۹ نکته ظریف برای بررسی سایت رقبا

 شما به عنوان مدیر یه کسب وکار آنلاین و یا یه وب مستر می تونین از سایتای رقبای برتر خود درسای زیادی بیاموزید. در این مقاله به شما ۹ نکته واسه بررسی سایت رقبای خود رو آموزش میدیم.

امروزه شرکتا بخشی از فعالیتای تجاری و کمپینای تبلیغاتی خود رو به فضای وب و دنیای سایبری منتقل کردن و این موضوعی به طور کاملً روشن و به طور کامل مشخصه. به همین ترتیب، رقابت در این فضا برخلاف سالای ابتدایی تولد وب، شدت گرفته حالا ما با انبوه سایتایی روبرو هستیم که هر یک طوری تلاش درفروش سرویس یا کالای خود دارن.این وسط، سایتایی موفق تر هستن که با انجام یه سری کارای ظریف و به تعبیری فوت وفن کوزه گری، بتونن نگاه ها رو به سمت خود جلب کرده و یه سر و گردن بالاتر از رقبا قرار گیرند.پس شما به عنوان مدیر یه کسب وکار آنلاین و یا یه وب مستر می تونین از سایتای رقبای برتر خود درسای زیادی بیاموزید.

در این مقاله، ما به دنبال اون هستیم که بعضی ترفندهای مهم در این مورد رو به شکل یه آموزش کوتاه و در ۹ بند به شما ارائه کنیم.

۱٫ تعداد صفحات سایت

بعضی برنده ها در شبونه روز مرتباً مطلب، پست، خبر و گزارش منتشر می کنن؛ در مقابل شرکتایی هستن که مقالات بسیار کمتری نشر میدن. اینجاش خیلی مهمه که بدونیم «بیشتر» همیشه بهتر نیس بلکه باید در این مورد از یه روش هدف دار منظم و برنامه ریزی شده استفاده کرد.

برنامه ریزی

اما با این حال یکی از عواملی که نشون میده که یه سایت، از سابقه و اعتبار خوبی برخورداره و در موردٔ کاری خودش حرفی واسه گفتن داره، تعداد صفحات بالای سایته. واسه این که ببینین تعداد صفحات سایت شما – یا رقبایتان – چندتاست، پس از عبارت site: نشانی سایت رو بنویسین و در گوگل جستجو کنین؛ به این صورت: site:http://webaddress.com

رقمی که در صفحه جوابا و پس از عبارت About آورده می شه، تعداد صفحات سایت رو نشون میده، مانند تصویر زیر:

۲٫ بازه انتشار

من ابزاری که همچین چیزی رو اندازه گیری کنه سراغ ندارم ولی یه راه اینه که به سراغ سایت رقبا برید و پست هاشون رو یکی یکی بشمارید!

وحشت نکنین، این کار آسونه چون معمولاً در کنار پستا، تاریخ منتشر کردن اونا درج می شه.

شما با دونستن بازه های انتشار رقبای خود می تونین واسه خودتون یه بازه انتشار رقابتی بسازین. مثلا اگه حریف شما در ماه فقط ۲ مطلب منتشر می کنه و اونا رو روز دوشنبه انتشار میده شما می تونین ۴ مطلب در روزای یکشنبه با نگاهی عمیق تر و کیفیت بالاتر تولید کنین تا هم زودتر از حریف خونده شید و هم پر رنگ تر در نگاه مخاطبین ظاهر شید.

۳٫ ترافیک سایت

هرکی که با الفبای کار در اینترنت آشنایی داشته باشه می دونه که ترافیک سایت یکی از مهم ترین معیارهای امتحان محبوبیت و اعتبار سایتا هستش . وسایل زیادی واسه تعیین ترافیک وب سایتا هست که در میان همه اونا مقداری بی دقتی دیده می شه. هر چی رتبه و رنک سایت بالاتر باشه (یعنی رقم اختصاص یافته به اون کمتر باشه) ترافیک سایت بیشتر میشه؛ و برعکس.

الکسا (Alexa) یکی از این سایت هاست که شایدً با : محبوب ترین منبع بین سایتای نشون دهنده ترافیک.

SimilarWeb یکی دیگه از وسیله امتحان رتبه بندی سایت هاست که کارکرد اون مورد قبول خیلی از کارشناسان هستش. اگه سایتی که در SimilarWeb به دنبال موشکافی اون هستین به اندازه کافی محبوب باشه، SimilarWeb منبع ترافیک سایت و حتی سایتای ارجاعی (Referring) رو هم به شما نشون میده.

موشکافی

۴٫ سئوشناسی رقبا

سئو یا Search engine optimization موضوعیه عمومی و به خاطر همین خیلی راحت می تونین از اقدامات رقبای خود در این بخش باخبر شید. ما واسه رسیدن به این هدف دو سرویس رو پیشنهاد می کنیم: Moz و SEMrush.

Moz اطلاعات کلی مانند چیزی که در رتبه بندی دیدیم رو عرضه می کنه ولی SEMrush تعداد عبارات مورد توجه رتبه بندی رو بیان می داره. این دو وسیله واسه این هستن که ببینیم سایت دلخواه از دید سئو در وضعیت خوبی قرار داره یا خیر.

۵٫ اعتبار دامنه

دامین آتوریتی (Domain Authority) که به اعتبار یا قدرت دامنه ترجمه می شه، یکی از وسایل بررسی قدرت سایت هاست. Domain Authority عددیه بین صفر تا صد. هر چی این عدد به صد نزدیک تر باشه، سایت از اعتبار بیشتری برخورداره و بیشتر می تونه چشم موتورهای جستجو رو به خود جلب کنه، هر چی این رقم به سمت و طرف صفر میل کنه، از اعتبار سایت کم میشه. به عبارت دیگه Domain Authority یه نمره کلیه که به سایت اختصاص پیدا میکنه، این رقم واسه جستجوگرهای اینترنتی مهمه.

واسه این که خیلی راحت و بی دردسر Domain Authority سایت خود و رقبا رو بدونین، کافیه به وسیله Open Site Explorer از سایت MOZ مراجعه کنین.

این نوشته را هم بخوانید :   طرز تهیه دسر خوشمزه موس شکلات

۶٫ تعاملات اجتماعی

تعاملات اجتماعی (Social Engagement) عامل مهم دیگری در بخش تعیین اهمیت وب سایتا حساب می شه. هر چی دادوستدها و تعاملات در شبکه های اجتماعی (و به عبارت دیگه تعداد دنبال کنندگان برند در این اکوسیستم) بیشتر باشه، اهمیت، قدرت و اعتبار اون سایت و برند بیشتر میشه.

اگه شمام می خواین فعالیتای فعلی تون رو انسجام بخشید، در مرحله اول باید بدونین در کدوم شبکه اجتماعی کار کنین: فیس بوک مناسبه یا پینترست؟ توییتر ترجیح داره یا اینستاگرام؟ شما باید با در نظر گرفتن زمان و مکانی که در اون هستین و کاربران شمام در اون هستن این موارد رو سبک سنگین کنین(مثلا حالا در ایران بهترین گزینه اینستاگرامه)

کارشناسان معمولاً فیس بوک رو واسه برنده های B2C و لینکدین رو واسه برنده های B2B پیشنهاد می کنن. توییتر هم می تونه واسه همه به درد بخور و مناسب باشه.

۷٫ دو عامل توییتری

عامل دیگری که می تونه اینجا نقش آفرینی کنه، یعنی Average new Twitter followers per day که می شه (میانگین فالوورهای جدید توییتر در روز) وسیله مختلفی واسه امتحان و شمارش دنبال کنندگان جدید شما در توییتر هست. این وسیله می تونه بفهمه چه کسائی تازگیاً به جمع دنبال کنندگان شما اضافه شدن و چه کسائی شما رو unfollow کردن. از Average shares per post (میانگین پستای به اشتراک گذاشته) هم نباید غافل شد . بعضی از مهم ترین فاکتورهایی که بر اندازه share شدن پستا در شبکه های اجتماعی اثر دارن عبارت ان از: عناوین، جذابیتای چشمی و وسیله اتوماسیون اجتماعی (social automation).

همه موارد فوق حالا در صفحات تجاری اینستاگرام هم قابل بررسیه و شما می تونین همین موارد رو در صفحات اینستاگرام خود مورد بررسی بذارین تا بتونین از روند فعالیت خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام باخبر باشین.

بیشتر بدونین:  شبکه های اجتماعی خود رو خودکار کنین

نسخه رایگان BuzzSumo یه وسیله عالی واسه پیدا کردن مطالب داغ و موردبحث روز در فضای وبه و به شما کمک می کنه که خیلی سریع و فوری، اخباری رو که بیشترین بازدید و اشتراک گذاری رو داشته پیدا کنین. نسخه پولی این نرم افزار یعنی BuzzSumo Pro امکانات بیشتری بهتون میده.

۸٫ ایمیل مارکتینگ

تقریباً تموم بازاریابای حرفه ای که من با اونا برخورد داشتم، روی قدرت ایمیل مارکتینگ و تأثیرگذاری مثبت اون انگشت گذاشته ان. برخلاف منابع ترافیک ساز (مانند گوگل، فیس بوک، توییتر و لینکدین)، ایمیل یه شرکت طرف سوم نیس بلکه بخشی از دارایی و اطلاعاتِ خودِ شماس. به عبارت دیگه شما با تکیه به علم خودتون و بدون کمک از شرکتای فوق می تونین ترافیک سایت تون رو بالا ببرین. با ایمیل، واسطه ها هم حذف می شن و شما مستقیماً با کاربر سخن می گین.

مهم اینه که بتونین بازدیدکنندگان سایت تون رو راضی کنین که ایمیلشان رو در اختیارتون بذارن تا خبرنامهای روزانه، هفتگی، ماهانه یا دوره ای شما رو دریافت کنن.
اینجا اشاره به یه نکته ظریف خالی از لطف نیس: یکی از سرنخای مهم در بحث ایمیل مارکتینگ، تعداد اعضای لیست گیرندگان ایمیل (Email list size) است. این که چند نفر ایمیلای خبرنامه شرکت حریف رو دریافت می کنن، می تونه حقایق بسیاری رو واسه شما رو سازه. البته این رقم ممکنه همیشه در برابر دید بقیه قرار نگیره ولی کافیه به فرم Signup سایت دقیق شید؛ شاید اونجا چیزی دستگیرتان شه، مانند تصویر زیر:

۹٫ هدف گیری دوباره

هدف گیری دوباره یا همون Retargeting یه جور راه حل واسه بهبود برندینگ و ترافیکه؛ تقریباً چیزی مثل پاپ آپ. تو یه کمپین Retargeting از یه پیکسل ردگیری و یه کوکی استفاده می شه و شامل مراحل زیره:

راه حل

۱٫ بازدیدکننده ای به سراغ سایت شما میاد و در اونجا گشت وگذار کرده، شکلای جور واجور اجناس و سرویسا رو مشاهده و شایدً بررسی می کنه.

۲٫ این خانوم یا آقای بدسلیقه (!) بدون این که از سایت شما خریدی بکنه، کامنتی بزاره و اثری از خودش بر جای گذارد، به سراغ سایتای دیگه که دست بر قضا رقبای شمان ، میره .

۳٫ شما یه سری آگهی به اون بازدیدکننده گریزپا نشون می دین. این آگهیا براساس اجناس، سرویسا و صفحاتی که ایشون قبلاً در سایت شما دیده طراحی و تنظیم شده.

۴٫ حالا این کاربر به تبلیغات شما جواب میده و به سراغ سایت تون اومده تا عمل دلخواه شما رو که مثلاً خرید کالا هستش بکنه.

تبلیغات، بازاریابی محتوا نیس بلکه در مقابل اون هستش ولی Retargeting با محتواهایی که تولید می کنین خوب کار می کنه و سازگاری داره.این یه واقعیت مهمه که شرکتایی که محتوا رو با Retargeting در هم می آمیزند، به یه مزیت رقابتی دست پیدا می کنن.

بازاریابی محتوا

مشاهده نسخه pdf مقاله: ۹ نکته ظریف واسه بررسی سایت رقبا