وظایف راهنمایان تعلیماتی (آموزشی)

Blurred bicycles on a road with arrow direction road markings

راهنمای آموزشی در تدوین و پیشرفت ی برنامه ها و خط مشی ها با دیگه کارشناسان همکاری نزدیک داره.

۲ ـ پیشرفت و تحقق برنامه های درسی

مسوولیت اجرای مؤثر فعالیت هایی که به تحقق هدف های برنامه ی درسی منجر می شه با راهنمای آموزشی، مدیر و معلمه. راهنمای آموزشی در طراحی، اجرا، ارزشیابی و پیشرفت ی برنامه های درسی و هم ارائه ی کمک های موردنیاز با معلم همکاری نزدیک و حرفه ای داره.

۳ ـ نظارت و هماهنگی

۴ ـ رهبری آموزشی

وظیفه ی اصلی راهنمایان، همکاری حرفه ای با معلمان و ارائه ی رهنمودها و راهبردهاییه که به معلمان کمک می کنه کارشون رو بهتر بکنن.

۵ ـ ایجاد انگیزه

وظیفه ی مدیران و راهنمایان اینه که واسه تأمین انگیزه ها و هدف های معلمان فرصت های لازم رو جفت و جور کنن. نظرخواهی از معلمان، مشارکت دادن اونا در تصمیم گیری ها، سهیم کردن اونا در اداره ی امور آموزشی مدارس، توجه به نیازای حرفه ای و کمک به رشد و پیشرفت اونا، تشویق و پشتیبانی از اونا در مواقع لازم و جلب اعتماد و احترام اونا از راه هاییه که انگیزه های قوی در کار معلمان ایجاد می کنه.

۶ ـ تمرین (نمایش) معلمی

 

راهنمای تعلیماتی (آموزشی) در نقش معلمی، روش های نوین تدریس رو واسه معلمان اجرا می کنه و از اونا می خواهد که روش های جدید رو مورد استفاده قرار بدن و یافته های اون رو در کلاس درس مطالعه و بررسی کنن. تحقیق درباره ی روش های مؤثر و به درد بخور و قرار دادن اون ها به جای روش های رایج و کم اثر از وظایف راهنمایان آموزشیه.

۷ ـ پیشرفت حرفه ای

راهنمایان آموزشی باید در ایجاد زمینه و فرصت مناسب واسه پیشرفت حرفه ای معلمان تلاش کنن. هم اینکه باید تلاش کنن از راه آموزش های ضمن خدمت اونا رو در راه پیشرفت حرفه ای بذارن تا به سطوح بالاتر پیشرفت پیدا کنن. البته وقتی برنامه ی نظارت و راهنمایی آموزشی، یافته های مطلوب تری داره که خود معلمان هم بخوان به پیشرفت حرفه ای خود کمک کنن.

۸ ـ اجرای تحقیق های عملیاتی و کاربردی

در نقش تحقیقاتی، راهنمای آموزشی مبتکر و مروج تحقیقات در آموزش و پرورشه. راهنمای آموزشی باید تلاش کنه امکانات لازم واسه اجرای طرح های تحقیقاتی مشترک معلمان رو جفت و جور کنه و به عنوان راهنما و مشاور تحقیقاتی، هماهنگی های لازم رو بین معلمان به وجود آورد.

وظیفه ی راهنما در مدرسه کمک به معلمان واسه آزاد ساختن اونا از مسایل و مشکلات و به کار گرفتن استعدادها واسه بهتر شدن وضع کارشون می باشه. هدف اصلی کمک به معلم در تدریس و آموزش بهتره (به بیان وایلز وباندی، ۱۳۸۲؛ ترجمه نیکنامی و سلیمانی، ۱۳۸۳).

مشکلات