آموزشی

طرز تفکر برای افزایش انگیزه و موفقیت در اهداف

تا حالا براتون پیش اومده که یه هدف جدید رو با شوق و انگیزه فراوون شروع کنین و بعد از گذشت چند مدت خسته شید و بدون هیجان اونو رها کنین؟ اگه جواب شما به این سوال مثبته باید بدونین که تنها نیستین. اما خبر خوبی براتون داریم. براساس تحقیقات جدید، تغییر کوچیک در طرز فکر می تونه به شما کمک کنه اهداف خود رو تا به انتهای کار دنبال کنین. وقتی که محققان دانشگاه Winnipeg و دانشگاه Manitoba به دنبال چرایی از دست رفتن شوق و انگیزه بودن به موارد جالبی رسیدن. در پنج مطالعه تجربی، محققان به این نتیجه رسیدن که در مراحل اولیه هدف، شرکت کنندگان به خاطر امیدی که واسه موفقیت داشتن انگیزه شون واسه ادامه کار بیشتر بود. مثلا آدمایی که میخوان ۲۰ پوند وزن کمک کنن با تصور ظاهر لاغر و زیبای خود می تونن انگیزه کافی واسه شروع کار رو داشته باشن. در طرز فکر پیشرفت-انگیزه، افراد براساس موارد مثبتی که می تونن واسه پیشرفت خود بکنن انگیزه می گیرن( مثلا انجام تمرینات ورزشی بیشتر و خوردن سبزیجات و میوه های سالم واسه کاهش وزن). با اینحال، وقتی که افراد شرکت کننده در مطالعه به رسیدن اهداف نزدیک می شدن، طرز فکر پیشگیری بهتر از طرزفکر پیشرفت- انگیزه کار می کرد. روش هدف دار پیشگیری-انگیزه روی مسئولیتا، وظایف، دوری از یافته های منفی یا انتخابای نادرست تمرکز می کنه. مثلا در هدف کاهش وزن، این موضوع به معنی دوری از خوردن دسر یا غذاهای فست فودیه. مشکل اینجاس که بیشتر افراد بیشتر روی پیشرفت تمرکز دارن. همین امر باعث می شه تنظیم اهداف در اول راه بسیار خوب و عالی انجام شه اما رسیدن به اون سخت باشه.

دکتر بولارد و همکارانش می گن آدمایی که فکر می کنن انگیزه ادامه کار رو ندارن باید طرز فکر خود رو عوض کنن و روی چیزایی که باید دوری کنن تمرکز کنن تا در اهداف خود موفق شن. مثلا، واسه فردی که به دنبال خرید خونه س روش هدف دار اولیه ممکنه در برگیرنده کنار گذاشتن مقدار خاصی از پول در هر هفته یا انجام شغلایی با درآمد بالا باشه. در مراحل بعدی این فرد باید روی روشای هدف دار دوری مثل خریدهای گرون یا خوردن نهار و شام در رستورانای باشکوه کار کنه تا بتونه به روش موثرتری برسه. همین تغییر طبیعی در طرز فکر می تونه شما رو در رسیدن به اهدافتون کمک کنه. اگه تلاش دارین ۲۰ پوند وزن کم کنین؛ بهتره اونو به ۱۰ پوند کم کنین. بولارد پیشنهاد می کنه افراد در نیمه اول راه خود روی موارد انگیزشی مثبت تمرکز کنن و بعد در نیمه دوم روی دوری از موارد منفی تمرکز داشته باشن. محققان این روش هدف دار رو این جوری توضیح میدن: وقتی که ما روی هدفی کار می کنیم، موقعیتی که حالا در اون قرار داریم رو با موقعیت ابتدایی خود مقایسه می کنیم. اینکار به ما نشون میده چقدر از راه رو پیموده ایم.اینکار باعث ایجاد تمرکز پیشرفت- انگیزه روی یافته های مثبت می شه.وقتی که از نیمه راه گذشتیم، پیشرفت خود رو با مقایسه جایی که هستیم با جایی که می خوایم به اون برسیم سبک و سنگین میکنیم. همین امر باعث می شه روی مقدار راهی که باقی مونده تمرکز کنیم و کمبودها رو بزرگ کنیم. اینجور شرایطی باعث می شه روی موارد منفی تمرکز کنیم که مانع از رسیدن ما به اهدافمون می شه. بولارد و همکارانش نکات کمی رو واسه بهبود شانس موفقیت جفت و جور کردن. وقتی که کار روی هدف خود رو شروع می کنین، لیستی از موارد درست رو جفت و جور کنین که می تونین واسه پیشرفت خود انجام بدین. از موارد مثبتی که بعد از رسیدن به هدف به اون دست پیدا می کنین یادداشت ورداری کنین و وقتی که پیشرفتی در کار احساس کردین به خود جایزه بدین. در مراحل پایانی، روی این مورد تمرکز کنین که اهدافتون چیجوری می تونه در انجام وظایف و مسئولیتا به شما کمک کنه و روشای هدف دار پیشگیرانه رو واسه حفظ انگیزه به کار ببندین. واسه اینکه بتونین راه خود به سمت هدف رو حفظ کنین لیستی از کارایی که نباید انجام بدین رو جفت و جور کنین. موارد منفی رو که باید از اون دوری کنین بنویسین و به خودتون استراحت بدین. در آخر، تغییر طرز فکر موجود به شکل فکر دوری از موارد منفی، به نظر کار سختی می رسه اما ارزشش رو داره. این روش هدف دار به شما کمک می کنه به اهدافی که تو ذهن دارین برسین.

چیجوری با انگیزه کار کنیم؟

چیجوری اراده قوی داشته باشیم؟

افزایش انگیزه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *