روبوشف؛ نخستین رستوران رباتیک ایران افتتاح شد

بیل گیتس، موسس غول نرم افزار جهان، در کتاب “کار و کاسبی بر بال اندیشه در اقتصاد دیجیتال “گفته بود که قرن بیست و یکم، قرن اندیشه های خلاقه و کار و کاسبیای دیجیتالی، بر روشای سنتی هزاره دوم، مسلط می شن و بازارهای زیادی دارن.

سخن بیل گیتس رو چند سال قبل، آینده پژوه سرشناس آمریکا، آلوین تافلر (صاحب کتاب معروف “موج سوم”) هم با پدیده انقلاب ارتباطات مطرح کرده و بر فاکتورهای پیش برنده اقتصاد جهانی اشاره میکنه که در واقع پروفسور لستر تارو (اقتصاد دان شهیر آمریکایی) در کتاب “رویارویی بزرگ” هم بر اونا تاکید کرده بود. فاکتورهایی که دکتر اچ کورمک در کتاب پر فروش خود: “چیزی که دانشگاه هاروارد به شما نمی آموزد” به زیبایی اونا رو توضیح میده.

در واقع، در عصر دهکده جهانی، فناوری اطلاعات و ارتباطات تونسته با دنیای صفر و یه ها، سبک زندگی میلیاردا ساکن کره زمین رو عوض کنه و روشای جدیدی از کسب و کارایی که تافلر و تارو در دهه هشتاد قرن بیستم از اونا خبر داده بودن، به دنیا معرفی کنه.

ایران، جایی که ورود اینترنت به اون از اواخر دهه شصت شمسی به وسیله پژوهشگاه تحقیقات بنیادی ایران انجام شد، یکی از پر شتاب ترین کشورها در میدون فناوری اطلاعات خاورمیانه بود که ظرف کم تر از ۳۰ سال، نصف جمعیت، به تور جهان گستر وصل شدن و انقلاب فاوا در ایران زمین، بستر دیگه ظرفیتای پیشرفت ای رو درست کرد.

حالا بیشتر از ۱۷ هزار فروشگاه اینترنتی دارای  نماد اعتماد الکترونیک در کشور فعالیت دارن که به این تعداد، باید دنیای اپ نویسای جوون و میلیونر رو هم اضافه کرد که از بازی تا اجاره تاکسی، کار و کاسبیای جالبی رو در دنیای کار و کاسبی ایران به ارمغان آورده ان.

البته همونطور که قبلا در بخش گردشگری ما مشاهده کردین، استارت آپا غیر دیجیتالی زیادی در چند سال گذشته در سراسر کشور بوجود اومده ان که کیکای لواشکی گیلانی، ایده کافی شاپ سیار تهران و ایده غذا فروشی خودمونی خانور خانوم در چابکسر، هر سه استارت آپی فعال در میدون صنعت غذا هستن که مخاطبان بسیاری رو با خود همراه کردن.

اما، استارتاپای دیجیتالی، بخشی از ظرفیت کارآفرینی دیجیتالی هستن که در ایران هم، در بیست سال گذشته، روند با عجله اون در بخشای جور واجور، میشه دید. استارتاپایی که همه ثروت اونا، علم و کار و کاسبی بر بال اندیشه بوده و تنها میراثشان، خلاقیت و نوآوری براساس نیازسنجی هوشمندانه بازاره.

شاید، اولین رستوران رباتیک کشور رو که تازگیا به وسیله تعدادی از علم آموختگان نخبه ایران راه اندازی شده رو بشه ترکیبی از جادوی فناوری و نوآوری تو ذهن خلاق جوانان این مرز و بوم دونست که روشای جدیدی از کار و کاسبی رو در جامعه دیجیتالی ایران ۱۴۰۰ ارائه کردن.

گزارش امروز ، شما رو به خیابون علامه جنوبی در منطقه خوشبختی آباد تهران می بره. جایی که قبلا از پارک ژوراسیک اون سخن گفتیم و امروز میخوایم از یه کار و کاسبی باحال در اون منطقه صحبت کنیم.

با ما همراه باشین.

قبل از ادامه بحث، ویدیو باحال زیر رو که روند فعالیت این رستوران رباتیک رو معرفی میکنه، ببینین:

 

روبوشف: رستوران داری دیجیتالی

 

کسایی که به رستوران نشاط در خیابون ستارخان تهران رفته ان، حتما کیوسکای دیجیتالی این اغذیه فروشی معروف منطقه توحید رو مشاهده کرده که در اون، شما می تونین براساس منوهای چند رسانه ای دیجیتالی، غذای لازم رو براساس تعداد و اندازه مشخص کرده و بعد از راه کارت اعتباری خود، هزینه رو پرداخت و فیش دریافت غذا رو از دستگاه دریافت کنین.

پس از چند دقیقه، غذای شما براساس نوبت آماده تحویله. این روش به نسبت معمولی خلاق، در کمتر رستورانی در کشور مشاهده میشه و بازم روشای سنتی در ارسال صورتحساب و سفارش غذا انگار دیده می شه.
البته، بعضی از رستورانای پایتخت و مراکز استانا، سفارش اینترنتی غذا رو هم در دستور کار خود قرار دادن.

در روبوشف، شرایط همین گونه س. اما در واقع میز غذا هم، دیجیتالی بوده و در فضایی دیجیتالی، سفارش غذا انجام می شه.

رستوران روبوشف، اولین رستوران رباتیک کشوره که ۲۴ آذرماه در خوشبختی آباد گشایش شد.
جایی که تکنولوژی به کمک رستوران داری اومده و رباتای هوشمند، تلاش کردن تا رابطه معنا داری بین خریدار و فروشنده غذا بسازن.

در این رستوران، علاوه بر منوی انتخابی، شما می تونین در جزییات غذای خود هم دخل و تصرف داشته باشین. مثلا اگه پیتزا سفارش می دید، می تونین پنیر رو اضافه و فلفل سبز رو خط بزنین و در آخر، پیتزای مخصوص شما روی میز سرو هوشمند و تموم دیجیتالی عرضه می شه.

انتخاب غذای فست فودی، به صورت به طور کامل دیجیتالی انجام می شه.
میزهای بزرگ قهوه ای رنگ تموم دیجیتالی روبوشف به شما این امکان رو میده تا خیلی راحت، بدون اینکه از سر میز بلند شید، روی صفحه نمایش بزرگ لمسی اون، غذای مورد نظر رو مشاهده و انتخاب کنین.

این صفحه های نمایش بزرگ، مثل صفحه آیفون و آی پد شما، به صورت چند رسانه ای و در محیطی جذاب، شکلای جور واجور و اقسام غذاها و نوشیدنیای که در روبوشف واسه شما تدارک دیده شده رو معرفی می کنن و در واقع، فقط با چند کلیک، میشه مخلفات غذای مطبوع رو انتخاب و سفارش داد و روی همون میزهای دیجیتالی، غذا رو سرو کرد.

یه میز دیجیتالی و دنیای رباتا و سفارش غذا در چند دقیقه، همه داستان کار و کاسبی جذاب و خلاقانه روبوشفه که به مدیریت مهندس جوونی به نام آقای قشنگتر دل، در یکی از مناطق پولدار نشین غرب تهران، راه اندازی شده و در اختیار هموطنان پایتخت قرار داره.

ظرف دو هفته ای که از راه اندازی این مجموعه میگذره، جادوی اینستاگرام دلیل شده تا هزاران مخاطب تو تهران و دیگه مناطق کشور، با این رستوران خلاق تهرانی آشنا شده و زمستون داغی رو واسه روبوشفیا، تدارک ببینن.

روش کار و کاسبی روبوشف

وقتی شما پشت یه میز دیجیتالی بزرگ قرار می گیرین، صفحه نمایش قابل لمس اون به دو قسمت تقسیم بندی می شه.
یکی واسه شما و دیگری واسه فرد یا آدمایی که روبروی شما نشسته ان. حالا در دو سمت میز، توانایی مشاهده منوها و انتخاب غذا و سفارش اونو دارین.

منوی غذا، پیش غذا و شکلای جور واجور نوشیدنیا در نوار سمت راست به دو زبون فارسی و انگلیسی ارائه شده و کلیه عکسا و اطلاعات مثل محیط آیفون و آی پد، قابل بالا پایین رفتن و زوم هستن. در هر مرحله از بررسی دیجیتالی منوها، اگه دکمه ORDER رو کلیک کنین، سفارش شما ثبت و به مدیریت سیستم اعلام می شه.

این اطلاعات به آشپزخانه روبوشف میره و در اونجا، سر آشپز این رستوران رباتیک تهرانی، انتخاب شما رو مشاهده و بنا به مخلفاتی که انتخاب کردین، نسبت به آماده سازی غذا اقدام می کنه.

حالا باید منتظر یه ربات باشین که سر و کله اش در داخل یه نوار بزرگ که وسط رستوران تعبیه شده، پیدا میشه و در همین بین، میز دیجیتالی شما خاموش میشه تا غذایی که ربات واسه شما آورده رو ورداشته و روی این میز دیجیتالی، سرو کنین.

ربات، دقیقاً می دونه که کدوم میز، سفارش داده و باید به سر وقت کدوم میز بره. شیشه ای که مرز باریک شما و رباته پایین میاد و شما می تونین غذا خود رو دریافت کنین.

این بخشی از داستانه و نه همه داستان!

ایده روبوشف از کجا اومد؟

مهندس حسین قشنگتر دل، یکی از جوانان خوش فکر و کارآفرین تهرانیه که به عنوان یکی از موسسان کار و کاسبی خلاق رستوران داری دیجیتالی، تونسته کار و کاسبی ای بر بال اندیشه رو در عصر دیجیتال، طراحی و راه اندازی کنه.
ایشون، ایده این فعالیت خلاق و باحال رو در سوشی بارهای ژاپن، کشور رباتای آسیا و هم اینکه در دوبی در سالهای گذشته دید و این موضوع به ذهنش رسید تا ترکیب رباتیک و فناوری اطلاعات رو در کار و کاسبی رستوران داری نوین پیاده کنه.

استارت آپی که به نظر می رسه، بتونه الگوی باحال و جذابی واسه رستوران داری به خصوص کافی شاپا که پاتوق جوانان تو تهران و شهرهای دیگه کشوره، بشه. در روبوشف، ربات آدم نما دیده نمیشه و شاید نسل بعدی این رستوران خلاق، بتونه بستر راه اندازی اولین رستورانی که گارسون رباتیک داره رو جفت و جور کنه.

در واقع گردشگری علمی واسه آقای قشنگتر دل در مقصدهای گردشگری نوین و دیجیتالی آسیا مانند دوبی و توکیو، دلیل شد تا ایشون بتونه ایده های بین المللی رو در ایران در بخش رستوران داری نوین پیاده کرده و حالا، ۱۲ میز دیجیتالی این رستوران، بخشی از این ظرفیت رو مشخص می کنه.

نوشته دیگر :   ۱۰ واقعیت جالب و باورنکردنی در مورد جیسون استاتام که احتمالاً نمی دانستید

اگه به این رستوران برید، دوازده میز دیجیتالی رو مشاهده می کنین که ترتیب قرار گرفتن اونا به گونه ایه که هشت عدد از اونا در راه دسترسی رباتا قرار داره.
رباتایی که غذای مورد نظر شما رو از آشپزخانه تا سر میز شام دیجیتالی، هدایت می کنن.

در طراحی و ساخت میزهای دیجیتالی، به جز پنل و مادربورد این دستگاه، بقیه فعالیتای طراحی و ساخت به وسیله گروه آقای قشنگتر دل در روبوشف انجام شده و به قولی، یه فعالیت علم بنیان بومی اتفاق افتاده. آنهم به وسیله گروهی که از اعضای بنیاد ملی نخبگان بوده و در جشنواره های خوارزمی و مسابقات روبوکاپ ژاپن، حضوری فعال رو در کارنامه خود دارن.

طراحی و ساخت این میزها در طول ۴ سال فعالیت تحقیق و پیشرفت قشنگتر دل و همکارانش انجام شده و نمونه ای منحصر به فرد از میزهای دیجیتالی رستورانی رو ساختن. البته این فقط روبوشف نیس که میزهای دیجیتالی داره و از این میزها میشه در بعضی از رستورانای شمال شهر هم دید.

اما این میزها نه به آشپزخانه اتصال داره و و نه می تونین روی اون، غذا بخورین. این میزای دیجیتالی، نشکن و ضد آبه و حتی در مقابل آتیش سوزی هم، مقاوم میشه. اگه نوشیدنی شما روی این میز بریزه، بر خلاف نمایشگرهای رایانه یا آیفون که شاید آسیب ببینن، هیچ آسیبی به اونا وارد نمی شه و اگه کودکان، قاشق و چنگال خود رو به میز بکوبند، تاثیری در میز نداره چون که نشکن هستن.

میزهای دیجیتالی رستوران روبوشف خوشبختی آباد تهران، به صورت به طور کاملً لمسی نیس و قشنگتر دل دلیل این رو این جوری توضیح میده:

ما در اول این صفحات رو فول تاچ ساختیم، اما وقتی دقیق به کارایی اون نگاه کردیم مشاهده کردیم که تموم لمسی بودن، واسه مشتری محدودیت بوجود میاره. مثلا اگه یه نفر دستش رو به اشتباه روی میز بزاره و ناخودآگاه گزینه هایی رو انتخاب کنه، یا قرار باشه کودکان تا لحظه انتخاب غذا به میز دست نزنن و دست به سینه باشن یعنی کار به درستی پیش نرفته.

ایشون اضافه می کنه که حدود ۲ سال روی سامانه تاچ این میزها کار شده و محصول پایانی اون چیزیه که امروز میشه در خوشبختی آباد تهران دید.

روبوشف، چه غذاهایی داره؟

این رستوران رباتیک تهران، در حال پیشرفت منوی غذایی خوده و مرتب بر ظرفیتای اون اضافه می کنه.
حالا میشه غذاهایی که در خیلی از رستورانای فست فودی شمال پایتخت یافت میشه رو اینجا دید. مثل: پنه آلفردو مرغ، پنه آلفردو گوشت، استیک فیله با سس قارچ، استیک مرغ با سس مخصوص، شکلای جور واجور پیتزاها و پیش غذاهایی مانند سیب زمینی و بال سوخاری و سالاد سزار.

روبروی درب این رستوران، خودروی زرد رنگ دو درب پورشه باکتسر پارک شده که نقش تبلیغاتی خوبی واسه این رستوران تازه کار داره و واسه شرکت آقای قشنگتر دله.

شعار روبوشف

شعار روبوشف، ترکیب علم، صنعت و هنر آشپزیه. در این جا، همونطور که میتونیم روشی از رستوران داری دیجیتالی در قرن بیست و یکم رو مشاهده کنیم، طعم لذید فست فودهای جور واجور رو هم قادر هستیم تجربه کنیم.
گفتنیست شعار بزرگ: ترکیب علم، صنعت و هنر آشپزی، تو یه صفحه بزرگ روی دیوار میانی فضای رستوران که مانند یه تخته مشکی و به وسیله زیبادل طراحی شده میشه دید.

این شعار روبوشف بوده و به نظر می رسه تلاش می کنه تا چشم اندازه های کار و کاسبی خود رو با این شعار مهم، راهبری کنه.
تصویری که در گوشه ای از اون، لئوناردو داوینچی نقش بسته شده و در گوشه ای دیگه، آلبرت انیشتن و در میان ابزارآلات رباتیک و فنی در میونه تصویر، یه ترازو رو مشاهده می کنین که تو یه طرف، پول و سکه و طرف دیگش مغز آدم بوده که کفه مغز، سنگین تر از سکه ها نشون داده شده.

موسسان این رستوران رباتیک، قصد رستوران داری ندارن و در نظر دارن تا پیشرفت میزهای دیجیتالی رباتیک رو در کشورای جور واجور دنیا در دستور کار قرار داده و محصول علم بنیان این کار و کاسبی رو در مرزهای بیرون مرز کشور عرضه کنن. تجارتی که به نظر میرسه، میتونه مخاطبان بسیاری رو جذب کنه و البته، در فضای اقتصاد مشارکتی امروز دنیا که بر خرد جمعی استواره، فرصتای بسیاری رو به ارمغان آورد.

اینستاگردی با روبوشف

روبوشف از یه مدت که وارد اینستاگرام ایرانیان شده، تونسته بیشتر از ۷ هزار مخاطب پیدا کنه و بیشتر از ۴ هزار صفحه مثل مشتریان و بقیه رو هم فالوو کنه.
در قسمت bio صفحه اینستاگرام رستوران رباتیک روبوشف اومده:

«بدون سرویس، بدون مالیات، روبوشف، اولین رستوران رباتیک ایران، فناوری داخلی = افتخار ملی.»

در اینستاگرام این مجموعه، میشه تصاویر و حتی ویدئوهایی از چگونگی کار سامانه های میز دیجیتالی و هم اینکه نواری که ربات در اون به حرکت در اومده و غذای سفارش  گرفته رو تحویل میده، دید.

اینستاگرام روبوشف در طول هفته، تصاویری از مهمانان و مشتریان خود رو در صفحه منتشر می کنه که نمونه ای از اونو در تصویر زیر مشاهده می کنین.

دی ماه روبوشفیا خیلی داغه و تقریبا هر کسی به رستوران دیجیتالی اونا میاد، بیشتر از غذا، از میزبانی و سیستم پذیرایی رباتیک اون ذوق زده می شه.
فعالیتی که به نظر میرسه در ماه های آینده تماشاگر روشای پیشرفته تر این خدمات در دیگه رستوران­های تهران و حتی جهان باشیم.

ایده هایی از روبوشف

روبوشف، کار و کاسبی دیجیتالی جدید کشور در میدون صنعت غذایی، ایده های خوبی واسه استارتاپا داره که میشه در موارد زیر خلاصه کرد:

۱- ترکیب فناوری اطلاعات در میدون رستوران داری و صنعت غذایی، واقعیت غیر قابل اجتنابه.

۲- دنیای سنسورها و رباتیک، فضایی فرصت آفرین و خلاق رو واسه کار و کاسبیای سنتی، از رستوران داری تا قنادی و کفاشی و حتی مزونای لباس و فروشگاه های عرضه پوشاک، جفت و جور می کنه.
دیجیتالی کردن خیلی از فعالیتای سنتی کشور، بیشتر از هزینه، فکر خلاق و عزمی جزم نیاز داره.

۳- روبوشف با جادوی اینستاگرام و شبکه های اجتماعی ویدیو محور، در حال معرفی بوده و این ظرفیت اطلاع رسانی دیجیتالی عمومی رو میشه واسه پیشرفت کار و کاسبیای سنتی در سراسر کشور، پیشنهاد کرد.

۴- میشه در میدون رستوران داری، خلاق و صاحب برند و گواهی ثبت اختراع بود و این روش و روش رو در سراسر کشور و حتی دنیا، با بازاریابی و تبلیغات، دنبال کرد.

۵-روبوشفیا در گفتگو با ما به این موضوع تاکید کردن که با وجود تلاشای دائمی، موفق به دریافت کمکای مادی و الهی صندوقای حمایتی از فعالیتای علم بنیان نشدن. با امید به اینکه، تسریع و آسون کردن فعالیتهای کارآفرینی علم بنیان، با کم شدن بروکراسی اداری صندوقا در برنامه ششم پیشرفت کشور در نظر گرفته شه.

ایده هایی واسه روبوشف

۱- فروشندگان اپلیکیشن و حتی تولید کنندگان محصول و خدمات می تونن در نمایشگرهای قابل لمس روبوشف، تو یه مدت که مشتری منتظر دریافت غذا به وسیله سیستم رباتیکه، خدمات خود رو تبلیغ کنن. اونم در فضایی چند رسانه ای و جذاب و خوردنی.

۲- ایجاد رابطه بلوتوثی بین رایانه یا موبایل هوشمند مشتریان با سامانه دیجیتالی میزها واسه رد و بدل کردن اطلاعات و ارتباطات در زمینه های جور واجور، می تونه فرصتای جالبی رو در اختیار مشتریان و روبوشف در دراز مدت بذاره.

۳- ایجاد محیطی خاص واسه نمایش تصاویر سلفیای مشتریان در صفحه دیجیتالی میزها تا قبل از سرو غذا، ایده ایه که میتونه واسه خیلیا، خیلی مهم باشه. ایده میزهای سلفی گیر! ، مثل کوکاکولای سلفی گیر، می تونه یه ایده تجاری جذاب باشه.

۴- مشاهده اخبار، اطلاعات ویدئویی و تصویری و خیلی از موضوعاتی که میتونه در صفحات نمایش در مدت انتظار مشتری تا سرو غذا ارائه شه، از جمله مواردیه که فرصتای تجاری خوبی واسه روبوشف جفت و جور کرده و مشتری رو سرگرم می کنه.

با امید به اینکه ایده های دیجیتالی و رباتیک در میدون رستوران داری و بقیه بخشای کار و کاسبی ایران، بیشتر از قبل گسترش یابد.