فناوری

چرا اپل اسپیکر خانگی «هوم پاد» را در کنفرانس WWDC معرفی کرد؟

در بین همه کالاهایی که از اپل در جریان کنفرانس هرساله پیشرفت دهندگان دیدیم، شاید اسپیکر هوشمند هوم پاد (HomePod) عجیب ترین مورد بود. WWDC رویدادی واسه پیشرفت دهندگان نرم افزار هستش و طی سالای گذشته، معرفی محصول سخت افزاری جدید در این مراسم خیلی عادی نبوده.

هوم پاد هیچ رابطه آشکاری با پیشرفت دهندگان نداره

البته مَکای جدید واسه آدمایی که به کد نویسی در پلتفرم مک اون اس مشغولند، جذابیت دارن، یا آیپدهای جدید نظر برنامه نویسان بخش تبلت رو به خود جلب می کنن، اما هوم پاد هیچ رابطه آشکاری با پیشرفت دهندگان نداره. در جزئیاتی که اپل واسه این محصول گفت، نشانی از سازگاری با خدمات سوم دیده نمیشه.

از طرف دیگه اسپیکر ۳۴۹ دلاری مورد بحث تا ماه دسامبر یعنی پایان سال جاری میلادی وارد بازار نمیشه و بنا به اقرار مقامات شرکت ساکن کوپرتینو، هنوز همه جزئیات و قابلیتای هوم پاد معلوم نشده. حال این سؤال پیش میاد که به چه دلیل اپل این محصول رو معرفی کرد؟

روشن ترین جواب به سؤال فوق، اینه که اپل قصد داشته طرفدارانش رو بازم وفادار نگه داره تا به سراغ اجناس مشابه مانند آمازون اکو یا گوگل هوم نرن. هم اینکه سرمایه گذارانی که از رقابت اپل در این بخش ناامید شده بودن هم دوباره به سمت این شرکت میان.

البته کارشناسان این دو دلیل رو راضی کننده نمی دونن. اپل تا به امروز خیلی به هیجانات وال استریت وقعی ننهاده و معدود کاربرانی که طی چند ماه آینده قصد خرید اجناس مشابه رو داشتن هم خیلی اهمیتی واسه این شرکت ندارن. در واقع هیچکدام از اجناس آمازون یا گوگل با اپل موزیک موافق نیستن و به درد طرفداران پر و پا قرص اپل نمی خورن.

شاید دلیل معرفی زودتر از موعد معمولی هوم پاد، آگاه ساختن کاربران و جلوگیری از قوت گرفتن شایعات باشه

شاید محتمل ترین توضیح واسه اقدام اپل و معرفی زودتر از موعد معمولی هوم پاد رو آگاه ساختن کاربران دونست. هفته ها قبل از WWDC شایعات و اخبار در مورد اسپیکر هوشمند اپل به گوش می رسید و از اونجا که این شرکت تا پاییز سال جاری اتفاق خبری دیگری نداشت، از روی زور و اینکه دیگه چاره ای نیس عزمشو جزم کرد تا این فرصتو از دست نداده، جلوی شایعات رو بگیره و نظر عموم رو به دلخواه خود عوض کنه. پس می بینیم که تمرکز اصلی سازنده به جای اتحاد هوم پاد با سیری، که دستیار صوتی ضعیف تری در مقایسه با رقباست، به قابلیتای صوتی برجسته این محصول معطوف شد.

از دست دادن مهارتای کافی در سیری

اگه اپل بیشتر از این واسه معرفی هوم پاد صبر می کرد، برملاسازی زنجیره تأمین جزئیات سخت افزاری اونو معلوم می ساخت و همه اطلاعات در مورد توییترها و ساب ووفر ۴ اینچی اون لو می رفت. در نتیجه دیگه جایی واسه بزرگ نمایی و تعریف مدیران ارشد اپل از کیفیت برتر اون، و نظر مثبت خبرنگاران در تجربه اول با این دستگاه باقی نمی مونه.

مهم تر از اون، شاید تصور می کردیم که سیری نقشی اساسی رو به عنوان دستیار صوتی همه کاره و کامل در منزل رو دوش میگیره. با این حال دیدیم که اپل بیشتر به قابلیتای سیری در بخش موسیقی تمرکز کرد و از مهارتای دیگش سخن نگفت. در واقع پس از نطق اصلی، در دموی اپل واسه خبرنگاران هیچ نشونه ای از سیری دیده نمیشه.

سیری در بخش دستیارهای خونگی فعلاً توانایی رقابت با الکسا و گوگل اسیستنت رو نداره

این اقدام اپل به طور کاملً طبق ضرورت انجام شد. الان سیری جایگاه مناسبی در رقابت با الکسا و دستیار گوگل نداره. نه می تونه سرویسای موسیقی سوم رو فعال سازه، نه از چندین حساب کاربری پشتیبانی می کنه، و نه توانایی استریم ویدیو روی تلویزیونا رو داره. گوگل و آمازون الان با رقابت نمایش اخطار روی اسپیکرهای هوشمند درگیر هستن، اما اپل از برنامه مشابه در این مورد هم سخنی نگفت.

پشتیبانی سیری از سرویسای سوم هم بسیار محدودتر از رقباست. دستیار گوگل و الکسا هر دو به پیشرفت دهندگان اجازه میدن که مجموعه کاملی از مهارتای گفتگو رو پیشرفت بدن، اما اپل مثل همیشه هدفی با احتیاط رو در پیش گرفته و مجموعه خاص و محدودی رو در اختیار بقیه قرار میده. البته هنوز مشخص نیس اینجور قابلیتایی در هوم پاد هم وجود دارن، یا اینکه اسپیکر هوشمند اپل به طور کامل از دسترس پیشرفت دهندگان سوم به دوره.

تمرکز اپل روی این مشکلات می تونست به ضرر اونا تموم شه. پس اونا هوم پاد رو مثل یه سیستم پخش موسیقی معرفی کردن که در اتاق نشیمن قرار میگیره، نه یه دستیار پیشرفته مانند اکو که در آشپزخانه جای داره. در این سناریو، سیری فقط نقشی مکمل رو اجرا می کنه و با اینکه حتماً به مرور تماشاگر بهبود قابلیتای اون هستیم، اما الان اپل با زیرکی از گزند مقایسه با رقبا در امان می مونه.

اپل واچ و آیفون اولیه هم زودتر از موعد رونمایی شدن

البته باید اشاره کرد قبل از اینم رونمایی زودتر از موعد معمولی اجناس رو از طرف اهالی کوپرتینو دیده ایم. اپل واچ تقریباً هفت ماه قبل از عرضه رسمی رونمایی شد تا دچار شایعات و افشاگریا نشه. حتی استیو جابز هم آیفون رو شش ماه قبل از عرضه معرفی کرد، تا اسناد FCC جذابیت این محصول انقلابی رو از بین نبرن.

مثل موارد فوق، هوم پاد هم دسته جدیدی در سبد اجناس اپل هستش که پتانسیلای زیادی داشته و توضیحات مفصلی رو می خواد. از طرف دیگه رقابت در این بخش بسیار بالا گرفته و آمار نشون میده تا به امروز بیشتر از ۱۰ میلیون دستگاه اکو در آمریکا به فروش رسیده. پس اپل ترجیح داد قبل اینکه شرایط از کنترلش خارج شه، سطح انتظارات کاربران رو پایین نگه داره و در زمان باقی مونده، چاره ای واسه رقابت با بازیگران اصلی این صحنه فکر کنه.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *