منابع مقاله با موضوع عملکرد کارکنان، آموزش کارکنان، بهبود عملکرد

دانلود پایان نامه

تقسیم بندی کلی و ساختاری به دو بخش”جذب منابع “و “اعطای تسهیلات” تقسیم نمائیم آن گاه می توان اذعان نمود که موفقیت و بهروری مستلزم طراحی و اجرای یک سیستم مناسب اعطای تسهیلات و راه کارهای عملی و روشی برای وصول تسهیلات پرداخت شده در کنار جذب منبع مردم خواهد بود چنان چه اهمیت و حساسیت اعطای اصولی تسهیلات و وصول به موقع اقساط آن را بپذیریم آنگاه برای کسب اطمینان از صحت روش های اجرایی آن به ناچار باید به شیوه ها و اقداماتی بیاندیشیم که با استقرار آن ها ضریب صحت و
کارایی سیستم هر چه بیشتر افزوده و تامین گردد به همین دلیل پرداختن به وصول مطالبات معوق و سعی در کاهش و جلوگیری از ایجاد مطالبات جدید می تواند به بانک ها در مسیر هدایت و اداره منابع و مصارف یاری رسانده و به تعداد قابل توجهی از آثار زیان بار مطالبات معوق بکاهد.

جدول 1-1منابع و مصارف بانک صادرات منتهی به تاریخ فروردین 93
مانده صندوق
(شعبه+خود پرداز)
کل منابع ریالی خصوصی
کل مصارف ریالی خصوصی
مطالبات ریالی
خصوصی
926/210/951/663/5
344/501/080/318/408
643/886/841/783/318
277/192/000/922/35
نوع
مبلغ
درصد سهام از کل
نوع
مبلغ
درصد سهام از کل
جاری
318/476/050/482/68
16.77
کشاورزی
909/957/639/036/34
10.68
پس انداز
068/631/829/534/41
10.17
صنعت ومعدن
094/784/835/112/67
21.05
کوتاه مدت
912/674/686/074/150
36.75
خدمات و بازرگانی
404/635/773/930/97
30.72
بلند مدت
237/317/983/239/136
33.37
صادرات
526/120/014/408/1
0.44
جمع چهار سپرده
535/099/550/331/396
97.06
ساختمان
020/766/019/391/2
0.75
سایر دیداری
478/202/074/260/6
1.53
مسکن
664/028/309/024/55
17026
سایر سپرده ها
286/199/456/729/5
1.40
استمهالی وادغامی وسپهری
740/079/469/51
0.02
جمع کل منابع مالی
344/501/080/318/408
100
جمع کل مصارف مالی

100
ارزی
726/542/209/264/8

ارزی

دولتی

دولتی

9-2-عوامل موثر بر پیدایش مطالبات سررسید گذشته و معوق
عوامل به وجود آورنده مطالبات معوق را به طور عمده می توان به دو دسته عوامل درون سازمانی و عوامل برون سازمانی تفکیک نمود(جعفر برادری 1389)

1-9-2-عوامل درون سازمانی:
عواملی هستند که ناشی از محیط داخلی سازمان بوده و به تصمیم گیری های مدیریت و نحوه عملکرد کارکنان بستگی دارد این گروه عوامل تا حدودی قابل کنترل بوده و می توان اثرات آن را شناسایی و به موقع اقدام نمود.اگر چه به ظاهر این عوامل را باید در محیط داخلی سازمان جستجو نمود اما به دلایل گوناگون این عوامل نیز تحت تاثیر مستقیم یا غیر مستقیم بعضی عوامل خارجی از سازمان مانند وضعیت اقتصادی کشور،عوامل فرهنگی جامعه،روابط حاکم بر کارکنان و مشتریان و … قرار گرفته و ساختار آنها را تغییر می دهد از جمله عوامل درون سازمانی می توان به موارد زیر اشاره نمود:
1-ضعف کیفی فرآیند و مراحل بررسی تسهیلات اعطایی
2-عدم دقت لازم در خصوص وضعیت مالی و اعتباری ضامن یا ضامنین
3-کمبود نرخ خسارت تاخیر نسبت به هزینه تحصیل پول در بازار غیر رسمی
4-عدم وجود سیستم هدف گذاری تعهدات بانک
5-عدم وجود سیستم ارزیابی دقیق مشتریان خدمات تعهدی بانک
6- عدم وجود مدیریت موثر بر اقلام دارایی ها
7-کندی روند وصول مطالبات
2-9-2-عوامل برون سازمانی:
این عوامل ناشی از محیط خارجی از بانک بوده و خارج از حیطه اختیارات آن می باشد و سیستم بانکی در مقابل آن اغلب حالت انفعالی دارد.تلاش بانک در این گونه موارد و در جهت رعایت حداکثر احتیاط در جهت مواجهه با موارد مختلف محیطی و اجتناب از وارد شدن ضرر و زیان به بانک،اصلاح و هماهنگ ساختن روش های اجرایی و سیاست های اعتبارات بانک با تغییرات محیطی و همچنین پیش بینی عوامل دخیل در مطالبات معوق با استفاده از روش های علمی اتخاذ تصمیم منطقی در شرایط اطمینان و عدم اطمینان می باشد.
از جمله عوامل تاثیر گذار که از حیطه ی اختیارات و کنترل مدیران سازمان خارج است.
می توان به موارد زیر اشاره نمود:
1-تغییر و تحولات شرایط سیاسی،اقتصادی و …
الف- تغییر وضعیت بازارهای خرید و فروش به واسطه تغییرات پیش بینی نشده نرخ تورم.
ب-تغییر وضعیت بازارهای خرید و فروش به واسطه تغییر در روابط سیاسی بین کشورها.
ج- تغییرات شدید نرخ ارز.
2-تغییر و تحولات در قوانین و مقررات
الف-آزاد سازی ورود برخی کالاها که به تولیدات داخلی لطمه وارد می نماید.
ب- افزایش تعرفه های گمرکی و یا ایجاد تغییرات در صادرات و واردات کالاها.
ج-تبصره های قوانین بودجه سنواتی و اجبار بانک ها به اعطاء تسهیلات تبصره ای و تکلیفی
3-بروز حوادث غیر مترقبه
4-عدم وجود سیستم اطلاعات یکپارچه
5-فوت وام گیرنده و بروز مشکلات در زمینه انحصار وراثت
10-2-نحوه طبقه بندی مطالبات سررسید گذشته و مطالبات معوق در بانک صادرات
اداره کل سازمان و روش ها طی دستورالعملی نحوه طبقه بندیانواع مطالبات را به کلیه واحدها ابلاغ می نمید. بر این اساس شعب باید مطالبات را طبق دستورالعمل اجرایی مطالبات معوق معاملات در سر رسید معین شده از سر فصل تسهیلات خارج و به سر فصل مطالبات واریز نمایند.
خلاصه دستورالعمل طبقه بندی،پیگیری و وصول انواع مطالبات معوق به شرح زیر می باشد:
تعهدات معوق
طلب که متقابلا تعهدات معوق مشتری محسوب می گردد در لغت به معنی خواستن و معوق به معنای عقب افتاده و در عرف بانکداری مطالبات به خواسته های بانک از مشتریان
بابت تسهیلات اعطایی و معاملات و خدمات انجام شده اطلاق می گردد.
مطالبات به شرح زیر طبقه بندی می گردند:
1- مطالبات معوق قدیم
2- مطالبات ناشی از تسهیلات اعطایی
3- سایر مطالبات
1- مطالبات معوق قدیم
مانده این حساب نشان دهنده کلیه دیون و تعهداتی است که بانک بر اساس ضوابط و قوانین نظام بانکی قدیم به متقاضیان اعطا نموده ولیکن تمام یا قسمتی از تعهدات مذکور به علت عدم بازپرداخت توسط گیرندگان آن ها معوق شده است. این مطالبات می تواند ناشی از وام ها و اعتبارات اعطایی و اعتبار در حساب جاری ،جاری بدهکار،بدهکاران بابت اعتبارات اسنادی پرداخت شده،بدهکاران بابت ضمانتنامه های پرداخت شده،بروات نزولی،بروات خریداری ،بروات واخواست شده و … می باشد که می بایست در ذیل سر فصل مطالبات معوق قدیم حسب مورد نگهداری شوند. (دستور العمل اجرایی مطالبات معوق معاملات 1381:.3)
2- مطالبات ناشی از تسهیلات اعطایی
الف- مطالبات سررسید گذشته تسهیلات
مانده این حساب نشان دهنده کلیه دیون و تعهداتی است که تسهیلات مربوط به آن در چهار چوب ضوابط قانون عملیات بانکی بدون ربا به متقاضیان اعطا گردیده لیکن سر رسید تمام یا قسمتی از تعهدات به علت عدم ایفای آن ها توسط گیرندگان در مورد مقرر،منقضی شده است.
ب- مطالبات معوق تسهیلات
مانده این حساب نشان نشان دهنده کلیه دیون و تعهداتی است که تسهیلات مربوط به آن در چارچوب ضوابط قانون عملیات بانکی بدون ربا به متقاضیان اعطا گردیده است لیکن تمام یا قسمتی از آن ها به حیطه وصول در نیامده و لازم است بانک اقدامات اجرایی یا قانونی لازم در مورد وصول آن ها به عمل آورد.
3- سایر مطالبات
سایر مطالبات عبارتند از بدهکاران بابت ضمانتنامه های پرداخت شده،اسناد و بروات واخواست شده،وجه التزام و هزینه های دیونی که طلب بانک می باشد ولی تمام یا قسمتی از آن ها وصول نشده است.
11-2- نحوه شناسایی زیانهای ناشی از مطالبات بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی ج.1.1
مرکزی ج.1.1بخشنامه شماره 2823، 5/12/85
موسسات اعتباری موظفند به منظور جبران زیان یا خسارت احتمالی ناشی از عدم ایفای تعهدات مشتریان در رابطه با تسهیلات اعطایی آنان نسبت به احتساب ذخیره عمومی و اختصاصی و در چارچوب دستورالعمل طبقه بندی دارایی های خود به شرح زیر اقدام نمایند:
1-11-2ذخیره عمومی
ذخیره عمومی در پایان سال مالی و یا در مقاطعی که صورت های مالی تهیه می شود محاسبه می گردد .نحوه ی محاسبه ی ذخیره عمومی مطالبات مشکوک الوصول متناسب با مطالبات مذکور بوده و می بایست حداقل 5/1 درصد کل اعتبارات اعطایی موسسات اعتباری بر اساس تعاریف مندرج در دستور العمل طبقه بندی دارایی های موسسات اعتباری(شامل معاملات قدیم،جاری،سر رسید گذشته، معوق،مشکوک الوصول) در پایان هر سال مالی بالغ گردد.
2-11-2ذخیره اختصاصی
میزان ذخیره اختصاصی بر اساس دستورالعمل طبقه بندی دارائی های موسسات اعتباری به شرح زیر محاسبه می شود:
درصد
-مانده تسهیلات موضوع طبقه سررسید گذشته 10
-مانده تسهیلات موضوع طبقه معوق 20
-مانده تسهیلات موضوع طبقه مشکوک الوصول 50 تا 100
تبصره(1):کلیه تسهیلاتی که 5 سال یا بیشتر از سر رسید پرداخت اصل و سود آن ها سپری شده باشد 100% ذخیره اختصاصی منظور می گردد.
تبصره (2):جهت تسهیلات تحت تضمین دولت(طبق تعریف دستورالعمل)ذخیره اختصاصی در نظر گرفته نمی شود.
12-2نحوه انتقال بدهی مشتریان به سر فصل مطالبات در بانک صادرات ایران:
به طور خلاصه نحوه بدهی مشتریان به سر فصل مطالبات سر رسید گذشته و معوق طبق جدول زیر می باشد:
جدول شماره1-2- نحوه ی انتقال بدهی مشتریان به سر فصل مطالبات سررسید گذشته و معوق
انتقال به مطالبات معوق
انتقال به مطالبات سر رسید گذشته
عنوان
6ماه پس از سر رسید
یک ماه پس از سر رسید
فروش اقساطی و جعاله یک سال و کمتر از آن
12 ماه پس از سر رسید
یک ماه پس از سر رسید
فروش اقساطی و جعاله بیش از یک سال
15 ماه پس از سر رسید
شش ماه پس از سر رسید
فروش اقساطی مسکن
12 ماه پس از سر رسید
یک ماه پس از سر رسید
اجاره به شرط تملیک 2 تا 5 سال
20 ماه پس از سر رسید
یک ماه پس از سر رسید
اجاره به شرط تملیک بیش از 5 سال
6 ماه پس از سر رسید
یک ماه پس از سر رسید
مضاربه
6 ماه پس از سر رسید
یک ماه پس از سر رسید
مشارکت مدنی کمتر از یک سال
12 ماه پس از سررسید
یک ماه پس از سر رسید
مشارکت مدنی بیش از یک سال
6 ماه پس از سر رسید
یک ماه پس از سر رسید
سلف
13-2 عوامل تاثیر گذار در کاهش مطالبات معوق
1-13-2 اطلاعات اعتباری
یکی از مهمترین عواملی که در سیستم تاثیر می گذارد اطلاعات و جریان آن در سیستم می‌باشد. اطلاعات اعتباری و جریان کامل و مطلوب آن نیز به عنوان عناصر مهم تصمیم گیری در اعطای اعتبارات می تواند در بهبود وضعیت مطالبات معوق موثر باشد.مهمترین وظایفی که میتواند معیار و مبنای پذیرش و تعیین حد مجاز متقاضیان تسهیلات اعتباری درخواست اعتبار قرار گیرد به شرح زیر است:

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   دی اکسید کربن

1- قابلیت اعتماد و اطمینان(شخصیت)
2- قابلیت و صلاحیت فنی(ظرفیت)
3- ظرفیت مالی و کششی اعتباری(سرمایه)
4-تضمین با پوشش کافی اعتباری(وثیقه)(جعفر برادری 1389)
2-13-2- شناخت و ارزیابی مشتریان
این عامل مهم
ترین فاکتور در جلوگیری از به وجود آمدن مطالبات معوق می باشد.زیرا اغلب مطالبات معوق ناشی از ورشکستگی مشتریان می باشد در صورتی که اگر مشتریان به درستی ارزیابی شده و بعد تسهیلات اعطایی به آن ها تخصیص یابد احتمال ورشکستگی آن هاکاهش می یابد بنابراین احتمال عدم بازگشت تسهیلات اعطایی تا حدودی بهبود می یابد.در این ارزیابی مشتریان عواملی چون بررسی وضعیت صورت های مالی شرکت،توجیه فنی،وضعیت مدیریت شرکت،شخصیت مشتری اعتباری و … در مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

3-13-2کنترل مصرف اعتبارات
این عامل نیز در کاهش مطالبات معوق موثر است زیرا عدم کنترل آن ریسک حاصل از بازگشت اصل اعتبار را افزایش می‌دهد. بیشتر زیان های عمده از ضعف های موجود در کنترل داخلی،عدم سازگاری رویه های موجود کنترل داخلی با یکدیگر ناشی شده اند. به نظر می رسد که کیفیت مدیریت و کنترل‌های داخلی(تفکیک وظایف، گزارش دهی شفاف مدیریتی،عملکرد دقیق و رویه ی احتیاطی) از عوامل کلیدی در تقلیل این ریسک هستند.
4-13-2 ارزیابی موافقت های کارشناسان تسهیلاتی
بخشی از اعتبارات بانک با استناد به موافقت های اصولی مراجع تصویب اعتبار به مشتریان تخصیص می‌یابد. از این رو ارزیابی مواففت های اصولی در پیش بینی بازگشت اعتبارات موثر خواهد بود.
2-13-2 پاسخ گویی مدیران
آن چه می تواند در مدیران نوعی خود کنترلی ایجاد کند و دقت آنان را در ارزیابی مشتریان اعتباری بهبود بخشد ،پاسخ گویی مدیران است.لذا این عوامل می تواند در بهبود مطالبات معوق نیز موثر باشد.
6-13-2 نرخ جریمه
افزایش نرخ جریمه می تواند در کاهش مطالبات معوق موثر واقع شود.
7-13-2 آموزش کارکنان
نداشتن تبحر و توانایی لازم کارکنان نیز از عوامل مهم در به وجود آمدن مطالبات معوق است.
لذا افزایش و ارتقاء سطح علمی کارکنان می تواند باعث کاهش مطالبات معوق گردد.
14-2عوامل موثر در افزایش مطالبات معوق
1-14-2 عدم بررسی بر آورد واقعی نیاز مالی متقاضیان هنگام اعطای تسهیلات به انها از سوی ارکان اعتباری
به نظر می رسد نیاز واقعی متقاضیان دریافت تسهیلات از بانک به طور دقیق از سوی ارکان تصویب کننده پرونده مورد شناسایی قرار نمی گیرد و این موضوع باعث می شود که دریافت کنندگان تسهیلات،مبالغی فراتر از ظرفیت خود از بانک دریافت این مبالغ را در ارتباط با بدهی های خارج از موضوع تسهیلات ،هزینه کنند. از این رو لازم است ضمن آموزش ارکان اعتباری تصویب کننده پرونده ها و به خصوص با تقویت نیروهای کارشناسی مناطق و استان ها نیاز واقعی متقاضیان و لحاظ کردن قدرت به کار گیری سرمایه اخذ شده از سوی آنها مورد ارزیابی قرار گیرد ودر جریان موضوع تسهیلات، اقدام به اعطای تسهیلات و تزریق منابع ریالی کنند.
2-14-2- فقدان مدیریت ریسک(خطرپذیری) ناظر بر بهبود عملکرد اعتباری بانک در خصوص رتبه بندی مشتریان اعتباری
همان طور که می دانیم یکی از مهمترین راهکارها برای مقابله با ریسک اعتباری،رتبه بندی مشتریان اعتباری است و به رغم اینکه مدیران عالی به طور مکرر تاکید بر اعمال چنین فرایندی داشته اند،لیکن در عمل بانک در زمینه اعطای تسهیلات تاکنون مبادرت به طبقه بندی مشتریان اعتباری نکرده است،به اعتباری مشتریان بر اساس شخصیت و صلاحیت های عمومی(شخصیت، اهلیت، مدیریت)، استحکام وضعیت مالی (صحت و اعتبار صورت های

دیدگاهتان را بنویسید