نقش استقرار سیستم مدیریت کیفیت بر بهبود روند بازرگانی در شرکت های …

ایزوگام: پدیده ای است صنعتی و متکی به علم و تجربه و تکنولوژی در جهت ایمن سازی هر ساخت و سازه ای در برابر رطوبت حاصل از بارش برف و باران .
سیستم مدیریت کیفیت : عبارتست از یک سیستم مدیریتی که سازمان برای تطابق ویژگی‌های محصول با نیازمندی‌های مشتری محصول یا خدمت خود استقرار می‌دهد و استاندارد ISO 9001 مرجعی است برای استقرار این سیستم، مدیران به منظور هدایت سازمان بر اساس بهبود کیفیت محصول یا خدمت و اطمینان از انطباق با آنچه که مشتری می‌پسندد.
سیستم سری ایزو ۹۰۰۰ : ایزو ۹۰۰۰ شامل استانداردها و قوانینی است که مبانی‌ سیستم‌های‌ مدیریت‌ کیفیت‌ را تشریح‌ و اصطلاحات‌ مربوط‌ به‌ سیستم‌های‌ مدیریت‌ کیفیت‌ را تعیین‌ می‌کند.
بازار : هر شبکه ای که خرید و فروش کالاها و خدمات در آن انجام پذیرد .
مدیریت کیفیت : عبارت است از روشی برای مدیریت یک سازمان که کیفیت و مشارکت همه اعضای سازمان اساس محور آن می باشد.
کیفیت : تمامی ویژگی های یک محصول یا خدمات که در توانایی آن برای برآورده نمودن نیازهای تصریح شده یا تلویحی موثر است.
.
بازار خرید و فروش : بازار مکان فیزیکی خاصی ندارد و مجموعه ای از افرادی است که تمایل و قدرت خرید یا فروش یک کالا را دارند.
بازرگانی : به داد و ستد کالا یا خدمت دارای ارزش میان شخص حقیقی یا شخص حقوقی گفته می شود . به طور کلی هر گونه عملی ( قابل سنجش و اندازه گیری مادی ) را که اشخاص در مقابل کالایا خدمتی، کالا یا خدمتی را واگذار نموده و هردوطرف به هنگام این عمل راضی باشند بازرگانی گفته می شود . بازرگانی به دو قسمت بازرگانی داخلی و بازرگانی خارجی تقسیم می شود .
بازرگانی داخلی : بازرگانی داخلی عبارتست از انجام هرگونه عملیات داد وستد معاوضه و مبادله کالا و عملیات تجاری در داخل یک کشور .
بازرگانی داخلی : داد و ستد کالا یا خدمات دارای ارزش میان شخص حقیقی یا حقوقی در بازارهای داخلی .
بازرگانی خارجی(صادرات) : بازرگانی خارجی به دادوستد کالا یا خدمت دارای ارزش فراسوی مرزهای بین المللی گفته میشود که در بسیاری از کشورها نمایانگر میزان تولید ناخالص داخلی میباشد .
بازرگانی خارجی : فعالیت داد و ستد کالاها و خدمات و نقل و انتقال پولی میان یک کشور با کشورهای دیگر .
۱-۹ جمع بندی :
در این فصل به بیان موضوع و مساله تحقیق ، اهمیت موضوع و ضرورت تحقیق ، سوالات تحقیق ، اهداف تحقیق ، فرضیه های تحقیق ، چهارچوب نظری تحقیق ، قلمرو تحقیق ، تعاریف عملیاتی واژگان پرداخته شد.
فصل دوم
ادبیات و پیشینه تحقیق
مقدمه
امروزه کسب مزیت رقابتی درگرو این است که سازمانها در ابعاد مختلف به سمت سرآمدی و برتر شدن حرکت کنند. ایجاد رقابت با رعایت اصول اخلاقی به این معنی است که با شیوه علمی و با برنامه ریزی راهبردی در جهت قوی کردن سازمان گام برداشت. برای ایجاد کسب مزیت رقابتی راهکارهای زیادی وجود دارد که لازم است به تناسب شرایط فرهنگی، سیاسی، انسانی و ساختاری راهکارهای مناسبی به کار گرفته شود. یکی از راهکارهایی که از تناسب فرهنگی، انسانی و ساختاری بیشتری با شرایط سازمانی و کسب و کار بومی برخوردار است و درعمل نیز در بعضی از سازمانها به اثبات رسیده مدیریت کیفیت است .
در هر جامعه ای، نزدیک به شصت درصد درآمد سرانه آن جامعه صرف خرید انرژی شده و بیش از سی درصد انرژی تولیدی در جهان صرف وسایل گرمایشی میشود. تمرکز اصلی معماران ، طراحان ، سازندگان ،و سیاستمداران امروزی در هر کشوری بهینه سازی مصرف انرژی و محافظت و احیای محیط زیست است. صنعت عایق به عنوان راه حلی مطمئن و مقرون به صرفه مدتهاست که توجه کشورهای پیشرفته را به خود معطوف نموده است. به عنوان مثال، تنها در ایالات متحده، با استفاده از عایق کاری، سالیانه حدود ۲۰۰ میلیون بشکه نفت در انرژی صرفه جویی می شود.
با وجود تلاشهای بسیاری که تولیدکنندگان صنعت عایق ایران نموده اند، متاسفانه تا به امروز این صنعت جایگاه مناسب خود را نداشته و اهمیت استفاده از عایق و کاربردهای آن نادیده گرفته شده است.
۲-۱ تاریخچه کیفیت :
بحث کیفیت و قدمت آن برمی‌گردد به حدود صد و یا شاید هزاران سال پیش یعنی از زمانی که تجارت به جایی رسده بود که تجار سعی بر این داشتند که مازاد محصول خود را به نوعی تغییر دهند که هم سفارش بیشتری دریافت کنند و هم چیزی به عنوان مازاد باقی نماند. کیفیت تمرکزی خاص بر روی سلامت محصول دارد نه نوع آن.
هزاران سال قبل از میلاد در مصر باستان کتابی وجود داشت به نام کتاب مرگ که می‌شود آن را به عنوان اولین مدرک سیستم کیفیت بر روی زمین نام نهاد. در این کتاب شرح کاملی از روند آماده سازی اجساد برای حیات پس از مرگ وجود دارد. کشف مقبره های فراعنه نمایانگر این مطلب بود که این روندها بسیار سخت گیرانه پیگیری می‌شده و سالم ماندن مومیایی ها ثابت می‌کند که اثر بخشی این سیستم تا چه حد در تضمین کیفیت عمل انجام شده موثر بوده است.
در حدود قرن یازدهم حک کردن عیار بر روی محصولات نقره و طلا باب شد تا حداقل درصد وجود هر کدام از فلزات گرانبها در محصول برای مشتری معلوم گردد.
پس از قرون وسطی کیفیت محصولات بستگی شدیدی به مهارت صنعت گران داشت به طوری که تجار با داشتن صنعت گران ماهر می‌توانستند تمام بازار را در مورد محصول خود در دست گیرند.
اما انقلاب صنعتی این امکان را به خود صنعت گران داد تا بتوانند با کمک ابزار و ماشین آلات مختلف به کیفیت مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند. در همین زمان بود که کارخانه هایی با تعداد بسیار زیاد کارگر و ماشین های مدرن راه افتادند و اینجا بود که برای کنترل این جمعیت زیاد و کنترل ماشین آلات ترکیب جدیدی از سیستم مدیریت پدیدار شد. ترکیبی شامل کارگران، سرکارگران ، سرپرستان و مدیران. ترکیبی که زنجیروار به یکدیگر مرتبط بوده و نقص در یکی از ارکان آن نقص در کل سیستم را موجب می‌شده است و در نهایت سازمان دهنده نهایی و پایه گذار امروزی بحث فراگیر سیستم کنترل کیفیت جنگ جهانی اول و پس از آن جنگ جهانی دوم بود که کارخانجات را مجبور می‌کردند طبق درخواست ها و استانداردهای ارتش محصولات خود را تهیه، آماده و ارسال نمایند.
واما امروز در جهانی هستیم که افرادی چون تاگوچی، ایشی‌گاوا، شین‌گو و کراس‌بی توسعه دهندگان و بنیان گذاران صنعت نوین سیستم مدیریت کیفیت می‌باشند.
سیستمی که نداشتن آن درآینده‌ای نه چندان دور باعث از دور خارج شدن از صحنه رقابت در بازار کار و تجارت خواهد شد.
۲-۱-۲ مفاهیم و تعاریف کیفیت :
به طورکلی تعاریف گوناگونی درمورد کیفیت ارایه شده است.برای آشنایی اجمالی با مفهوم کیفیت، به اهم تعاریف ارایه شده توسط متخصصین این رشته، اشاره می شود ، در دهه ۵۰ میلادی ، دمینگ و فیگن باوم  (Deming & Figen baum) مفهوم کیفیت را این چنین تعریف نمودند.
کیفیت ، مفهوم وسیعی است که تمامی بخشهای سازمان نسبت به آن متعهد هستندو هدف آن افزایش کارایی کل مجموعه است، به طوری که مانع پدید آمدن عوامل مخل کیفیت شودو هدف نهایی آن ، مطابقت کامل محصول با مشخصات مورد نیاز مشتری باحداقل هزینه برای سازمان است،که منجربه افزایش رقابت می شود.(سلیمی،۱۳۸۵، ص۷۸).کیفیت توسط مشتری تعیین می گردد نه توسط تولید کننده یا سرویس دهنده ، به عبارت دیگر کیفیت، مجموعه ای از خصوصیات و مشخصات یک کالا یا خدمت است که احتیاجات و رضایت مصرف کننده را تامین می کند. (۲۰۰۷, p 188 Hodgkinson)
۲-۱-۳ کیفیت :
کیفیت: کلیّت مشخّصه های یک «هستی» که توانایی برآورده ساختن نیازهای مطرح شده و اشاره شده را دارا می باشد.
کیفیت، یعنی پاسخگویی نیازها، خواسته و الزامات تعیین شده از سوی مشتری که می تواند به صورت یک تعهد درآید. (سجادی، ۱۳۸۰، ص ۱۴)
کیفیت، عبارت است از انجام کاردرست وصحیح دردفعه اول وبرای همیشه.(جعفری،۱۳۸۴،ص ۴۲)
کیفیت یعنی درجه تطابق کالای تولیدشده یا سرویس ارایه شده با نیاز مشتری.(مسعودی،۱۳۸۰، ص ۵۸).
کیفیت : به معنی برآوردن انتظارات مشتریان است . مدیریت نیز به معنای توسعه و حفظ ظرفیت سازمان برای بهبود مستمر و کیفیت می باشد .
کیفیت از دیدگاه پروفسور جوران :کیفیت یعنی مناسب برای استفاده(FITNESS FOR USE) .
میزانی که مجموعه ای از ویژگیهای ماهیتی الزامات و یا خواسته ها را برآورده می سازد .
تعریف سازمان جهانی استاندارد برای کیفیت : تمامی ویژگی های یک محصول یا خدمات که در توانایی آن برای برآورده نمودن نیازهای تصریح شده یا تلویحی موثر است.
کیفیت از دیدگاه های گوناگون :
کیفیت یعنی مطابقت با مشخصات و نیازمندی ها .
کیفیت یعنی رضایت مشتری .
کیفیت یعنی به وجدآوردن مشتری .

این نوشته را هم بخوانید :
تحقيق - نقش استقرار سیستم مدیریت کیفیت بر بهبود روند بازرگانی در شرکت های تولیدی ...

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.