فناوری

تخصیص ارز نیمایی به خودروسازان و افزایش قیمت + اعلام قیمت جدید جک S5، جک S3 و لیفان X60

بعد از زیاد شدن قیمت ارز و نوساناتی که اتفاق افتاد یهو تماشاگر جهش قیمتی و پریشونی در بازار خودرو بودیم.

الان قطعه ساز و خودروساز مواد اولیه و قطعات لازم خود رو با ارز نیمایی تأمین می کنه که در آخر این اثر منفی بر قیمت تموم شده خودرو گذاشته و بازار تماشاگر رشد قابل توجه قیمتا هستش.

برابر سیاست های جدید بانک مرکزی واسه مدیریت بازار ارز جنسای مشمول دریافت ارز به چهار گروه کالایی تقسیم بندی شدن که این وسط قطعات خودرو در گروه ۴ قرار گرفته و باید از ارز نیمایی واسه واردات این کالا استفاده شه.

با افزایش اندازه ارز در کشور، خیلی از کارخانجات و صنایع از فرصت استفاده کردن و به بهونه این زیاد شدن قیمت، اندازه ارز جنسای خود و حتی اون کالاهایی که قبلا تولید شده بود و ربطی به نرخای جدید نداشت و کالاهایی هم که هیچ ارتباطی به ارز و کاهش و افزایش اون نداره رو بالا بردن، طوری که از شش ماهه اول سال تا الان، قیمت خیلی از اجناس دو تا سه برابر و حتی در بعضی موارد تا چهار برابر رشد داشته.

البته در بخشنامه دولت اعلام شده کسائی که ثبت سفارش قبلی داشته ان و کار تخصیص ارز و حواله انجام داده باشن ترخیص جنسای اونا مشکلی نداره ولی اگه حواله انجام نشده باشه ، این قلم کالا باید حذف شه چون ممنوع بوده و واردات اونا باید به تأیید وزارت صنعت برسه طوری که بعد از اخذ مجوز و دریافت ارز نیمایی روند واردات این جنسا انجام می شه.

ارز نیمایی

در طول ابلاغ این بخشنامه خواهندگان واردات قطعات نیمه ساخته و مواد اولیه خودرو واسه دریافت ارز به سیستم بانکی مراجعه اما با نبود نبود ارز روبه رو شده ان و در آخر سیستم بانکی صرافیا رو واسه پرداخت ارز به خواهندگان معرفی کرده. از طرف دیگه صرافیا که در دریافت ارز حاصل از صادرات اجناس فولادی و پتروشیمی با مشکلاتی رو به رو هستن خواهندگان رو سرگردان کرده و در آخر ارز اونم با زحمت بسیار در اختیار قطعه سازان یا خودروسازان قرار می گیرد.

در این میون این موضوع مطرحه اگه قطعه ساز و خودروساز مواد اولیه و قطعات لازم خود رو با ارز نیمایی تأمین کنن در آخر این اثر منفی بر قیمت تموم شده خودرو گذاشته و بازار تماشاگر رشد قابل توجه قیمت ها میشه. کما اینکه خودروسازان الان از زیاد شدن قیمت تموم شده خودرو گله مند بوده و نامه نگاریای زیادی رو واسه تخصیص ارز اونم با قیمت مناسب به صنعت خودروسازی مطرح کردن اما تا الان در این رابطه تصمیم جدیدی اتخاد نشده.

مثلا با استعلام از منابع آگاه در شرکت کرمان موتور، با احتساب ارز نیمایی در تولید محصول یه خودروی جک S5 که قبل از این ۱۲۳ میلیون تومن بود امروز با قیمت تموم شده ۲۳۵ میلیون تومن، X60 با قیمت ۱۶۰ میلیون تومن ، S3 با قیمت ۱۷۵ میلیون تومن روبه رو شده.

خودروهایی که تا سال گذشته سر نخواستنش دعوا بود و مردم تأکید داشتن که ایران خودرو و سایپا باید به سمت تولید کالاهایی با کیفیت خودروهای روز دنیا برن، حالا حکم کیمیا پیدا کرده و انگار اسلاح خودروسازان شدیدا در مردم اثر گذاشته؛ بخش اعظمی از مردم خودروهای نامبرده رو واسه استفاده شخصی خریداری نکرده و فقط به عنوان یه کالای سرمایه ای به اون نگاه کرده و نسبت به خرید اون اقدام کردن.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *