پایانامه با عنوان : بررسی تفاوت حقوق مسلمان با غیر مسلمان در باب مجازات حدود از منظر مذاهب خمسه

دانلود پایانامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :  مطالعه تفاوت حقوق مسلمان با غیر مسلمان در باب مجازات حدود از منظر مذاهب خمسه

تکه ای از متن پایان نامه :

یحیى بن یحیى در اندلس منتشر کرده می باشد و تمام مغرب اسلامى و افریقا تا امروز پیرو مالک بوده اند این کتاب را مورد بهره گیری قرار مى دادند. ( علامه مجلسی،  1404 ه.ق،ص 289)

شافعى در میان ائمه سنى چند امتیاز دارد اولا ادیب می باشد، مدتى در میان قبایل عرب گشته می باشد و زبان عربى را خوب مى دانسته می باشد، شاعر بوده و شعرا را خوب مى دانسته و خودش جزء بهترین شعرا مى باشد، ثانیا از خاندان بنى مطلب می باشد. در سلسله نسب شافع یکى از اجداد عبد المطلب مى باشد ،و در حقیقت جدو خاندان دور پیامبر محسوب مى شده می باشد که برایش امتیازى به حساب مى آمده می باشد. ثالثاً از دوستداران اهل بیت بوده می باشد و گفته اند گویند اول ابوبکر بعد عمر بعد عثمان، بعد على (ع) اساس این گفته را احمد قرار داد وى داراى اطلاعات فراوان حدیثى بود و جزو اولین کسانى می باشد که براى صحابه مسند نوشته می باشد بنام مسند احمد که مشتمل بر 40هزار حدیث می باشد. و با حذف مکررات 30هزار باقى مى ماند و براى هر یک از صحابه بابى معین کرده و روایتى که از ایشان رسیده می باشد را در آن جمع کرده می باشد و شده مسانید صحابه یا مسند احمد حنبل داراى فقه هم بوده می باشد. گفته احمد حنبل اصلاً فقیه نیست و محدث مى باشد. و مریدان احمد حنبل که در بغداد زیاد بودند بر علیه او شوریدند و نمى گذاشتند طبرى را در قبرستان مسلمانان دفن کنند چرا که وى گفته احمد فقیه نبوده می باشد اما در هر صورت احمد فقیه بوده و یک مجموعه مسائلى هم چاپ شده که کس دیگرى از فتاوى احمد جمع کرده می باشد. در هر حال این گردید مکتب چهارم این چهار مکتب در راس مکاتب فقهى بود و باقى ماند در عرض اینها فقهاى دیگر بودند. اوزائى در شام داراى مکتب بود، سفیان ثورى و سفیان بن عوینه هر دو داراى مذهب بودند و داود ظاهرى در کوفه که بعد از احمد یا در ردیف احمد قرار داشت وبیشتر از احمد پایبند ظواهر روایات بود و قیاس را صد در صد انکار مى کرد. شافعى متوسط بود، احمد یک مقدار بیشتر پافشارى کرده بود روى روایات و قیاس را چیزى ضرورى دانسته بود که در هنگام ضرورت به آن رجوع مى گردد مثل رجوع ما به مجمع تشخیص مصلحت، او هم گفت قیاس از این قبیل می باشد (ولى مرا هم حجت مى دانست) داود ظاهرى مى گفت باب قیاس را مطلقاً ببندید همانطور که شیعیان هم مى گفتند و مانند شیعیان اجتهاد مى کرد و مجال اجتهاد وى گسترده بود اما مجالى براى قیاس در آن وجود نداشت و این مکتب مکتبى بود که مدتها و تا قرن چهارم وجود داشت و بعد از آن منتفى گردید. البته در قرن ششم در اندلس شخصى مانند ابن حزم پیدا گردید و مکتب او را نشر داد و کتابهایى نوشت. جزو مکاتبى می باشد که پیرو ندارد ولى از لحاظ علمى خیلى روى آن حساب مى کنند زیرا مى خواهد همه مشکلات فقهى را بدون قیاس حل کند یعنى عیناً مثل کارى که ما شیعیان انجام مى دهیم. مذاهب دیگرى را که عرض کردم منقرض شدند.

دوشادوش دیگر مذاهب، مذهب دیگرى از شیعه وجود داشت که آن مذهب زیدیه بود و پایه گذار آن زیدبن على بود که در سال 120یا121بر علیه بنى امیه قیام کرد و شهید گردید و زیرا عالم بود از وى مذهبى باقى ماند و مسندى از وى بجاى مانده می باشد که اگر ارتباط مسند با زید به طور قطعى مشخص گردد اولین کتاب فقهى می باشد و مذهب او هم اولین مذهب فقهى اسلامى    حال که زید یکى از افراد خاندان على (ع) می باشد و آدم فاضلى هم مى باشد و مى گویند متکلم و حافظ قرآن و فقیه بوده و قیام کرده و ابوحنیفه به این صورت از او حمایت کرده که البته او هم شهید گردید. (پیشوایی و گودرزی ،1381،ص 54)

    اما بعد از آن شاگردان ابوحنیفه که تبحر داشتند یکى پس از دیگرى در دستگاه بنى عباس قاضى القضاه شدند هم ابویوسف و هم بعد از او محمدبن حسن شیبانى، اصولاً فکر دربار بنى عباس فکر حنفى بود و این از آن جهت اهمیت داشت که این فقه یک فقه گسترده و پویا بود و پایبند هر حدیثى نبود که آیا این حدیث صحیح می باشد یا صحیح نیست همینکه کمى به حدیثى شک مى کرد مى گفت ما چه مى دانیم این را چه کسى نقل کرده می باشد ما قرآن و احادیث مسلم را مى گیریم و قاعده هم داریم (براى فقه قواعد

 مطالعه تفاوت حقوق مسلمان با غیر مسلمان در باب مجازات حدود از منظر مذاهب خمسه

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه

پایان نامه ارشد رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی: مطالعه تفاوت حقوق مسلمان با غیر مسلمان در باب مجازات حدود