بررسی تناسب در آیات و سور در تفسیر المیزان و فی ظلال القرآن – دانلود

دانلود پایانامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :  مطالعه تناسب در آیات و سور در تفسیر المیزان و فی ظلال القرآن

تکه ای از متن پایان نامه :

زرکشی معتقد می باشد که: ترتیب آیات در هر سوره و وضع « بِِسْمِلَه» در ابتدای آن بدون شک توقیفی می باشد و اختلافی در آن نیست و به‌همین دلیل جابجائی آیات جایز نمی‌باشد.[۱]

سیوطی نیز اعتقاد دارد که: اجماع و نصوص فراوانی دلالت بر توقیفی بودن ترتیب آیات دارند و تردیدی

در این امر نیست. و سپس نظرات دانشمندانی که به توقیفی بودن ترتیب آیات اعتقاد دارند را مطرح نموده‌ می باشد.[۲]

پس، در بین علمای اهل سنت، اجماع می باشد که ترتیب آیات در سوره‌ها با تکیه بر وحی و به‌امر پیامبراکرم| بوده و هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد.

اما بعضی از علمای شیعه، اعتقاد دارند که بعضی از آیات قرآن طبق نظر و سلیقه و به‌اجتهاد صحابه پیامبر| صورت گرفته ‌می باشد.

از جملۀ این افراد علامه مجلسی&می باشد وی در پاسخ به‌اعتراض کسانی که ‌آیه تطهیر را مخصوص اهل بیت نمی‌دانند می‌گوید: ما در کتاب القران «بحار الانوار» روایاتی از اهل سنت و شیعه نقل خواهیم نمود که بر طبق آنها، ترتیب فعلی آیات توسط شخصی معصومی‌صورت نگرفته‌می باشد تا خطا و اشتباهی در آن راه نیافته باشد.[۳]

و سپس از قول ترمذی روایتی را از ابن عباس در ارتباط با نیاوردن بِِسْمِلَه در بین دو سوره‌انفال و برائت نقل کرده و نتیجه گرفته‌می باشد که ترتیب آیات در هر سوره برابر رهنمود رسول خدا| انجام پذیرفته‌می باشد و روایات دیگری را نیز به بحث خود اضافه می‌نماید.[۴]

مفسّر فی ظلال هم چنین در ذیل آیات ۸۴- ۴۹ سوره مبارکه حِجر می‌نویسد معلوم می باشد که آیات پیاپی سوره بدنبال یکدیگر نازل نشده‌اند. به آن گونه که در قرآن به رشته نگارش در آمده ‌می باشد و هم اینک در دسترس ما می باشد و لیکن ترتیب این آیات در سوره‌ها بر حسب ترتیب موجود در قرآن توقیفی می باشد و از سوی پیامبر| دستور ثبت و ضبط آنها داده شده‌می باشد. [۵]

با همه‌این بحثها می‌توان نتیجه گرفت که‌از نظر اکثریت دانشمندان علوم قرآنی و مفسّران، تمامی‌فرقه‌های اسلامی‌معتقدند که ترتیب آیات در سوره‌ها برطبق دستورخداوند و بوسیله پیامبراکرم|انجام گرفته وتوقیفی بوده، و هیچ اختلاف چشمگیری در این زمینه وجود ندارد.[۶]

[۱]. زرکشی، محمد بن عبدلله،پیشین، ج ۱ ص ۳۵۳

[۲]. سیوطی،جلال الدین،الاتقان، پیشین، ج ۱ ص ۲۱۲

[۳].حجتی، محمد باقر، پیشین، ص۷۰، به نقل از بحار الانوار، ج ۹ ص ۵۹٫

[۴]. قطب، سید، پیشین، ج ۱، ص ۲۷

[۵]. همان، ج ۴، ص ۲۱۴۶ و نیز ر. ک: ج ۳ ص ۱۵۸۳، ج ۳ ص ۱۴۳۰ .

[۶]. برای اطلاع بیشتر ر. ک: زرقانی، عبدالعظیم، پیشین، ج ۱ ص ۳۴۶، قرطبی، محمد بن احمد، الجامع لا حکام القرآن، مصر، دار الکتب، ۱۳۶۵، ج ۱ ص ۶۰، طالقانی، عبد الوهاب، علوم القرآن و فهرست منابع، بی جا، دار القرآن الکریم، ۱۳۶۱، ج ۱ ص ۷۸، شلتوت، شیخ محمود، تفسیر القرآن الکریم، القاهره، دار الشروق، الطبعه السادسه ۱۳۹۴ ق/۱۹۷۴ م ص ۶۰۴، آلوسی، سید محمود، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم، بیروت، دار الکتب العلمیه، ۱۴۱۵ ق، ج ۱ ص ۲۵، ( پژوهش، علی عبد الباری عطیه)، الحفناوی، محمد ابراهیم دراسات اصولیه فی القرآن الکریم، القاهره، مکتبه و مطبعه الاشعاع الفنیه، ۱۴۲۲ ق، بی نا، ص ۶۰، قمی نیشابوری، حسن بن محمد، غرائب القرآن و رغائب الفرقان، بیروت، دار الکتب العلمیه ۱۴۱۶ ق، ج۱ ص۲۸، با قلانی، ابو بکر محمد بن الطیب، الانتصار للقرآن، دار الفتح، دار بن حزم، عمان، بیروت، ۱۴۲۲ ق، ج ۱ ص ۲۹۴، کرمانی، محمود، زرکشی، محمد بن عبدلله فی متشابه القرآن، المنصوره، دار الوفاء، ۱۴۱۸ ق، ص ۲۴، العلاف، ادیب، البیان فی علوم القرآن، دمشق، مکتبه الفارابی، ۱۴۲۲ ق، ج ۱ ص ۹۷، الابیاری، ابراهیم، تاریخ القرآن للآبیاری، دار الکتاب المصری/قاهره، ۱۴۱۱ ق، ص ۷۸، میر محمد زرندی، سید ابوالفضل، پیشین، ص۹۷، سلامه، محمد علی، منهج الفرقان فی علوم القرآن، دار النهضه، قاهره، ۲۰۰۲ م، ج ۱، ص ۱۲۷، سیوطی، جلال الدین، تناسق الدرر فی تناسب السور ( ترتیب السور القرآن)، دار مکتبه الهلال، بیروت، ۲۰۰۰ م، بی نا، ص ۳۱، عتر، نورالدین، علوم القرآن الکریم، مطبعه الصباح، دمشق، ۱۴۱۶ق، ص ۴۰، الصباغ، محمد بن لطفی، لمحات فی علوم القرآن و اتجاهات التفسیر، المکتبه الاسلامی، بیروت، ۱۴۱۰ ص ۷۳، صبحی صالح، پیشین ص ۱۳۹، معرفت، محمد هادی، علوم قرآنی، پیشین، ص ۱۱۹٫

 مطالعه تناسب در آیات و سور در تفسیر المیزان و فی ظلال القرآن

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه

دانلود پایان نامه ارشد : مطالعه تناسب در آیات و سور در تفسیر المیزان و فی ظلال القرآن