معجزه کیا؛ استینگر به جنگ سوپر سدان های اصیل می رود [تماشا کنید]

Abstract background of technology and science

یه دانش آموز ساکت و گوشه گیر رو تصور کنین که هیچ توانایی خاصی از خود بروز نداده و به دلیل خجالتی بودن معمولا در انتهای کلاس می شینه.

ده سال سپری می شه و در دور همایی دوباره همکلاسیا این دانش آموز با ظاهر بسیار شیک و اعتماد به نفس بالای خود نشون میده که به طور کامل از این رو به اون رو شده.

این دانش آموز حالا در وضعیتی قرار داره که همه میخوان با اون دوست شن!

شرکت کیا دقیقا اینجور شرایطی رو پشت سر گذاشته و پس از تلاش بسیار تونسته به موفقیتای زیادی دست پیدا کنه.

این خودروساز کره ای که روزگاری فقط به خاطر تولید اتومبیلای ارزون قیمت و اقتصادی واسه قشر ضعیف معروف شده بود، حالا به جایگاهی رسیده که واسه پیشتازان صنعت خودرو خط و نشون میکشه.

استینگر یکی از جدیدترین اجناس این شرکته که با هدف مقابله با سدانای اسپورت آلمانی ارائه شده و در همین بدو ورود سر و صدای زیادی به پا کرده.

این خودروی لیفت بک لوکس، سریع ترین اتومبیل ساخت کیا به حساب اومده و مراحل طراحی، پیشرفت و تست رو در اروپا گذرونده.

از اونجایی که استینگر تحت نظارت آلبرت بیرمن – مدیر قبلی بخش M ب ام و – پیشرفته، انتظارات بالایی از قابلیتای فنی اون هست.

در این نوشته می خوایم به طور خلاصه به بررسی این خودرو که یکی از مهمترین ساختهایی تاریخ کیا حساب می شه، بپردازیم.

مشخصات و کارکرد فنی

  • استینگر با دو موتور توربو راهی بازار می شه نمونه ۲ لیتری توربوی چهارسیلندر و نمونه ۳٫۳ لیتری توئین توربوی V6.
  • مدل V6 از استینگر دارای پسوند GTه. امکان انتخاب توانایی چهار چرخ متحرک واسه هر دو نسخه این خودرو به صورت یه آپشن ۲۲۰۰ دلاری هست.

  • موتور ۲ لیتری ۲۵۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۲ نیوتن متر گشتاور تولید می کنه. این نسخه از استینگر در عرض ۵٫۹ ثانیه سرعت خود رو به ۹۶ کیلومتر در ساعت میرسونه.
  • استینگر GT با موتور ۳ لیتری V6 برابر با ۳۶۵ اسب بخار قدرت و ۵۱۰ نیوتن متر گشتاور داره. با تکیه بر این نیروگاه قوی، استینگر در عرض ۴٫۷ ثانیه (به گفته بعضی منابع دیگه در عرض ۴٫۸ ثانیه) به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت دست پیدا می کنه.

  • نسخه V6 استینگر سریع تر از خیلی از خودروهای رده بالاتر و گران تر مثل پورشه پانامراه.
  • واسه انتقال قدرت به چرخا، استینگر از یه گیربکس هشت سرعته کارا استفاده میکرد.
  • پنج حالت جور واجور واسه رانندگی با این خودرو در نظر گرفته شده که انتخاب هر کدوم از اونا باعث تغییر در تنظیمات سیستم تعلیق، فرمون، حساسیت پدال گاز، نوع تعویض دنده ها، چگونگی انتقال قدرت به چرخا و اندازه کنترل چسبندگی خودرو می شه. این حالتا عبارتند از: اسمارت (حالت خودکار)، اکو، کامفورت، اسپورت و دلخواه.

  • پیشرانهای استینگر اونقدر توانا هستن که شتابگیری در بازه بین ۱۴۵ الی ۱۹۵ کیلومتر در ساعت هم خوب انجام میشه. ضمن اینکه رسیدن به سرعت ۲۲۵ کیلومتر در ساعت به طور کامل راحت و آسونه.
  • پایداری استینگر در سرعتای بالا مثال زدنیه، طوری که هیچ لرزش و صدای غیر عادی وجود نداشته و راننده احساس می کنه که با سرعت به مراتب کمتری در حال حرکته.

  • سیستم تعلیق استینگر یکی از نقاط قوت اون هستش؛ چون هنگام رانندگی با سرعتای بالا خوب خودرو رو پایدار نگه می داره. در صورت حرکت روی مسیرهای پر دست انداز هم ضربات خوب جذب شده و کابین آرامش خود رو حفظ می کنه.
  • در مدل GT وظیفه متوقف کردن خودرو رو دوش ترمزهای ساخت برمبو گذاشته شده. این ترمزها خوب به وظیفه خود عمل میکنن.

  • انجام حرکات دریفت با نسخه دیفرانسیل عقب استینگر بسیار راحت و لذت بخشه.
  • در نسخه چهار چرخ متحرک، از فناوری تورک وکتورینگ استفاده شده و بسته به شرایط بیشترین حد تا ۵۰ درصد نیرو به چرخای جلو فرستاده میشه.
  • فرمون هیدرولیک خودرو وزن مناسبی داشته و از دقت خوبی برخورداره. شاید باورکردنش کمی سخت باشه، اما فرمون استینگر اسپورت تر و سرحال تر از فرمون پورشه پانامرا احساس می شه.

  • این خودروی جدید کره ایا راننده رو به فشردن هر چی بیشتر پدال گاز تشویق می کنه.
  • تجربه دود کردن تایرها با یه خودروی ساخت کیا بسیار جدید و جذاب به نظر می رسه.
  • در رانندگی روزمره، استینگر نرم، راحت، لوکس و آرومه.

کابین و امکانات

  • در داخل کابین توجه خاصی به جزییات شده و تقریبا همه قسمتا از مواد با کیفیت و دوختی مناسب بهره مند هستن. هر چند کیفیت کلی مثل اجناس برندی مثل آئودی نیس، اما بسیار به اون نزدیکه.
  • داشبورد خودرو طراحی منطقی داشته و اجزای جور واجور در همون قسمتایی قرار دارن که باید باشن.

  • استینگر به یه عالمه از تکنولوژیا و سیستمای کمکی راننده مجهز شده.
  • کروز کنترل تطبیق پذیر، چراغای تطبیق پذیر با توانایی چرخش در پیچا، دوربین ۳۶۰ درجه واسه پارک، کنترل ترافیک پشت خودرو، کنترل نقاط کور، جلوگیری از برخورد از جلو، حفظ خودرو در بین خطوط، صندلیای جلوی سرد و گرم شونده و هم اینکه فرمون گرم شونده بخشی از امکانات این اتومبیل جذاب هستن.

  • سیستم اینفوتینمنت استینگر رابط کاربری مناسب و سریعی داشته و از اپل کارپلی و اندروید اتو پشتیبانی می کنه.
  • دید جلو و عقب خیلی خوبه، صندلیای جلو خوب از سرنشینان پشتیبانی می کنن. فضای سر و پاها در صندلی عقب هم به اندازه کافیه.
  • صندوق عقب حجمی تقریبا برابر با ۶۶۰ لیتر داره و در صورت خوابوندن صندلیا فضایی برابر با ۱۱۵۸ لیتر جفت و جور می شه.

نتیجه گیری

استینگر اصلا مثل خیلی از خودروها که پس از تبلیغات و هیاهوی فراوون نا امیدکننده ظاهر می شن، نیس؛ چون کیا تموم داشته ها و تجربه هاش رو واسه تولید این مدل استفاده کرده.

این خودرو یه اتومبیل کاربردی، اسپرت، راحت و لوکس بوده و از لوازم مناسبی سود می بره.

واسه خرید این خودروی کره ای در مدل پایه ۳۱,۹۰۰ دلار و در قوی ترین و مجهزترین نسخه باید ۴۹,۵۰۰ دلار کنار گذاشت. با در نظر گرفتن همه موارد، استینگر از ارزش بالایی در برابر قیمت بهره مند بوده و می تونه یه خرید هوشمندانه باشه.

این خودرو نقطه عطفی در تاریخ کیا حساب شده و به بهترین شکل ممکن پیشرفت کره ایا رو در صنعت خودروسازی اثبات می کنه.

نقاط قوتنقاط ضعف
+ مهم در برابر رقم پرداختی– هودهای غیرکاربردی روی کاپوت
+ دینامیک بالا و پایداری مناسب– دخالت زیادتر از اندازه سیستم کنترل چسبندگی در بعضی مواقع
+ امکانات و لوازم زیاد– کارکرد نه خیلی روان کروز کنترل تطبیق پذیر
+ کیفیت ساخت عالی