پایان نامه رایگان درباره بهداشت روان، سلامت روان، افراد فعال

دانلود پایان نامه

ا حاکمان به خاطر اینکه بیشتر برایشان دعا می‌شد نسبت به دیگران از سلامت و طول عمر بیشتری برخوردار می‌شدند، و هنگامی که پس از تأمل و بررسی می‌دید در واقع این اتفاق نمی‌افتد این‌چنین نتیجه می‌گرفت که دعا تأثیرگزار نیست.
اِشکال به دیدگاه گالتون
گالتون به این مسئله توجه نکرد که عمر حاکمان در صورتی که برایشان دعا نشود چقدر خواهد بود و روش علمی‌اش نامطئن بود. به لحاظ اعتقادی احتمال دارد نیایش نیایش‌گر شامل این محتوا بوده باشد که آنچه اراده توست محقق شود نه اراده من؛ که نشان می‌دهد نیایش‌گر تلاش کرده هرچه روی داده را بپذیرد.
گواه تجربی بر تأثیرات دعا
آرگایل و بیت‌هالامی از بررسی‌هایی که در خصوص مطالعات صورت‌گرفته بر روی چند سرباز آمریکایی انجام دادند به این نتیجه رسیدند که تجربه جنگ می‌تواند علاقه به امور دینی و معنوی را در فرد افزایش دهد. تجربه‌ جنگ می‌تواند علاقه به امور دینی را افزایش دهد. البته در این خصوص دو دسته گزارش ارائه شده:‌1) تجربه‌های افراد در جنگ اغلب باعث می‌شد افراد از دام وهم رهایی یابند تا جاییکه از دین‌داری‌شان کاسته می‌شد. 2) دسته دوم از تأثیر یاریگری‌های دعا در میدان نبرد خبر می‌دادند.
تحقیقات پارکر و براون (1986) دعا را در شمار یکی از چند برنامه راهبردی برای کنار آمدن با روی‌دادها و احساسات منفی قرار می‌دهد. یافته‌های این تحقیق عبارتند از اینکه:‌
* رفتارهای خودتسلی‌بخش (خوردن غذا، آشامیدن، الکل و خرج کردن پول) باوخیم‌تر شدن افسردگی مرتبط بودند.
* دعا موجب بهبود افسردگی نمی‌شود (به تأثیرات خالص دعا مستقیماً‌ توجهی نداشت)
دعا و غلبه بر استرس
طبق نظر برخی از دانشمندان مشارکت بیشتر در امور دینی با نرخ کمتر افسردگی و بیماری‌های روانی مرتبط است (برگین، لوین، لوونتال، ورتینگتون، چَتِرز).
دلایل احتمالی این مسئله از قرار زیر است:
* ایجاد حمایت اجتماعیِ بیشتر و ایجاد احساس تعلق در میان اعضای گروه‌های دینی
* ایجاد سبک زندگی منضبط‌تر و توأم با استرس کمتر
بنا بر نظر مکنتاش (1995) استرس چارچوب کلی که بر پایه دین بنا شده باشد را به کار می‌اندازد که موجب تسلط بیشتر و سلامت روانی بهتر می‌شود. لوونتال و مکنتاش ثابت کردند که دعا و اعمال دینی دیگر با برداشت‌های دینی که از استرس گزارش می‌شد مرتبط بود.
افراد فعال در حوزه اعمال دینی طی مکانیسمی عقاید و آگاهی‌هایی را برای غلبه بر استرس مورد استفاده قرار می‌دهند؛ این عقاید عبارتند از اینکه:
* در نهایت همه چیز به خوبی و خیر تمام می‌شود؛
* در نهایت خدا کنترل امور را به دست می‌گیرد؛
* خدا در این مسئله مرا یاری می‌کند.
اغلب نظر بر این بوده که تعمق و مراقبه تأثیرات عاطفی و شناختی سودمندی دارد، این امر به نوبه خود ممکن است بر بهداشت روانی و نیز سلامت جسمانی تأثیر داشته باشد.
استثنائات موجود در مورد تأثیر دعا
جانسون معتقد است که نیایش حس پویایی از هماهنگی درونی و بیرونی ایجاد می‌کند که کشمکش‌ها و تنهایی را التیام می‌بخشد. اما در نظر مؤمنان دعا پاسخی الاهی است که نه تنها کشمکش و تنهایی را التیام می‌دهد بلکه معجزه هم می‌کند. برخی معتقدند پذیرفتنی‌ترین شیوه محاسبه پدیده‌های روان‌شناختی مرتبط با دین، این است که وجود خدا را مسلم فرض کنیم. اما ثابت شده که بررسی تأثیرات نیایش با روش‌هایی غیر از الگوهای نظری در مورد استرس، کنترل، شناخت و عاطفه کار بسیار مشکلی است.
سخن و زبان دینی
زبان دینی زمانی تنها به زبانی اطلاق می‌شد که تجربه‌های دینی عرفانی را توصیف کند و از ویژگی‌های آن این است که به شدت بر استعاره و تشبیه تکیه دارد.
انواع کلام و متون دینی
انواع بسیار زیادی از کلام و متون دینی وجود دارد که عبارت است از:
* کتاب‌ها و متون دیگر: خطابه‌ها و دیگر اشکال کلامی که در آن شخص در موقعیت یک مقام دینی پذیرفته شده موعظه می‌کند و آگاهی و انگیزه می‌دهد.
* مشاهده کردن:‌ عضو جدید گروه دینی، با عضوی که به تازگی الهامی دریافت کرده، درباره زندگی خود تجارب الهام بخش و مزایای شیوه زندگی که جدیداً به آن پی برده و آرامش ذهنی و احساس رضایت صحبت می‌کند.
* نودینانی که از حس نو یافته خود، حقانیت و آرامش درونی با شور و شوق صحبت می‌کنند.
* پیشگویی که در آن شخص که بر مرجعیت دینی او اتفاق نظر است خبر از اتفاقات قریب‌الوقوع در آینده می‌دهد.
* داستان: در اشکال گوناگون ظاهر می‌شوند، برآنند که تعلیم دهند، آگاه سازند و الهام بخشند.
سخن و ساخت حقیقت
روان‌شناسان و دانشمندان علوم اجتماعی به طور کلی به شیوه به کارگیری گفتار در ساخت حقیقت علاقه‌مندند. استِیپلز و ماوس(1987) مقایسه گفتمان زندگی‌نامه خودنگاشت گروندگان به مسیحیت با گفتمان افرادی که تا پایان به دین خود پایبند بودند را مورد بررسی قرار دادند. زندگی‌نامه‌های خودنگاشت هرچند گزارش‌های مبتنی برگذشته‌اند اما فعالانه ایجاد می‌شوند و کارکردشان ایجاد شکل تازه به هویت گروندگان است.
ویلیام جیمز(1902) معتقد است نودینی، خود (self) را به کسی تبدیل می‌کند که آگاهانه بی‌عیب، برتر، و شاد است و زندگی‌نامه‌های شخصی نودینان اغلب بین خودِ فعلی و خودِ قبلی که خطاکار، پست و غمگین بود تفاوت می‌گذارد. طبق نظر پاستُن زنانی که به اسلام گرویده بودند اعلام کردند از وقتی که دین خود را تغی
یر داده‌اند احساس می‌کنند هویت زنانه خود را به شکل کاملتری اظهار می‌کنند. دِی(1993) در مطالعاتش در خصوص زبان دینی بیان می‌دارد که زبان دینی بیشتر انجام‌گر است تا آگاه‌گر. او همچنین اضافه می‌کند “حرف من این نیست که زندگی به صورت حکایت درمی‌آید بلکه زندگی تماماً داستان است”.
شوریده‌گویی(ادای کلماتی که در هیچ دستگاه زبانی شناخته شده قابل تشخیص نیستند و هیچ محتوای زبان‌شناختی رسمی ندارند؛ این عمل معمولاً با حالت خلسه همراه است)‌ از دید کسانی که آن را انجام نمی‌دهند عملی برانگیخته و سُکرآور است در نظر کسانی که انجام می‌دهند فعالیت آرام و آرامش‌بخش است. لیتل‌وود و لیپسیج (1989) طی بررسی‌های خود بیان کرده‌اند “دشوار است که بگوییم بیمارمان در حال شوریده‌گویی اس یا گفتگوی احمقانه”.
تفاوت‌های شوریده‌گویی وشیزوفرنی
شاید در ظاهر نمودها و علائم شوریده‌گویی و شیزوفرنی مشابه به نظر برسد، اما واقعیت این است که این دو پدیده کاملاً با هم متفاوت هستند؛ در ادامه به برخی از تفاوت‌های آن‌ها اشاره می‌شود؛
* اظهارات شوریده‌گویانه رشته‌ای از واج‌هاست که به هیچ‌وجه کلمات قابل درکی را در هیچ یک از زبان‌های نمی‌سازد.
* شوریده‌گویی همواره در بستر یک مراسم دینی روی می‌دهد.
* شوریده‌گویی تنها چند دقیقه به طول می‌انجامد.
* در شیزوفرنی کلماتی که فرد در سخنان خود بیان می‌کند مفهوم‌اند اما به طور مرتب در پی یکدیگر قرار نمی‌گیرند و پیوندی بین آن‌ها رعایت نمی‌شود.
* شیزوفرنی روزها، هفته‌ها و یا زمان طولانی‌تری ادامه می‌یابد.
* هرچند در شیزوفرنی کلمات بیان شده توسط فرد قابل درک است اما معنای کلی سخنان نامفهوم است.
نودینی
مطالعات اولیه در باب نودینی عمدتاً مسیحیت را مورد بررسی قرار داد. در طول دهه‌های 70 و 80 علاقه فراوانی برای گرویدن به جنبش‌های نوپدید دینی وجود داشت. نودینی را می‌توان به عنوان وابستگی به یک گروه دینی و هویت یابی به عنوان یک عضو تعریف کرد. نودینی همیشه تغییر هویت را در بر دارد. اما این تغییر گاهی اوقات بدون وابستگی و مشارکت فعال اتفاق می‌افتد.
درون‌مایه‌های نودینی
طی فرایند نودینی از یک سو شاهد برخی عوامل بیرونی هستیم و از سوی دیگر برخی تحولات در شخص روی می‌دهد. عوامل و درون‌مایه‌های نودینی به شرح زیر می‌باشند:
* عقلانی:‌ فرد با یک متن یا کلام دینی مواجه می‌شود و به دنبال آن هویتش تغییر می‌یابد.
* اجتماعی: دوستان یا تماس‌های اجتماعی دیگر شخص را مشغول فعالیت دینی می‌کند.
* عرفانی: طی آن یک تجربه عرفانی اسرارآمیز اتفاق می‌افتد که توجیه دیگری ندارد و به نظر می‌رسد به دین اعتبار می‌دهد.
*‌ تجربی: طی آن شخص دین را امتحان می‌کند و سپس متعهد می‌شود.
وضعیت روان‌شناختی افراد پس از نودینی
مطالعات اِلمان، غم و فشار عصبی بیشتری را (در دوره قبل از نودینی)‌ در مقایسه با پیروان وفادار گزارش کردند و رابطه دوستانه دشوارتری را با پدرانشان.
برخی نویسندگان یک دوره غم، شک یا جستجو را در افراد نودین در دوره قبل از نودینی گزارش کرده‌اند.
طبق اظهارات پالوتزیان، ریچاردسون و رامبو نودینی تأثیرات اندکی بر عملکردهای اساسی شخصیت دارد اما می‌تواند باعث تغییرات عمیق در زندگی و کارکردهای لایه میانی مثل اهداف، احساسات، نگرش‌ها و رفتارها شود.
فرضیه کرک پاتریک در مورد تغییر دین
طبق فرضیه کرک‌پاتریک رابطه فرد با خدا می‌تواند شیوه‌های رابطه شکل گرفته در دوران طفولیت و اوایل کودکی را نشان دهد. فرضیه‌ کرک‌پاتریک بر نظریه دلبستگی بولبی مبتنی است.
نظریه دلبستگی بولبی
اساس این نظریه طی‌ مشاهده اطفال در کنار مراقبت‌کنندگان بزرگسالشان بود که معمولاً مادرشان بودند. طبق نظر بولبی دلبستگی اطفال به مادرشان دارای سه حالت زیر است:
* دلبستگی ایمن: فرد مراقبت کننده پایه است و در زمان خطر در دسترس است. در صورت عدم بروز خطر کودک پایه را رها می‌کند و به جستجو و بازی آزادانه می‌پردازد.
* دلبستگی اضطراب‌گریز: در آن کودک عصبی و سمج است، مایل به بیرون رفتن و جستجو نیست و نشانه‌های عدم پذیرش را نمایان می‌کند.
* ترکیبی از هر دو.
به عقیده کرک‌پاتریک شیوه‌های دلبستگی به موقعیت دینی انتقال می‌یابد. کسانی که دلبستگی ایمن دارند در مقایسه با کسانی که دلبستگی ایمن ندارند احتمال بیشتری دارد که مسیر دینی مراقبت کننده اولیه خود را ادامه دهند. بنابراین کسانی که مادر متدینی دارند احتمال بیشتری دارد که متدین باشند و بر عکس. افرادی که دلبستگی ایمن دارند رابطه دینی‌شان عمق کمتری دارد، در حالی که افراد اضطراب‌گریز احتمالاً تجارب گسترده و رابطه عمیق‌تری با خدا دارند.

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   منبع تحقیق درموردمبناگرایی، نظریه انسجام، معرفت یقینی، توجیه معرفت

دو چشم‌انداز اجتماعی – روان‌شناختی در تغییر دین
تغییر دین یک فرایند پیچیده است، و شیوه‌های چندی که روان شناسان طی‌ آن‌ها مسئله را مورد ملاحظه قرار داده‌اند مطرح شده است. دو رویکرد عمده روان‌شناختی در این خصوص عبارتند‌ از:
1) تغییر دین و هویت
نظریه رشد اجتماعی – روانی اریکسون بر تأثیرات اجتماعی در تحولات شخصیت تأکید کرد. او معتقد بود که هرگز نمی‌توان ثابت ماند، چون زندگی مجموعه‌ای مستمر از چالش‌ها را پیش‌رو می‌نهد. او هشت مرجله را مشخص کرد و الگوهایی را از ویژگی سازمان شخصیت موفق و ناکام در هر مرحله توصیف کرد. یکی از تحو
لات، تحول هویت است که به طور طبیعی در اواخر نوجوانی یا اوایل جوانی رخ می‌دهد.

دیدگاه مارشا در خصوص گسترش هویت، چهار حالت:
مارشا (1966) معتقد بود که اساساً هویت بر پایه شغل و جهان‌بینی است. در مجموعه‌ای از مصاحبه‌ها او چهار حالت را در خصوص گسترش هویت مشاهده کرد:
1) سلب‌شده: که در آن شخص با نقش‌ها و اعتقاداتی که به نظر می‌رسد خانواده از او انتظار داشته همراهی کرده است. این قبیل افراد نسبت به آنچه معتقدند و آنچه احتمالاً در زندگی انجام می‌دهند اطمینان دارند و مجبور نبوده‌اند درباه این تصمیم‌ها چندان فکر کنند.
2) دست‌یافته: که در آن شخص به یک هویت، یعنی به اعتقادات و یک شغل در زندگی دست یافته اما از یک دوره تصمیم‌گیری آگاهی داشته.
3) تعلیق: که در آن شخص امیدوار است که به هویتی برسد اما هنوز در فرایند جستجو و تصمیم‌گیری است.
4) آشفته:‌ که در آن شخص فرایند شکل‌دهی هویت را رها کرده یا هرگز به آن وارد نشده. شخص آشفته احتمالاً دباره‌ هویت بدبین یا ناامید است.
واتسون و دیگران (1998) نشان دادند افرادی که حقیقتاً متدینند احتمالاً‌در مقایسه با افراد دیگر بیشتر به هویت دست پیدا می‌کنند. بیت‌هالامی

Related articles

پایان نامه ارشد درباره بازآفرینی، کلیله و دمنه، بیمارستان، اجرای برنامه

تکنیک در همان موارد اندک به کار رفته در حدّ بازی با کلمات باقی مانده و از اغراق چندانی برخوردار نیست. برای نمونه، در داستان روز جهانی زلزله، راوی با بزرگ‌نمایی در توصیف عطسه‌های پدرش هنگام درست کردن کیک، موقعیت پیش‌آمده را این‌گونه به تصویر می‌کشد: نمی‌دانم چی شد که فکرم پرید روی موضوعی به […]

Learn More

منابع پایان نامه درمورد ارزیابی عملکرد، مدیریت عملکرد، نظام ارزی، معیارهای ارزیابی

مدیریت عملکرد بخشی از مدیریت منابع انسانی است که وظیفه آن ایجاد ارتباط بین مدیریت بوده ودر فرآیند ارزیابی عملکرد، ابتکارات و خلاقیتهای افراد را نیز در نظر دارد. مدیریت عملکرد دارای مفهوم پیچیده و مشکلی است که تبیین آن کار ساده ای نیست و لازم است از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گیرد ابعاد […]

Learn More

پایان نامه با کلید واژگان شخص ثالث

طلب؟ به نظر می رسد معیار تمیز و تشخیص بین این دو نهاد حقوقی در درجه اول قصد طرفین است و دادگاه با تفسیر اراده طرفین و دلایلی را که طرفین به دادگاه ارائه نموده اند با ید قصد آنها را کشف نماید. اما از آنجائیکه کشف قصد طرفین مشکل است، ارائه معیار ضروری است: […]

Learn More

دیدگاهتان را بنویسید