آموزشی

طرح‌های شبانه اپراتورهای موبایل، فرصت یا تهدید؟

این روزا اپراتورهای گوشی موبایل در نمونه دیگه از رقابت نزدیک با همدیگه واسه اوقات مشترکان خود از شب تا صبح یعنی دقیقا در ساعاتی که باید در کانون خونواده خود باشن هم برنامه ریزی کرده و تخفیفایی رو واسه مکالمات و ارتباطات از شب تا صبح درنظر گرفتن.

mobileبه گزارش آلامتو به نقل از ایسنا، طرحای خاص اپراتورهای گوشی موبایل واسه ماه رمضان، طرح هاییه که در نگاه اول امکانات خاصی رو از شب تا صبح در اختیار مشترک قرار میدن. اما به راستی این طرحا چقدر تاثیر خوبی برروی کاربران داره؟

وقتی بود که هنوز گوشی موبایل مانند امروز اینقدر مقبول نیفتاده بود و هزینه تقریبا بالای خرید اون موجب شده بود که بخش محدودی از جامعه به این وسیله ارتباطی دسترسی داشته باشن، اما از اواخر سال ۸۵ و با ورود اپراتورای جدید کم کم گوشی موبایل تبدیل از راه ای همگانی تبدیل شد. حالا دیگه بیشتر شهرنشینان در طول روز مکانای عمومی و اتوبوسا در حال صحبت یا ارسال و خوندن اس ام اس هستن حتی پیرزنان و پیرمردانی و افراد با سواد و بی سواد از اینجور وسیله ای استفاده میکردن.

حتی شاید در مکانای عمومی و اتوبوس و مترو هممون آدمایی رو دیده باشیم که با بلند شدن صدای زنگ تلفن همراهشون تا مدتا دکمه های جور واجور رو امتحان می کنن تا صدای الو و سلام و علیکی بشنون. تازه بعضی از اونا ممکنه بعد از تماس گوشی خود رو به شما بسپارن تا اونو براشون قطع کنین و این نشون میده که این وسیله ارتباطی شدیدا در میان مردم جامعه نفوذ کرده.

حالا اگه دقت کنین، قشر جوون تر از دانشجو گرفته تا نوجوون و کارمند و … همه و همه انگار با گوشی خود مشغول هستن و از شنیدن آهنگ، گرفتن عکس، خوندن کتابای ذخیره شده در گوشی موبایل، ارسال و دریافت اس ام اس و… همه انگار وقت خود رو با تلفن هاشون پر کردن و با اینکه می گن با ورود این فناوری دیگه هیچکی تنها نیس، اما گویی آدما تنهایی شون رو با گوشی موبایل خود پر کردن و دیگه کمتر به ایجاد رابطه با بقیه علاقه نشون میدن.

در اینجور شرایطی طبیعیه که امکان ایجاد رابطه پیامکی یا تلفنی با بستگان و آشنایان سریع ترین روش ممکن به حساب آید. از طرف دیگه، هزینه پایین اس ام اسا راهیه تا مشترکان بتونن به سهولت تموم و صد البته ارزون، پیام خود رو در اسرع وقت به نقاط جور واجور کشور برسانند و خیلی راحت از حال همدیگه باخبر شده و یا اخبار مهم رو به هم منتقل کنن.

مثلا با شروع ماه مبارک رمضان، به همراه اولیا اعلام شد که به شکل بسته های «شبای روشن» می تونن صحبت نامحدود داشته باشن. بسته های شبای روشن همراه اول شامل صحبت رایگان (درون اپراتوری) از ساعت ۱۱ شب الی ۷ه که تموم مشترکین دائمی و اعتباری همراه اول می تونن با شرکت در این طرح و فعال کردن بسته، در ساعات تعیین شده از سرویس صحبت نامحدود داخل شبکه بهره مند شن و در خارج از این ساعات، هزینه مکالمات مشترکین با تعرفه عادی محاسبه می شه.

اپراتور دوم گوشی موبایل هم در این ماه واسه مشترکان خود، بسته هدایا و خدمات خاص ماه مبارک رمضان در نظر گرفته.

به گفته این اپراتور همه مشترکین سیم کارتای اعتباری ایرانسل با پرداخت ۲۰۰۰ ریال و فعال سازی طرح مهتاب، از راه کد دستوری #۳*۶*۳*۵۵۵* به مدت ۳۰ روز، از ۱۴ درصد تخفیف در صحبتای داخل شبکه در بازه وقتی ساعت ۲۱ تا ۸ و ۲۱ درصد تخفیف در صحبت با خطوط تلفن ثابت در همه ساعات بهره مند شن.

اپراتور سوم گوشی موبایل امسال در ماه رمضان از افطار تا سحر، صحبت و اس ام اس درون شبکه و یه گیگابایت اینترنت رو رایگان کرده. براساس اعلام این اپراتور، مشترکان رایتل در این ماه از صحبت صوتی و اس ام اس رایگان داخل شبکه و یه گیگابایت اینترنت سریع در فاصله وقتی افطار تا سحر بهره مند شن.

در مورد این طرحا که در نگاه اول مشترکان رو به مکالمات بیشتر وسوسه می کنه و مواردی مانند اثرات سوء صحبت طولانی با گوشی موبایل یا از نگاه دیگه تقویت و رواج فرهنگ مصرف گرایی با چند کارشناس گفت وگو کردیم.

محمود حریرچی که یه کارشناس مسائل اجتماعیه صحبت خود رو با این سوال شروع کرد که اپراتورها از اجرای این طرح چه اهدافی دارن و ادامه داد: اگه خدمتی می خواد به مشترکان ارائه شه به چه دلیل این خدمت به طور همیشگی نباشه؟ من با این طرحا موافقم اگه مصرف گرایی رو با خود به دنبال نداشته باشن.

ایشون در ادامه ساعات این طرحا رو مخالف با فرهنگ ایرونی دونست و اضافه کرد: اپراتورها زمانای کاری و صبح رو واسه اینکار اختصاص نمی دن چراکه براشون سودی به همراه نداره. اولین عاقبتای منفی اینجور طرحایی بالارفتن مصرف گرایی کاربرانه. علاوه بر این موضوع جوانان ما به شکل دائم درگیر اینجور موضوعاتی هستن حال شما شب رو هم به این قضیه اضافه کنین طبیعتا درگیری اونا بیشتر می شه. به نظر من این یه ترفند تبلیغاتیه.

یه کارشناس مسائل ارتباطات از زاویه دیگه به قضیه نگاه کرده.هوشنگ عباس زاده دلیل این موضوع رو در جلب مشتری بیشتر بوسیله اپراتورها گفت و گفت: از نظر اقتصادی این موضوع واسه اپراتورها صرفه اقتصادی داره چراکه شب زنده داری در این ماه بیشتره و اپراتورها به دنبال به کار گیری این فرصت هستن. این موضوع جدیده و طبیعتا فرهنگ به کار گیری اون در بین مردم خیلی عادی نیس باید اثر این موضوع رو در آینده بررسی کرد و در این مورد فرهنگ سازی انجام داد.

اما این وسط بهشتی پور که کارشناس مسائل ارتباطاته نظری متفاوت تر از دو کارشناس قبلی داره و درباره تاثیر منفی که ممکنه رواج طرحای شبونه اپراتورهای گوشی موبایل داشته باشه عقیده داره: در ماه مبارک رمضان مردم مشغول به فعالیتای عبادی هستن و این موضوعات روی افراد مومن موثر نیس. تنها امتیاز این طرح واسه کسانیه که شیفت کاری دارن.

ایسنا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *