طرح جابر، طرح کرامت و درس پژوهی بهترین روش های یاددهی موثر

قبل از پرداختن به مباحث طرح جابر ، طرح کرامت و درس پژوهی در کلاس باید گفت که : با وجود تفاوتای موجود بین یادگیری و تدریس ، نمیشه گفت که این دو ، فرایندهایی نامرتبط هستن . واقعا ، هر دو به هم وابسته هستن ، طوری که یادگیری هدف و تدریس وسیله رسیدن به این هدفه . با اینحال وابستگی ، یادگیری و تدریس دو روند جداگونه هستن . از این رو، معلمان قبل از بررسی و انتخاب روشای تدریس ، باید چگونگی روند یادگیری و تاثیر مواردی چون طرح جابر، طرح کرامت و درس پژوهی  بر اونا رو مورد مطالعه بذارن . به همین دلیل بیشتر به معلمان پیشنهاد می شه که پس از مطالعه دقیق اصول ، قوانین و نظریه های یادگیری ، روش تدریس مناسب رو انتخاب کنن .

مدل عمومی تدریس

اندیشمندان و کارشناسان تحقیق در زمینه های تدریس توفیق پیدا کردن که چندین مدل تدریس رو وضع و ارائه بدن  . این مدلها همه دارای عناصر کم و بیش مشابهی بوده و فقط رابطه بین شرایط جورواجور تدریس و یادگیری رو تو یه رشته مراحل متوالی و منطقی ارائه میدن . معروفترین مدل موجود واسه تدریس ، مدل عمومی تدریسه که واسه اولین بار بوسیله رابرت گلیزر ایجاد گردیده و بعدا بوسیله کارشناسان دیگه در اون تغییراتی به وجود آمده .(سیف ۱۳۶۸)

این مدل باوجود اینکه خیلی ساده است و سهولت ، روند تدریس رو به صورتی روشن نشون داده و معلم رو در سازمان دادن اطلاعات ، مفاهیم ، اصول و بقیه طرحایی که در مورد یادگیری ، رشد ، هوش ، روش های تدریس، روش هایی ارزشیابی و چیزای دیگه ای به جز اینا که از منابع جور واجور و یا در نتیجه تجربیات متفاوت خود کسب کرده ، کمک میرسونه .از جمله این طرحا میشه به طرح جابر، طرح کرامت و درس پژوهی اشاره کرد.

در این مدل ، روند تدریس به چهار مرحله تقسیم شده که در زیر به طور خلاصه هر کدوم از این مراحل توضیح داده می شه :

مرحله اول هدفهای تدریس و هدفهای رفتاری

در این مرحله معلم اول به تعیین هدفای تدریس اقدام کرده و بعد واسه انتظاراتی که در آخر درس از دانش آموز داره ، هدفهای تدریس رو به صورتی عیتی و قابل اندازه گیری ، یعنی برحسب رفتار یادگیرنده ، مشخص می سازه که به اونا هدفهای رفتاری می گن .این روش در درس پژوهی کاربرد بسیار زیادی داره.

این نوشته را هم بخوانید :   طرز تهیه مرغ با سرکه بالزامیک

مرحله دوم رفتار ورودی(امتحان ابتدایی )

برطبق این مدل ، بعد از تعیین هدفهای رفتاری و بیشتر از شروع درس ، معلم باید به تعیین رفتارای ورودی لازم واسه یادگیری اون هدفها اقدام کنه . و از راه امتحان ابتدایی ، مشخص کنه که دانش آموز دارای توانایی لازم واسه آموختن هست یا نه این مرحله در واقع همین تعیین آمادگی دانش آموز منتها به صورتی دقیق و علمیه .

مرحله سوم روش های تدریس

در این مرحله ، معلم واسه آموزش هدفای جور واجور آموزشی به دانش آموزان باید روش های مناسب اونا رو مورد استفاده بذاره .این روش در کلیه طرحایی مثل طرح جابر، طرح کرامت و درس پژوهی کاربرد بسیاری داره. به بیان دیگه ، معلم باید با در نظر گرفتن هدفهای درس و خصوصیات دانش آموزان ، از روشها و فنون جور واجور آموزشی چون سخنرانی ، بحث گروهی ، آموزش فردی ، روش کشف و مانند اون بهره جسته و وسائل آموزشی مناسب رو استفاده کنه .

مرحله چهارم ارزشیابی (امتحان کارکرد )

مرحله پایانی این مدل به امتحان کارکرد و ارزشیابی اندازه یادگیری دانش آموز اختصاص داره . منظور از ارزشیابی در این مرحله دادن یه امتحان واحد و نعیین نمره ای واسه دانش آموز نیس ، بلکه معلم باید علاوه بر انجام امتحانات رایج ، کارکرد دانش آموزان رو در شرایط زیاد دیگه مانند انجام پژوهشا ، شرکت در فعالیتهای جور واجور مثل طرح جابر، طرح کرامت و درس پژوهی ، نوشتن مقاله تحقیقی و مثل این ، مورد امتحان و آزمایش بذاره .

با در نظر گرفتن چیزی که گفتیم معلمان واسه انجام طرح جابر ، طرح کرامت و درس پژوهی احتیاج به منبعی غنی و قابل اعتماد دارن. بانک فایل پژوهشی معلمان این امکان رو واسه معلمان عزیز ممکن ساخته. معلمان و دانش آموزان عزیز می تونن به سایت بانک فایل پژوهشی معلمان به نشانی https://moallemblog.com   مراجعه کرده و از هزاران فایل به درد بخور و مهم که در این پایگاه هست استفاده کنن.

چیجوری سلامت روحی خود رو افزایش بدیم؟

چیجوری با انگیزه کار کنیم؟

Be the first to comment

Leave a Reply

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


*