitman»، «ترنسپورتر»، یه خلافکار، کهنه سرباز و بسیاری نقشای بی مزه و ناخوشایند دیگه دیده ایم اما همه اونو با نقش قهرمانی جون سخت و خوش قلب می شناسن.

با این وجود باید بدونین که زندگی جیسون استاتام قبل از اولین فیلمش اون قدرجالب بوده که مطمئناً هیچ کدوم از شخصیتای فیلمایی که بازی کرده به پای شخصیت اون دوران اون نمی رسه. شاید باور نکنین ولی ایشون امسال ۵۰ ساله شده و به همین مناسبت می خوایم در ادامه این مطلب نقبی بزنیم به ۱۰ واقعیت باحال و باورنکردنی در مورد زندگی و فیلمای این بازیگر سرشناس که مطمئنا شما رو حیرت زده می کنن.

۱- ایشون واسه اولین بار در ورزش شیرجه به معروفیت رسید

جیسون استاتام قبل از این که به یه بازیگر مشهور فیلمای رزمی و مهیج تبدیل شه نام خود رو به عنوان یکی از بهترین شیرجه روهای جهان در اوایل دهه ۱۹۹۰ سر زبانا انداخت. ایشون به مدت ۱۲ سال عضو تیم ملی شیرجه بریتانیا بود و بهترین نمایش خود رو در سال ۱۹۹۰ در مسابقات شیرجه کشورای مشترک المنافع در شهر اوکلند نیوزیلند انجام داد. هر چند استاتام یه شیرجه رو بسیار فوق العاده بود اما هیچ وقت نتونست جواز حضور در مسابقات المپیک رو به دست بیاره که به گفته خودش این موضوع همیشه اونو آزار داده. ایشون در ابن باره گفته:” خیلی دیر این ورزش رو شروع کردم. شاید به درد مننمی خوره. باید به ورزش دیگری رو می آوردم”.

۲- اون دو بار وارد دنیای مدلینگ شده

بعد از پایان دوران حرفه ای شیرجه، استاتام از راه شرکت مدلینگ «فرنچ کانکشن» ( French Connection) وارد دنیای مد و مدلینگ شد.
شاید با خود فکر کنین که استاتام با هیکل تنومند و عضلانی و موهای ریخته اش شباهت زیادی به یه مدل نداره اما مسئولان شرکت مُد فرنچ کانکشن دقیقاً دنبال همچین چیزی بودن. لیلی اندرسون، سخنگوی این شرکت در مصاحبه خود با روزنامه ایندیپندنت در سال ۱۹۹۵ در این باره گفته:” ما جیسون استاتام رو به عنوان مدل خود انتخاب کردیم چون دنبال مدلی می گشتیم که مانند یه مرد عادی بنظر برسه. ظاهر اون واسه اینجور نیتی مناسب بود، بسیار مردونه و عضلانی و نه خیلی مثل مدلای مردونه عادی”.

۳- ایشون در چندین موزیک ویدیو حضوری جنجالی داشت

۴- گای ریچی اونو به خاطر فروش جواهرآلات و عطرهای تقلبی واسه بازی در فیلم خود انتخاب کرد

استاتام بعد از سالای شیرجهای بلند، حضور در بخش مدلینگ و حرکات موزون در موزیک ویدیوها دنبال راهی واسه امرار معاش می گشت. به خاطر همین شغل باحال و عجیب بعدی ایشون فروش زیورآلات و عطرهای تقلبی در گوشه و کنار خیابونای شهر لندن بود. از خوش شانسی استاتام، گای ریچی کارگردان در سال ۱۹۹۸ واسه فیلم «قفل، انبار و دو بشکه باروت» ( Lock, Stock and Two Smoking Barrels) دنبال یه کلاهبردار خیابانی واقعی می گشت. اینجوری استاتام و ریچی از راه یکی از دوستان استاتام در شرکت فرنچ کانکشن به هم معرفی شدن و اینجوری گای ریچی خلافکار خیابانی مطلوبش رو پیدا کرد.
اینجوری ایشون نقش بیکن در فیلم خود رو انحصارً واسه استاتام نوشت که در آخر پلی شد واسه ورود استاتام به دنیای پر زرق  برق هالیوود.

۵- جون کارپنتر اونو واسه بازی در نقش اصلی فیلم «ارواح مریخی» انتخاب کرده بود

هر چند استاتام با بازی در فیلم «قفل، انبار و دو بشکه باروت» به معروفیت رسید اما بازم یه بازیگر نقشای دوم و سوم به حساب می اومد و جون کارپنتر، دیگه کارگردان مشهور میخواس با ارائه نقش جیمز ویلیامز که نقش اصلی فیلم «ارواح مریخی» (Ghosts of Mars) بود اونو به یه بازیگر نقش اول تبدیل کنه.
در حالی که کارپنتر به طور کاملً راضی شده بود که استاتام واسه این نقش مناسبه اما جفت و جور کنندگان فیلم با این ایده مخالفت کردن. اونا از کارپنتر خواستن که یه بازیگر نام آشناتر و معروف تر رو واسه این نقش انتخاب کنه و در آخر هر دو بر سر آیس کیوب واسه اجرای نقش ویلیامز به توافق رسیدن. با این وجود استاتام در فیلم موند و نقش فرعی و کوتاه جریکو باتلر رو بازی کرد.

۶- اون معمولاً بدلکاری فیلمای خودشو شخصاً انجام میده

علاوه بر این که استاتام از لحظا بدنی بی عیب و مشکل بوده و بدن بسیار ورزیده ای داره ایشون به این که بدلکاری فیلم هاش رو خودش انجام میده نی  افتخار می کنه؛ از مقابله های روبرو گرفته تا آویزون شدن از هلی کوپتری در ارتفاع ۳٫۰۰۰ پایی شهر لس آنجلس. در واقع اون شدیداً اصرار داره که بازیگران باید صحنه های خطرناک رو خودشون و بدون به کار گیری بدلکار بکنن.

ایشون در این باره میگه:” من واقعاً تحت تاثیر آدمایی قرار گرفتیم که کاراشون رو خودشون انجام میدن.
بروس لی هیچ وقت بدل نداشت، یا جکی چان و جت لی. من در فیلمای اکشنی بوده ام که یه بدلکار نقش بازیگر مقابلم رو بازی کرده و این موضوع واقعاً ناراحت کننده و خسته کننده س. یه شنل روی شونِه میندازین و یا لباسای تنگ می پوشید و به همین راحتی به یه ابرقهرمان تبدیل میشین؟ اونا هیچ کاری نمی کنن. اونا فقط در پشت پرده نشسته ان و تموم این صحنه ها با به کار گیری بدلکار و صفحه سبز رنگ گرفته می شن.
چیجوری میتونم از دیدن همچین چیزی هیجان زده شوم؟”.

نوشته دیگر :   چهره های مشهوری که به دلیل ابتلا به ایدز جانشان را از دست دادند

۷- در فیلم «یه بار مصرفا ۳» نزدیک بود جون خودشو از دست بده

با در نظر گرفتن این که استاتام می خواد واقعیت رو در تصویر به نمایش بزاره اما بعضی وقتا همه چیز طبق نقشه قبلی پیش نمی ره. در یکی از این موارد موقع فیلمبرداری یکی از صحنه های مهیج فیلم «یه بار مصرفا ۳» (Expendables 3) ترمزهای یه وانت سه تنی که استاتام در حال روندن اون بود دچار مشکل فنی شدن که باعث شد ماشین ایشون از یه صخره سقوط کرده و به درون آبای دریای سیاه بیفته. شاید صحنه فرار اون از یه کامیون بزرگ در این فیلم رو بشه با اتفاقی که در واقعیت اتفاق افتاد مقایسه کرد.

استاتام در مورد این حادثه میگه:” این تنها باری بود که تا این حد به غرق شدن نزدیک می شدم. من شیرجها و غواصیای بسیاری انجام داده بودم. مهم نیس که قبلاً چند بار این کار رو انجام داده باشین اما این کار به شما نفس کشیدن زیر آب رو یاد نمیده. با غرق شدن فاصله زیادی نداشتم. تجربه وحشتناکی بود”.

۸- اون در چندین رشته رزمی فعالیت داره

تمرینات بدنی استاتام بالاتر از تمرینات با وزنه و فعالیتای هوازی و ورزشی پایه س. ایشون در رشته های رزمی دیگری هم مانند بوکس، جودو و جوجیتسو برزیلی فعالیت داره.
بیشتر از هر چیز اون این کار رو واسه حفظ آمادگی بدنی خود انجام میده و حرکات مهیج و آمادگی جسمی خود در فیلم هاش رو مدیون همین تمرینات رزمیه. ایشون در این باره میگه:” این تمرینات همون چیزیه که این روزا من بیشتر وقتم رو به اونا اختصاص میدم؛ تمرین واسه که می خوام در فیلم ام به صورت واقعی به نمایش بذارم”.

باحال این که باید بدونین استاتام هم در علاقه اش به ورزشای رزمی تنها نیس و گای ریچی هم در رشته های جوجیتسو و کاراته به ترتیب کمربند مشکی و قهوه ای داره.
وقتی که از استاتام پرسیده شد که هیچوقت این دو با هم مقابله کردن یا نه گفت:” به یاد دارم وقتی که فیلمبرداری تموم شد تو یه سفر واسه تبلیغ فیلم «قفل، انبار و دو بشکه باروت» بودیم که مجبور شدیم تموم مبلمان اتاق هتل رو کنار بزنیم تا بتونیم تا سرحد مرگ با هم مقابله کنیم”.

۹- اونم بعضی از فیلم هاش رو دوست نداره

وقتی که از استاتام پرسیده شد که تاحالا شده یکی از فیلم هاش رو قبل از اکران عمومی تماشا کنه و با خود بگه:” اونه، نه…”؟ جواب اون بسیار رو راست بود:” بله، فکر کنم این حرفا رو چند بار زدم. بله”. ایشون گفته که فیلمایی که به کارگردانی گای ریچی بازی کرده و هم اینکه فیلمای «سرقت از بانک» (The Bank Job)، ترنسپورتر ۱ و ۲ و «کرانک» (Crank ) از فیلمای محبوب اون هستن. در مورد بقیه با شوخی گفته:” و بقیه به درد نخور هسنند”.

البته اون بعد این حرفش رو تنها یه شوخی دونست و گفت:” منظورم اینه که شما فیلمای زیادی بازی می کنین. همیشه هدفتون یه چیز خاصه و تلاش می کنین یه کار خوب انجام بدین”. بعد کارش رو با کارای اجزای داخل یه ساعت تشبیه کرده و میگه:” یه فیلم مانند یه ساعت بسیار پیچیده س. چرخ دنده های بسیاری تو یه ساعت وجود دارن. و بعضی از این چرخ دنده ها اگه به سمت راست نچرخن، ساعت هیچ وقت زمان رو به شما نمیگه”.

۱۰- فیلمش فقط در آمریکا جمعاً ۱٫۵ میلیارد دلار فروش داشتن

هر چند فیلمای استاتام با استقبال نه خیلی مناسب منتقدان روبرو شدن اما تماشاگران و جفت و جور کنندگان فیلم از اون ناراضی نبوده لند. روی هم رفته همه فیلمای استاتام بیشتر از ۱٫۵ میلیارد دلار در سینماهای آمریکا فروش داشتن و در سطح جهانی هم این مبلغ به ۵٫۱ میلیارد دلار رسیده. قسمت بزرگی از این فروش مرهون مشارکت اون در فیلمای گذشته «سریع و خشن» است اما با این وجود غیر از این فیلم ۷ فیلم دیگه اون فروشی بالاتر از ۱۰۰ میلیون دلار در سطح جهانی داشتن. این موضوع تصادفی نیس و استاتام می دونه که چیجوری فیلم هاش رو انتخاب کنه.

ایشون در این باره در مصاحبه ای با روزنامه گاردین گفته:” اگه داستان شما در مورد یه دکتر دپرس باشه که همسر ناراضی اش دیگه نمی خواد با اون زندگی کنه و منو وارد این فیلم کنین مطمئنا هیچ کسی پول خود رو واسه ساخت اینجور فیلمی هدر نمی ده. اما اگه فیلم شما همون شخص رو در حال تلاش واسه رسیدن به ماشینش نشون بده که لازمه درگیری با کسی و ضربه زدن به سر و پاهای اون باشه واسه اون ۲۰ میلیون دلار به شما میدن.
شما نمی تونین افراد رو به دلیل تمایل به کسب درآمد سرزنش کنین”.