فناوری

همه چیز درباره ساندرو استپ وی؛ بیش از ۳ میلیون تومان افزایش قیمت برای چند تغییر جزئی

ساعاتی قبل رنو ساندرو استپ ایشون به وسیله پارس خودرو رونمایی شد. در دنیا «ساندرو» رو با لوگوی «داچیا» می ­شناسن؛ داچیا نام یه شرکت خودروساز و از زیر مجموعه ها و همکاران شرکت رنوی فرانسه س که به عنوان برند ارزون قیمت و اقتصادی تحت مالکیت رنو قرار داره.

ساندرو استپ ایشون هم تا کنون به شکل دو نسل به بازار ارائه شده که داچیا اونا رو ساندرو یه (۲۰۰۷- ۲۰۱۲ در رومانی) و دو (۲۰۱۲- تا الان) نام گذاری کرده که مدل دوم رو «فیس لیفت» هم می­ نامند.

دلیل این نام گذاری هم اون هستش که تغییرات این دو خودرو محدود به تعویض چراغا و البته کمی اصلاح ساختارهای ایمنی بدنه می شه.

بر همین پایه، رنو ساندرویی که در خیابونای شهر می­ بینیم از نوع اوله و پس از رونمایی اولین نمونه در سپتامبر ۲۰۰۷ در کشورای برزیل، در رومانی، کلمبیا و بعد در ایران تولید شده.

شاید باحال باشه که بدونین کلمبیا آخرین ساندرو نسل اول رو در سال ۲۰۱۵ تولید کرد و حالا به تولید نسل دوم این مدل می پردازه، یعنی تولید ساندرو نسل اول در تموم نقاط جهان به جز ایران متوقف شده.

ساندرو دارای پلت فرم مشترکی با لوگان یا همون تندر ۹۰ه که شاید بارها سواری اونو تجربه کردین؛ این خودرو که یه سوپرمینی هاچ بک ۵ درب حساب می شه، از دید پلت فرم با داستر هم هم خونواده س.

ساندرو استپ ایشون با طول ۴۰۲۰، عرض ۱۷۴۶ (بدون آیینهای عرضی) و ارتفاع ۱۵۳۴ میلیمتر در حالت عادی یه سر و گردن از خودروهای سدان و هاچ بک تولید داخل بلندتر به نظر می رسه؛ حال اون که ارتفاع در خودروی استپ ایشون همین مدل که قدیمً در برزیل و رومانی تولید شده به ۱۵۷۸ میلیمتر می رسه.

پس ساندرو استپ ایشون در حدود ۴٫۵ سانتی متر نسبت به مدل معمولی، افزایش ارتفاع رو تجربه کرده است که شامل وجود باربند روی سقف خودرو می شه و تغییر ارتفاع کف خودرو از سطح زمین در حدود ۲٫۱ سانتی متر عنوان شده.

طراحی ظاهری رنو ساندرو استپ ایشون

ساندرو استپ ایشون علاوه بر اختلافات ظاهری، فرق کلی ای با نمونه سوپر مینی (هاچ بک) خود نداره و حس خشونت و هیجان با نگاه کردن به دو ماشین در کنار هم به طور کاملً القا می شه.

اما با وجود شباهتی که به اون اشاره کردیم، فرق در نوع رنگ آمیزی سپرهای عقب و جلو، باربند و قطعات زینتی دور و بر گلگیر و رکاب خودرو در مدل استپ ایشون مشخص و چشم نوازه.

باربند و اختلاف ارتفاع دو ماشین به طور کاملً حس بلندتر بودن ارتفاع استپ ایشون رو به شما می ­دهد. جلو پنجره و نوع چراغا هم در مرحله بعد توجه رو به خود معطوف می کنه.

هاله مشکی رنگ دور و بر چراغ استپ ایشون، خودرو رو بسیار باحال تر از ساندرویی معرفی می کنه که در برابر استپ ایشون ضعیف و خسته به نظر می رسه. اما در مورد آیینها و زهای جانبی به طور کاملً به نوع سلیقه مشتری بستگی داره که کدوم رو انتخاب کنه، ساده یا رنگارنگ.

واسه تشخیص ساندرو استپ ایشون دستی و خودکار بهتره بدونین زه جانبی، دستگیره و آینه در مدل خودکار همرنگ بدنه بوده و در مدل دستی بی رنگه که از دید زیبایی به طور کامل بستگی به سلیقه خریدار داره.

فرق­های یاد شده باعث شده استپ ایشون بسیار متفاوت با خودرویی باشه که از اون متولد شده؛ در هر حال، اختلافات با اینکه ساده هستن، اما تاثیر زیادی روی ظاهر خودرو گذاشته و انتظارات رو به عنوان خریدار یه هاچ بک ارزون قیمت غیر چینی به طور کاملً برآورده می سازه.

یکی از مهمترین نکته ها به تغییر رینگای استپ ایشون مربوط می شه که در کنار حذف لبه زیرین سپر جلو، باعث فرق ظاهری خودرو شده.

هم اینکه جالبه بدونین که فعلا محدودیتایی واسه عرضه ساندرو با رنگای غیر از سفید، نقره ای و مشکی هست و ساندرو استپ ایشون هم از این محدودیتای مستثنی نیس.

ایمنی رنو ساندرو استپ ایشون

از دید ایمنی، خودروی نامبرده دارای دو کیسه هوای راننده و سرنشینه که با فامیل قدیمی خود، یعنی تندر ۹۰  فول آپشن شباهت داره. این خودرو از ترمز ABS به همراه EBD که تولید شرکت بوشه بهره می­ جوید.

جالبه بدونین که این نوع ترمز علاوه بر نبود سر خوردن در جاده از انحرافات جانبی هم جلوگیری کرده و تسلط بیشتری موقع رانندگی واسه راننده جفت و جور می آورد.

همونطور که در تصاویر مشاهده می کنین، اختلاف ارتفاع دو خودو ناچیز به نظر می رسه.

ترمزای جلو دیسکی تهویه شونده و ترمزهای عقب کاسه ای هستن که سیستمی قدیمی و ساده در استانداردای سال ۲۰۱۶ هستش.

بد نیس اشاره کنیم که براساس آمار «EURONCAP» این خودرو در سال ۲۰۰۸  موفق به کسب نشون سه ستاره ایمنی واسه بزرگسالان و چهار ستاره واسه کودکان شده.

مشخصات فنی رنو ساندرو استپ ایشون

مدلای مختلفی از موتور مانند D4D  با حجم ۹۹۹ سی سی با قدرت ۷۷ اسب بخار تا K4M HI-  FLEX با حجم ۱۵۹۸ سی سی و توان ۱۱۲ اسب بخار روی این خودرو استفاده شده، ولی الان موتور KM4 A6 بنزینی واسه مدل دستی ۵ سرعته و KM4 C6  واسه مدل خودکار با توان ۱۰۵ اسب بخار در ایران عرضه می­ شه.

شتاب ۰ تا ۱۰۰ کلیومتر بر ساعت این خودرو واسه مدلای خودکار و دستی به ترتیب ۱۰٫۵ و ۱۱٫۵ ثانیه واسه موتور خودروای تولید داخل ثبت شده که کمی با آمار سایتای رسمی دیگه فرق داره.

ساندرو استپ ایشون رو اولین بار رنوی برزیل در سال ۲۰۰۸ به عنوان یه خودرو «کراس اوور» رونمایی کرد.

موتور ۱٫۶ لیتری ساندرو استپ ایشون هم مانند نمونه معمولی ساندرو و ال ۹۰ قدرت تولید ۱۰۵ اسب بخار قدرت رو داره.

می تونین در جدول زیر فهرست همه پیشرانهایی که روی رنو ساندرو ارائه می شه رو ببینین.

کد پیشرانه حجم قدرت (اسب بخار) شتاب ۰ تا ۱۰۰ بیشترین حد سرعت
۱٫۰ ۱۶v D4D ۹۹۹ cc  ۷۷ ۱۴٫۱ s ۱۶۱ km/h
۱٫۲ ۱۶v D4F ۱,۱۴۹ cc ۷۵ ۱۳٫۶ s ۱۶۱ km/h
۱٫۴ ۸v K7J ۱,۳۹۰ cc ۷۵ ۱۳٫۰ s ۱۶۱ km/h
۱٫۶ ۸v K7M ۱,۵۹۸ cc ۸۵ ۱۲٫۹ s ۱۶۹ km/h
۱٫۶ ۱۶v K4M ۱,۵۹۸ cc ۱۰۵ ۱۱٫۳ s ۱۸۱ km/h
۱٫۶ ۱۶v K4M ۱,۵۹۸ cc ۱۱۲ ۱۰٫۸ s ۱۹۵ km/h

از جمله معدود تغییرات فنی استپ ایشون نسبت به مدلای عادی ساندرو میشه به به کار گیری کلاچ هیدرولیکی به جای کلاچ سیمی و تغییرات جزئی گیربکس هم جهت با رفع مشکل روغن ریزی از ناحیه نزدیک به پلوسا اشاره کرد که اشکالی عادی واسه خونواده تندر ۹۰ هستش.

از طرف دیگه در مدل دنده دستی، ماهک بندی ساختار تعویض دنده ها هم با ساختار کابلی جانشین شده و تماشاگر حذف گردگیرهای پولوس و به کار گیری کاسه نمد واسه آب بندی روغن گیربکس هستیم.

براساس اطلاعات رسمی کمک فنرهای عقب ساندرو استپ ایشون هم با ساندرو هاچ بک فرق داره.

ضرایب دنده گیربکس جدید JHQ که واسه مدل ساندرو استپ ایشون استفاده شده.

فضای کابین رنو ساندرو استپ ایشون:

پس از گشودن درب خودرو هیچ تغییری نسبت به نسخه هاچ بک رنو ساندرو احساس نمی ­کنین. همه چیز همانطوریست که بود و شاید باحال باشه که بدونین کابین ساندرو استپ ایشون و ساندرو هاچ بک، در واقع با تندر ۹۰ فیس لیفت که تا همین چند وقت دیگه که خیلی هم دور نیس به وسیله ایران خودرو رونمایی می شه هم شباهت کامل داره.

اما نکته باحال در اینه که اگه تندر ۹۰ داشتین و حال به داخل استپ ایشون برید هیچوقت از ظاهر آراسته و در عین حال ساده­ ی اون شکایت نمی کنین. به هر حال قیمت اون با در نظر گرفتن کیفیت کلی تا حدودی قابل دفاع به نظر می رسه.

با اینکه ساندرو و استپ ایشون براساس یه سوپر مینی طراحی شدن، اما قبل از سواری تصور اینکه چقدر فضا واسه راننده و سرنشین هست، سخته.

لوازم، امکانات و آپشنای رنو ساندرو استپ ایشون

با وجود داشتن امکاناتی مثل آینهای جانبی برقی مجهز بهمراه گرمکن، شیشه بالابر برقی جلو و عقب، سیستم ضد سرقت (Immobilizer)، کامپیوتر اطلاعات سفر، احتیاج به آپشنایی مثل سنسور دنده عقب، ضبط و باند مناسب و دلخواه، صندلی قشنگتر، سان روف و… در مقایسه با مدلای چینی به طور کاملً در این خودرو مشخصه.

فضای چرخش سر راننده و جلوی پا بسیار مناسبه و داخل کابین به شکلی طراحی شده که سه نفر با قد و قامت متوسط می ­تونن از صندلی عقب استفاده کنن.

ارگونومی و دسترسی راننده به ادوات داخلی کابین خودرو هم بسیار خوب طراحی شده و به لطف درب صندوق عقب بسیار بزرگ و خوش فرم، حمل اشیا بزرگ خیلی سخت به نظر نمی رسه.

فضای صندوق ساندرو استپ ایشون به گونه ایست که، در حالت تا بودن صندلیای عقب، گنجایش حمل بار به ۱۲۰۰ لیتر می رسه و در حالت وایس تاده ۳۲۰ لیتر گنجایش فضای عقبه.

اما واسه کسائی که میخوان از این خودرو واسه حمل بار و جابجایی وسایل سنگین بارها بهره جویند، با در نظر گرفتن این که صندلیای این ماشین به طور کاملً به صورت تخت نمیخابند و باز و بستن اونا هم زیاد راحت نیس، خرید ساندرو استپ ایشون به عنوان ماشین همه فن حریف پیشنهاد نمی­شه.

براساس استاندارد euro n cap، دو نوع تست برخورد از مقابل و جانبی روی ماشین انجام شده که در تصادف روبرو، خم شدن ستونای A و در تست تصادف جانبی، ضعف بدنه در جذب نیروی تصادف، دلیل کاهش امتیاز ایمنی ساندرو استپ ایشون عنوان شده.

البته رنو با مهندسی خوب خود موفق شد تا در زمان ارائه نسل دوم، با چند تغییر تقریبا کوچیک، ۴ ستاره ایمنی رو واسه ساندرو به دست بیاره، اما بدیش اینه فعلا برنامه ای واسه عرضه این مدل ۴ ستاره در بازار ایران وجود نداره.

در تست انجام گرفته­ ی تصادف از مقابل هم آزمایش با موفقیت انجام شد و فقط در آزمایش سنگین تست جانبی بوده که به آدمک آسیب رسید و خودرو نمره ای ضعیف گرفت. در واقع از این اتومبیل انتظار میره که امکاناتی مانند کنترلر پایداری خودرو و کیسه های هوای بغل دستی رو کامل داشته باشه.

تست تصادف رنو ساندرو در سال ۲۰۰۸ و کسب سه ستاره ایمنی

تجربه رانندگی با ساندرو استپ ایشون

در مقایسه با نسخه اولیه، استپ ایشون به دلیل به کار گیری ارتفاع بالاتر بدنه از شاسی نسبت به ساندرو مقدار بیشتری از ناهمواریای جاده رو جذب می کنه و در نتیجه سواری نرم تری رو ارائه انجام میده.

البته باید در نظر داشت این معنیش این نیس که راننده توقع مصاف با هر پستی و بلندی جاده رو از استپ ایشون داشته باشه، بلکه ارتفاع بالاتر به فنرها اجازه حرکت و جذب بهتری رو می­دهد.

در مقابل نیروی­های جانبی بیشتر خود رو روی ماشین نشون میدن و البته این نیروا می تونن منتهی به واژگونی شن، پس باید در مانور دادن با ساندرو استپ ایشون کمی با احتیاط عمل کنین.

در روبرو شدن با این شرایط تنها عامل فرمون خودروه که حس دقیقی رو به راننده منتقل نمی کنه و بدون درکی از موقعیت پیش اومده. پس در پیچ­ها باید مراقب سرعت باشیم.

نکته مثبت دیگری هم هست و اون وجود وزن تقریبا کم این خودرو باعث مانور بسیار مناسب در سطح شهر میشه.

قیمت و شرایط بازار رنو ساندرو استپ ایشون

شاید مهمترین نکته در اجناس رنو که در داخل تولید می­شن نسبت قابل قبول بین قیمت و کیفیت اوناس. با این حال زیاد شدن قیمت ساندرو استپ ایشون در مقایسه با ساندرو معمولی توجیه منطقی چندانی نداره.

قیمت تعیین شده واسه ساندرو استپ ایشون دنده دستی حدود ۴۶ میلیون تومن و واسه مدل خودکار حدود ۵۳ میلیون تومن تعیین شده و این در حالیه که خیلی از مشتریان، کلی ضعف اصلی خونواده ساندرو و ال ۹۰ رو ضعف در طراحی داخلی کابین و کمبود امکانات و آپشنای رفاهی می دونن.

با این وجود در شرایطی که کلی خودروهای زیر ۷۰ میلیون در بازار تبدیل به نمونه های بی کیفیت و یا چینی شدن و حتی در اینجور بازه قیمتی، شانس چندانی واسه خرید خودروای دست دوم شاخص هم وجود نداره، شاید ساندرو استپ ایشون رو میشه جذابترین و با کیفیت ترین خودرو غیر چینی معرفی کرد.

STEPWAY-15

در آخر لازمه اشاره کنیم که در بازار قطعات لازم واسه تبدیل ساندرو هاچ بک به ساندرو استپ ایشون عرضه می شن و اگه بعضیا از خریداران ساندرو، بخوان که هاچ بک خود رو به شکل  وشمایل مدل استپ ایشون در بیارن، می تونن با نصب باربند، تغییر رینگا و چراغا و رنگ آمیزی سپرا به هدف خود برسن..

لیفان X50 در برابر رنو ساندرو، مقابله هاچ بک/ کراس اوورای ۵۰ میلیونی

مشخصات فنی و قیمت احتمالی MVM X22؛ رقیبی واسه لیفان X60 و ساندرو STEPWAY

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *