فناوری

رویارویی لوکس های میان وزن؛ ب ام و ۵۳۰i در مقابل مرسدس بنز E300

پس از رونمایی نسل جدید مرسدس بنز E کلاس و تشابهات بسیار به خصوص در بخش فضای داخلی اون با داداش بزرگ تر خود یعنی S کلاس، همه واقف بر این مسئله شدن که مرسدس با یه E کلاس تا دندون مسلح به جنگ دشمن دیرینه خود یعنی بی ام و سری ۵ میره.

هرچند در اون موعد بی ام و هنوز از نسل جدید سری ۵ رونمایی نکرده بود ولی بی ام و هم با شرایط مشابه به نسبت بنز نسل جدید سری ۵ خود رو با شباهتای بسیاری به نسبت سری ۷ رونمایی کرد و اونو بهترین سدان اندازه متوسط موجود با در نظر گرفتن همه نیازها به حساب آورد.

از وقتی که نسل هفتم بی ام و سری ۵ مدل ۲۰۱۷ رونمایی شده، تقریبا با همه مدلای اون رانندگی کردم.

از پایه ای ترین مدل(تنها مدلی که در ایران عرضه می شه) ۵۳۰i گرفته تا مدل ۶ سیلندر ۵۴۰i و همینطور نسخه دیزلی موسوم به ۵۳۰d و مدل هیبریدی یعنی ۵۳۰e.

هرچند می دونم با سخت گیریای بسیار به همه اونا نمره ۸٫۵ از ۱۰ رو داده ام و فکر نمی کردم که هیچوقت ملاقاتی دوباره با این خودرو رو داشته باشم.

حالا اما دو حریف دیرینه به صف شدن تا در مقابل همدیگه قرار گیرند. اینجا مدل ۲۰۱۷ بی ام و ۵۳۰i و مرسدس بنز E300 مدل ۲۰۱۷ رو داریم.

باید اعتراف کنم که کمتر درمورد  E کلاس نظر داده ام. هرچند نسخه دیزلی اونو یه سدان کامل و باشکوه در مقابل رقبای خود مثل آئودی A6 و ولوو S90 خونده بودم و نمره ۸٫۵ از ۱۰ رو دادم اما در آخر این ولوو بود که برنده رقابت شد.

بازار از این دو خودرو استقبال می کنه؟جواب قاعدتا مثبته. آنایی که برند پرست هستن از محصول شرکت مطبوعشان دفاع می کنن و یا کسائی که میخوان تازگیا وارد این سگمنت شن یا میخوان با افزایش اندازه خودروهایشان از C و ۳ به این دسته ملحق شن.

اینا همه از خریداران جدی این دسته از خودروها هستن. هرچند هر دوی اینا تفاوتای بیشماری با همدیگه دارن.

مثلا در نسل گذشته بی ام و سری ۵ با ترکیب یه رانندگی اسپرت و لوکس خودروی شما به حساب می اومد و E کلاس با تعادلی بین این دو خودروی پدر شما بود.

با این وجود در نسل جدید انگار هر دو به دنبال روشی متفاوت بودن و مرسدس تلاش کرده تا اسپرت تر باشه و بی ام و تلاش کرده تا با بزرگ تر کردن سری ۵ حسی لیموزین مانند به اون ببخشد.

تعجبی نداره که طراحی خارجی E کلاس شباهتای بسیاری به C کلاس به عنوان داداش کوچیک تر داره و سری ۵ هم بیشتر از هر زمان دیگری مثل سری ۷ شده.

با قرار دادن دو خودرو در کنار همدیگه تماشاگر این هستیم که E300 محصول اسپرت تری به نظر می رسه.

مرسدس E کلاس حاضر در تست از نوع داری کیت AMG نیس و بنز واسه این منظور بهای ۳۵۰۰ دلاری از شما دریافت می کنه اما چرخای ۲۰ اینچی AMG نشون که به صورت استاندارد در همه E کلاسای آپشن متوسط قرار دارن ظاهر بشدت اسپرتی به اون بخشیده.

بی ام و ۵۳۰i عضلانی هم بیشتر روی حس لوکس بودن متمرکز شده. با این که به صورت استاندارد با تریم M Sport بدون دریافت هیچ هزینه اضافی در لاین لاکچری عرضه می شه. اما چرخای آپشنال ۲۰ اینچی بهایی در حدود ۹۵۰ دلار دارن(چرخای ۱۹ اینچی به صورت استاندارد هستن).

در هر صورت حس و حال این خودرو بیشتر لوکس انگار ریشه در زبون طراحی به نسبت برابر اون با سری ۷ داره.

ارزش و سطح لوازم

مرسدس بنز E300 قبل از محاسبه آپشنا با قیمت ۱۰۹٫۶۱۱ دلار استرالیا قیمت گذاری شده. بیشتر از ۱۸ هزار دلار بیشتر از مدل E200 و در حدود ۲۱ هزار دلار کمتر از مدل E350e هیبرید.

خودروی حاضر در تست فقط با یه بسته آپشن اضافی در تست حاضر شده بود. پکیج ویژن ۴۹۹۰ دلاری که سقف شیشه ای پانورامیک، هدآپ دیسپلی، و ۱۳ اسپیکر از برند Burmeister رو به اون اضافه می کنه و ارزش کلی اون قبل از مالیات گذاری به ۱۱۴٫۶۰۱ دلار استرالیا می رسه.

قیمت پایه ای بی ام و ۵۳۰i 110.500 دلاره که مثل مرسدس بنز ۱۸ هزار دلار گران تر از مدل ۵۲۰i  است.

جدای از سطح آپشن گذاری لاین لاکچری تماشاگر به کار گیری کروم در ظاهر خودرو، طرح صندلیا با چرم ناپا، سیستم فعال تهویه مطبوع و بسته مطبوع هوای داخل اتاق و همینطور چرخای ۲۰ اینچی در این خودرو هستیم.

بسته ۱۶۰۰ دلاری دیگری هم شامل(دسته کلید دارای صفحه نمایش، سیستم GESTURE CONTORL داخل کابین، ریموت کنترل پارک خودکار)است و  بسته ۱۰۰۰ دلاری کنترلر سرامیک، سقف شیشه الکتریکی به ارزش ۲۹۰۰ دلار، نقاشی متالیک ۲۰۰۰ دلار، شیشه های عقب مجهز به محافظ از نور خورشید ۱۵۰۰ دلار و سیستم گرمایش صندلیای جلو و عقب به ارزش ۷۰۰ دلار هم از دیگر آپشنا هستن.

هم اینکه واسه داشتن سیستم عامل اپل کارپلی باید بهایی در حدود ۶۲۳ دلار بپردازید که اونم به صورت وایرلس و شرایط خاص به خود رو واسه استفاده و شارژ موبایلای جور واجور داره.

در آخر قیمت کلی سری ۵ حاضر در تست به ۱۲۱٫۷۷۳ دلار استرالیا می رسه. در بخش لوازم تشابهات بسیاری مثل: دوربین ۳۶۰ درجه، تریم چرمی، سیستم سرگرمی با کیفیت بالا، DAB+، سیستم تعلیق هوشمند، سیستم روشنایی محیط و گرم کن صندلیای جلو دیده می شه.

بی ام و سیستم هدآپ دیسپلی و ۱۶ اسپیکر هارمن/کاردون رو به صورت استاندارد عرضه می کنه. در بخش نوردهی هم چراغای LED تطبیق پذیر حضور داره. بنز هم چراغای LED چند هسته ای و چرخای ۲۰ اینچی رو بدون دریافت هرگونه هزینه اضافی عرضه می کنه.

هر دو خودرو مجهز به به سیستم رانندگی نیمه خودکار هستن که فقط در اسم این فن آوریا با هم فرق دارن اما در عمل دقیقا کارایی مشابه ای دارن.

طوریکه توانایی کنترل کامل فرمون و نگه داری خودرو تو یه خط مستقیم و بین دو لاین رو ممکن میسازن. کروز کنترل اکتیو هم واسه شتاب گیری و ترمزگیری و رسوندن سرعت به صفر و ترافیکای کم سرعت کارایی داره. سیستم پارک هوشمند هم واسه هر دو در نظر گرفته شده تا چیزی به نسبت حریف خود کم نداشته باشن.

طراحی داخلی و اتاق

با ورود به داخل اتاق هر دو خودرو تفاوتای زبون طراحی رو می شه. مرسدس E300 طراحی به نسبت جوون تر و خنده رو تری رو داره و باید قبول کرد که اسپرت تره.

طراحی گیرا در بین رانندگی شما رو عاشق خود می کنه و صفحه نمایش بزرگ ۱۲٫۳ اینچی هم دقیقا در مقابل شما قرار داره و نمایشگر سیستم نرم افزاری خیلی راحت در مقابل دید شما قرار گرفته.

بنز دست به قمار بسیار بزرگی واسه طراحی کنسول و ادوات خود زده و صاحبان E کلاس اتاق W213 که دو آتشه هم هستن، از این که اینجور صفحه نمایشی خیلی زود جای همه ادوات رو بگیره، نگران هستن.

بیشتر از ۶۴ رنگ انتخابی واسه تغییر روشنایی کار شده در داخل اتاق هست که این مورد در بی ام و محدود به ۱۱ انتخابه.

۵۳۰i راه و روش به نسبت متفاوتی رو دنبال کرده و با به کار گیری مواد جور واجور، بافتای بیشتر، چروکا و منحنیای بیشتر طراحی سنگین تری داره و هرچند همه این موارد با ظریف کاری بسیاری در کنار همدیگه قرار گرفته و هماهنگ شده.

به خاطر همین بی ام و هم خطر بزرگی رو انجام داده که شاید به کام خریدار امروزی خوش نیاد. فضای کابین سری ۵ مثل یه جواهر می درخشه و بیشتر از مرسدس بنزه. هم اینکه به دلیل دنبال کردن زبون طراحی سنتی در بی ام و، امیدواری بیشتری نسبت به اون هست.

صندلیای بی ام و به دلیل به کار گیری چرم مرغوب ناپا فشرده تر شده و به خاطر همین فضای بیشتری به نسبت بنز عرضه می کنه. صندلیای استاندارد E کلاس که از نوع اسپرت هستن بیشتر مثل صندلیای اسپرت نسخه استاندارد M هستن.

هرچند اگه مرسدس هم به صندلیای ناپا که به صورت آپشن عرضه می شه تجهیز شده بود تماشاگر رقابت نزدیک تری در این بخش بودیم اما در هر صورت بی ام و در این بخش تو یه کلاس بالاتر قرار میگیره و خیلی راحت با مقایسه عکسا از یه نما این مسئله قابل تشخیصه.

سیستم اطلاعات و سرگرمی هر دو خودرو مثل دنیای آندروید و ios طرفداران دو آتشه خود رو داره و بین گروه همیشه اختلاف نظر هست. اما به شخصه با سیستم Comfor Comm online مرسدس بنز راحت تر هستم و اونو انعطاف پذیرتر، مدرن تر و ساده تر می بینم.

سیستم iDrive 6 بی ام و اما دسترسی به نسبت سخت تری داره و بیشتر به اپلیکشین کاربر تکیه می کنه. با پرداخت رقم بیشتر می تونین شخصی سازیای خیلی بیشتری رو دریافت کنین و تنظیمات کنترل کننده ها رو به دلخواه تغییر بدین.

سیستم Connected Drive خیلی سریع به گوشی هوشمند شما وصل می شه و زندگی روزمره شما رو رصد می کنه.

سیستم Comand بنز ویژگیای بسیار خوبی مثل: تاچ پد، سیستم دوربین عالی، سیستم Sat-nav عالی، گرافیک بسیار غنی و با جزئیات زیاد اونو از بهترین سیستمای موجود در بازار می کنه.

هرچند بی ام و با عرضه امکانات بیشتری مثل صفحه نمایش لمسی با توانایی Swipe، دوربین خارجی با توانایی کنترل به وسیله ریموت و شارژ گوشی موبایل، سیستمی با فن آوریای جدید تر عرضه می کنه.

سیستم کنترل ژستی بی ام و هم خیلی کاربرد نداره و شاید صاحبان پس از یه مدت کوتاه ازش استفاده نکنن. صندلیای عقبی هم فضای کافی واسه سه بزرگسال رو جفت و جور می کنه اما بی ام و بازم به کمک جزئیات بیشتر مثل  تنظیم خروجی سرمایش و گرمایش صندلیای عقب و قوس کوچکتر  در نظر گرفته شده واسه میل گاردان، فضای بیشتر و راحت تری رو واسه سرنشین وسطی جفت و جور می کنه.

هر دو خودرو از کمبود خروجی USB واسه سرنشینان عقبی رنج می برن. فضای صندوق عقب بی ام و هم برابر ۵۳۰ لیتر و در بنز ۵۴۰ لیتره.

تجربه رانندگی

در جنگ بین موتورهای ۲ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ شده بی ام و با بیشترین حد قدرت ۲۴۸ اسب بخار برتری ۷ اسب بخاری به نسبت مرسدس بنز داره.

اما در بخش اندازه تولید گشتاور ورق به سمت مرسدس برمیگرده. ۳۷۰ نیوتن متر در مقابل ۳۵۰ نیوتن متر، در هر صورت اختلاف عجیب غریبی دیده نمی شه.

در بخش اندازه مصرف سوخت مرسدس بنز با تجهیز به جعبه دنده ۹ سرعته ادعای مصرف سوخت ۷٫۱ لیتری در هر ۱۰۰ کیلومتر رو داره اما بی ام و این موضوع رو به بالاترین درجه خود رسونده و ادعای مصرف سوخت ۵٫۸ لیتری رو داره.

واقعیت اینه که بی ام و به لطف وزن کمتر ۱۵۴۰ کیلوگرم در مقابل ۱۶۵۵ کیلوگرم می تونه در این مورد صاحب سبک باشه.

شتاب گیری صفر تا ۱۱۰ کیلومتر هر دو عدد برابر ۶٫۲ ثانیه ای رو نشون میده.

بی ام و با قوای محرکه معرکه خود وارد میدون شده و بدون در نظر گرفتن ارقام موتور برتر هستش. هم اینکه سر و صدای کمتری تولید می کنه.

هماهنگی بین جعبه دنده ۸ سرعته ZF و موتور بی ام و و کارکرد نرم تر اونم از امتیازات دیگه این خودرو هستن. در واقع تعویض دنده در سرعتای پایین با جعبه دنده اختصاصی مرسدس بنز حسی روشن تر و قوی تری رو به نمایش میذاره.

حس اسپرتی بیشتری در مرسدس بنز E300 مشاهده می شه اما ۵۳۰i حس کامل تری رو به ارمغان می آورد.

فرمون سبک تر بی ام و می تونه طرفداران خود رو داشته باشه در مرسدس اما به نظر می رسه رابطه فرمون با لاستیک حس اعتماد به نفس بیشتری رو به راننده میده که این مسئله از وزن بیشتر اون نشئات میگیره.

هرچند در بین حرکت در سرعتای پایین و همینطور در زمان پارک کردن خودرو شاید رقابت بر انگیز تر باشه.

تعجبی نداره که سواری بی ام و کمترین تنشای موجود در جاده رو به کابین وارد می کنه و لرزش کمتری به نسبت بنز داره. به همین مقدار هم انگار در جاده حس چسبندگی و اسپرتی مرسدس بنز بیشتر از بی ام وه که شما رو متعجب می کنه.

در بخش تجربه رانندگی خودکار هم توانایی ترمز و تنظیم شتاب تا بیشترین حد سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت رو داره و فرمون دهی خودکار هم در حدود ۳۰ ثانیه س و بعد از اون راننده باید کنترل فرمون رو به دست بگیره یا دوباره دکمه مورد نظر فشار داده شه تا ۳۰ ثانیه دیگه این سیستم فعال شه.

فرق عملکردی خاصی بین این دو دیده نمی شه و نمیشه هیچ کدوم از این دو سیستم رو برتر به حساب آورد. هر دو در شرایط اتوبانی با خط کشی خوب کارکرد مناسبی دارن.

هیچ کدامشون دست به حرکت غیرقابل پیشبینی نمی زنه. اما هر جفت شون کارکرد بی اشکال و واقعا"خودران"رو از خود نشون نمی دن و بعضی وقتا باعث گیجی راننده می شن.

هم اینکه با شناسایی یه رمپ خروجی یا یه خط کشی شکسته، سیستم دچار تنش می شه که می تونه ناراحتی راننده رو به دنبال داشته باشه.

در هر صورت هیچ کدوم از این دو خودروساز ادعایی در مورد یه سیستم خودکار همه فن حریف رو ندارن چون سیستم اونا فاصله زیادی تا خودکار شدن واقعا داره.

نتیجه گیری

هر دو اتومبیل جز بهترینا در این کلاس هستن و اعلام تنها یه برنده دلیل بر این نیس که حریف هموطن دارای نقاط ضعف اساسیه.

اما در آخر ما بی ام و رو به عنوان برنده این رقابت نزدیک انتخاب می کنیم، چون که باید اعتراف کرد که از نظر سطح راحتی و حس لوکس بودن کارکرد روشن تری داره و با اعتماد به نفس بیشتر و حس برتر خود در مقایسه با مرسدس بنز به اهداف خود در بازار می رسه.

با این حال مرسدس بنز هم یه سدان لوکس سنگین وزن هستش که می خواد حس اسپرت بودن رو القا کنه و در تلاشه تا حس بالانس بودن خودرو رو ولی به شکل ظاهری نشون بده به جای این که به معنی واقعی این مسئله رو جفت و جور کنه.

اینطوری بی ام و ۵۳۰i مثل یه کریستال روشن می درخشه اما E300 به دلیل تلاش الکی یه کریستال کدر هستش.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *