بازدید از موزه‌ها امروز ۲۸ اردیبهشت ماه رایگان است

بازدید از موزه‌های زیر نظر سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در روز جهانی موزه  یعنی امروز ۲۸ اردیبهشت ماه مجانیه.

موزه‌های زیرنظر این سازمان شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه در روز جهانی موزه مجانیه. هم اینکه دو ساعت بیشتر از روزای دیگه یعنی تا ساعت ۲۰ امکان حضورِ گردشگران و علاقه‌مندان در این موزه‌ها جفت و جوره.

قراره از شنبه ۲۸ اردیبهشت تا چهارشنبه اول خرداد، مراسم‌ و برنامه‌های مختلفی هم‌زمان با این روز و شروع هفته میراث‌ فرهنگی برگزار شه، ادامه داد:‌ شنبه ۲۸ اردیبهشت ایکوم ایران و اداره کل موزه‌ها برنامه‌ای با حضور رئیس سازمان میراث‌ فرهنگی در فرهنگستان هنر برگزار می‌کنن.

موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هم اعلام کرده بازدید از این موزه در روز ۲۸ اردیبهشت واسه عموم مجانیه و علاقه‌مندان می‌تونن در ساعت‌های کاری از ساعت ۱۳:۳۰ تا ۲۱ از این مجموعه بازدید کنن.

هم اینکه موزه ملی ملک با اعلام رایگان بودن بازدید از این موزه در روز جهانی موزه اعلام کرده علاقه‌مندان می‌تونن از ساعت ۹:۱۵ تا ۱۶:۴۵ از این موزه بازدید کنن.

کاخ نیاوران

لیست موزه‌های استان تهران که امروز رایگان هستن رو در این لینک می‌تونید ببینین.

مجموعه فرهنگی، تاریخی سعدآباد

جالبه بدونین مجموعه سعدآباد با داشتن بیشتر از ۱۶ بنای تاریخی، کاخ موزه، موزه های تاریخی و هنری، اکوسیستم عالی و هم اینکه تشکیل جشنواره ها، نمایشگاه ها، نشستای تخصصی و برنامه های فرهنگی هنری مقصد مناسبی واسه گردشگران با ذائقه های جورواجور و یکی از مهمترین سایتای گردشگری کشوره و همه ساله خیل کثیری از گردشگران داخلی و خارجی، این مجموعه رو به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب و عموما ساعاتی طولانی رو در اون میگذرونن.

کاخ سعدآباد

راه های دسترسی به مجموعه سعدآباد

سعدآباد دو درب ورودی اصلی داره:

درب دربند:

وسیله نقلیه عمومی: هر جای تهران که هستین با متروی خط ۱ به آخرین ایستگاه اون (تجریش) بیایید. با به کار گیری اتوبوسای خطوط جور واجور هم می تونین به میدون تجریش بیایید. میدون تجریش (اول خیابون جعفری) و میدون قدس (جنب ایستگاه مترو) تاکسیایی واسه رسیدن به میدون دربند دارن.

خودرو شخصی: از میدون تجریش خیابون دربند (ضلع شمالی میدون) رو تا انتها بالا بیایید تا به میدون دربند برسین. مجموعه بدون پارکینگه و شما باید در میدون و یا دور و بر اون خودرو خود رو پارک کنین.

درب زعفرانیه:

وسیله نقلیه عمومی: هر جای تهران که هستین با متروی خط ۱ به آخرین ایستگاه اون (تجریش) بیایید. با به کار گیری اتوبوسای خطوط جور واجور هم می تونین به میدون تجریش بیایید. میدون تجریش تا ورودی زعفرانیه سعدآباد بدون خطوط تاکسی رانی مستقیمه. باید درضلع غربی میدون تجریش (خیابون شهید ملکی) تاکسیای آصف یا اسدآباد رو سوار شید و سر خیابون شهید طاهری پیاده شید. بعد باید حدود ده دقیقه تا سعدآباد پیاده بیایید.

خودرو شخصی: از میدون تجریش به خیابون ولیعصر وارد شید. خیابون شهید فلاحی (زعفرانیه قبلی) درسمت راست شماس. اونو تا انتها بیایید. بعد از چراغ قرمز دست راست وارد خیابون شهید طاهری شده و اونو هم تا انتها بیایید. مجموعه بدون پارکینگه و شما باید در خیابونای دور و بر خودرو خود رو پارک کنین.

پیشنهاد خاص: اگه از وسایل نقلیه عمومی استفاده میکنین و در اول ورود نیاز به مراجعه به واحد روابط عمومی و یا حراست ندارین، ورودی دربند واسه شما راحت تر میشه.

اگه از خودرو شخصی استفاده میکنین در خیابونای دور و بر درب زعفرانیه جای پارک راحت تر پیدا میکنین.

کاخ سعدآباد

 

ساعت کار موزه های مجموعه سعدآباد

 

  • نیمه اول سال همه روزه ( شنبه تا جمعه) از ساعت ۹ تا ۱۸:۴۵، فروش بلیت تا ساعت ۱۷
  • ماه مبارک رمضان: همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۸، فروش بلیت تا ساعت ۱۶
مجموعه فرهنگی، تاریخی نیاوران

    • نشانی: تهران، میدون شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران
  • تلفن مجموعه: ۱۵-۲۲۲۸۲۰۱۲

ساعات کار مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در ۶ ماه اول سال واسه موزه های زیر ۹:۰۰ تا ۱۹:۰۰ه:

  • موزه جهان نما

  • کوشک احمد شاهی

 

 

  • موزه خودروهای اختصاصی کاخ نیاوران

  • موزه کتابخونه سلطنتی

 

    • کاخ اختصاصی نیاوران

 

ساعت کار گیشه فروش بلیط موزه ها:

 

  • ۹:۰۰ تا ۱۸:۰۰

 

 

کاخ نیاوران

 

میراث تاریخی و فرهنگی کشور ثروت ملی هر کشور و ملتی هستن و حفاظت از اونا یه وظیفه ملی و همگانیست که شایسته س علاوه بر شناخت و به کار گیری محتوای هنری، تاریخی و فرهنگی اونا، همه در نگهداری و حفظ اون تلاش کنیم.پس از شما درخواست داریم  هنگام بازیدد موارد زیر رو رعایت کنین:

  • باغ نیاوران با گونه های گیاهی منحصر به فرد و تاریخی اون دارای ارزش خاص و ممتازیه. پس؛ به خاطر حفظ این باغ تاریخی، از ورود به فضای سبز مجموعه دوری فرمایید.
  • احترام به طبیعت احترام به زندگیست و احترام به زندگی احترام به خالقه. پس؛ از ریختن زباله در فضای داخلی موزه ها و فضای سبز مجموعه دوری فرمایید.
  • در تموم بخشای مجموعه مسیرهایی به خاطر استفاده هرچه بهتر شما عزیزان از فضاهای قابل بازدید و حفاظت از آثار، طراحی شده.
    پس؛ از نواحی بندکشی شده و حفاظای شیشه ای عبور نکنین، مراقب کودکان خود باشین و به حقوق بقیه واسه بازدید احترام بذارین.
  • آثار تاریخی و فرهنگی این مجموعه به دلیل گذشت زمان دچار فرسودگی شدن به خاطر همین لمس کردن آثار باعث تخریب اونا می شه.
    در سطح دست ما موادی مثل چربیا هست که با دست کشیدن روی سطح آثار، به اونا منتقل شده و این آلودگی با انجام فعل و انفعالات شیمیایی، موجب تخریب آثار مثل مجسمه ها، نقاشیا و امثال اون می شه.

    پس؛ از لمس کردن آثار دوری فرمایید.

  • نور فلاش دوربینای عکاسی به دلیل طول موج بالای نوری باعث ایجاد تنش در ساختار آثار تاریخی مخصوصا نقاشیا، بافتها و آثار دارای رنگدونه می شه.
    پس؛ به هنگام عکاسی، فلاش دوربین رو خاموش کنین.
  • بردن وسایلی مثل مونوپاد، سه پایه عکاسی، نورپردازی و هم اینکه شکلای جور واجور خوراکی به داخل موزه ها به دلیل احتمال تخریب واسه آثار تاریخی و فرهنگی جایز نیس.
    پس؛ اکیداً از همراه داشتن اینجور وسایل و خوراکیایی در داخل موزه ها دوری کنین. (عکاسی تبلیغاتی و عکاسی حرفه ای با لوازم جانبی بدون اخذ مجوزهای لازم ممنوعه.)
  • از توقف در راه بازدید به خاطر عکسای یادگاری که موجب ازدحام می شه به دلیل مسائل حفاظتی دوری فرمایید.
  • از ورود کالسکه کودک به داخل موزه ها دوری فرمایید.
  • لطفاً در صورت مشاهده هرگونه خسارت و آسیب به بناها و آثار موزه ای به وسیله بازدیدکنندگان مثل یادگاری نویسی روی بناها، مجسمه های محوطه و درختان باغ، موارد رو خیلی سریعً به دفتر یگان حفاظت مجموعه اطلاع بدین.

مجموعه فرهنگی، تاریخی گلستان

روح ظریف هنرمند ایرونی با استعانت از هنرهای معماری، نقاشی، سنگتراشی، کاشی کاری، گچبری، آئینه کاری، خاتم سازی، منبت کاری و مشبک سازی، در وسط کاخهای سلطنتی قدیم ومجموعه دلپسند، ترکیبی بدیع و بنائی زیبا بوجود آورده که شاید کمتر بشه مثل اونو در جای دیگر یافت.

ایوون تخت مرمر قدیمی ترین بنا در کاخ گلستانه که ساخت اون به دوران کریم خان زند(تابستون ۱۱۷۳هجری قمری برابر ۱۱۳۸هجری شمسی، ۱۷۵۹ میلادی) برمیگرده. ایوون تخت مرمر جایگاهیه که پادشاهان قاجار در این مکان به مراسم سلام می نشستن و طبقات جور واجور مردم رو در مواقع خاص بار عام می دادن. سابقه این رسم چند هزار ساله رو میشه در دوره های جور واجور تاریخی ایران بازیافت.

شمس العماره یا عمارت خورشید شاخص ترین و یکی از زیباترین بناهای کاخ گلستانه. که در پنج طبقه به دستور ناصرالدین شاه و با سرمایه و مباشرت دوستعلیخان معیرالممالک (نظام الدوله) و معماری جعفرکاشی ساخته شد.

راه های دسترسی به مجموعه فرهنگی، تاریخی گلستان

شما می تونین جهت دسترسی به کاخ گلستان از ایستگاه های متروی میدون ۱۵ خرداد (میدون ارگ) و میدون امام خمینی (میدون توپخانه) استفاده کنین.

پایانه های اتوبوسرانی میدون امام خمینی و قورخانه هم واسه این منظور در دسترس هستن.

خاطر نشون می شه تردد وسایل نقلیه در خیابونا و محدوده منتهی به کاخ گلستان ( باب همایون – صور اسرافیل- داور – سبزه میدون ) ممنوعه.

تلفن مستقیم روابط عمومی:۳۳۹۵۶۶۶۲

تلفن داخلی:۸-۳۳۱۱۳۳۳۵ داخلی ۱۶۵

نشانی: تهران، خیابون پونزده خرداد، ضلع شمالی میدون ارگ، کاخ گلستان

کاخ گلستان

فهرست موزه‌های زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دیگه استان‌های کشور رو در این لینک ببینین.

چیجوری از موزه‌ها بهتر دیدن کنیم؟ ۲۵ پیشنهاد موزه‌گردی

گشتی دیدنی در موزه نادعلیان: موزه هنرهای محیطی جنوب

معرفی «موزه ایران باستان» تو تهران و گزارش خبرهای مربوط به اون

 

با موزه حیات وحش دارآباد تهران آشنا شید

 

گزارشی دیدنی از خونه تاریخی زینت الملک که موزه مادام توسو ایرانه

هر چیزی که باید درباره موزه موسیقی تهران واقع در تجریش بدونین

نوشته دیگر :   با ۷ گونه از سریع ترین جانوران روی کره زمین آشنا شوید