بررسی PEST و کاربرد اون در بررسی فرصت ها و رقابت ها 

 

تغییراتی که در محیط کسب وکارتان رخ می ده، می تونن فرصتا و تهدیدات زیادی رو واسه سازمان شما بسازه.

مثلا، هنگامی که تکنولوژیای جدید باعث دسترسی به مشتریان جدید می شه، یا جریانای پولی تازه ای به خاطر سرمایه گذاریِ بهتر روی لوازم بوجود میاد و یا تغییرات در سیاستای دولت باعث به وجود اومدن بازارای تازه می شن، همه و همه عامل ایجاد فرصتایی جدید واسه کار و کاسبی شما میشه. حذف بعضی قوانین که باعث زیاد رقابت می شه، بازاری که بازیگرانش یک به یک در حال ترک اون هستن، یا افزایش میزان بهره و تورم می تونن نمونه هایی از تهدیدای تغییرات محیط کسب وکار شما باشن.

بررسی PEST، یک وسیله آسون و پرکاربرده که به شما کمک می کنه تغییرات عوامل جورواجورِ سیاسی (Political)، اقتصادی (Economic)، اجتماعی (Social) و تکنولوژیک (Technological) در محیط کسب وکار خود رو بررسی کنین.

درباره وسیله

بررسی PEST رو اولین بار فرانسیس آگوئیلار (Francis Aguilar)، استاد دانشگاه هاروارد پیشنهاد داد. اون در کتابی با عنوان «مرور محیط کسب وکار» ابزاری رو با عنوان ETPS معرفی کرد. این نام بعدا تغییر کرد و به شکل امروزی اون درآمد. اهمیت بررسی PEST در چار دلیل زیر خلاصه می شه:

  1. کمک می کنه تا فرصتا و تهدیدای مهمِ پیشِ روتون رو شناسایی کنین.
  2. طرف وسوی تغییر در محیط کسب وکارتان رو شناسایی می کنه. این به شما کمک می کنه فعالیتای خود رو طوری شکل بدین که فعالیت هاتون با تغییرات نامبرده هم جهت و هم جهت باشن.
  3. از شروع پروژه هایی که به احتمال زیاد و به دلایلی که تحت کنترل شما نیستن به شکست منجر می شن، جلوگیری می کنه.
  4. کمک می کنه تا هنگام ورود به یک یک کشور، منطقه، یا بازار جدید به شکل بی طرفانه به محیط اون نگاه کنین و از پیش فرضای جانبدارانه خودداری کنین.

معمولا از بررسی PEST در کنار بررسی SWOT به عنوان یک بررسی مکمل استفاده می شه. با این حال، توجه داشته باشین که بخشای تمرکز این دو وسیله با همدیگه متفاوته. بررسی PEST به شکل کلی به عوامل تأثیرگذار روی یک تصمیم، بازار و یا کار و کاسبی جدید می پردازه. درحالی که بررسی SWOT، به شکل جزئی تر عوامل موثر در سطح کسب وکار، خط تولید یا محصول رو بررسی می کنه.

چیجوری از این وسیله استفاده کنیم؟

واسه بررسی محیط کسب وکار خود و فرصتا و تهدیدای اون، این ۳ قدم رو دنبال کنین:

  1. از بررسی PEST و طوفان فکری واسه شناسایی تغییراتی که در محیط کسب و کارتون در حال ایجاد هست؛ استفاده کنین.
  2. با استفاده از طوفان فکری، تهدیدها و فرصتایی رو که از هر یک از این تغییرات می تونه بسازه، شناسایی کنین.
  3. اقدام متناسب و مقتضی رو انجام بدین.

قدم اول: طوفان فکری

در نظرگرفتن عوامل «سیاسی»

  • انتخابات بعدی استانی یا سراسری چه زمانی انجام میشه؟ این انتخابات می تونه چه تغییراتی در سیاستای دولتی بسازه؟
  • قوی ترین مدعیان پنهون ی قدرت چه کسائی هستن؟ نگاه اونا نسبت به سیاستای کسب وکار و سیاستایی که بر سازمان شما تأثیرگذارند، چیه؟
  • قانون مداری و اجرای قانون تا چه حد پیشرفت پیدا کرده و فساد منظم تا چه میزان رواج پیدا کرده؟
  • تغییرات مثبت و منفی تأثیرگذاری در موردای قانونی یا مالیاتی در دست اقدامه؟
  • اراده ای از طرف دولت واسه لغو مقررات دست وپاگیر هست؟ بازه ی زمانی تغییرات قوانین چه مدته؟
  • راه و روش دولت در قبال بنگاه داری، مسئولیت اجتماعی بنگاها، محیط زیست و قوانین حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان چیه؟ اثرات اون چیجوریه و امکان تغییر اون هست؟

در نظرگرفتن عوامل «اقتصادی»

  • ثبات وضعیت اقتصادی چقدره؟ روند اقتصاد، رو به رشد، ثابت یا رو به نزوله؟
  • میزانای تبادل ارزا ثابت هستن، یا نوسانات زیادی دارن؟
  • سطح درآمد مشتریان رو به افزایشه یا کاهش؟ پیش بینی شما از تغییرات اون در سالای آینده چیجوریه؟
  • میزان بیکاری چقدره؟ تربیت نیروی کار ماهر و یا اجرا اون چقدر هزینه داره؟
  • جهانی شدن چیجوری روی محیط اقتصادی که شما در اون فعالیت می کنین اثر می ذاره؟
این مطلب مشابه را هم بخوانید :   جدا سازی و بررسی داده های CRM چیجوری انجام می شه و چه فایده هایی داره؟ 

در نظرگرفتن عوامل اجتماعی-فرهنگی

  • روند میزان رشد جمعیت و هرم سنی افراد درزمان زمان چیجوری بوده و چه تغییراتی داشته؟
  • اختلاف باور و طرز تفکر بین نسلای مختلف چیجوری بر کسب وکارتان اثرگذاره؟
  • میزان تحصیلات و سطح بهداشت و سلامت در جامعه ی شما چقدره؟
  • واسه گروه های مختلف سنی چه طرز تفکری نسبت به کار هست و روندهای بازار کار و الگوهای اشتغال چیجوریه؟
  • کسب و کارتون نسبت به چه دیدگاه ها و تابوای اجتماعی و اعتقادی تأثیرپذیره؟ کدوم تحولات اجتماعی تا الان بر این قضیه تأثیرگذار بوده؟
  • باورای سنتی، مذهبی و سبک زندگی چه تأثیری روی افراد جامعه داره؟

نکته:

ارزشا در هر جامعه ای نقشی لازم اجرا می کنه؛ واسه همین شناسایی ارزشای سازمان خود و باخبر شدن از ارزش مشتری از اهمیت بالایی برخورداره.

در نظرگرفتن عوامل تکنولوژیکی

  • جدیدترین تکنولوژیایی که می تونه بر فعالیت شما اثر بزاره کدامه؟
  • چه تکنولوژیایی این پتانسیل رو دارن که اگه در اختیارتون قرار بگیرن، صنعت یا کسب و کارتون رو به خاطر این به اونو کنن؟
  • رقبایتان تکنولوژیایی در اختیارشون هست که بتونن کارکرد اجناس شون به شکل اساسی متحول کنن؟
  • دولت ، دانشگاها، و مؤسسات تحقیقاتی و پژوهشی تحقیقات خود رو روی چه زمینه هایی متمرکز کردن؟ شما می تونین از این موارد، مزیتی واسه خودتون بسازین؟
  • تغییرات تکنولوژیک چیجوری می تونه الگوای کاری شما رو تحت اثر بذاره؟ (مثلاً دورکاری از راه ارتباطات آنلاین)
  • می تونین با مراکز علم بنیان همکاریای بلندمدتی داشته باشین و فناوریای جدیدی رو از اونا یاد بگیرین؟

نکته:

بررسی PEST با نامای دیگری مثل بررسی PESTEL و PESTLIED ،STEEPLE و… هم شناخته می شه که هر یک از حروف اون نماینده ی عواملی هستن که ممکنه در نظر گرفتن اونا واسه کسب وکارتان مفید باشه. این عوامل یعنی: زیست محیطی (Environmental) جمعیت شناختی (Demographic) اخلاقی (Ethical) قانونی (Legal) اجتماعی-فرهنگی (Socio-Cultural) و …

قدم دوم: طوفان فکری فرصتا

هنگامی که خوب تونستید تغییرات محیط کسب وکارتان رو شناسایی کنین، باید بتونین از راه طوفان فکری فرصتایی که هر یک از این تغییرات پتانسیل ایجاد اونو دارن مشخص کنین. مثلا این تغییر می تونه باعث ایجاد محصول جدید و با کیفیت تری شه، بازارای جدیدتری رو بسازه یا هزینه و زمان مورد نیاز واسه مراحلا رو کاهش بده و عملیات تولید و عرضه محصول رو بهینه کنه؟

قدم سوم: طوفان فکری تهدیدها

فکر کردن به این که تغییرات محیطی چیجوری می تونه واسه کسب وکار شما خطرآفرین باشه هم خیلی با اهمیته. چون که ممکنه با فهم به موقع این موضوع بشه اثر تهدیدهای به دلیل اونو خیلی کم کرد.

مثلاً اگه مهم ترین بخش بازارتان در حال کاهشه، می تونین به بازارای جدیدی نقل جای کنین؟ یا اگه پیشرفت تکنولوژی، یکی از مهم ترین اجناس تون رو در خطر خطر قرار داده، می تونین این تکنولوژی رو به خاطر بهبود کیفی محصول تون به کار بگیرین؟ ( می تونه در آزمایش تهدیدا و طراحی راه حل مناسب واسه مدیریت اون به شما کمک کنه.)

قدم چهارم: اقدام عملی

به محض اینکه فرصتی جدید و یا تهدید قابل توجه ای رو شناسایی کردین، اقدامات عملی متناسب با اونو بررسی کنین و با اعمال فوری اون در خود سعی کنین به بهترین راه نتایج حاصل از این تغییرات رو مدیریت کنین.

Related articles

تجربه نزدیک به مرگ و داستان هایی از تجربه کنندگان اون 

  مرگ و چیزی که پس از اون اتفاق میفته همیشه واسه بشر سؤالی اساسی بوده. با اینکه بیشتر ادیان و مذاهب از موندگاری زندگی پس از مرگ در جهانی دیگر خبر دادن اما بیشتر دلایل درمورد پدیده مردن و حوادث پس از اون به افسانها، داستانا و حکایات واسطهای روحی (مدیوما) محدود بوده که […]

Learn More

جدا سازی و بررسی داده های CRM چیجوری انجام می شه و چه فایده هایی داره؟ 

  مدیریت رابطه با مشتری (CRM) شامل فرایندها و فناوری هاییه که واسه شناسایی مشتریان پنهون، حفظ مشتریان فعلی و کلا بهتر شدن روابط با مشتریان به کار میره. منبعی غنی از اطلاعات و داده های مربوط به بازار کسب وکار، مشتریان، عملیات فروش و بازاریابیه. همه فعالیتا و تعاملات شما، فرصتا و داده های […]

Learn More

نکته های مهم موفقیت

ثروتمندان خودساخته دارای عادتای شخصی و پولی مشترکی هستن. تموم این افراد با سعی همیشگی خود و بی وابستگی به خونواده و دور و بریا، به موفقیت پولی دست پیدا کردن. با یوکن همراه باشین. وقتی به زندگی و رفتارهای یک ثروتمند خودساخته دقت می کنین، چه ویژگیایی به ذهنتون خطور می کنه؟ شاید صفاتی […]

Learn More

دیدگاهتان را بنویسید