تاثیر شگرف تست تصادف در ارتقای ایمنی خودروها [تماشا کنید]

دقیقا ۲۰ سال پیش بود که در قاره اروپا قوانین مربوط به تست تصادف بررسی شده و استانداردهایی نوین جانشین استانداردهای قبلی شد. تصادف از جلو با پوشش ۴۰ درصد از کاپوت و با سرعت اولیه ۶۴ کیلومتر در ساعت و هم اینکه برخورد جانبی دو تستی بودن که از اکتبر ۱۹۹۸ اجباری شدن.

پس از قاره سبز، اجرای این تستا در مناطق دیگه جهان از جمله برزیل، هند و چین هم اجباری شد. به خاطر گرامیداشت ۲۰ سال تلاش واسه ارتقای ایمنی خودروها و حفظ جون سرنشینان در سوانح اتفاق افتاده، شاخه اصلی برنامه آزمایش خودرهای جدید (NCAP) اقدام به برگزاری یه تست بسیار باحال کرده و نتیجه رو به شکل کلیپی جذاب منتشر کرده.

واسه این کار انکپ جهانی از دو دستگاه فورد فیستا استفاده کرده؛ یکی از این دو مدل واسه نسل چهارم و ساخت سال ۱۹۹۸ بوده و دیگری هم به نسل ششم که از سال ۲۰۰۹ روی خط تولید قرار داره، متعلقه.

فورد فیستای نسل چهارم، در فول ترین نسخه دارای دو ایربگ بود؛ مدل حاضر در تست انکپ هم فول بوده و از دو ایربگ استفاده میکرد. در مقابل فورد فیستای نسل ششم هر چند آخرین نسل از این هاچ بک کوچیک نیس، اما از لوازم ایمنی مناسبی – مثل ۲ تا ۶ ایربگ بسته به بازار و سطح لوازم – برخورداره.

بد نیس به این موضوع اشاره کنیم که فورد فیستا از سال ۲۰۱۷ وارد نسل هفتم شده، اما نسل قبلی در بعضی از بازارها از جمله روسیه، تایلند، تایوان و برزیل بازم تولید می شه.

نسل چهارم فورد فیستا در تست برگزار شده به وسیله یورو انکپ در سال ۱۹۹۷ موفق به اخذ سه ستاره ایمنی از پنج ستاره ممکن شده بود. در اون تست، بدنه این هاچ بک کوچیک آمریکایی تغییر شکل زیادی داده و مشخص بود که در تصادفای شدید نمی تونه از جون سرنشینان خوب مراقبت کنه.

با این حال نسل ششم فورد فیستا در تست برگزار شده در سال ۲۰۱۲، پنج ستاره از یورو انکپ دریافت کرده. روی کاغذ در تصادف این دو نسل، مدل جدیدتر باید کارکرد بسیار بهتری از خود به نمایش بزاره که در عمل هم اینطور می شه.

همونطور که در ویدیوی ضمیمه شده می تونین ببینین، دو خودرو با سرعت اولیه ۶۴ کیلومتر در ساعت با حدود ۴۰ درصد از عرض کاپوت به همدیگه برخورد می کنن.

طبق انتظار فیستای قدیمی تر دچار صدمات شدیدتری در قسمت کابین شده و این بخش شکل اصلی خود رو از دست میده. هم اینکه اجزایی مثل داشبورد و فرمون به سمت راننده حرکت می کنن که در دنیای واقعی این آسیب جدی به راننده و سرنشین بغل دستی رو به دنبال داشته و حتی ممکنه باعث مرگ اونا شه.

برخلاف این مدل، کابین فیستای نسل ششم به لطف به کار گیری سازه ای محکم و جذب اثر ضربه، تقریبا بدون تغییر مونده و فقط شیشه جلو ترک ورداشته س.

براساس داده های کمیته انکپ اصلی، در طول بیست سال گذشته تعداد تصادفای مرگبار در جاده های اروپا از ۴۵ هزار به ۲۵ هزار مورد در سال کم شده. با در نظر گرفتن این موضوع و هم اینکه تاثیر خوبی که تستای تصادف انکپ در ارتقای ایمنی خودروها داشتن، در ۲۰ سال گذشته از مرگ حدود ۷۸ هزار نفر پیشگیری شده.

در آخر ذکر این نکته خالی از لطف نیس که فیستا جانشین فورد فستیوا (Festive) حساب می شه. فستیوا در واقع همون مدلیه که اولین نسل اون حالا با نام پراید در خیابونای کشور تردد می کنه.

از اونجایی که فیستای ۱۹۹۸ بسیار پیشرفته تر و ایمن تر از فستیوای ۱۹۸۶ه، حال تصور کنین در صورت به کار گیری فستیوا یا همون پراید چه نتیجه ای در تست تصادفی مشابه بدست میاد. البته واسه ما برگزاری اینجور تستی ضرورتی نداره، چون که یافته های اونو هر روز به شکلی واقعی و با پرداخت جون، در خیابونا و جاده ها میبینیم.

Be the first to comment

Leave a Reply

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


*