آموزشی

صنایع رقابتی چه ساختاری دارند؟

رقابت با تولید کننده های دیگه یکی از اصلی ترین جنبه های تجارت در هر اندازه و شکله، از یه بیزنس جدید گرفته تا یه کارخانه بزرگ. در بازارهای رقابتی، شرکت ها و کارخانه ها باید واسه به دست آوردن مشتری وارد جنگ شن.

رقابت ایدآل در اقتصاد به رقابتی گفته می شه که در محیطی ایدآل اتفاق می افتد که ویژگی های ساختاری خاصی به سود مشتری داشته باشه.

فروشنده های بسیار و مشتریان بسیار

به نقل از سایت مردمون؛ یکی از اجزای اصلی یه صنعت رقابتی وجود فروشنده های بسیار واسه یه محصول یا خدمات خاص و مشتریان بسیاره.

اگه یه فروشنده خاص بخش کلی بازار واسه یه محصول یا خدمات رو کنترل می کنه، این قدرت رو داره که قیمت اون محصول یا خدمات رو بالاتر از چیزی که در بازار رقابتی می تونست باشه، تعیین کنه: قیمت رو بازار تعیین می کنه. وقتی درخواست واسه یه محصول تو یه بازار رقابتی بالا باشه، قیمت بالا می رود و وقتی درخواست کم باشه، قیمت ها پایین میان.

ورود به بازار و خروج از اون

یه صنعت رقابتی به کارخانه ها اجازه می دهد آزادانه وارد بازار شده و از اون بیرون بیان و مشکلات کمی واسه ورود به بازار هست. مثلا، بازار رستوران ها تو یه شهر بزرگ باید بسیار رقابتی باشه چون هر کسی که بخواد باید بتونه یه رستوران جدید باز کنه و هرکی هم که نخواست در رستوران خود رو ببنده.

قیمت های بالا، مقررات دولتی و بقیه عوامل، توانایی شرکت ها واسه خارج شدن یا وارد شدن به یه صنعت خاص و به همین ترتیب رقابت رو محدود می کنه.

اطلاعات کامل

تو یه بازار با ساختار رقابتی کامل، مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اطلاعات کاملی درمورد اجناس، قیمت ها و روش های تولید در بازار دارن. اگه مشتریان همه چیز رو درمورد انتخاب هایی که دارن ندونن یا از اختلاف قیمت های بین شرکت های جور واجور بی اطلاع باشن، شرکت ها فرصت رقابت کمتری دارن.

اجناس مشابه

در صنعت رقابتی، شرکت ها باید کالاهایی ارائه کنن که به اندازه ای به هم مثل باشن که بتونن در جای هم مورداستفاده قرار گیرند.

مثلا، کارخانه ای که توپ فوتبال تولید می کنه در رقابت مستقیم با کارخانه ای که توپ بسکتبال تولید می کنه نیس، حتی اگه این توپ ها تقریباً مثل هم باشن، چون به جای هم نمی تونن استفاده شن، پس رقابتی در کار نیس.

ساختار انحصار کامل در طرف تولید و ساختار انحصار کامل در طرف درخواست

بازار با ساختار انحصار کامل بازاریه که فقط یه فروشنده و تعداد زیادی خریدار در بازار وجود داشته باشه. در اینجور بازاری، فروشنده قیمت رو بالاتر از چیزی که در بازار رقابتیه تعیین می کنه.

بازار با ساختار انحصار کامل در طرف درخواست بازاریه که تنها یه خریدار و تعداد زیادی عرضه کننده در بازار وجود داشته باشن. در اینجور بازاری خریدار فروشنده ها رو مجبور می کنه که با قیمتی پایین تر از اون چیزی که در بازار رقابتی باید باشه، موافقت کنه.

هدف از زندگی چیه و واسه چه هدفی باید زندگی کنین؟

چیجوری ترس از نا امید کردن بقیه رو از بین ببریم؟

مردمون

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *