فناوری

تلفیق ناخوشایند گذشته و آینده؛ هیسپانو سویزا کارمن در ژنو رونمایی شد

این روزا توجه همه نشریات و رسانه های فعال در بخش صنعت حمل و نقل به هشتاد و نهمین دوره از نمایشگاه خودروی ژنو معطوف شده. مثل دوران قبلی، امسال هم خیلی از خودروسازان این نمایشگاه رو واسه رونمایی از جدیدترین اجناس خود انتخاب کردن.

شرکت قدیمی اما تازه زنده شده Hispano Suiza Cars یکی از این موارده که با خودرویی عجیب و غریب و دو نفره در ژنو حضور پیدا کرده؛ این خودرو کارمِن (Carmen) نام داشته و از نظر ظاهری به طور کامل منحصر بفرده.

شکل اتاق هیسپانو سویزا کارمن از مدلای ساخته شده در دهه ۱۹۳۰ میلادی مخصوصا مدل H6C Dubonnet Xenia الگوبرداری شده. در نگاه اول به کارمن شاید بعضی تصور کنن با در نظر گرفتن شکل خاص اتاق، این خودرو وضعیت ایرودینامیکی مطلوبی نداشته باشه.

در جواب به این افراد باید گفت اتفاقا ایرودینامیک یکی از نقاط قوت کارمن بوده و این اتومبیل اصالتا اسپانیایی با ضریب درگ ۰٫۳۲۵ در مقایسه با مدلای مطرحی چون فراری F12 و کوئنیگزگ Agera RS، مقاومت کمی در برابر هوا داره.

به کار گیری مواد با کیفیت و به کار گیری چرم دست دوز در بخشای جور واجور اصلی ترین شاخصه هیسپانو سویزا کارمن در داخل کابین حساب می شه. قطعات چوبی و تریمای آلومینیومی هم در جای جای کابین استفاده کرده شدن؛ صمن اینکه نمایشگر لمسی ۱۰٫۱ مربوط به سیستم اینفوتینمنت نشون میده کارمن اتومبیلی از قرن بیست و یکه!

هیسپانو سویزا کارمن از پیشرانه ای تموم الکتریکی استفاده میکرد. این پیشرانه شامل دو موتور برقی روی محور عقب بوده و در کل ۱۰۰۵ اسب بخار قدرت داره. با تکیه بر این پیشرانه کارمن می تونه در وقتی زیر ۳ ثانیه سرعت خود رو به صد کیلومتر در ساعت رسونده و به آخر سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت (محدود شده به صورت الکترونیکی) دست پیدا کنه.

مثل بیشتر خودروهای برقی، انرژی لازم کارمن هم به وسیله باتری لیتیوم یونی تامین می شه. درباره ظرفیت باتری این خودروی اسپرت حرفی به میان نیامده، اما گفته شده که امکان پیمایش ۴۰۰ کیلومتر فاصله با یه بار شارژ هست.

اما نکته عجیب اینکه برخلاف خیلی از اتومبیلای قوی، فرمون خودرو به چرخای محور عقب وصل شده و چرخای جلو ثابت هستن. واسه کنترل پایداری خودرو، سازنده به چند سیستم الکترونیکی متوسل شده.

به دلیل استفاده گسترده از فیبرکربن در قسمتایی مثل بدنه و شاسی هیسپانو سویزا کارمن ۱۶۹۰ کیلوگرم وزن داره. بد نیس بدونین مدلایی مثل تسلا مدل S و پورشه پانامرا توربو S E-Hybrid وزنی در حدود ۲٫۵ تن دارن.

اونطور که اعلام شده تنها ۱۹ دستگاه از این خودروی ۱٫۵ میلیون یورویی در بارسلون اسپانیا تولید می شه؛ تحویل سفارشا هم از سال آینده شروع می شه.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *