پایانامه کارشناسی ارشد با عنوان : بررسی تفاوت حقوق مسلمان با غیر مسلمان در باب مجازات حدود از منظر مذاهب خمسه

Colored powder explosion on black background. Freeze motion.

دانلود پایانامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :  مطالعه تفاوت حقوق مسلمان با غیر مسلمان در باب مجازات حدود از منظر مذاهب خمسه

تکه ای از متن پایان نامه :

  فرقه‏هاى غیر شیعه اثنى عشریه در صورتى که از آنان دشمنى و ناسزاگویى نسبت به امامانى که امامت آنان را باور ندارند، اظهار نشود، پاک مى‏باشند و در صورتى که یکى از این‏ها نسبت به ائمه، اظهار گردد حکم آنان مانند نواصب مى‏باشد این فتواى بزرگان شیعه می باشد که در عروه‏الوثقى تألیف سید محمد کاظم یزدى همراه با فتواى بزرگان متأخر شیعه در حاشیه آمده می باشد. ( طباطبایى، 1416 ق، ج 1، ص 69)لازم به یادآورى می باشد که در روایات و فتاواى بزرگان شیعه آمده می باشد که انکار ولایت و یا امامت موجب کفر می باشد. روشن می باشد که انکار ولایت ـ به معنایى محبّت اهل‏بیت ـ از ضروریات دین اسلام می باشد و اهل‏سنت به آن عقیده دارند و آن را جزو ایمان مى‏دانند و در این مطلب بین شیعه و سنى اتفاق می باشد؛ از این‏رو انکار آن به معناى نصب و عداوت موجب کفر مى‏گردد. امّا انکار امامت: از نظر شیعه امامت از ضروریات دین می باشد ولى اهل‏سنت به دلایلی این عقیده را ندارند. از این‏رو انکار آن در صورتى که از روى دلیل و یا شبهه باشد بر آن کفر تأویلى به کار برده مى‏گردد نه کفر تنزیلى. یعنى موجب خروج از دین نمى‏گردد. به عبارت دیگر همان‏طورى که اسلام داراى مراتب می باشد کفر نیز مراتبى دارد و این مطلب مورد قبول بزرگان شیعه و اهل‏سنّت حتى وهابیت مى‏باشد. (در این باره در آینده نمونه آن ذکر مى‏گردد) اسلام با شهادتین آغاز مى‏گردد و تسلیم در برابر خداوند دستورات دین می باشد و کفر با انکار ضرورى دین شروع مى‏گردد و انکار مراتبى دارد که یک مرحله آن انکار به خاطر تأویل و شبهه می باشد. بنابراین به کار بردن لفظ کفر بر منکران امامت حضرت على علیه‏السلام در فتاواى فقهاى شیعه به معناى انکار امامت حضرت على علیه‏السلام و خروج از مذهب می باشد نه خروج از دین. بدین‏جهت از نظر فقهاى شیعه فرقه‏هایى که ضروریات دین را انکار نمى‏کنند مسلمان و حکم اسلام جارى مى‏گردد.

1-6-7-2.دیدگاه اهل سنت در خصوص کفار و غیرمسلمان

نووى در توضیح مسلم مى‏نویسد: «اعلم انّ مذهب أهل الحق: انّه لایکفر أحد من اهل القبله بذنب ولایکفر اهل الاهواء و البدع و الخوارج و المعتزله وغیرهم، و انّ من حجد ما یعلم من دین الاسلام ضروره حکم بردتّه و کفره…» آگاه باشید که نظر صحیح و حق درمورد تکفیر آن می باشد که احدى از اهل قبله به خاطر گناهى تکفیر نمى‏گردد چنان‏که اهل هوا، بدعت، خوارج، معتزله و غیر آنان تکفیر نمى‏شوند. و هر کس انکار کند چیزى را که از ضروریات دین اسلام می باشد، حکم به ارتداد و کفر او مى‏گردد(وسائل الشیعه، ج 28). ابن نجیم مصرى مى‏نویسد: «فالحاصل ان    ابن عابدین پس از بیان عدم تکفیر اهل قبله مى‏نویسد: «ان الرافضى ان کان ممن یعنقد الالوهیه فى على، او انّ جبرئیل غلط فى الوحى، او کان ینکر صحبه الصدیق، او یقذف السیده الصدیقه فهو کافر لمخالفته القواطع المعلومه من  الدین بالضروره، بخلاف ما اذا کان یفضل علیا او یسبّ الصحابه فانّه مبتدع لاکافر» (ابن عابدین، 1421، ج 1  ص 561 ) از سخن ابن عابدین بهره گیری مى‏گردد که انکار ضرورى دین موجب کفر مى‏گردد مانند: اعتقاد به الوهیت حضرت على علیه‏السلام، اشتباه کردن جبرئیل در وحى، انکار مصاحبت و یا نسبت ناروا. اما تفضیل على بر خلفاى ثلاثه و دشنام صحابه کفر نیست(صحیح بخارى، کتاب، 64، باب 48). اگر مقصود ابن عابدین از «فرافضى» شیعه می باشد، روشن می باشد که هیچگاه شیعه به ویژگى‏هایى مانند الوهیت براى غیر خدا، اشتباه جبرئیل، انکار مصاحبت و یا جریان افک، عقیده ندارد. بدین‏جهت جاى تعجب می باشد از آقاى ابن عابدین که چرا در مقام فتوا به کتاب‏هاى شیعه مراجعه نکرده تا گرفتارنشود. وى با تقلید از علماى دیگر خودشان، چنین مطالبى را اخذ کرده می باشد. اگر علماى مذاهب هنگام فتوا درمورد این مسایل بسیار مهم به کتاب‏هاى مورد قبول مذاهب مراجعه کنند (نه به گفتار عوام مردم) هیچگاه دچار اشتباه نمى‏شوند.

 مطالعه تفاوت حقوق مسلمان با غیر مسلمان در باب مجازات حدود از منظر مذاهب خمسه

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه

پایان نامه ارشد رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی: مطالعه تفاوت حقوق مسلمان با غیر مسلمان در باب مجازات حدود