با ۷ گونه از سریع ترین جانوران روی کره زمین آشنا شوید

حیوانات بسیار عجیبپ هستن. همونطور که در طبیعت دیده می شه بعضی از این حیوانات نسبت به بقیه بسیار سریع تر بوده و یه سریای دیگه هم شدیدا کنه حرکت می کنن. وقتی که به چیتا فکر می کنیم بدون این دست اون دست کردن به یاد سرعت می افتیم. مهم نیس که محل زندگی و جایگاه یه حیوان در زنجیره غذایی کجا باشه، سریع بودن خصیصه ایه که می تونه فرق بین زنده موندن و نابودی باشه. میدونید سریع ترین حیوانات روی زمین کدوم هستن؟ میدونید سرعت آدم در مقایسه با اونا چقدره؟ در ادامه می خوایم شما رو با سریع ترین جانوران کره زمین آشنا کنیم.

سریع ترین جونور کره زمین

مطمئنا سریع ترین حیوان کره زمین شاهینه که هم مقام سریع ترین حیوان روی کره زمین رو در اختیار داره و هم سریع ترین پرنده رو. این پرنده می تونه موقع شیرجه رفتن به سرعتی بالاتر از ۲۴۰ مایل در ساعت (۳۸۴ کیلومتر در ساعت) برسه. شاهین شکارچی بسیار ماهریه و قسمت بزرگی از این مهارت به همین سرعت خیره کننده موقع شیرجه رفتن مربوط می شه.
شاهینا معمولاً از پرندگان دیگه تغذیه می کنن اما دیده شده که در مواردی خاص خزندگان و پستانداران کوچیک و حشرات رو هم شکار کردن.

سریع ترین جونور روی زمین

سریع ترین جونور روی زمین چیتاه که سرعت اون تا ۷۵ مایل در ساعت (۱۲۰ کیلومتر در ساعت) هم می رسه به همین جای تعجب نداره که اونا خیلی زود به شکار خود می رسن و رمز موفقیت شون در شکار هم همین سرعت بالاست. چیتا معمولاً از غزال و دیگه حیوانات مثل اون تغذیه می کنه.
چیتا گامایی بلند و بدنی کشیده و انعطاف پذیر داره که هر دو واسه دویدن با آخر سرعت به درد بخور هستن. اما دویدن با اینجور سرعت سرسام بیاری خیلی خسته کننده و البته خطرناکه به خاطر همین چیتاها تنها تا لحظاتی می تونن سرعت باور نکردنی خود رو حفظ کنن چون دمای بدنشون اون قدر بالا میره که ممکنه به مرگ منتهی شه.

 

گوزن شاخدار

 

گوزن شاخدار هم هر چند به اندازه چیتا سریع نیس اما می تونه سرعت خود رو در مسافتای خیلی بیشتری نسبت به چیتا حفظ کنه.
براساس تحقیقات این حیوان می تونه سرعت خود رو به بالاتر از ۵۳ مایل در ساعت (۸۵ کیلومتر در ساعت) برسونه. در مقایسه با چیتا می تونه گوزن شاخدار رو یه دونده ماراتون نامید که توان انجام حرکات هوازی رو در حد خیلی بالایی داشته و می تونه به بهترین و بهینه ترین شکل ممکن از اکسیژن استفاده کنه.

سریع ترین جونور دریا

در مورد سریع ترین جونور دریا اختلاف نظر هست.
بعضی از محققان می گن که ماهی بادبانی سریع ترین جونور دریازیه و یه سریای دیگه هم نیزه ماهی مشکی رو سریع ترین جونور دریا می دونن. هر دو می تونن به سرعتی بالاتر از ۷۰ مایل در ساعت (۱۱۲ کیلومتر در ساعت) برسن. یه سریای دیگه هم شمشیر ماهی رو در این رده بندی قرار داده و می گن که شمشیر ماهی هم می تونه به سرعت مشابهی برسه.

نوشته دیگر :   ۱۵ راهکاری که از شما انسانی شاد و موفق می سازند
ماهی بادبانی

ماهی بادبانی (Sailfish) بالهای پشتی خاص و بزرگی داره که مثل بادبان بوده و اسمش رو از همین بالها گرفته. علاوه بر سرعت اونا شیرجه روهای بسیار ماهری هم هستن و از ماهیای کوچیکتری مانند ساردین تغذیه می کنن.

نیزه ماهی مشکی

نیزه ماهی مشکی هم در رقابت واسه کسب عنوان سریع ترین جونور دریا زی حضور داشته و با در نظر گرفتن بالهای پشتی بلندی که داره از سرعت خیلی بالایی برخورداره. این ماهی معمولاً در اقیانوس آروم و هند زندگی می کنه و غذای اونم از ماهی تن، ماهی ماکرل و ماهی مرکب تشکیل شده.
نمونه ماده این ماهی نسبت به نمونه نر اون بسیار بزرگ تره.

شمشیر ماهی

شمشیر ماهی رو می تونه در اقیانوسای هند، آروم و اطلس یافت. این ماهی هم مانند ماهی بادبانی در هر ثانیه برابر طول بدنش به جلو حرکت می کنه و نام خود رو هم از نوک درازش که مثل شمشیره میگیره. در گذشته فکر می شد که این ماهی از نوک شمشیری خود واسه سوراخ کردن بدن دیگه ماهیا استفاده می کنه اما بعدا مشخص شد که از این نوک تیز خود واسه جدا کردن گله ماهیا استفاده می کنه تا اینجوری شکار آسون تری داشته باشه.

سریع ترین جونور در هوا

عقابا هر چند در مقایسه با شاهینا سرعت بسیار کمتری دارن اما می تونن سرعت خود رو موقع شیرجه به سمت طعمه تا ۲۰۰ مایل در ساعت (۳۲۰ کیلومتر در ساعت) برسونه. عقابا در بالای هرم زنجیره غذایی حضور داشته و شکارچیانی فرصت طلب میگن. اونا معمولاً از دیگر پرندگان و پستانداران کوچیک تغذیه می کنن و طول هر بال اونا ممکنه از ۲ متر هم بالاتر بره.

سرعت آدما چقدره؟

هر چند آدما نمی تونن به سرعت سریع ترین حیوانات حتی نزدیک هم شن اما آدم می تونه در آخر به سرعتی در حدود ۲۵ مایل در ساعت (۴۰ کیلومتر در ساعت) هم برسه. اما سرعت متوسط آدم در حدود ۱۱ مایل در ساعت (۱۷٫۵ کیلومتر در ساعت) است که در مقایسه با بقیه پستانداران بزرگ سرعت کمتری حساب می شه.
فیلا می تونن به بیشترین حد سرعت ۲۵ مایل در ساعت (۴۰ کیلومتر در ساعت) برسه، در حالی که آخر سرعت کرگدن و اسب آبی از ۳۰ مایل در ساعت (۴۸ کیلومتر در ساعت) هم بالاتر میره.