فناوری

مروری بر ۱۰ مورد از جالب ترین و جذاب ترین خودروهای دهه ۷۰ میلادی؛ از سیتروئن SM تا ب ام و M1

صنعت خودروسازی در دهه ۱۹۷۰ میلادی پر از ایده های ناب و جذاب بوده و خودروهای عضلانی سریعی رو هم به چشم خود دیده. خودروهای این دهه بسیار تحت تاثیر مفاهیم مربوط به آیرودینامیک و هوافضا بوده و در واقع خیلی از این مفاهیم رو تست و تجربه کردن.

در این نوشته می خوایم تا ده نمونه از جذاب ترین خودروهای این دهه رو به شما مخاطبین عزیز سایت ما معرفی کنیم. با ما در ادامه همراه باشین.

۱. سیتروئن اس ام ۱۹۷۰

رابرت اوپران طراح این خودرو علاقه خاصی به مباحث آیرودینامیکی داشته و هنوزم بعد از گذشت نزدیک به نیم قرن از طراحی اون تاثیر این علاقه فت و فراوون دیده می شه.

این خودروی ۱۷۰ اسب بخاری مورد علاقه شاه مخلوع ایران بوده، طوری که در دهه ۵۰ شمسی محمدرضا شاه پهلوی تصمیم میگیره که خط تولید این خودرو رو راه اندازی کنه. شاید واسه شما باحال باشه که بدونین این سیتروئن با توانایی رسیدن به بیشترین حد سرعت ۲۲۵ کیلومتر در ساعت موفق شد در اولین مسابقه خود در رالی ۱۹۷۱ مراکش مقام اول رو از اون خود کنه.

۲. پورشه ۹۱۱ کررا ۲.۷ آر اس ۱۹۷۳

۲٫۷ آر اس یه نسخه ساده از مدل جذاب و دوست داشتنی پورشه کاررا ۹۱۱ه که طراح اون تلاش کرده بود توجه بیشتری رو صرف اسپرت کردن خودرو کنه.

این خودرو در تعداد بسیار محدود تولید و روونه بازار شده. شما ممکنه نمونه هایی از اونو در مجموعه های واسه کلکسیونرهای ماشین باز ببینین.

۳. دوقلوهای بالدار کرایسلر

در این دهه گروه کرایسلر خودروهای دوقلویی به نام داج دیتونا و پلیموث سوپربرد روی خط تولید داشت که بخاطر باله بزرگ عقبی به معروفیت رسیدن.

در طراحی این خودروها از مباحث پیچیده آیرودینامیک و قدرت مدلای موجود در ناسکار استفاده شده بود، به خاطر این این دوقلوهای افسانه ای می تونستن به آخر سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کنن که در اون زمان یه رکورد عجیب حساب می شد.

۴. دتوماسو پانترا ۱۹۷۲

ترکیب ظاهر ایتالیایی و موتور هشت سیلندر و گیربکس ۵ دنده زد اف اتفاقیه که نمیشه خیلی راحت از کنار اون گذشت. انگار این خودرو نسخه متوسطی از خودروی جی تی ۴۰ فورده.

هر چند که دتوماسو یانترا نتونست در اون دوران به عنوان یه سوپر اسپرت نظر علاقه مندان رو به خود جلب کنه، اما نمیشه این واقعیت رو ندیده گرفت که مدل نامبرده یه اتومبیل اسپرت سنتی واقعا دوست داشتنی و جذاب هستش. از دیدگاه موسس شرکت پاگانی، این خودرو در بین پنج وسیله نقلیه جذاب دنیا قرار داره.

۵. مازراتی بورا ۱۹۷۱

این کوپه دو درب که در حد فاصل سالای ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۸ راهی بازار شده از یه موتور ۸ سیلندر و یه گیربکس دستی برخورداره. بورا که بعضی از اون به عنوان شاهکار مازراتی یاد می کنن، می تونست بیشترین حد سرعت ۲۷۵ کیلومتر در ساعت رو ثبت کنه.

این یه واقعیت غم انگیزه که مردم اکثرا خودروهای سنتی مازراتی رو فراموش میکنن، اما واقعا چیجوری می شه اینجور کوپه اسپرتی رو از یادها برده و دوست نداشت؟

۶. پونتیاک ترنس ای ام ۱۹۷۸

شرکت پونتیاک با عرضه خودرویی به نام فایربرد دوست داران خودروهای قوی و سریع رو به سمت خود جذب کرد. نسل اول این خودروی محبوب در دهه ۶۰ میلادی و نسل دوم اون در دهه ۷۰ میلادی معرفی و راهی بازار شد.

در واقع ترنس ای ام نام پکیجیه که واسه پیشرفت هندلینگ، سیستم فنربندی و قدرت موتور فیس لیفت نسل دوم فایربرد مورد استفاده قرار گرفته و با گذشت زمان این فیس لیفت با نام پونتیاک ترنس ای ام شناخته می شه. این خودروی استثنایی اعتماد به نفس عالی رو در اختیار صاحبان خود قرار میده. این پرنده آتشین اسپرت و عضلانی می تونه شتاب و قدرتی در حد خودروهای امروزی رو ارائه کنه.

۷. لامبورگینی کانتاش ۱۹۷۷ (اِل پی۴۰۰)

کانتاش (Countach) یه واژه ایتالیاییه که برابر با کلمه انگلیسی wow یا به عبارت دیگه به معنی فوق العاده و عالیه.

هر چند که لامبورگینی میورا یه خودرو بسیار زیباتره، اما کانتاش واقعا دست نیافتنی تر و خاص تر به نظر می رسه. مثل همیشه دست نیافتنی ترا محبوب تر بوده و و همیشه برنده ان.

۸. فراری ۵۱۲ بی بی ۱۹۷۳

فراری برلینتا باکسر یا همون فراری بی بی خودروییه که از سال ۱۹۷۳ تا ۱۹۸۴ در ایتالیا به عنوان جانشین فراری دیتونا عرضه شد. عموما خودرویی که انتهای نام اونا پسوند بی بی قرار داره از ظاهری چشم گیر و برجسته و یه موتور تخت یا باکسر ۱۲ سیلندر بهره مند ان.

جانشین این خودرو مدل فراری تستاروساه. رینگای ستاره ای شکل پنج پره و تایرهای خاص این خودرو فریاد میزنن که فراری ۵۱۲ بی بی به دهه ۷۰ میلادی تعلق داره.

۹. فورد برونکو ۱۹۷۷

همه مردم دنیا به خصوص مردم آمریکا علاقه خاصی به وانتا و خودروهای شاسی بلند داشته و دارن. در واقع هدف فورد از طراحی و تولید این خودرو به رقابت کشیدن جیپ و گرفتن سهم بزرگی از بازار فروش وانتا و خودروهای شاسی بلند بود که تا حدودی هم موفق شده.

این شاسی بلند دوست داشتنی بسیار جمع و جور، پر قدرت و کم پیدا بوده و حتی در کشور ما هم طرفدارانی داره. در واقع مدل ۱۹۷۷ برونکو نسل دوم اون هستش که تنها بعد از گذشت نزدیک به ۲ سال با نسل سوم جانشین شده.

۱۰. بی ام و ام۱ ۱۹۷۸

بی ام و M1 یکی از شاخص ترین خودروهای اسپرت دهه ۷۰ میلادیه. ظاهر گوه ای این خودرو به همراه موتور شش سیلندر خطی اون هر فرد علاقه مند به دنیای خودرو رو وسوسه می کنه تا یکی از نسخه های اونو از اون خود کنه.

شاید واسه شما باحال باشه که بدونین M1 در تاریخ باواریاییا از اهمیت بالایی برخورداره. این خودرو علاوه بر اینکه براساس همکاری لامبورگینی و بی ام و بوجود اومده، در واقع الهام بخش ساخت مدل i8 هم که نسخه فیس لیفت و رودستر اون تازگیا در لس آنجلس رونمایی شد، بوده.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *