فناوری

پنج عادت کوچک که شما را به فردی سحرخیز تبدیل می کند

مرد غار نشین ۵ میلیون سال پیش رو در نظر بگیرین که در غار زندگی می کرده (وگرنه به چه دلیل به اون می گیم غارنشین؟). اون زمان دوربین وجود نداشته، ولی شایدً مانند تصویر زیر بوده:

caveman

در طول روز اون به همراه دیگه رفقای غار نشینش به شکار حیوانات می پرداخت و میوه جمع می کرد. پس از غروب خورشید، همه با هم به غار بر می گشتن و آتشی واسه درست کردن شام روشن می کردن.

همه دور آتیش جمع می شدن و واسه همدیگه جک تعریف می کردن. تاریکی شب بر همه جا محاصره می کرد و یهو صدای خرناس همه غار نشینان خبر از خوابیدن اونا می داد.

چه اتفاقی افتاد؟ به چه دلیل همه غارنشینان هم زمان خوابیدن؟ هیچ جادویی استفاده نشده بود، بلکه این بیوشیمی آدماس. وقتی که خورشید غروب می کنه، بدن شروع به تولید هورمون ملاتونین می کنه تا آدم واسه خواب آماده شه.

در سالای گذشته چرخه بدن به این صورت بوده: غروب خورشید = تاریکی = زمان تولید ملاتونین. وقتی که ملاتونین در بدن آزاد می شه، آدم شروع به خمیازه کشیدن می کنه. کسل شده و پلکا سنگین می شن و این جور به خواب میره.

دقیقا در همین زمان فردی به نام توماس ادیسون چراغ برق رو اختراع می کنه.

بعد بدن آدم تحت تاثیر این اختراع تغییر پیدا می کنه. چون بدن به تاریکی واسه تولید ملاتونین نیاز داره.

اگه واسه زود خوابیدن و زود بیدار شدن مشکل دارین، عادتای زیر رو به کار گیرید تا نجات یابید:

  1. زمان تاریکی، بین ۱۰-نیم ساعت قبل از خواب

واسه تغییر دادن این عادت قبل از خواب با گوشیای تون بازی نکنین.

گوشی موبایل، تلویزیون، کامپیوتر و همه چراغا رو ۱۰-نیم ساعت قبل از ساعت همیشگی خواب تون، خاموش کنین. روی مبل بشینین و از تاریکی لذت ببرین تا دوباره حسی مانند مرد غارنشین به شما دست دهد. مدیتیشن در این زمان تاریک و آروم به خوابیدن شما کمک می کنه.

  1. اتاق خواب تاریک

معمولا وقتی که به تعطیلات می رید بهتر از همیشه می خوابید. دلیلش این نیس که شما کنار ساحل هستین و یا استرس ندارین. بلکه به این دلیله که هتلا پردهای زخیمی دارن و وقتی که پردها رو به روی پنجره ها می کشید، مانند یه گلادیاتور در تاریکی می خوابید.

پس اتاق خواب تون رو به طور کامل تاریک کنین تا هیچ نوری داخل اون راه نیابد.

  1. تکنولوژی رو پشت درهای اتاق خواب بذارین

رو راست باشین: شما به هنگام خواب، فیسبوک و واتس اپ تون رو چک می کنین درسته؟ بذارین من بگم چه اتفاقی میفته: واسه بار آخر فیسبوک رو چک می کنین و آخرین چیزی که میفهمید اینه که ساعت ۳ صبحه و شما از تموم شایعات روی زمین سر درآوردید.

واسه تغییر دادن این وضعیت، از امروز ورود تلفن و تبلت رو به اتاق خواب ممنوع کنین. در این صورت خیلی راحت به خواب می رید.

  1. ورزش صبحگاهی رو یادتون نره

ورزش صبحگاهی اندورفین بدن شما رو آزاد می کنه و ماهیچه های تون در برابر خستگی مقاومت بیشتری می کنن. اجداد مرد غار نشین ما، به اندورفین واسه فرار از همه هیولاهای دیوونه نیاز داشتن. البته فایده دیگه اندورفین اینه که به ما این حس رو میده که انگار موجودی فرازمینی هستیم.

اندورفین بعد از آزاد شدن در بدن باقی می مونه. ورزش صبحگاهی روزانه باعث می شه در تموم طول روز متمرکز و سرحال باشین. اما به چه دلیل ورزش صبحگاهی نه شبانگاهی؟ چون شما در روز کار می کنین و باید به نتایجی که می خواین برسین نه در شب.

  1. مثبت اندیش باشین

به هنگام خواب به این فکر نکنین که تنها ۵ ساعت واسه شما وقت مونده و بسیار خسته هستین.  توجه کردین که صبح بعد از اونقدر شبی بازم با همون فکر بیدار میشین؟

پس به جای آوردن افکار منفی به اتاق خواب، افکار مثبت رو بیارین. به چالشای روز بعد فکر نکنین. فکرای مثبت رو به ذهن تون راه بدین. اگه امروز این کار رو بکنین، روز بعد پر انرژی و به موقع مانند یه لاک پشت نینجا از جا خواهید پرید.

جمع بندی

واسه این که به یه فرد سحرخیز تبدیل شید باید هر کدوم از این عادتا رو یکی پس از دیگری بسازین. و اگه واسه جا انداختن این عادتا به کمک نیاز دارین پیشنهاد ما خوندن مقاله ای در مورد چگونگی ایجاد عادتای خوبه.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *