منابع تحقیق درمورد شهر اصفهان، استان اصفهان، سنجش از دور، ماهواره لندست

دانلود پایان نامه

ه اینکه مساحت شهر در طی سال های 1383 تا 1392 روند افزایشی چشمگیری نداشته، نشان می دهد که تراکم جمعیت شهری در حال افزایش بوده و نگرانی های ناشی از آلاینده های انسانی، به خصوص آلودگی هوا را تشدید می کند (واحدیان، 1393).
از نظر صنعتی شهرستان اهواز شاهرگ حیاتی استان خوزستان محسوب می شود و در آن کارخانه‌های و کارگاه های‌بزرگ صنایع‌غذایی، معدنی، فلزی، شیمیایی تاسیس شده است. وجود کارخانجات بزرگ صنعتی از جمله شرکت ملی حفاری ایران، مجتمع فولاد ، گروه ملی صنعتی فولاد ، شرکت لوله سازی ، شرکتهای نفت و گاز ، کشت و صنعت های شمال شرق ، دهخدا و صنایع جانبی نیشکر اهواز را به یکی از مهمترین مراکز صنعتی ایران تبدیل کرده است. شهر اهواز به عنوان یکی از کلان شهر های کشور دارای مشکلات متعدد الودگی هوا ناشی از صنایع می باشد به طوری که از مهمترین و بزرگترین صنایع تولیدی شامل 30 درصد از صنایع سنگین کشور دراین استان وجود دارد که بیش از 50 درصد صنایع بزرگ و کوچک در محدوده ی شهر اهواز مستقر می باشد (موسوی، 1391).
در خصوص نوع توزیع کاربری‌های شهر اهواز می‌توان بیان کرد که پراکندگی نامناسب کاربری‌های خدماتی و تجاری در سطح شهر به خصوص کمبود آن در شهرک ‌های اطراف موجب افزایش سفر از آنها به محدوده‌های مرکزی شهر شده است.
همچنین در شبکه حمل و نقل همگانی شهر اهواز به دلیل گستردگی شهر در سطح و تراکم پایین جمعیتی در بعضی از محلات، با وجود طول زیاد مسیرهای طی شده توسط اتوبوس، مسافر آن در بعضی از مسیرها کم است و این امر منجر به افزایش فاصله زمانی اتوبوس‌ها شده و به طبع آن کاهش مطلوبیت حمل و نقل عمومی را در پی داشته است.اهواز از جمله شهرهایی است که از یک طرف به علت روند صعودی رشد جمعیت و مالکیت خودرو و از طرف دیگر وجود معابر تنگ و پیچ ‌در پیچ در بافت قدیمی و مرکزی آن با مشکلات عدیده‌ای در این زمینه روبه‌رو است.
مطالعات مبدا‌ِ-مقصد در اهواز نشان می دهد 79 درصد مردم اهواز دارای وسیله نقلیه هستند. در شهر اهواز روزانه 5/1 میلیون سفر بصورت سواره و 2/2 میلیون سفر بصورت سواره و پیاده انجام می گیرد.(داودی، 1386)
در سال 1375، 38 درصد از جابجایی های مردم اهواز بوسیله اتوبوس صورت می گرفته که در قیاس با مدهای دیگرکاراتر بوده و فقط 20 درصد با تاکسی انجام می شده است. در چند سال اخیر این جابجائی با افت چشمگیری روبرو بوده است. مطالعات سال 1384 نشان می دهد روزانه 224 هزار نفر توسط ناوگان عمومی اهواز جابجا می شوند که 14 درصد سفرهای اهواز را در بر می گیرد(Tabatabaiee.A, 2008).
اصفهان
اصفهان در ??? کیلومتری تهران و در جنوب این شهر قرار دارد. شهر اصفهان دارای طول جغرافیایی ?? درجه و ??دقیقه و ?? ثانیه شرقی و عرض جغرافیایی ?? درجه و ?? دقیقه و ?? ثانیه شمالی می‌باشد. محدوده شهری آن به چهارده منطقه شهری تقسیم می‌شود و در خارج از محدوده شهری نیز از غرب به سمت خمینی شهر و نجف آباد، از جنوب کوه صفه و سپاهان شهر، از سمت شمال به شاهین شهر و از شرق نیز به دشت سگزی منتهی می‌شود. در ادامه به بررسی برخی از عوامل تاثیر گذار در ایجاد جزایر حرارتی شهرها پرداخته خواهد شد.
استان اصفهان دارای تنوع آب وهوایی بوده و میزان بارش و دما در این استان، تابع وضعیت توپوگرافی منطقه است. میانگین دمای هوا در استان اصفهان از غرب به شرق افزایش می یابد. این میانگین در ارتفاعات حدود 4 درجه سانتیگراد ودر نواحی شرقی حدود 22 درجه می باشد. میانگین بارش سالیانه استان بین 130 میلی متر در ارتفاعات غربی و 60 میلی متر در نواحی پست شرقی و شمال شرقی متغیر است. در مجموع میانگین بارندگی استان اصفهان حدود 120 میلی متر است. این مقدار بارندگی کمتر از نصف میانگین بارندگی کشور و یک ششم میانگین جهانی است. به این ترتیب در مجموع می توان گفت که استان اصفهان دارای آب و هوایی خشک می باشد.
فراوانی روزهای بارش در شهر اصفهان بسیار کم است. لذا شستشوی جو توسط فرآیند بارش به ندرت صورت می گیرد.ضریب بری بودن در شهر اصفهان که با روش دومارتن محاسبه شده است نشان دهنده ی اقلیم نیمه خشک این شهر می باشد.
تمرکز جمعیت، انهدام فضای سبز در داخل شهر، نبودن پارک های وسیع بافت سهری نامناسب و ترافیک سنگین از جمله مشکلاتی است که اصفهان و سایر شهرهای صنعتی با آن روبرو هستند (عباسی، 1391).
موقع جغرافیایی کلانشهر اصفهان وجود ارتفاعات و قرارگیری شهر اصفهان در یک ناحیه پست وجود هوای آرام در بیشتر فصول سال شرایط ایجاد یک مرکز پرفشار ناشی از پرفشار سیبری و گسترش زبانه های آن بر روی مناظق مرکزی ایران(گندمکار1386)و انباشت مواد آلاینده ناشی از خودروها وصنایع در هوای سطحی منطقه پدیده اینورژن و پایداری هوا عدم توجه به برنامه ریزی آمایش فضایی از مهمترین عوامل آلودگی در کلانشهر اصفهان می باشد بطوریکه این کلانشهر را به دومین شهر آلوده ایران تبدیل نموده است (مومنی، 1391).
وجود کارخانجات بزرگ و آلاینده ای که بی توجه به هشدارهای زیست محیطی اقدامی در جهت رفع آلایندگی خود نمی کنند دو کارخانه بزرگ فولاد، دوکارخانه سیمان، دو پالایشگاه و دهها واحد آلاینده دیگر که در گرداگرد اصفهان وجودارند و برای فیلتر کردن کامل گازها و دود و غبار و پسآب صنعتی خود اقدام لازم را نمی کنند باعث آلودگی این شهر شده است. در این میان سهم واحدهای فرسوده تر مانند ذوب آهن بیشتر است (عباسی، 1391).
نزدیک به 70 درصد آلودگی هوای شهر اصفهان مربوط به وسیله نق
لیه موتوری است. با وجود تخصیص بودجه های کلان و احداث جایگاه های عادی و مکانیزه معاینه فنی خودروها توسط شهرداری اصفهان تنها 25 درصد از وسایل نقلیه جهت معاینه فنی مراجعه می نمایند.وجود وسایط نقلیه به خودی خود مساله ساز نبوده بلکه الگوی نادرست فعالیت ها، الگوی غلط رفت و آمد، روش نادرست نگهداری خودرو، سوخت، رشد و مهاجرت باعث روند روزافزون آلودگی هوا گشته است (ایزدی، 1388).
بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1385 جمعیت استان اصفهان 4559256 نفر بوده است. با توجه به جمعیت 3923255 نفری سال 1375 تا 1385 به طور متوسط حدود 63600 هزار نفر به جمعیت استان افزوده شده که متوسط رشد سالانه آن برابر 51/1 درصد می باشد. این میزان رشد در مقایسه با متوسط رشد سالانه جمعیت استان که در فاصله سال های 1365 تا 1375 برابر با 76/1 درصد بوده است، حدود 25/0 درصد کاهش یافته است.

2-2- پیشینه تحقیقاتی
2-2-1- پیشینه تحقیقاتی (منابع خارجی)
جزایر حرارتی شهری مدت زیادی است که هدف مطالعاتی سایت های ویژه تحقیقاتی است. از زمانی که Howards (1809) مطالعاتی را روی اقلیم لندن انجام داد، بسیاری از مطالعات روی بعضی جنبه های کاربری زمین که با شکل گیری و خصوصیات جزایر حرارتی شهری محلی در رابطه است تمرکز داشته اند. در شمال آمریکا همچنین، در بسیاری از شهرها مطالعات زیادی روی جزایر حرارتی انجام شد. در سال 1997، آژانس حفاظت محیط(EPA1) به دنبال ضایعه مرگ 700 نفر از مردم شیکاگو در ژوئیه 1995 انجمن کاهش جزایر حرارتی را تأسیس کرد.
Roth و همکارانش (1989) ، توزیع مکانی دمای سطح چندین شهر در ساحل شرقی آمریکای شمالی را استخراج کرد. در این مطالعه، الگوی حرارتی درون شهری روزانه همبستگی بسیار بالایی با نوع پوشش زمین داشت در حالی که در شب میزان این همبستگی کاهش می یافت.
Gallo و همکارانش (1993) ، شاخص های گیاهی و دمای سطح زمین به دست آمده از AVHRR را با دمای هوای حداقل مشاهده شده در مناطق شهری و روستایی مقایسه کردند. در این مطالعه معلوم شد شاخص های گیاهی به دست آمده از داده های ماهواره ای رابطه خطی با تفاوت دمای شهری و روستایی دارد. اما در همه این مطالعات قدرت تفکیک 1/1 کیلومتر داده های AVHRR برای تصویر کردن دمای شهر تنها در مقیاس ماکرو مناسب به نظرمی رسید و برای تعیین رابطه معنادار و دقیق بین ارزش های تصاویر استخراج شده و اندازه گیری های روی زمین مناسب نبود.
همچنین داده های حرارتی مادون قرمز با قدرت تفکیک متوسط مانند داده های ASTER و لندست TM/ETM+ به طور وسیعی برای مطالعه تغییرات دمای درون شهری و ارتباط دادن آنها با خصوصیات پوششی سطح به کار برده شده‌اند. به عنوان مثال Weng (2003) ، به کمک تصاویر EMT+ الگوی دمایی سطح و رابطه آن را با پوشش زمین در Guangzhou و در مجموعه شهرهای Zhujiang بررسی کرد. او پس از استخراج دمای سطح زمین با استفاده از تصاویر ETM+،با استفاده از روش جداسازی طیفی کسر پوشش گیاهی را به دست آورد. با این پیش فرض که NDVI شاخص بسیار خوبی برای نشان دادن پوشش گیاهی است، به بررسی رابطه میان پوشش گیاهی و NDVI در قدرت تفکیک های مختلف پرداخت و بیان کرد که رابطه میان پوشش گیاهی و NDVI خطی نمی باشد. همچنین درصد پوشش گیاهی رابطه منفی قوی با دما دارد و شدت این رابطه در قدرت تفکیک های مختلف متفاوت است و بیشترین مقدار آن در قدرت تفکیک 120 متر می باشد.
Weng و همکاران (2003) ، برای محاسبه دمای سطح و رابطه آن با نسبت پوشش گیاهی در شهر Indiapolis از تصاویر ETM+ استفاده کردند. در این مطالعه تصاویر ETM+ با استفاده از روش حداقل مربعات به سه تصویر نشان‌دهنده‌ی خاک خشک، پوشش گیاهی سبز و سایه جداسازی شد. سپس از این تصاویر کسری برای طبقه بندی پوشش های اراضی براساس طبقه بندی هیبرید، که شامل طبقه بندی حداکثر احتمال و الگوریتم تصمیم گیری درختی بود، استفاده شد. نتایج نشان دهنده آن بودند که دمای سطح زمین با درصد پوشش گیاهی رابطه قوی منفی قوی‌تری نسبت به NDVI داشت و میزان همبستگی میان سه پارامتر دمای سطح زمین، پوشش گیاهی و NDVI در قدرت تفکیک 120 متر، بیشترین میزان را نشان می داد. با توجه به نتایج این تحقیق اثر فعل و انفعالات بین حرارت و دینامیک پوشش گیاهی در پوشش های اراضی مختلف، منجر به تغییرات در رادیانس طیفی و بافت دمای سطح زمین می شود. در نهایت اظهار شد که اندازه گیری های مکانی فراوانی پوشش گیاهی که از روش جداسازی طیفی حاصل می شوند، ارتباط قوی با خصوصیات حرارتی، رطوبتی و تابشی سطوح دارند که خود تعیین کننده حرارت سطح زمین می باشند.
Xiao و همکارانش (2005) ، رابطه بین تغییرات کاربری اراضی و پوشش زمین با الگوی دمای سطح زمین در Pearl River Delta ایالت Guangdong در جنوب چین را با استفاده از تصاویر لندست TM و ETM+ بررسی کردند. در این تحقیق تصاویر ماهواره ای لندست TM وETM+ سال های 1990 تا 2000، برای استخراج دمای روشنایی و کاربری، پوشش اراضی استفاده شد و یک شاخص جدید برای استخراج مناطق بایر از تصاویر ماهواره ای پیشنهاد شد. در این مطالعه Shenzhen که یکی از مناطقی بود که رشد شهری بسیار سریعی را تجربه کرده بود برای آنالیز توزیع دما و تغییرات در محیط های شهری بزرگ در یک دهه اخیر انتخاب شد. به منظور آنالیز رابطه میان جزایر حرارتی و تغییرات پوشش اراضی به صورت کمی در این تحقیق چندین شاخص جدید توسعه پیدا کردند و برای آنالیز رابطه دمای سطح با متغیرهای سنجش از دوری به کار برده شدند. که این شاخص ها شامل NDBaI2NDWI 2 NDVI3 و NDBI4 می‌باشند. نتایج نشان دادند که شدت جزایر حرارتی شهری در مناطقی
که سرعت شهر نشینی بالایی داشته اند بسیار بیشتر بوده است. همچنین شدت جزایر حرارتی در مناطق بایر و نیمه بایر و مناطق توسعه یافته بیشتر از دیگر سطوح بود. نتایج بیانگر آن بود که دماهای بیشتر در مناطق شهری با الگویی توزیع شده بود که رابطه مستقیم با توزیع الگوی پوشش اراضی داشت. همچنین آزمون همبستگی میان NDBaI ,NDWI ,NDVI و دما نشان‌دهنده رابطه منفی و همبستگی میان NDBI و دما نشان‌دهنده رابطه مثبت بود.
Weng و Dengsheng (2005)، با استفاده از تصاویر ASTER با آنالیز چند زمانه به تخمین رابطه میان الگوهای حرارتی شهری و توصیف گرهای بیوفیزیکی در Indianapolis پرداختند. در این تحقیق از باندهای پنجگانه مادون قرمز حرارتی تصاویر ASTER برای استخراج نسبت hot-object و cold-object و از باندهای نه گانه مرئی، مادون قرمز نزدیک و مادون قرمز کوتاه برای محاسبه درصد سطوح غیرقابل نفوذ، گیاهان سبز و خاک استفاده کردند. آنالیز رگرسیون و همبستگی برای بررسی رابطه میان LST و سهم پنج متغیر به دست آمده با استفاده از قدرت تفکیک مکانی 15 تا 90 متر به کار برده شد. مقایسه نتایج سطوح غیرقابل نفوذ، کسر hot-object و LST الگوی فضایی مشابهی را نشان داد. مشخص شد که LST با سطوح غیر قابل نفوذ و خاک رابطه مثبت دارد در حالی که با گیاهان سبز رابطه منفی دارد. علاوه بر این نسبت hot-object نقش مهمی را در اثر گذاشتن روی LST نسبت به درصد cold-object دارد. همچنین بررسی چند زمانه نشان داد که نوع پوشش اراضی و تغییرات فصلی اثر زیادی بر روی میزان همبستگی نسبت hot-object و cold-object و LST دارد و میزان همبستگی با قدرت تفکیک های بزرگتر بیشتر می شود.
در تحقیقی که توسط Xian و همکارانش (2006)، انجام شد در Tampa bay و Las vegas با مرتبط کردن داده های مادون قرمز حرارتی و پوشش سطوح غیرقابل نفوذ به دست آمده از ماهواره لندست 5 و 7، به مطالعه خصوصیات حرارتی شهری پرداختند. در این تحقیق برای تخمین کمی محدوده های پوشش اراضی شهر، با استفاده از لندست 5 و 7 سطوح غیرقابل نفوذ را در سطح طبقه بندی زیرپیکسل برای این مناطق به دست آوردند و مرز شهر و روستا و مناطق توسعه یافته متراکم را به وسیله آستانه گذاری تعیین کردند. سپس تصویر حرارتی شهر با استفاده از داده های لندست 7 به دست آمد. نتایج تحلیل ها بیانگر آن بودند که خصوصیات حرارتی شهر و الگوی آن را می توان از طریق طبقه بندی کمی پوشش اراضی شهری تعیین کرد. خصوصیات حرارتی شهر و الگوی آن با کاربری اراضی شهری و شدت توسعه که بر اساس ارزش های داده های غیرقابل نفوذ به دست آمده بود، رابطه کمی دارند و با افزایش درصد سطوح غیرقابل نفوذ میزان دمای سطح نیز افزایش می یابد.
Weng و همکاران در سال 2007 روش موفقی را برای تعیین رابطه میان LST و الگوی کاربری و پوشش اراضی با استفاده داده های سنجش از دوری و روش های اکولوژی چشم انداز پیشنهاد کردند. در این تحقیق با استفاده از تصویر ETM+ شهر Indianapolis تصاویر نسبت پوشش گیاهی سبز، خاک، مناطق با آلبدوی پایین با به کار بردن مدل جداسازی طیفی به دست آمد. سپس سطوح غیرقابل نفوذ از تصاویر با آلبدوی بالا و تصاویر

Related articles

ویژگی های مدیران

آمارههای توصیفی حاکی از آن است که نمونه انتخابی از تنوع زیادی برخوردار است. به عنوان نمونه، آمار توصفی مربوط اندازه شرکت نشان میدهد که حداکثر و حداقل اندازه شرکت به ترتیب برابر ۱۲/۷ و ۰۷/۵، انحراف معیار آن نیز برابر با ۳۱/۴۰ است. در خصوص سایر متغیرها چنین ویژگی وجود دارد که حاکی از […]

Learn More

مدلسازی ریاضی، دی اکسید کربن

است.کارهای آزمایشگاهی مواد مصرفیمتیلن دی‌فنیل دی‌ایزوسیانات(MDI) (2,4′-methylene diphenyl-diisocyanate)که داری دو گروه عاملی ایزوسیانات است؛ از شرکت DC Chemical Co. از کشور(Kunsan)Korea تهیه شده است.به همراه پلی اُل پایه پلی اتر که دارای دو گروه هیدروکسیل بعنوان گروه‌های عاملی می‌باشد، تهیه شده از شرکت سوئدی KEMI بعنوان مواد اولیه استفاده شده است.نانو خاک رس اصلاح شده […]

Learn More

تحقیق درمورد اجتماعی شدن، پسران نوجوان، جامعه شناسی، سلامت عمومی

مبتنی بر شرم افراطی: مقصود از شرم افراطی ناتوانی فرد برخورد با افراد اجتماع است. این ناتوانی در روانشناسی با تعابیری چون «کناره گیری» و «انزواطلبی و دوری جویی» بیان می شود. که با حیاء متفاوت است. در واقع حیا یک صفت پسندیده اخلاقی است و به معنی کنترل ارادی رفتار خویش به منظور حفظ […]

Learn More

دیدگاهتان را بنویسید