تحقیق درباره صادرات غیر نفتی

دانلود پایان نامه

ارتباط می یابد.همان گونه که میدانید اصل بازاریابی به کسب سود از طریق تامین نیازها و خواسته های مشتری معتقد است. به همین دلیل لازمه موفقیت بازاریاب، مطالعه فرهنگ های مختلف است. بازاریاب همواره با فرهنگ مردم(بازار) در ارتباط است. شیوه مصرف مردم، اولین نیازها و خواسته هایی که برای ارضای آن تلاش می کنند و شیوه ارضای آن ها توابعی از فرهنگ آنان است که سبک زندگی را تعادل بخشیده، شکل می دهد و تحمیل می کند.فرهنگ بخشی از محیط پیرامون انسان است که توسط خود او ساخته شده است و از مجموعه دانش، اعتقادات، هنر، معنویات، قوانین، آداب و رسوم و دیگر توانمندیها و عادات انسانها به عنوان اعضای جامعه تشکیل شده است. بازارها همواره در حال تغییراند. آنها حالت ایستا ندارند بلکه تکامل یافته، توسعه می یابند و در پاسخ به تلاشهای بازاریابی، شرایط اقتصادی و دیگر تاثیرات فرهنگی حرکت خود را مشخص می سازند.بازارها و رفتار بازار، جزیی از فرهنگ هر کشور به شمار می روند. بدون توجه به این نکته که بازارها نتیجه فرهنگ هستند، نمیتوان نحوه تکامل یا پاسخگویی آن به تلاش های بازاریابی را درک نمود. بازارها حاصل تعامل سه گانه تلاشهای بازاریاب، شرایط اقتصادی و تمام عوامل دیگر فرهنگ هستند. بازاریابها همواره تلاشهای خود را با تقاضای فرهنگ بازار تنظیم می کنند. (فیلیپ آر کاتئورا-جان ال.گراهام, 1387)
جهت انتخاب بازار هدف مناسب و با التبع انتخاب استراتژی مناسب می باید که متغیرهای گوناگون موجود در بازار ، صنعت ، محصول و رقبا را در نظر داشته، آنها را مورد ارزیابی قرار داد و با توجه به وضعیت بازار، رقبا و سازمان نسبت به آنها برسی و سپس تصمیم گیری متناسبی را اتخاذ نمود . پس لازم است که تحلیل جامعی از وضعیت و آنچه در آن قرار داریم صورت پذیرد. یکی از روش های موجود در این زمینه تحلیل عاملی است. این روش آماری پیشرفته که نخستین بار توسط اسپیرمن(1950)توسعه یافته است، بیشتر در رشته های روانشناسی و علوم اجتماعی به کار می رود.اما در سالهای اخیر در اقتصاد نیز مورد توجه قرار گرفته است. ( فطرس،محمد حسین؛ نجارزاده،ابوالفضل, 1389)
تحلیل عاملی یکی از پیشرفته ترین فنون آماری است که در جهت دستیابی به بسیاری از هدفهای علمی و پژوهشی مانند مدل سازی، فرضیه سازی، رواسازی تستهاف تشخیص پاره تست ها و فراهم ساختن زمینه اجرای سایر روش های پیشرفته آماری مانند رگرسیون چند متغیری و معادلات ساختاری به کار می رود. ( هومن،حیدر علی؛عسگری،علی , 1384)هدف تحلیل مولفه های اصلی، کمک به برآورد ماتریس همبستگی است که از طریق یافتن معادله مشخصه ماتریس صورت می گیرد. ( فطرس،محمد حسین؛ نجارزاده،ابوالفضل, 1389).
به عبارت دیگر،این روش برای مطالعه الگوی روابط میان تعداد زیادی متغیر وابسته به کار می رود، و هدف آن کشف چیزی درباره ماهیت متغیرهای مستقلی است که بر آنها اثر می گذارد،حتی اگر این متغیرها هرگز به گونه مستقیم اندازه گیری نشده باشد. متغیرهای مستقلی که از این طریق استنباط می شود عامل نام دارد.
تحلیل عاملی می تواند به چهار پرسش عمده پاسخ دهد:
1-برای تبیین الگوی روابط بین متغیرها به چند عامل مختلف نیاز است؟
2-ماهیت این عوامل چیست؟

پایان نامه
برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید
رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات – برند – مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

3-عامل های نظری چگونه می توانند داده های مشاهده شده را تبیین کنند.
4-چه مقدار از واریانس هر متغیر مشاهده شده اساسا تصادفی یا یگانه است؟
بنابر این، هدف تحلیل عاملی کشف ساده ترین الگو از میان الگوهای مربوط به روابط بین متغیرهاست. ( هومن،حیدر علی؛عسگری،علی , 1384)
یکی از صنایع مهم و نوپای ایران صنعت ساخت واکسن است که غیر از چند واکسن ب. ث . ژ –سرخک و…. سن سایر واکسنها به کمتر از بیست سال می رسد . صنعت واکسن صنعتی بسیار انحصاری در دست کشورهای محدودی است . صنعت واکسن به مجموعه شرکتهایی اطلاق می شود که در هر کدام از زمینه های زیر فعالیت دارد :
1-تحقیقات 2- ابداع 3- ساختار 4- بازاریابی یا توزیع و فروش
آنچه که در صنعت واکسن سازی بسیار حائز اهمیت است آنستکه تمام درآمدهای کمپانی های دخیل عوامل محدود شده ای که درصنعت واکسن محدودکننده درآمد واکسن هستند عبارتند از :
الف) بازار محدود به لحاظ میزان مصرف در مقایسه با صنعت دارد .
ب ) نیاز به سرمایه گذاری کلان به ویژه در مراحلR&D وجود دارد . همچنین کارخانجات تولید واکسن هزینه های زیادی را باید جهت استقرار استانداردهای جهانی صنعت واکسن را صرف نمایند.

ج ) برای هر فرآورده نیاز به خطوط انحصاری تولید وجود دارد .
صنعت واکسن صنعتی نسبتا کوچک در مقایسه با کل صنعت داروسازی است . به گونه ای که تنها 5/1 % صنعت وارد را این صنعت در برمی گیرد. در عین حال این صنعت ، از رشد بسیار خوبی (سالیانه 10% ) در کل جهان برخوردار است . میزان فروش واکسن در دنیا در سال 2005 میلادی برابر با 6/10 میلیارد دلار آمریکا بوده ، این میزان در سال 2010 از 6/10 میلیارد دلار به 2/18 میلیارد دلار آمریکا رسید. رشد این صنعت ، به میزان قابل توجهی افزایش یافت که علت عمده آن نیاز به فرآورده های جدید است .
70 مرکز تولید واکسن در 28 کشور دنیا وجود دارند . اما نکته قابل توجه آن است که 85% واکسن دنیا توسط فقط 5 کمپانی تولید می شود . 2 کمپانی اصلی از این 5 مرکز عمده امریکایی و دیگر مراکز در اروپا مستقرند . درتمامی دنیا فقط یک شرکت است که قادر به تولید تمامی واکسن هایی برنامه ایمنی سازی است. اقتصاد صنعت واکسن بسیار متفاوت از 30 سال گذشته است. 30 سال قبل 35 شرکت واکسن ساز فقط بازار آمریکا را تامین می کردند.
طی سالهای 1988 تا 2001 از 14 تولید کننده جهانی واکسن 10 تولید کننده ، بخشی یا تمامی تولید است خود را به دلایل سود کم ، هزینه های R&D بسیار کلان، مشکلات تولید و بازار نامطمئن متوقف کردند .
مقایسه هزینه های توسعه در دو بخش صنعت داروسازی و صنعت واکسن سازی بیانگر آنستکه در هر دو قسمت هزینه های بسیار بالا و تقریبا نزدیک به هم است . هزینه تحقیق و توسعه در صنعت واکسن 44 % کل هزینه ها و در داروسازی 46 % کل هزینه هاست . هزینه های بازاریابی و اداری و فروش در صنعت واکسن سازی 24 % و در صنعت داروسازی 35 % کل هزینه ها را شامل می گردد. هزینه های تولید و توزیع نیز در این دو صنعت (واکسن سازی و داروسازی ) به ترتیب 30 و 19 درصد کل هزینه ها را شامل می گردد. ملاحظه می گردد که 2 % تفاوت در این هزینهها وجود دارد که این تفاوت مربوط به هزینه های مربوط به گردش تجرد مالی در صنعت دارویی می باشد
یکی دیگر از دلایل هزینه های تولید واکسن به الزام کارخانه ها در رعایت بالاترین سطح استاندارد در ساخت واکسن و رعایت اصول کیفیت ( QA,QC,GMP ) می باشد .تحت لزوم رعایت این استانداردها ، تولید مواد فعال موجود در این فرآورده ها توسط خود این صنایع می باشد . درحالیکه مواد فعال مورد استفاده در صنایع دارویی از کارخانجات شیمیایی تهیه می کردند. همچنین در فرایند تولید واکسن مراحلی از کشت میکرو ارگانیسم مورد نیاز است که خود باعث افزایش احتمال آلودگی در مراحل تولید می شود. و نهایتا آنکه محصول نهای استریل نمی شود و در مرحله فرمولاسیون احتمال آلودگی بسیار زیاد است . (دکتر سعید عطایی, 1389)
هپاتیت اصطلاحات به بیماریهای حاصل از التهاب کبد گفته می شود . زردی (یرقان ) در واقع یک ظهور بالینی برای عدم عملکرد صحیح کبد بوده که در اثر دفع ناقص رنگدانه های صفراوی از سلولهای کبدی آسیب دیده ایجاد شده و باعث تغییر و کدری پوست و بافتهمبند چشم به زردی و دفع ادرار تیره رنگ می گردد.
اپیدمی یرقان (هپاتیت ) سالها پیش بوسیله boby lonioms توصیف گردید ، اما عنوان بدون بیماری و درگیری کبد در مبتلایان به آن در اواخر قرن نوزدهم شناخته شد . در سال 1885 بوین ، وجود نوعی از هپاتیت را که از تزریق انتقال مییافت برای اولین باردر افراد گیرنده واکسن آبله مرغان که از لنف انسان تهیه شده بود ، گزارش کرد . پس از آن وقوع زردی در افراد دریافت کننده سرم از کسانی از سرخک و اریون بهبود یافته بودند نیز مشاهده شد و از این رو سرم به عنوان واسطه انتقال معرفی می گردید.
تلاش های اولیه برای شناخت ویروس هپاتیت ب ، به علت عدم رشد ویروس در کشت سلول و فقدان میزبان مناسب آزمایشگاهی با شکست روبرو شد تا زمانیکه بلابرگ در سال 1965 در حین آزمایش بر روی هزاران نمونه خون جهت بررسی صفات پلی مورفیک موروثی در مناطق جغرافیایی مختلف ، به طور اتفاقی آنتیژنی در خون یک فرد استرالیایی کشف کرد و آن را آنتی ژن استرالیایی نامید . در سال بعد ، ارتباط بین این آنتی ژن و ابتلا به هپاتیت سرمی مشخص گردید.
در سال 1975، دانشمند به نامDane به وسیه میکروسکوپ الکترونی ، ویریون کامل 42 نانوتری را مشاهد ه نمود که سطح این ویریون با انتی بادی علیه آنتی ژن استرالیایی واکنش نشان میداد . اهمیت این ویریون در ایجاد هپاتیت ب، با کشف آنتی ژن نوکئ.لکسیدی ویروس مورد تائید قرار گرفت و بر اساس بررسی های اپیدمیولوژیک شاخص های سطحی نوکلئولپیدی یادشده مشخص گردید که ویروس مورد نظر یک پاتژرن شایع در انسان است و کمتر از نیمی از جمعیت جهان با این ویروس در تماس هستند. عفونت مورد نظر در 10- 5 درصد بالغین مزمن می گردد ، درحالیکه شانس مزمن شدن آن در نوزادان به 90 درصد هم می رسد . با روشن شدن این موضوع که آنتی بادی علیهHBSAg خنثی کننده ویروس است . مطالعه جهت تولید واکسن آغاز گشت و HBS Agبدست آمده از سرم انسان و پس از آن نوع نوترکیبی آن به عنوان واکسن مورد استفاده قرار گرفت.(دکتر محمدرضا آقاصادقی, 1389)
انستیتو پاستور ایران به موجب قراردادی میان ایران و فرانسه در تاریخ 20 ژانویه 1920 در ایران افتتاح گردید. عبدالحسین فرمانفرمائیان قسمتی از باغ های ملکی و مسکونی خود را در آن روزگار در کنار شهر تهران و متصل به خندق شهر را وقف کرد و نیمی از هزینه ساخت ساختمان آزمایشگاه های انستیتو را نیز پرداخت نمود (تاریخچه خدمات 50 سال ….16) از همان ابتدا این انستیتو مبادرت به ساخت واکسن هایی نمود که کشور به آن ها نیاز داشت ب
عد از جنگ جهانی دوم مجدداً این بنا تجدید ساخت گردید و بیمارستان نیز جهت درمان هار گزیدگان کشور در آن تاسیس گردید واکسن هایی که از ابتدا در این انستیتو ساخته و تحویل ایران شدند عبارتند از واکسن های آبله، ب ث ژ، واکسن های ضد هاری، واکسن حصبه و واکسن وبا هب تدریج با پیشرفت زمان، این انستیتو نیز به توسعه بهداشت در ایران همت گماشت. دانش آموختگان بزرگی را در رشته های مختلف علوم پزشکی به ایران تحویل داده ایست. ضمن آنکه موسسه در کلیه موارد مهم کشوری نظیر شیوع بیماری های حصبه، آبله و نیز تاعون نقشی انکار ناپذیر در ریشه کنی این بیماری ها در کشور داشته است. (قدسی, 1350) در حال حاضر این انستیتو با داشتن بیش از 1000 کارمند و 219 عضو هیات علمی و توسعه سازمانی در زمینه تحقیقات بیولوژی و بیوتکنولوژی از معتبرترین مراکز علمی ایران و خاور میانه بوده و علاوه بر پیشبرد امور علمی و ارتقای سطح دانش کشور و نیز فعالیت راهبردی در زمینه جلوگیری از اپیدمی بیماریها،تولید کننده بیش از 20 فراورده مختلف بیولوژی اعم از کیتهای تشخیصی نظیر کیتهای تشخیص تب مالت و ایدزمحصولات دارویی منحصر به فرد تزریقی نظیر لیدوکائین، کلروپتاسیم و …. بوده،تولید کننده منحصر به فرد واکسن ب ث ژ در کشورهای منطقه بوده و همچنین تنها تولید کننده فراورده های نو ترکیب نظیر استرپتوکیناز و اریتروپویتین است. این انستیتو در حال حاضر تک کارخانه تولید کننده واکسن هپاتیت ب را در بین کشورهای خاور میانه را داراست که هنوز تمهیدی نسبت به صادرات آن به سایر کشورها نیاندیشیده و صرفاً تولیدات آن دارای مصرف داخلی است.
مروری بر پژوهشها :
حیدر علی هومن و علی عسگری در تحقیقی در مورد تحلیل عاملی، تحت عنوان تحلیل عاملی: دشواریها و تنگناها(1384) به بررسی این شیوه پیشرفته آماری پرداخته و ایرادات این روش و همچنین مشکلاتی که استفاده کنندگان از این روش با آن روبرو هستند را برشمرده اند. در عین حال نویسندگان این مقاله بر این نکته اشاره داشته اند که وقتی تحلیل عاملی برای داده های چند ارزشی مانند داده های طبقه ای مرتب شده به کار می رود نتایج تورش داری به دست می دهد. همچنین ایشان چرخش متمایل را بر چرخش متعامد ترجیح داده و قویا آن را توصیه می نمایند. در زمینه انجام کاربردی تحلیل عاملی، رضا دریساوی بهمنشیر، عبدالحسین بافنده و فضل الله عزیزی در مقاله ای با عنوان بررسی موانع صادرات غیر نفتی در استان خوزستان با استفده از تحلیل عاملی، عوامل موثر در امر صادرات غیر نفتی را در دو حوزه درون استانی و برون استانی را مورد تحلیل عاملی قرار داده و پیشنهاداتی برای رفع این موانع و مشکلات مطرح می نمایند.
محمد حسن فطرس و ابوالفضل نجارزاده در مقاله ای به بررسی رابطه بین توسعه مالی و رشد اقتصادی در ایران با بهره گرفتن از تحلیل عاملی(1389) در طی سالهای 1340-1385 پرداخته اند. آنها برای این موضوع 8 متغیر را برای توسعه مالی مورد بررسی قرار داده و نتیجه گرفته اند که برای رسیدن به توسعه بازارها و واسطه های مالی به رشد و توسعه بخش حقیقی اقتصاد نیاز است.
حجت اله نیکخواه و نامدار صیادی در مقاله ای با عنوان بررسی مسائل بازاریابی و بازاررسانی انجیر در استان لرستان (1384) به بررسی بازار انجیر در استان لرستان پرداخته و با بهره گرفتن از تکنیک markup که بیان می کند تقاضای مصرف کننده عامل تعیین کننده در ارتباط بین قیمتهای خرده فروشی و مزرعه است، به تحلیل وضعیت این بازار پرداخته و به این نتیجه رسیده که اصلی بودن درآمد باغ، امکان انبارداری، انجام بسته بندی، درجه بندی محصول و میزان عملکرد در واحد سطح دارای اثر مثبت و فاصله تا نزدیکترین مرکز فروش اثر منفی بر روی قیمت دریافتی دارند. همچنین میرعبداله حسینی و زورار پرمه در مقاله ای با عنوان ساختار بازار جهانی فرش دستباف و بازارهای هدف صادراتی ایران (1383) با بهره گرفتن از نسبتهای تمرکز (CRI) و شاخص هرفیندال به بررسی این بازار پرداخته است. و به این نتیجه رسیده است که شرکای وارداتی فرش ایران از ثبات برخوردار نبوده اند و طی سالهای گذشته به طور پیوسته از قدرت چانه زنی ایران با شرکای وارداتی فرش دستبافش کاسته شده است. این محقق پیشنهاد کرده صادرکنندگان فرش را به جای صادرات به کشورهای واسطه ای به خود کشورهای هدف (حدود 20 کشور) صادر نمایند.

 
 
دکتر جعفر عبادی و محمدنبی شهیکی تاش در تحقیقی با عنوان بررسی ساختار بازار کالاهای منتخب صادراتی با بهره گرفتن از تکنیک آنتروپی(1383) به ارزیابی ساختار بازارهای صنعتی و سنجش تمرکز تجاری تولیدات صنعتی منتخب (پروپان- سنگ مرمر- سنگ تراورتن و رخام-

Related articles

منابع و ماخذ تحقیق کیفیت ارتباطات

 لیست همه پایان نامه های دانلودی(فایل متن کامل) رشته مدیریت خود، تأثیر متغیرهای ویژگیهای وب سایت (شامل قابلیت استفاده از وب سایت، تخصص و مهارت ادراک شده در انجام و تکمیل سفارش و اعتبار و شهرت ادراک شده)، ویژگیهای فروشنده اینترنتی (شامل بیاعتمادی نسبت به رفتار فروشنده اینترنتی) وکیفیت ارتباطات آنلاین را بروی خرید مجدد آنلاین […]

Learn More

منبع تحقیق با موضوع بی تفاوتی سازمانی

کارکنان، استفاده از بسته های منعطف کاری و توجه به رفتار شهروندی سازمانی- همگی- از مواردی هستند که ضمن اثرپذیری از مهارت مدیران با بهبود سیستم انگیزش، موجب خلاقانه تر شدن سازمان و بهتر شدن ادراک عدالت سازمانی کارکنان می گردد که در نهایت به مدیریت بی تفاوتی سازمانی کارکنان منجر می شود.1-4-هدف اصلی : […]

Learn More

پایان نامه مدیریت : سازگاری اجتماعی

میانجی بین دینداری و شادمانی هستند (امورسیرا و همکاران ، 2006). داشتن باوررهای مذهبی افراد را در مقابل فشارهای محیطی مثل بیکاری درآمد کم از دست دادن همسر محافظت می کند (لیکمس ، 2003، ص 98). اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل […]

Learn More

دیدگاهتان را بنویسید