بررسی تناسب در آیات و سور در تفسیر المیزان و فی ظلال القرآن – پایانامه

دانلود پایانامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :  مطالعه تناسب در آیات و سور در تفسیر المیزان و فی ظلال القرآن

تکه ای از متن پایان نامه :

و البته هر گروه دلائل و شواهد نیز برای آن مطرح نموده‌اند.[1]

از بین متقدمان علاوه بر اینها، ازابوالحسن احمد بن فارس قزوینی(صاحب مقاییس اللّغه و مکّی بن طالب(م 437)[2]، قاضی ابوبکر باقلانی، ابن فارس، ابن اشته و محدث نوری در فصل الخطاب[3] می‌توان نام برد.

از علمای متاخر نیز می‌توان به‌ابو عبدالله زنجانی [4] و سید عبد الوهاب طالقانی [5] جعفر مرتضی عاملی[6]، محمد هادی معرفت[7]و….اشاره نمود.

آیت اله معرفت ضمن تأکید به اینکه جمع و تألیف قرآن به شکل کنونى، در یک زمان صورت نگرفته می باشد، بلکه به مرور زمان و به دست افراد و گروههاى مختلف انجام گرفته می باشد‏ , معتقد می باشد که:

ترتیب، نظم و عدد آیات در هر سوره در زمان حیات پیغمبر اکرم| و با دستور آن بزرگوار انجام شده و توقیفى می باشد و باید آن را تعبّدا پذیرفت و به همان ترتیب سوره‏اى را تلاوت کرد

ولى درمورد نظم و ترتیب سوره‏ها میان اهل نظر اختلاف می باشد‏. وبعد از مطرح کردن نظر سید مرتض و ایت اله خویی آنرا رد نموده واستدلال می کند که حافظ یا جامع قرآن بودن در آن عهد، دلیل نمى‏گردد که میان سوره‏ها ترتیبى وجود داشت و اگر کسى هرآنچه از قرآن را که تا آن روز نازل شده حفظ و ضبط کرده باشد، حافظ و جامع قرآن خواهد بود؛ بنابراین لازمه حفظ همه قرآن ترتیب فعلى آن نیست‏

پس ترتیب بین سوره‏ها، تا ختم قرآن امکان نداشت؛ زیرا پیغمبر اکرم| در حال حیات بود و هر لحظه احتمال نزول سوره‏ها و آیه‏هایى مى‏رفت. وطبیعى می باشد که پس از یأس از نزول قرآن، که به پایان یافتن حیات پیغمبر وابسته بود، سوره‏هاى قرآن مرتب شده باشد

پس، بیشتر محقّقین و تاریخ‏نویسان براساس روایات وارد شده در این‏باره، برآنند که جمع و ترتیب سوره‏ها بعد از وفات پیغمبر|براى نخستین بار به دست على، امیر مؤمنان ×، سپس زید بن ثابت و دیگر صحابه بزرگوار انجام گرفت و تقریبا جمع قرآن به دست صحابه، پس از رحلت پیامبر| از امور مسلّم تاریخ می باشد[8]

.[1] برای اطلاع از ادلّه ارائه شده بر این موضوع ر. ک: الصباغ، محد بن لطفی، پیشین، ص 74، حسن زاده آملی، حسن، قرآن هیچگاه تحریف نشده ( ترجمه عبدالعلی محمد شاهرودی) قم، قیام، 1376 ش، ص 19، عظیم زاده، فائزه، توجه جدید بر تاریخ و علوم قرآنی، تهران، بنیاد قرآن، 1380ش، ص 34، خامه گر محمد، ساختار هندسی سوره های قرآن، تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، 1386 ش، ص 74، کمالی دزفولی، سید علی، شناخت قرآن، پیشین، ص 100.

[2]. زرکشی، محمد بن عبدلله، پیشین.

[3]. حجتی، محمد باقر، پیشین، ص 86 .

[4].  تاریخ قرآن، دمشق، دار الحکمه، 1410 ق، ص 79.

[5]. علوم قرآن و فهرست منابع، پیشین، ج 1، ص 79

[6]. عاملی،سید مرتضی،حقائق هامه حول ا لقرآن الکریم، پیشین، ص 146 .

[7]. معرفت،محمدهادی،التمهید فی علوم القران، پیشین، ج، 1 ص 285 .

[8].معرفت محمد هادی , تاریخ قرآن , پیشین ص 84

 مطالعه تناسب در آیات و سور در تفسیر المیزان و فی ظلال القرآن

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه

دانلود پایان نامه ارشد : مطالعه تناسب در آیات و سور در تفسیر المیزان و فی ظلال القرآن