در شبکه های اجتماعی، “درست” و “مثبت” بنویسیم!

درست نویسی با مثبت نویسی فرق داره! اما باید به هر دو توجه کرد.
خیلیا در شبکه های اجتماعی معروف این روزا، همیشه انرژی منفی هستن و خبرا و اطلاعات بد  و انرژی منفی رو به اشتراک می ذارن یا ادبیات فارسی رو غلط می نویسند! گزارش امروز باشگاه انرژی مثبتای ما نگاهی داره به اصول مثبت نویسی و شادی آور در شبکه های اجتماعی. با ما همراه باشین.

داستان خیلی روشنه! بعضی از کاربران ایرونی همیشه در حال منفی بازی در شبکه های اجتماعی هستن. حتی این دسته از کاربران، مخالفت خود رو با یه بازیگن یا هنرپیشه سینما یا داور در ایران و کشورای دیگه، با هتاکی روی صفحات اجتماعی اونا دنبال می کنن. بی ارزشی نویسی با ادبیات پارسی روی صفحه لیونل مسی  مشتی از خرواره! در کنار ابتدال نویسی و منفی گرایی، غلط نویسی ما ایرانیا در شبکه های اجتماعی هم خود داستان جالبی شده!

دست کم ۳۰ درصد ساکنان کره زمین عضو یکی از شبکه های اجتماعی معروف اینترنت از لینکداین تا پینترسن و اینستاگرام هستن. شمار خیلی از کاربران اینترنت، عضو فیس بوک و شبکه تازه محبوب شده اینستاگرام بوده و همیشه به تعداد کاربران این شبکه ها اضافه می شه.
فرصتای ارتباطی، اطلاعاتی، آموزشی و کار و کاسبی ای که این شبکه ها در اختیار صدها میلیون عضو پهنه جهانی وب قرار میده،‌ دلیل شده معتادان شبکه های اجتماعی، طیف بزرگی از کاربران سرزمین صفر و یه ها رو شامل شن.

حتما واسه شمام اتفاق افتاده که در طول روز، پستایی از دوستان و آشنایان و یا حتی دوستان دوستانتون می بینین که پر از کلمات و جملات منفی و انرژی منفی و غمناک و دلهره آوره و نکته مثبتی در اون نداره. حتما تا کنون بارها با پستایی مواجه شدید که نویسنده خود رو بر خلاف اون چه که هست،‌منفی و بدبخت نشون داده تا به این وسیله لایک و کامنتی جمع کرده و یه مدت سرگرم باشه!

حتما مشاهده کردین که برخیا، تصاویر ترسناک و ناراحت کننده روی پروفایل خود منتشر می کنن، به خیال اون که توجه کاربران رو جلب کنن. بعضیا تصاویر اعدام و قطع اعضای بدن و مسائلی مثل این رو روی پروفایل خود منتشر می کنن و بعضی وقتا واسه ان که بالاترین درجه ناراحتی خود رو نشون بدن می نویسند: NO COMMENT! یا OMG! یا . . . دیگه حرفی ندارم!!!

(کاربرد کلماتی مانند OMG-OH-LOL-THX-SLM در شبکه های اجتماعی میان کاربران ایرونی هم زیاد شده)

این افراد انتشار دهنده محتوای منفی و انرژی غیر مثبت در فضای شبکه های اجتماعی، به این موضوع توجه ندارن که طیف سنی و ملیتی که مخاطب انا در شبکه های اجتماعی هست چه آدمایی بوده و در واقع این محتوای بعضی وقتا بی ارزش و نادرست، چه آثار منفی در روحیه خوانندهای اون می ذاره. وقتی طیف مشاهده کننده گان از دختر عموی ۱۴ ساله تا خاله ۷۴ ساله هست یا دوستائی با ملیتای جورواجور که تصور و بک گراند قشنگی نسبت به مطالبی که بعضی وقتا به فارسی نوشته شده ندارن، انتشار مطالب انرژی منفی ترسناک و غمناک، اعتبار شما رو  کاهش داده و دلیل می شه در فهرست واچینگ لیست دوستان قرار نگیرید.

منفی گرایی در شبکه های اجتماعی

نگاه منفی به نوشته های کاربرانی که  همیشه پستای انرژی منفی در شبکه های اجتماعی به اشتراک می ذارن،‌ بحث ای هست که پس از یه مدت اتفاق می افتاد و این موضوع محبوبیت شما رو در شبکه های اجتماعی میان دوستان و آشنایان کم می کنه.
حتی اگه این راه و روش منفی بیان هم نشه،‌ باز تاثیر بد خود رو روی طرز دید و برداشت دوستان شما در شبکه های اجتماعی روی مطالب منفی گرایانه شما می ذاره.

علاوه بر رواج انرژی منفی گرایی در پروفایل و پستای بعضی از کاربران در شبکه های اجتماعی، تماشاگر غلط نویسیای زیاد کاربران در این شبکه ها هستیم.
چه به واسطه مزاح و چه از روی قصد و چه از رفتار غیر از قصد، اما غلط نویسی در شبکه های اجتماعی هیچ توجیهی نداره. شما امکان نداره یه فرانسوی رو در شبکه های اجتماعی ببینین که کلمات فرانسوی رو با سوئدی و یا چینی مخلوط کرده و معجونی درست کنه و به عنوان زبون پست خود انتخاب کنه! یا کلمات فرانسوی رو با رسم الخط عربی بنویسه!

اما بعضی از کاربران ایرونی اینجور کارای عجیبی رو انجام میدن و شمارشان کم نیس! غلط نویسی و منفی نویسی ایرانیان در شبکه های اجتماعی، داد خبرگزاریا و تحلیل گران زبون و ادب فارسی و کارشناسان جامعه اطلاعاتی رو هم در آورده.

از طرفی، خیلی از نوشته های کاربران در شبکه های اجتماعی، سخن خودشون نیس و تنها راوی هستن و نه اول شخص مفرد معلوم هست و نه سوم شخص مفرد و حتی دوم شخص جمع! نامعلوم نویسی، نا معنی نویسی، در کنار غلط نویسیای عادی و موج انرژی منفی که در پستای خیلی از کاربران ایرونی در شبکه های اجتماعی مشاهده می شه، بخشی از جامعه شناسی خودمونی فرهنگ بیشتر رو نشون میده که در سبک زندگی دیجیتالی ما ایرانیان کرد پیدا کرده.

(تولید محتوا در شبکه های اجتماعی یه هنره. این هنر رو یاد بگیرین)

نوشتن: عایا، اصن، یه وضی!، به مولا، آخو، لول، نایس، گورجس، مخلصات پتاسیم! و کلمات و ترکیباتی از این نوع که یه دهه هست بخشی از فرهنگ زبون فارسی در شبکه های اجتماعی ایرانیان شده، تهدیدی واسه گسترش زبون و ادب فارسی در رسانه اینترنته. تبدیل شدن ادبیات نوشتاری کاربران ایرونی در فضای مجازی به روش عادی در ادبیات گفتاری عامیانه دلیل می شه تا فرهنگ بی ارزشی به جای فرهنگ ادبیات فاخر، جای قشنگتر سخن گفتن رو در زبون شیرین پارسی بگیره.
حال وقتی این بی ارزشی با موجی از منفی بافی هم همراه می شه، شرایط بد تر می شه.

دلایل منفی گرایی و غلط نویسی

بعضی از روان شناسا، یکی از دلایل منفی عضویت در شبکه های اجتماعی رو تغییر فرهنگ و ادبیات فاخر افراد می دونن که در محیطای دیجیتالی که معمولا هویت افراد نامعلوم و نامشخص هست، افراد با خرده فرهنگای زننده آشنا شده و روی روحیه و سبک زندگی اونا تاثیر ناشاسیت میذاره.

شاید اون زمان که سریال های طنز «پاورچین» و «شب های برره» از تلویزیون ایران پخش می‌شد و تا مدت‌ها اثر زیادی روی حرف زدن ایرانی‌ها گذاشت که در واقعیت، به هیچ شهر ایران تعلق نداشت، کسی فکرش رو نمی‌کرد که چند سال بعد اون قدر کار شبکه های ارتباطی و اجتماعی در گوشی موبایل بگیرد که ایرانی‌ها رو از صبح تا شب پای اون‌ها به رد و بدل کردن متن‌ها و به ویژه جوک هایی بنشاند که آخرین موضوعی که در اون‌ها رعایت می‌شه، درست نویسی فارسیه.

حال اما به نظر می‌رسد  آش «شلخته نویسی» یا همون به کار گیری واژه هایی که به عنوان روشی برای طنزپردازی، حروف اون عوض می‌شه و بی توجهی به اصول نوشتاری فارسی در شبکه های ارتباطی موبایلی اون قدر شور شده که صدای تعدادی از مسئولان، زبون شناسا و حتی معلمان مدارسی که هر روز با روش جدید املا و نوشته علم آموزان شون روبه رو می‌شن، در اومده.

نوشته دیگر :   با بهترین و خوش ساخت ترین فیلم های انیمه ژاپنی آشنا شوید [قسمت دوم]

خط فارسی به دلایل فنی با محیط فضای مجازی موافق نیست، مثلا خط فارسی، خطیه که حروفش و  نشونه‌های نوشتاری‌اش از۲ طرف قابلیت اتصال نداره و مثل انگلیسی و خطوط لاتین نیست. هر کدوم از ۲ طرف قابلیت اتصال دارن ولی در خط فارسی همه حروف این‌طور نیست، الف به بعد خودش نمی‌چسبد ولی به قبل خودش می‌چسبد.

این ‌ها دلیل می‌شه وقتی یک متن رایانه ‌ای رو به فارسی می ‌فرستند، مشاهده میکنیم که قابل خوندن نیست و ۴ تا حرف رو به هم چسبونده‌ان. نوشتن به زبون محاوره‌ای، موضوع دیگریه که  زبون‌شناسا درباره اون حرف‌ها دارن: زبون فارسی یکی از زبون‌های نادریه که فاصله‌ای که بین صورت گفتاری و نوشتاری اون هست، خیلی زیاده. یعنی مجبوریم به گونه‌ای حرف بزنیم و به گونه‌ای دیگر بنویسیم. این فاصله اگه مدیریت نشه و فاصله کم شه، همین اتفاق می‌افتد. آدم‌ها همون‌طور می‌نویسند که حرف می‌زنند. این فاصله رو باید توجیه می‌کردن ولی نکردن.

(درست نویسی و مثبت نویسی در شبکه های اجتماعی، هنر شما رو در بیان درست مطالب نشون میده)

چند نکته مهم

اگه شمام هم چون مطالبی که در بالا گفته شد، کاربری هستین که همیشه به غلط نویسی می پردازید و پستای انرژی منفی منتشر  می کنین یا پستای غمناک و غیر خوشحال رو لایک و فالو کرده یا زیر اونا کامنت بد می نویسید، پیشنهاد می کنیم نکات زیر رو در نظر داشته باشین:

۱-همیشه مثبت اندیش باشین. مثبت اندیشی دلیل می شه که حتی در شبکه های اجتماعی که هیچکی شمارو کنترل نمی کنه و به هیچ چای خاصی نباید جواب گو باشین (تا وقتی که حقوق کاربران رو نقض نکردین)، از دایره و مختصات مثبت اندیشی و خوشحال زیستن حتی در محیط دیجیتال هم غافل نشید. مثبت اندیشی رو در سبک زندگی دیجیتالی خود هم وارد کنین. این قضیه تاثیر زیادی روی فرهنگ نوشتن شما در دنیای دیجیتال می ذاره.

۲-به طیف دوستای خود در شبکه های اجتماعی توجه کنین. پدر خونواده یا مادر خونواده یا مسئولان جامعه، همه حرفی یا تصاویری رو در عموم و رسانه های عمومی مطرح و منتشر نمی کنن. شمام در شبکه های اجتماعی، باید به این بحث به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که طیف دوستان شما، همه در سن و سال شما و ملی بودن و فرهنگ شما نیستن. اگه بحث ای از نظر شما و فرهنگ شما کار به طور کامل پسندیده ایه، در فرهنگ بقیه شاید این جور نباشه. حال، لایک و کامنت شما می تونه تاثیر منفی تو ذهن دیگه دوستان شما در شبکه های اجتماعی داشته باشه.

۳-لایک کردن اخبار بد و بد و انرژی منفی  دوری کنین. این کار در شبکه های اجتماعی دلیل می شه تا دیگه دوستان شمام به طور ناخودآگاه در کوران این مطالب قرار بگیرن.

۴-غلط نویسی، بخشی از منفی نویسی در فضای شبکه های اجتماعیه که بدیش اینه بعضی از کاربران ایرونی ان رو دامن میزنن. همیشه تلاش کنین که درست بنویسین. واسه درست نویسی، از کتابا و سایتایی که اصول درست نویشی در زبون فارسی رو آموزش میدن استفاده کنین. نبود به کار گیری کلمات بی ارزش، دوری از فارگلیس و فینگلیش نوشتن (ترکیب فارسی و انگلیسی مانند نایس (Nice) به جای قشنگتر ) و کم شدن اندازه مزاحای سبک که تاثیر منفی در فرهنگ مثبت اندیشی و مثبت نویسی در شبکه های اجتماعی داره، از جمله مقولاتی هست که باید به اون توجه داشت.

۵-به دوستای خود که درست نمی نویسند و منفی گرا هستن و پستای منفی همیشه منتشر می کنن تذکر بدین.

۶-بعضی از فایلای ویدئویی که در اینترنت منتشر می شه، شامل نکات آموزشی، باحال و مثبتی هست که بعضی وقتا با زبون طنز و انیمیشن، مطالب جالبی رو به اشتراک گذاشته.
این محتواا، نیاز به زبون و علم خاصی نداره و واسه خیلیا قابل فهمه. مثل ضرورت حفاظت از محیط زیست، دوستی با کودکان، پشتیبانی از حیوانات، حس نوع دوستی، هدیه دادن، غذا درست کردن گروهی، ورزش و تفریح و گردش و طبیعت و مقولاتی مثل این. تلاش کنین اینجور محتواای جالبی رو انتخاب و به عنوان پست خود منتشر کنین تا در فکرا دوستای خود، فردی انرژی مثبت و شادی باشین .

۷-فارگلیسی نه! وقتی شما به عنوان یه ایرونی، جمله ای فارسی رو با رسم الخط انگلیسی می نویسید مثل : salam, man emrooz narahat hastam، این جمله فقط واسه ایرانیا معنی داره و با تعجب و گیچ شدن دوستان غیر فارسی زبون شما مواجه می شه.
این جمله نه فارسی هست و نه انگلیسی. از اینجور طرز نوشته هایی در شبکه های اجتماعی که ایرانیان هستن بارها مشاهده می کنین. این روش بد نوشتن رو از خود دور کنین و به جای، به درستی رسم الخط فارسی رو در پستای خود بگار بگیرین تا دوستان غیر فارسی زبون شمام با این رسم الخط آشنا شن.

۸- تصاویر ناراحت کننده در پروفایل خود منتشر نکنین. قرار نیس وقتی شما می خواین از یه اتفاق بد ملی یا بین المللی شکایت کنین، حتما تصاویر دلخراش رو در کنار پست خود به اشتراک بذارین. می تونین با کلمات مطلوب، ادبیات فاخر و نوشتن سنجیده نظر و ایده خود رو با تصاویر خیلی با احترام در اختیار بقیه بذارین تا هم تاثیر گذاری خوبی روی مخاطبان داشته باشین و هم از مختصات انرژی مثبتی در زندگی سنتی و دیجیتالی خود خارج نشید.

۹-بی ارزش نویسی هیچوقت! حتی اگه می بینین که بقیه زیر یه پست که مطالب نامطلوبی رو مطرح کرده، کامنتای بی ارزش قرار دادن و این کامنتا با تصاویر ناشایستی همراه شده، از نوشتن کامنت دوری کنین. چون که باید همیشه به بند شماره ۲ این گفتار توجه داشت!

۱۰-درست نویسی و مثبت نویسی در شبکه های اجتماعی یه شبه اتفاق نمی افته. باید بخونین و روش نوشتن کاربران فعال و معروف و شخصیتای فرهنگی و ادبی و هنری در فضای شبکه های اجتماعی رو با دقت نگاه کنین. همیشه به این موضوع به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که اگه ۱۰ سال دیگه هم خواستین به محتوایی که به اشتراک گذاشته اید نگاه کنین، تاسف نخورین!