چگونه Ferrari به افسانه ای ترین برند خودروی جهان تبدیل شد

Futuristic internet communication concept.

پس از حدود ۷۰ سال تجارت، بازار بورس نیویورک ارزش برند Ferrari رو سال گذشته ۱۰ میلیارد دلار اعلام کرد. امروز، این شرکت خودروساز به یکی از شناخته شده ترین و ارزشمندترین برنده های جهانی تبدیل شده.

فراری اما همیشه یه برند لوکس نبوده و اگه به روزای اول این شرکت برگردیم می بینیم که چه راهی طی شده تا طی چند دهه این شرکت به جایگاه الان اش برسه. شرکتای بسیاری علاقه داشتن تا فراری رو از اون خود کنن و در آخر فیات موفقیت رو بدست آورد. در ادامه تاریخ رو با تصاویری تقدیم حضوتون می کنیم.

در سال ۱۹۰۸، انزو فراری (Enzo Ferrari) ده ساله، اولین مسابقه اش رو با خودرو داد و بسیار علاقه مند شد. اما به عنوان یه نوجوون، انزو مجبور بود که ارتش ایتالیا ملحق شه و در جنگ جهانی اول بجنگه.

پس از جنگ، انزو بسیار کوشید تا طوری در بازار خودرو مشغول به کار شه. اون به فیات درخواست کار داد اما به دلیل تعداد کثیر سربازان تازه از جنگ برگشته بیکار، ایشون مورد قبول واقع نشد. در نتیجه به یه شرکت بسیار کوچکتر رفت.

اوایل دهه ۱۹۲۰، انزو در آلفا رومئو به عنوان یه راننده مسابقه ای مشغول به کار شد.

در سال ۱۹۲۹، انزو Team Ferrari رو راه اندازی کرد. هنوز خبری از خودروسازی نبود و این تیم تشکیل شده از راننده های حرفه ای بود که مسابقه می دادن.

این تیم بیشتر با ماشینای آلفا رومئو مسابقه می داد. در سال ۱۹۳۳، فراری به بخش ریسینگ آلفا تبدیل شد.

در سال ۱۹۳۷، انزو، تیم فراری رو منحل کرد و به رئیس Alfa Corse، بخش ماشین سازی شرکتی که ساکن اش بود تبدیل شد. اما اینا رضایت ایشون رو به دست نیوردن.

یه هفته پس از ترک Alfa Corse در سال ۱۹۳۹، انزو Auto Avio Costruzioni رو راه انداخت. AAC 815، اولین خودروییه که کار و کاسبی فراری ساخته.

AAC، دو خودروی ۸۱۵ در سال ۱۹۴۰ ساخت که هر دو از داشتن نام فراری منع شده بودن. دلیل اون، مسائل حقوقی میان انزو فراری و آلفا بودن. ایشون دست کم چهار سال نباید خودرویی با نام خودش به بازار می فرستاد یا در تیمی با اینجور نامی شرکت می کرد.

با اینکه جنگ جهانی دوم حکم یه ترمز واسه فعالیتای فراری داشتن اما پس از جنگ، شرکت دوباره برگشت. در سال ۱۹۴۵، فراری موتور V12 رو معرفی کرد که بعدا به امضای این شرکت تبدیل شد.

دو سال بعد در سال ۱۹۴۷، فراری خودروی ۱۲۵ رو عرضه کرد و به دلیل اینکه ماجرای حقوقی به اتمام رسیده بود، دیگه هیچ مانعی واسه نامگذاری فراری روی اون نبود.

اواخر دهه ۴۰، لوییجی چینتی، راننده ای فوق العاده موفق و ایتالیایی به فرار پیشنهاد داد تا خودروهای اسپورتی واسه همه مردم هم بسازه.

فراری اما دودل بود، چون که کسب و کارش رو براساس ماشینای مسابقه ای بسته بود. در اون دورن فراری فقط به راننده های حرفه ای خودرو می فروخت و آدمایی چون چینتی هم با اون دست پیدا کردن به افتخار می کردن.

اوایل دهه ۵۰، چینتی در آخر به آرزوی خود رسید و نمایندگی فراری رو در آمریکا باز کرد. نمایشگاه خودروی چینتی در منهتن واقع بود.

آمریکا به بازاری بزرگ واسه فراری تبدیل شد. حتی همین الان هم آمریکا بزرگ ترین بازار فراریه و دلیل تولید خودروهای افسانه ای چون عنکبوت کالیفرنیایی…

و پس از اون GTO و…

و هم اینکه Testarossa شد.

اواخر دهه ۶۰، خودروهای فراری هم در زمین مسابقه و هم در خیابونای شهرها، قهرمون بودن.

در سال ۱۹۶۳، هنری فورد دوم، تلاش کرد تا فراری رو از اون خود کنه. اما قرارداد فسخ شد. انزو فهمید که فراری واسه شرکت در مسابقات، باید از فورد در دیترویت پول درخواست کنه و همچین چیزی واسه ایشون قابل توجیه نبود.

پس از شکست این قرارداد، فورد تصمیم گرفته تا تیم انزو رو در مسابقات ۲۴ ساعته LeMans شکست دهد.

اما اینجور قدرتی رو نداشتن. از سالای ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۵، تیم فراری به مدت ۶ سال قهرمون این مسابقات بودن.

اما در سال ۱۹۶۶، بزرگ ترین حریف فراری، GT40 فرا رسید تا پا به مسابقات Le Mans بزاره.

هنری فورد دوم در آخر موفق شد تا انتقام خود رو بگیره و به سلطنت ۶ ساله فراری پایان بخشه.

این روند ۴ سال ادامه پیدا کرد و از ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۹، فورد برنده مسابقات بود.

در همون سال ۱۹۶۹ بود که انزو فهمید به کمکی خارجی نیاز داره. نه فقط واسه اینکه موفق شه، بلکه واسه زنده موندن. همین شد که فراری ۵۰ درصد از کار و کاسبی خود رو به فیات فروخت، شرکتی که وقتی اونو واسه کار کردن نپذیرفت.

زندگی پر فراز و نشیب و البته موفقیت آمیز انزو فراری در سال ۱۹۸۸ تموم شد، وقتی که ایشون ۹۰ سال سن داشت. قبل از مرگش اما، ایشون یه خودرو رو در جریان مراسم بزرگداشت ۴۰ سالگی شرکت اش تایید کرد…

F40 عجیب رو.

پس از درگذشت انزو فراری، لوکا دی مونتزمولو (Luca di Montezemolo) به عنوان مدیر کل شرکت و عضو هیئت مدیره برگزیده شد. تحت فرمون ایشون، فراری به یه برند لوکس جهانی تبدیل شد.

امروز، این شرکت سوپر خودروهایش رو به قیمت زیاد صدها هزار دلار به فروش میرسونه.

و یه سریای دیگه رو هم میلیونا دلار قیمت گذاری کرده.

فراری حالا همه جا هست. از لباس گرفته تا جواهرات.

حتی یه شهربازی هم به نام فراری هست.

اما بخش مسابقات این شرکت بازم در اولویت قرار داره. تیم فرمول یه این شرکت که هنوزم Team Ferrari یا Scuderia Ferrari اسمشه، پس از مرگ انزو هشت قهرمانی جهان کسب کرده.

پس از عرضه اولیه عمومی در بازار بورس آمریکا، فراری از یه کار و کاسبی کوچیک به شرکت مولتی میلیارد دلاری تبدیل شد. جالبه که نماد این شرکت در بازار بورس نیویورک، RACE ثبت شده.