بررسی تناسب در آیات و سور در تفسیر المیزان و فی ظلال القرآن – دانلود

دانلود پایانامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :  مطالعه تناسب در آیات و سور در تفسیر المیزان و فی ظلال القرآن

تکه ای از متن پایان نامه :

زرکشی معتقد می باشد که: ترتیب آیات در هر سوره و وضع « بِِسْمِلَه» در ابتدای آن بدون شک توقیفی می باشد و اختلافی در آن نیست و به‌همین دلیل جابجائی آیات جایز نمی‌باشد.[1]

سیوطی نیز اعتقاد دارد که: اجماع و نصوص فراوانی دلالت بر توقیفی بودن ترتیب آیات دارند و تردیدی

در این امر نیست. و سپس نظرات دانشمندانی که به توقیفی بودن ترتیب آیات اعتقاد دارند را مطرح نموده‌ می باشد.[2]

پس، در بین علمای اهل سنت، اجماع می باشد که ترتیب آیات در سوره‌ها با تکیه بر وحی و به‌امر پیامبراکرم| بوده و هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد.

اما بعضی از علمای شیعه، اعتقاد دارند که بعضی از آیات قرآن طبق نظر و سلیقه و به‌اجتهاد صحابه پیامبر| صورت گرفته ‌می باشد.

از جملۀ این افراد علامه مجلسی&می باشد وی در پاسخ به‌اعتراض کسانی که ‌آیه تطهیر را مخصوص اهل بیت نمی‌دانند می‌گوید: ما در کتاب القران «بحار الانوار» روایاتی از اهل سنت و شیعه نقل خواهیم نمود که بر طبق آنها، ترتیب فعلی آیات توسط شخصی معصومی‌صورت نگرفته‌می باشد تا خطا و اشتباهی در آن راه نیافته باشد.[3]

و سپس از قول ترمذی روایتی را از ابن عباس در ارتباط با نیاوردن بِِسْمِلَه در بین دو سوره‌انفال و برائت نقل کرده و نتیجه گرفته‌می باشد که ترتیب آیات در هر سوره برابر رهنمود رسول خدا| انجام پذیرفته‌می باشد و روایات دیگری را نیز به بحث خود اضافه می‌نماید.[4]

مفسّر فی ظلال هم چنین در ذیل آیات 84- 49 سوره مبارکه حِجر می‌نویسد معلوم می باشد که آیات پیاپی سوره بدنبال یکدیگر نازل نشده‌اند. به آن گونه که در قرآن به رشته نگارش در آمده ‌می باشد و هم اینک در دسترس ما می باشد و لیکن ترتیب این آیات در سوره‌ها بر حسب ترتیب موجود در قرآن توقیفی می باشد و از سوی پیامبر| دستور ثبت و ضبط آنها داده شده‌می باشد. [5]

با همه‌این بحثها می‌توان نتیجه گرفت که‌از نظر اکثریت دانشمندان علوم قرآنی و مفسّران، تمامی‌فرقه‌های اسلامی‌معتقدند که ترتیب آیات در سوره‌ها برطبق دستورخداوند و بوسیله پیامبراکرم|انجام گرفته وتوقیفی بوده، و هیچ اختلاف چشمگیری در این زمینه وجود ندارد.[6]

[1]. زرکشی، محمد بن عبدلله،پیشین، ج 1 ص 353

[2]. سیوطی،جلال الدین،الاتقان، پیشین، ج 1 ص 212

[3].حجتی، محمد باقر، پیشین، ص70، به نقل از بحار الانوار، ج 9 ص 59.

[4]. قطب، سید، پیشین، ج 1، ص 27

[5]. همان، ج 4، ص 2146 و نیز ر. ک: ج 3 ص 1583، ج 3 ص 1430 .

[6]. برای اطلاع بیشتر ر. ک: زرقانی، عبدالعظیم، پیشین، ج 1 ص 346، قرطبی، محمد بن احمد، الجامع لا حکام القرآن، مصر، دار الکتب، 1365، ج 1 ص 60، طالقانی، عبد الوهاب، علوم القرآن و فهرست منابع، بی جا، دار القرآن الکریم، 1361، ج 1 ص 78، شلتوت، شیخ محمود، تفسیر القرآن الکریم، القاهره، دار الشروق، الطبعه السادسه 1394 ق/1974 م ص 604، آلوسی، سید محمود، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم، بیروت، دار الکتب العلمیه، 1415 ق، ج 1 ص 25، ( پژوهش، علی عبد الباری عطیه)، الحفناوی، محمد ابراهیم دراسات اصولیه فی القرآن الکریم، القاهره، مکتبه و مطبعه الاشعاع الفنیه، 1422 ق، بی نا، ص 60، قمی نیشابوری، حسن بن محمد، غرائب القرآن و رغائب الفرقان، بیروت، دار الکتب العلمیه 1416 ق، ج1 ص28، با قلانی، ابو بکر محمد بن الطیب، الانتصار للقرآن، دار الفتح، دار بن حزم، عمان، بیروت، 1422 ق، ج 1 ص 294، کرمانی، محمود، زرکشی، محمد بن عبدلله فی متشابه القرآن، المنصوره، دار الوفاء، 1418 ق، ص 24، العلاف، ادیب، البیان فی علوم القرآن، دمشق، مکتبه الفارابی، 1422 ق، ج 1 ص 97، الابیاری، ابراهیم، تاریخ القرآن للآبیاری، دار الکتاب المصری/قاهره، 1411 ق، ص 78، میر محمد زرندی، سید ابوالفضل، پیشین، ص97، سلامه، محمد علی، منهج الفرقان فی علوم القرآن، دار النهضه، قاهره، 2002 م، ج 1، ص 127، سیوطی، جلال الدین، تناسق الدرر فی تناسب السور ( ترتیب السور القرآن)، دار مکتبه الهلال، بیروت، 2000 م، بی نا، ص 31، عتر، نورالدین، علوم القرآن الکریم، مطبعه الصباح، دمشق، 1416ق، ص 40، الصباغ، محمد بن لطفی، لمحات فی علوم القرآن و اتجاهات التفسیر، المکتبه الاسلامی، بیروت، 1410 ص 73، صبحی صالح، پیشین ص 139، معرفت، محمد هادی، علوم قرآنی، پیشین، ص 119.

 مطالعه تناسب در آیات و سور در تفسیر المیزان و فی ظلال القرآن

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه

دانلود پایان نامه ارشد : مطالعه تناسب در آیات و سور در تفسیر المیزان و فی ظلال القرآن