کلانشهر تبریز، جاذبه های گردشگری

س شرایط گوناگون توجه شده است. در زمان صفویه یکی از درخشان ترین دوران سیاحت در ایران رقم خورد که مهمترین عوامل توسعه، امنیت، راه های ارتباطی مناسب و تاسیسات متعدد بوده که موجب جلب سیاحان به ایران شده است.در سال ۱۳۱۴ شمسی برای اولین بار در وزارت داخله (کشور) اداره ای به نام «اداره جلب سیاحان خارجی و تبلیغات» تاسیس شد و انجام امور مربوط به جهانگردی کشور بر عهده آن اداره محول شد.در سال۱۳۱۹ شمسی نخستین آژانس جهانگردی ایران در تهران تاسیس شد و در سال۱۳۴۰ نیز شورای عالی جهانگردی مرکب از ۱۲ نفر از نمایندگان وزارتخانه ها و موسسات دولتی و ۳ نفر از اشخاص مطلع و کارشناس در امر گردشگری و جهانگردی به موجب تصویب هیأت وزیران وقت تشکیل شد. در سال ۱۳۵۷ و پس از پیروزی انقلاب اسلامی وزارت اطلاعات و جهانگردی به وزارت ارشاد ملی و سپس به وزارت ارشاد اسلامی تغییر نام داد و حوزه معاونت جهانگردی این وزارتخانه سرپرستی امور جهانگردی کشور را به عهده گرفت. در سال ۱۳۷۶ با ادغام حوزه معاونت سیاحتی و زیارتی و سازمان مراکز ایرانگردی و جهانگردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان ایرانگردی و جهانگردی به وجود آمد که تا اوایل سال ۱۳۸۳ فعالیت داشت.سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از ادغام دو سازمان ایرانگردی و جهانگردی و سازمان میراث فرهنگی به وجود آمد و بعدها سازمان صنایع دستی نیز به آن اضافه شد که هم اکنون فعالیت خود را ادامه می دهد(وفاق، ۲۰۰۷).

۲-۲-۳ طبقه بندی انواع گردشگر
توریسم دارای انواع مختلفی بوده که براساس عوامل متعدد می توان آن را تقسیم بندی نمود. مهم ترین عواملی که براساس آن انواع توریسم را می توان تقسیم بندی نمود عبارتند از:
➢ ازنظر زمانی: فعالیت های گردشگر را به اشکال کوتاه مدت(کمتر از یک روز)، میان مدت (یک تا سه روز) و دراز مدت (بیش از سه روز) از یکدیگر تفکیک می کند.
➢ از نظر مکانی: گردشگری را به صورت فعالیت های گردشگری در حوزه نزدیک، میانی و حوزه خارج یا دور تقسیم بندی می کند(جواهر زاده، ۱۳۹۰).
➢ از نظر تابعیت: گردشگران به دوگروه گردشگران خارجی (بین المللی) و داخلی تقسیم بندی می شوند.
➢ از نظر انگیزه سفر: براساس آن گردشگران با انگیزه های استراحت، تفریح، درمان، زیارت، ورزش و… ازیکدیگر تفکیک می شوند.
➢ ازنظر فصل گردشگری: موسم گردشگری را براساس فصول مختلف سال طبقه بندی می کند. در گردشگری دو فصل تابستان و زمستان از اهمیت بالاتری نسبت یه فصول دیگر برخوردار است.
➢ از نظر شکل و سازمان دهی سفر: این نوع از سفرها شامل مسافرت های انفرادی،گروهی و یا خانوادگی است.
➢ از نظر وسیله نقلیه مورداستفاده: بر اساس نوع وسیله نقلیه مورد استفاده برای انجام سفر طبقه بندی می شود.
➢ از لحاظ نوع و محل اقامت: گردشگران را بر اساس نوع و محل اقامت، از نظر کیفی و کمی طبقه بندی می کند. مانند: گردشگران مقیم در هتل ها، مهمانپذیرها، خانه های ویلایی یا پانسیون های خانگی و..(جواهر زاده، ۱۳۹۰).
۲-۲-۴ انواع توریسم
بر اساس عوامل فوق الذکر انواع توریسم عبارتند از:
➢ توریسم تندرستی(توریسم سلامت): مسافرت به دهکده های سلامت بدون دخالت پزشک. معمولا برای فرار از ازدحام شهرها یا از بین بردن تنشها و استرس و حتی برای استفاده بیشتر از نور خورشید(وفاق، ۲۰۰۷).
➢ توریسم درمانی: استفاده از آبهای معدنی، نمک، لجن های طبیعی، مناطق آفتاب گیر تحت نظارت و مداخله پزشک.
➢ توریسم پزشکی: مسافرت به منظور درمان بیماری و انجام جراحی زیر نظر پزشکان در مراکز درمانی که علاوه بر معالجه پیگیری بیمار را شامل می شود و در موارد زیر کاربرد دارد: اموری که در کشور فرد غیرقانونی است، مراقبت های ویژه که در کشور فرد امکان پذیر نیست، در مواردی که لیست انتظار برای معالجه فرد در کشورش طولانی مدت است، برای استفاده از خدمات بهداشتی ارزان یا رایگان(معاونت برنامه ریزی و توسعه شهرداری کلانشهر تبریز، ۱۳۹۱).
➢ توریسم ورزشی: گردشگری را که حداقل ۲۴ ساعت در منطقه مورد بازدید بماند و هدف سفرش شرکت در فعالیت های مرتبط با ورزش باشد(وفاق، ۲۰۰۷).
➢ توریسم ماجراجویی: شامل سفر به نواحی کوهستانی و ناهموار یا ورزش های ماجراجویانه مثل پانچو، کوهنوردی، صخره نوردی و پیاده سفر کردن از راههای ناهموار.
➢ توریسم کشاورزی: شامل بازدید از مزارع و زمین های کشاورزی می باشد که به نوعی اقتصاد داخلی کشاورزی را حمایت می کند.
➢ توریسم مجازی: سفر به طور فیزیکی انجام نمی شود بلکه کشف دنیا از طریق اینترنت، کتاب و تلویزیون صورت می گیرد.
➢ توریستم زیست محیطی: توریسم دائمی که از محیط زیست تأثیر می پذیرد نظیر گردش در پارک های ملی.
➢ توریسم فروشگاه کتاب: تلاش عامه مردم برای حمایت از فروشگاه های مستقل با تبلیغ آنها به عنوان مقصد سفر و جذب گردشگران می باشد(معاونت برنامه ریزی و توسعه شهرداری کلانشهر تبریز، ۱۳۹۱).
➢ توریسم آموزشی: شامل سفر به یک کشور جهت عضویت در یک مؤسسه آموزشی یا شرکت در کلاسهای مورد علاقه شخصی می باشد. مثل کلاسهای آشپزی، با حضور سرآشپزهای نام آور یا کلاسهای صنعت گردشگری.
➢ توریسم آثار باستانی: شامل بازدید از مکانهای تاریخی یا صنعتی که از قدمت باستانی برخوردارند از جمله کانالهای قدیمی، را ه آهن، میدان نبرد و… می باشد(جواهرزاده، ۱۳۹۰).
➢ توریسم تفننی: توریست به صورت انفرادی یا گروهی در سرگرمی های مورد علاقه خود شرکت می کند و با افرادی که
علایق مشابه یا تجربیاتی متناسب با آنها دارند همسفر می شوند که معمولا به صورت گردش در باغ و گشت و گذار در پارک ها می باشد.
➢ توریسم فراگیر: توریسم فراگیر یا توریسم برای همه، برای کلیه افراد بویژه افرادی که محدودیت هایی دارند یا از ناتوانی های جسمی رنج می برند، می باشد که در بعضی مناطق با استفاده از طرحهای دانشگاهی یا اصول توسعه اهداف دانشگاهی مطرح می شود.
➢ توریسم دائمی: شامل افراد معمولی می شود که همیشه در تعطیلات با اهداف مالیاتی یا اجتناب از مقیم شدن در یک کشور به آنجا سفر می کنند.
➢ توریسم سفری: نوعی خاص از گشت و گذار که شخص از سفر کردن بیشتر از رسیدن به مقصد لذت می برد(معاونت برنامه ریزی و توسعه شهرداری کلانشهر تبریز، ۱۳۹۱).
➢ توریسم فضایی: شامل سفر به کرات و سیارات دیگر می باشد.
➢ توریسم فرهنگی: طی این سفرها از میراث فرهنگی شهرها بازدید می شود. این نوع توریسم تجربیات خاص فرهنگی را نظیر توریسم موزه هنری دربر می گیرد و گردشگران می توانند در طول سفر از موزه های هنری دیدن کنند یا در بسیاری از مراسم فرهنگی شرکت نمایند.
➢ توریسم ویرانه ها یا توریسم سیاه: شامل سفر به مناطق حادثه دیده و ویران شده است نه صرفا برای کمک بلکه برای بازدید از خرابه ها می باشد که البته اگر این بازدید ها کار امور امدادرسانی، نجات مصدومین و اقدامات مرمتی را به تأخیر بیندازد، مشکل آفرین خواهد شد.
➢ توریسم نیاشناسی: گردشگری و سفر به منظور شناخت شجره نامه و پیشینه نیاکان.
➢ توریسم افیونی: سفر به منظور تهیه یا مصرف مواد مخدر. جزیره گوا در هندوستان از مهمترین مقاصد این نوع گردشگری است(معاونت برنامه ریزی و توسعه شهرداری کلانشهر تبریز، ۱۳۹۱).
➢ طبیعت گردی: همانطور که از اسم آن هویدا است گردشگری به منظور بازدید از جلوه های طبیعت با حداقل خسارت به محیط زیست(جواهر زاده، ۱۳۹۰).
➢ توریسم سخت: گردشگری که همراه با مخاطرات جانی است.
➢ توریسم خاص: مخصوص معلولین یا بیماران با شرایط خاص
➢ توریسم زیارتی: سفر به منظور زیارت مکانی مقدس
➢ توریسم آبهای معدنی و چشمه ها: سفر برای دیدن و استفاده کردن از آبهای معدنی و چشمه های آب درمانی برای درمان بعضی بیماریهای خاص و لذت بردن از این نعمت خدادادی.
➢ توریسم تشویقی: مانند کارمندانی که به دلایل خاص از سهمیه تشویقی استفاده می کنند.
➢ توریسم حادثه جو: دیدن بعضی از موارد خاص مانند دیدن از یک کوه در حال آتشفشان و یا یک منطقه سیل زده و زلزله زده. خبرنگاران مصداق کاملی از این تک گروه هستند(معاونت برنامه ریزی و توسعه شهرداری کلانشهر تبریز، ۱۳۹۱).
۲-۲-۵ فواید گردشگری
گردشگری سبب ساز تعامل مابین فرهنگ ها، رشد اقتصادی و نیز افزایش تولید ناخالص ملی است. گردشگری عامل موثری در چرخش پولی و تولید سرمایه در کشور است. علاوه بر موارد فوق، گردشگری عامل مولد کار است. بسیاری از مشکلات مربوط به بیکاری جوانان در کشور ما مربوط به همین مسأله است. گردشگری نیازمند وجود هتل ها، مکان های تفریحی، ورزشی و…. است و با وجود این عوامل تا حد بسیار زیادی مشکلات بیکاری مرتفع خواهد گردید(زابو۱۱، ۲۰۰۵).
گردشگری را می توان به عنوان راهکاری در جهت فرهنگ سازی، بهبود روابط بین فرهنگ های مختلف ونیز رشد اقتصادی عنوان نمود. چرا که سرمایه گذاری کشورها در بازارهای خارجی سبب سازرفع مشکلات بیکاری و طراحی ایده های نو برای تولید وسایل مدرن و مناسب می باشد. همچنین، گردشگری عامل اساسی در ورود و ظهور تکنولوژی های جدید است. زمانی که گردشگران به ایران مسافرت کنند و بازار را تشنه ی سرمایه گذاری در صنعت ببینند، قطعا به سرمایه گذاری ترغیب می شوند. باری بدین جهات امروزه گردشگری تأثیر بسزائی در رشد اقتصاد کشورها می یابد (معاونت برنامه ریزی و توسعه شهرداری کلانشهر تبریز، ۱۳۹۱).
گردشگری سبب چرخش پول، رشد سرمایه و درآمد ملی و نیز افزایش صادرات می شود. در مورد مسافرت های بومی، آشنایی افراد با نقاط مختلف کشور تمایل آنان به سرمایه گذاری، افزایش صادرات یا واردات به آن نقطه را به همراه دارد.
گردشگری امروزه یک صنعت است که عامل بسیار مهمی در توسعه اقتصادی کشورهاست. کشورهائی همچون ایتالیا، اسپانیا، هلند، هندوستان و….. به این صنعت توجه بسیاری را مبذول داشته اند و امروزه شاهد آنیم که کشور هندوستان به دلیل توجه به گردشگری درآمد بسیاری را به خزانه کشور خود واریز می کند(وفاق، ۲۰۰۷).
گردشگری همچنین، سبب بهبود مناسبات و روابط بین کشورها، افزایش داد و ستد، تجارت و بازرگانی مابین کشورها می شود. گردشگران بسیاری هستند که با وجود مناظر طبیعی و بکر در یک کشور حاضر به سرمایه گذاری در آن کشور می گردند (معاونت برنامه ریزی و توسعه شهرداری کلانشهر تبریز، ۱۳۹۱) که این مساله پرداختن به گردشگری در کشور ما را نیز بیش از پیش می طلبد چرا که کشور ایران با داشتن فرهنگ غنی و مکان زیبا و بکر می تواند مکانی مناسب برای جذب گردشگر محسوب شود.
۲-۲-۶ گردشگری در ایران و موانع
از موانع اصلی عدم توسعه صنعت گردشگری در ایران می توان به عدم سرمایه گذاری در این بخش، آماده نبودن بسترهای مناسب اقتصادی برای جذب سرمایه گذاری در ساخت هتل ها و سایر منابع جانبی این حوزه اشاره نمود. بی خبری سرمایه گذاران از زمینه های موجود در ایران، تبلیغات ضعیف در توسعه گردشگری، انتشار اخبار منفی در مورد ایران، محدودیت های اجتماعی برای گردشگران خارجی و همچنین
تنش های سیاسی با برخی کشورهای غربی از دیگر موانع در راه رشد گردشگری در ایران است که در این رابطه، بخشی از مشکلات گردشگری در ایران را می توان بدین شرح نام برد:
ضعف مدیریتی، رقابتی نبودن هزینه گردشگری در ایران نسبت به کشورهای همسایه، نامشخص بودن برنامه دولت در بخش گردشگری، نامناسب بودن زیرساخت های گردشگری در ایران، فرهنگ ضعیف جامعه نسبت به گردشگر و… (معاونت برنامه ریزی و توسعه شهرداری کلانشهر تبریز، ۱۳۹۱).
پس از گذشت سالیان دراز صنعت گردشگری در ایران، نه تنها به سهم قابل قبولی در محاسبه درآمد ملی دست نیافته است، بلکه همین سهم ناچیز هم هرسال با افول بیشتری مواجه می شود که بنابر گواهی آمارهای جهانی، ایران جزء ۵کشور بالقوه توانمند در زمینه جذب گردشگر خارجی است(معاونت برنامه ریزی و توسعه شهرداری کلانشهر تبریز، ۱۳۹۱).
از جمله عوامل اساسی ضعف صنعت گردشگری در ایران می توان به مباحث زیر اشاره نمود:
➢ عدم مدیریت صحیح و کارآمد: مدیران صنعت گردشگری بایستی چالش های موجود در این صنعت را بشناسند و عوامل مفید در جذب گردشگران را تقویت نمایند. سازمان صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری بایستی در این زمینه برنامه های مختلفی را تدارک ببیند و با رایزنی با مسئولان فرهنگی سازمان ها در بهبود این صنعت بکوشد. مدیران صنعت گردشگری می توانند سمینارها و جلسات منظمی برای بهبود گردشگری داشته باشند تا علل ضعف این صنعت در کشور را مرتفع سازند. مدیران این صنعت بایستی با مسافرت به خارج از مرزها فرهنگ،تمدن و تفکرات دینی ایرانیان را به جهانیان بشناسانند تا بتوانند توجه گردشگران را به ایران جلب نمایند. همچنین، بایستی ضروریات ابتدائی این صنعت شناسائی گشته و عوامل مورد نظر جهت جلب گردشگران مورد ملاحظه مجدد قرار گرفته و عوامل پیشنهادی به دولت ارائه گردد تا پس از بررسی های لازم به سازمان گردشگری و میراث فرهنگی ابلاغ شود. برگزاری دوره های تخصصی مدیریت گردشگری، کلاس های آشنائی با فرهنگ و زبان کشورهای مختلف دنیا و…. امری بسیار مهم در آموزش مدیران گردشگری است(وفاق، ۲۰۰۷).
➢ ضعف دانش و آگاهی مدیران: یکی دیگر از مسائل مهم مدیریتی، ضعف دانش و آگاهی مدیران نسبت به مسائل تاریخی، جاذبه های گردشگری و طبیعی استان ها است. یک مدیر گردشگری علاوه بر مدیریت، بایستی در زمینه های تاریخی و جغرافیائی و حتی هتل داری دارای معلومات مفیدی باشد. مدیران می توانند با انجام پژوهش ها، تحقیقات و نیز ایجاد آژانس های گردشگری به گسترش توریسم کمک کنند. در این موارد لزوم حمایت دولت از بخش خصوصی کامل ضروری به نظر می رسد. مطمئنا بدون حمایت دولت و نهادهای مختلف این امر صورت نخواهد پذیرفت. ضرورت توجه

Related articles

عوامل اقتصادی، آسیب های اجتماعی

کنند و به وضعیت “بی تفاوتی” برسند. به اعتقاد وی بی تفاوتی آخرین مرحله روابط بین زن و شوهر است که در آن اصل “بود و نبود” همسر فرقی برای زوجین نمی کند بلکه مسائل جنبی دیگر زندگی ازجمله مسائل مالی و امنیت اجتماعی زن است که احساس نیاز به همسر را شکل می دهد. […]

Learn More

کندانس، کامپوزیت

و عرض از مبدأ بدست خواهد آمد. انحراف خطیت در مقادیر وزنی بالاتر به دلیل و مرتبط با فرآیند افت وزن زودهنگام است.براساس نتایج حاصله از شکل ‏۳-۱۲ تا شکل ‏۳-۱۵، مقادیر فاکتور پیش‌نمایی و مرتبه برهمکنش در برای هر نمونه بدست آمده است: پلی یورتان/نانورس/اوره کندانسپلی یورتان/اوره کندانسپلی یورتان/نانورسپلی یورتان خالص ۶۲/۲۶۵/۱۵۸۸/۲۷/۲n۱۰۳۱*۲۷/۱۱۰۱۳*۸۷/۵۱۰۱۴*۸۵/۷۱۰۹*۹۸/۱A(s-1)۹۸۶/۰۷۶۳/۰۹۹۹/۰۹۹۸/۰ضریب خطی‌سازی(R2)با جایگذاری […]

Learn More

منبع پایان نامه ارشد با موضوع language، p.، not، poetry

over the SL function into the TT (Baker, 1998, p. 194). According to Baker (1998) Gardner’s translations of Dutch poet Remcc Campert (2007) suggested that successful translation of poetry does not depend upon the reader’s belief that the translated poem is an original (p. 195). Yet translators like Minhinnick pointed out that they attempt to […]

Learn More

دیدگاهتان را بنویسید