۱۰ تاکتیک بازاریابی توصیه ای (WOM) برای رشد کسب و کار

A businessman carrying a briefcase stands at the bottom of a red ladder. He gazes up at the red ladder which disappears into the cloudy sky. The clouds allow for text and copy.

موضوعات

  • آموزش روش هدف دار بازاریابی

برچسبا

سرفصلای مقاله

 

    • خودتون رو بشناسین
    • کسب اطلاعات در مورد رقبا
    • مخاطبان خود رو تعریف کنین
    • روش انحصاری رو اعمال کنین
    • ویژگی منحصر به فرد خود رو شناسایی کنین
    • جامعه اجتماعی تعامل برانگیز  بسازین
    • تاثیرگذاران صنعت خود رو شناسایی کنین و با اونا تعامل برقرار کنین
    • اضافه کردن جنبه انسانی به برند
    • روی تجربه مشتریان سرمایه گذاری کنین
  • به مشتریان وفادار خود جایزه بدین
  • نتیجه گیری

 

امتیاز این پست

بازاریابی پیشنهاد ای (Word Of Mouth) که به بازاریابی دهن به دهن هم شناخته می شه، بازم در حال تبدیل شدن به یکی از عملکردهای موثر واسه بازاریابانه. واسه آشنایی بیشتر با شاخصای این نوع بازاریابی مقاله زیر رو بخونین :

۹۲% از مشتریان به پیشنهادای دوستان و آشنایانشان، بیشتر از هر نوع دیگه از بازاریابی اعتماد می کنن. تاکتیکای بازاریابی پیشنهاد ای از راه به کار گیری مشتریان خوشحال واسه کمک به ترفیع برنده های کار و کاسبی، به شما کمک می کنن.
به کار گیری بازاریابی دهن به دهن خیلی راحت دلیل می شه مشتری هاتون واسه محصول و برند شما تبلیغ کنن. در ادامه ده مورد از تاکتیکای بازاریابی پیشنهاد ای مطرح می شه، به کار گیری این موارد به پیشرفت  کار و کاسبی تون کمک می کنه.

خودتون رو بشناسین

اولین موردی که لازمه قبل از استفاده ازتاکتیکای بازاریابی پیشنهاد ای انجام بدین، اون هستش که برندتون و اجناس و خدماتی که ارائه می دید رو خوب بشناسین.
پرسیدن سوالات زیر به شما کمک می کنه بهتر خود رو بشناسین :

  • برند شما به صورتی کلی در مورد چیه؟
  • ارزشاتون شامل چه مواردی می شه؟
  • اجناس و خدمات شما چیکار می کنن؟
  • برند شما چیجوری به افراد کمک می کنه ؟

داشتن دانشی عمیق از برندتون و بیانیه ماموریت اون می تونه به شما کمک کنه تا اجناس و خدمات خود رو به شکلی ارائه بدین که مخاطباتون اونو ارج نهاده و با ارزش بشمارند.
واسه مطالعه بیشتر در این مورد می تونین مقاله زیر رو در مورد داستان برند بخونین. تدوین داستان برند به شما کمک می کنه تا برندتون رو خوب بشناسین.

کسب اطلاعات در مورد رقبا

باخبر بودن از رقبا گامی لازمه واسه اینکه از اونا پیشی بگیرین. نیازه با صنعتی که در اون فعالیت دارین آشنا باشین و سوالات و مشکلات عادی اونو بشناسین. و مهمه که بدونین رقبایتان واسه پاسخگویی به اون مشکلات چه راه حلایی دارن.

راه حل

  • شما چیکار می تونین بکنین تا از اونا بهتر باشین؟
  • اونا از چه نظر با شما فرق دارن و چیجوری می تونین از این فرق سود ببرین؟
  • نقطه ضعفی در رقبای شما هست که بتونین روی اون سرمایه گذاری کنین؟

با تحلیل درست رقبای خود، میتونین مشخص کنین اونا الان چه می کنن و مرتکب چه اشتباهاتی می شن. این کار به شما این امکان رو میده که تاکتیک بازاریابی پیشنهاد ای خود رو قوی تر اجرا کنین.

مخاطبان خود رو تعریف کنین

یکی از گامای مهم واسه اجرای تاکتیکای بازاریابی پیشنهاد ای اون هستش که خوب مخاطبان خود رو بشناسین.وقتی مخاطبان هدف خود رو مشخص کنین متوجه میشین که اونا چه چیزایی رو دوست دارن و چه چیزایی رو دوست ندارن. بعد می تونین روش هدف دار بازاریابی خود رو تعریف کنین و متناسب با اون به مخاطبان خود خدمت کنین.
پیشنهاد می شه مخاطبان خود رو به گروه های مختلفی از پرسناهای خریداران تقسیم کنین تا بتونین خیلی راحت مشکل و نگرانی هر گروه رو شناسایی کرده و در جهت رفع اون بکوشید. وقتی شما از مشکلی صحبت می کنین که واسه گروه خاصی از مخاطبان بسیار قابل لمس و مشخص استف دقیقاً مانند اون هستش که از اونا مراقبت می کنین و به مشکلات شون بها می دید. این روش بهترین راه واسه خدمت کردن به مشتریان و راضی کردن اونا واسه پیشنهاد کردن برند و اجناس شماس.

مشکلات

اگه با معنی پرسنا آشنایی ندارین، حتما مقاله زیر رو در این مورد مطالعه بفرمایید :

روش انحصاری رو اعمال کنین

مردم به دنبال چیزی هستن که نمی تونن اونو داشته باشن و این مورد دقیقا همون چیزیه که محرک روش هدف دار بازاریابی پیشنهاد ایه. پیشنهاد دسترسی جدا از هم و انحصاری به اجناس و خدمات شما، می تونه روشی کارا واسه اجرای تاکتیکای بازاریابی دهن به دهن باشه. شما از راه ایجاد حساب کاربری خیلی راحت قادر به انجام فعالیتایی مثل این مورد هستین.
هنگام معرفی یه محصول یا خدمت، دعوت از افراد موثر رو در نظر بگیرین، به این صورت محصول شما به محصولی انحصاری تبدیل می شه که فقط گروه خاصی ازش استفاده می کنن و واسه تموم افراد در دسترس نیس. این تاثیرگذاران می تونن بازخورد با ارزشی رو واسه شما داشته باشن و از طرفداران و دنبال کنندگان خود دعوت کنن تا از اجناس و خدمات شما استفاده کنن و به این صورت آوازه اجناس و خدمات شما به صورت ویروسی در بین مخاطبان شایع می شه.
اگه در مورد فرق بازاریابی ویروسی و بازاریابی پیشنهاد ای یا دهن به دهن کنجکاو شدین مقاله زیر در مورد بازاریابی ویروسی رو بخونین .

پیشنهادای اینطوری از جمله تاکتیکای خوب بازاریابی پیشنهاد ای واسه ترفیع اجناس و خدمات، حساب می شه. منحصر به فرد بودن یا خاص بودن منتهی به ایجاد درخواست واسه اجناس و خدمات، فقط از طرف گروه خاصی، می شه.

 

ویژگی منحصر به فرد خود رو شناسایی کنین

واسه اینکه برندتون ارزش مورد پیشنهاد قرار گرفتن رو داشته باشه، لازمه چند کار رو انجام بدین تا افراد شما رو یادشون باشه. بعضی وقتا لازمه محصول یا خدمتی منحصر به فرد رو ارائه کنین تا باعث شه مردم با دوستان و آشنایان خود در مورد شما صحبت کنن. اما اگه نام برند شما مثل رقبایتان در صنعت باشه، مخاطبان تون حتی شما رو به یاد نخوان بیارن.
ممکنه شما محصول منحصر به فردی رو ارائه می کنین یا شرکت تون فرهنگ خاصی داشته باشه. مشخص کنین چی شما رو منحصر به فرد می کندو روی اون سرمایه گذاری کنین، به این صورت افراد تشویق می شن داستان برند شما رو انتشار بدن.شما حتی می تونین از راه طوفان مغزی تاکتیکای بازاریابی دهن به دهانی رو بوجود بیارین که مخاطبان تون اونو یادشون باشه.

جامعه اجتماعی تعامل برانگیز  بسازین

۷۲% بازاریابان واسه پیشرفت طرفداران وفادار از شبکه های اجتماعی استفاده می کنن. وجود محفلی در شبکه اجتماعی که خوب بهم پیوسته و استخون دار باشه یکی از چیزای مهم موفقیت تاکتیکای بازاریابی پیشنهاد ایه.
در شبکه های اجتماعی اینچنینیه که میفهمید مخاطباتون چه نقش بزرگی رو در پیشبرد اهداف تون بازی می کنن. لازمه مخاطبان هدف خود رو خوب بشناسین تا مشخص کنین، کجا و و چیجوری می تونین به صورت آنلاین با اونا رابطه برقرار کنین. ممکنه اونا در کانالایی مانند اینستاگرام فعالیت بیشتری داشته باشن.
وقتی کانال ارتباطی شبکه اجتماعی مناسب واسه دسترسی به مخاطبان خود رو شناسایی کردین، شروع کنین به ایجاد تعامل با اونا کمی تحقیق در مورد سبک زندگی و رفتارای عادی مخاطبان تون می تونه به شما کمک کنه تا بفهمین چیجوری باید بامخاطبانتان رابطه برقرار کنین تا احساس نزدیکی با شما بکنن. ببینین چه نوع تفریحاتی اونا رو به وجد می آورد؟ و از چه زبانی استفاده می کنن؟
تلاش کنین از بازاریابی محتوا استفاده کنین، یعنی محتواهای خود رو به شکلی به کار ببرین که تعامل برانگیز باشه. مثلا از مخاطبان خود سوال کنین.

بازاریابی محتوا

 

تاثیرگذاران صنعت خود رو شناسایی کنین و با اونا تعامل برقرار کنین

طبق تحقیقات انجام شده ۷۵% بازاریابان تعاملات اثرگذاران (Influencers) رو واسه ایجاد تعامل با مخاطباشون، موثر و موثر آزمایش می کنن. و ۷۶% بازاریابان بر این عقیده ان که این روش در ایجاد وفاداری بسیار موثره.
تبلیغ کردن واسه برند از راه اثرگذاران، بهترین تاکتیک بازاریابی پیشنهاد ای نیس. این فوت وفن به این خاطر موثر واقع می شه که شما از راه آدمایی که بر تصمیم به خرید مخاطباتون تاثیرگذاری بالا دارن به معرفی اجناس و خدمات تون می پردازید.
ممکنه تاثیرگذاران هر فردی رو شامل شن از وبلاگ نویسان و آدمایی که در صفحات اجتماعی معروف هستن گرفته تا پیشروان صنعت و مشتریان موجود. لازم نیس وقتی می خواین تاثیرگذارانی رو واسه برند خود انتخاب کنین، به اجتماع خود اکتفا کنین. به دنبال آدمایی باشین که دایره رابطه بزرگی دارن و می تونن خیلی راحت افراد رو به تعامل تشویق کنن.
بهتره از تاثیرگذارانی استفاده کنین که در رابطه، مشهور، و واسه تاکتیکای بازاریابی پیشنهاد ای، معتبر باشن.

اضافه کردن جنبه انسانی به برند

هرچقدر افراد بیشتری با برند شما رابطه برقرار کنن، احتمال اینکه برند شما رو به بقیه پیشنهاد کنن بالا میره. این اتفاق واسه تاکتیکای بازاریابی دهن به دهن بسیار خوشاینده. واسه ایجاد ارتباطی قوی با مخاطباتون، در شبکه های اجتماعی به برند خود وجهه انسانی ببخشین. بذارین مشتریان تون بدونن که با برندی تعامل برقرار کردن که شخصیت و هویت داره. شخصیت هویت در برندینگ شرکت مشخص می شه، بهیاد داشته باشین برندسازی خود رو به طور کامل انجام بدین تا در ادامه روند بازاریابی با مشکلی مواجه نشید.

مشکلی

اگه از درست و متناسب بودن شخصیت برند خود مطمئن نیستین، مقاله زیر رو در این مورد بخونین.

پاسخگویی به نظرات و تذکرات مخاطبان بهترین روش واسه اضافه کردن وجهه انسانی به تعاملات اجتماعی بردتانه. مهم نیس مثبت باشه یا منفی، فقط تلاش کنین وقتی مخاطبان با شما تعامل برقرار می کنن جوابگو باشین.
به روز نگه داشتن دنبال کنندگان و مخاطباتون نسبت به رویدادهای برند و پیشرفت اجناس روش خوبیه واسه اینکه با اونا در رابطه باشین. هم اینکه این کار دلیل می شه مشتریان فهمیده باشن که واسه اونا احترام قائل هستین.

 

روی تجربه مشتریان سرمایه گذاری کنین

تاکتیکای بازاریابی دهن به دهن به وسیله پیشنهاد مشتریان تقویت می شه و پیشرفت پیدا میکنه. بهترین راه واسه به جریان انداختن این پیشنهادا خلق تجربه برند مثبت واسه مشتریاس. افراد معمولاً در مورد تجارب معمولی که با برنده های جور واجور دارن صحبت نمی کنن. چیزی که در موردش صحبت می کنن از دو حالت خارج نیس، یا در مورد تجربه ای بسیار مثبت و مهم صحبت می کنن یا در مورد تجربه ای منفی. هرچه تجربه منحصر به فرد تری بوجود بیارین، از اون سمت کمپین بازاریابی پیشنهاد ای شما به شکل قابل توجه ای خوب میشه.

به مشتریان وفادار خود جایزه بدین

یکی از موثرترین تاکتیکای بازاریابی دهن به دهن واسه تبدیل مشتریان به مدافعان وفادار برند، از راه پیشنهاد محرک و انگیزه بخش به اونا هستش. شما می تونین به مشتریان پیشنهادات خاصی بدین یا محتوای انحصاری واسه اونا بسازین، طوریکه احساس خاص بودن و برتری پیدا کنن. به واسطه تشویق اونا واسه به اشتراک گذاری تجربه ای که با برند شما ایجاد کردن، می تونین روی وفاداری شون حساب باز کنین.
اگه می خواین از این تاکتیک استفاده کنین، یادتون باشه باید پاداشی به مشتریان تون بدین که خاص و خاص باشه و منتهی به برانگیخته شدن احساسات اونا شه، و هم اینکه هئیه ای نباشه که عموما از بقیه برنده ها هم دریافت می کنن.
شاید بد نباشه در این قسمت مقاله ای رو در مورد بازاریابی و برندسازی حسی بخونین تا فهمیده باشین چیجوری باید احساسات مخاطبان رو تحریک کنین.

نتیجه گیری

اگه از این روش هدف دار درست استفاده کنین، تاکتیکای بازاریابی پیشنهاد ای می تونن به عنوان موثرترین وسیله واسه پیشرفت و بهبود برند شما باشن. شما می تونین از اونا واسه خلق باخبر شدن از برند، اجناس یا خدماتی که به مشتری هاتون ارائه می دید، استفاده کنین. تاکتیکای بازاریابی دهن به دهن در آخرً منتهی به افزایش فروش و برگشت مشتریان می شه. ۱۰ تاکتیک گفته شده رو خوب اجرا کنین در این صورت بازاریابی پیشنهاد ای شما به درستی اجرا می شه و به نتیجه مطلوب دست پیدا می کنین. البته یادتون باشه ۱۰ تاکتیک عنوان شده تنها تاکتیکای موجود واسه افزایش کارایی بازاریابی پیشنهاد ای نبوده و مطمئناً موارد دیگری هم وجود دارن که رعایت اونا بر کارایی بازاریابی دهن به دهن اثر داره .
اگه هر پیشنهاد دیگری واسه ادامه پیدا کردن این لیست دارین و تاکتیک بازاریابی پیشنهاد ای مناسب تری رو مورد توجه دارین، ان رو  بابه اشتراک بذارین.

Share

مهسا احمدپور

از وقتی که با بازاریابی آشنا شدم ترکیب علم و هنر اون برام جذاب بود، و همیشه در تکاپوی پیدا کردن جنبه های جور واجور و جدید اون بوده ام. و حالا مشتاقانه خیلی زیاد راه ناتموم یادگیری علم بازاریابی و شناخت هنرهای عجیب اونو دنبال می کنم.
فیلم و موسیقی، کتاب و بازاریابی، پیاده روی و فوتبال، المانای لذت بخش زندگی من هستن.

پیاده روی

مطالب در رابطه

 

فروردین ۲۷, ۱۳۹۸

روانشناسی رنگا در بازاریابی(اینفوگرافیک)

روانشناسی


 

فروردین ۲۰, ۱۳۹۸

مدلای رفتار مصرف کننده چیه؟۱۰مدل رفتار مصرف کننده


 

بهمن ۲۷, ۱۳۹۷

اصول بازاریابی چیه؟ (مفاهیم و اصول اولیه)


 

بهمن ۲۴, ۱۳۹۷

بازاریابی پیام رسانی چیه؟ و کاربرده های اون در بازاریابی


۲ Comments

  1. تیر ۲۰, ۱۳۹۶ در ۲:۵۹ ب.ظ

    عالی

    جواب

  2. تیر ۲۱, ۱۳۹۷ در ۱۰:۰۵ ق.ظ

    مطالب خیلی روشن جذاب و پر کاربرده
    باسپاس فراوون از شما

    جواب

دیدگاهتون رو بنویسین لغو جواب

نشانی ایمیل شما منتشر نمیشه. بخشای موردنیاز علامت گذاری شدن *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

سایت

ذخیره نام، ایمیل و سایت من در مرورگر واسه وقتی که دوباره دیدگاهی می نویسم.

لطفا جواب رو به عدد انگلیسی وارد کنین:

سیزده + سه =