بررسی تفاوت حقوق مسلمان با غیر مسلمان در باب مجازات حدود از منظر مذاهب خمسه – پایانامه کارشناسی ارشد

دانلود پایانامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :  مطالعه تفاوت حقوق مسلمان با غیر مسلمان در باب مجازات حدود از منظر مذاهب خمسه

تکه ای از متن پایان نامه :

 

قذف در لغت به معنی پرتاب کردن می باشد در زبان  عربی می گویند ) قذف الحجر او بالحجر( یعنی سنگ را پرتاب نمود و ( قذف المحصنه ) یعنی زن عفیفه را و یا زن شوهر دار را به زنا وصف نمود .  بخش دین و اندیشه تبیان نوشته آقامیری  (و در لغت نامه ی دهخدا  به معنی منع و باز داشتن از کاری به کار رفته می باشد (دهخدا، ج 18، ص 378.)

     2-4-2.قذف در اصطلاح

قذف آن می باشد که بشر دیگری را نسبت زنا یا لواط دهد،مرد باشد و یا زن ، قذف ، به هر لغتی قابل تحــقق می باشد البته منوط بر اینکه نسبت دادن صریح باشد و نسبت دهنده درک و فهمی از معنا داشته باشـــد در این میان معرفت مقذوف شرط نیست آیه 4 سوره نور قذف کننده را      اگر کسی‌ که‌ عاقل‌ و بالغ‌ می باشد‌ از روی‌ اختیار و عمد به‌ مرد یا زن‌ مسلمانی‌ که‌ عاقل‌، بالغ‌، آزاد و عفیف‌ می باشد‌ نسبت‌ زنا یا لواط‌ دهد، حاکم‌ شرع‌ او را از روی‌ لباس‌، هشتاد تازیانه‌ می‌زند، ولی‌ اگر نسبت‌ ناسزا به‌ دیگری‌ دهد و یا به‌ او اهانت‌ و اذیت‌ نماید، حاکم‌ شرع‌ با تقاضای‌ وی‌؛ به‌ هر اندازه‌ که‌ صلاح‌ بداند آن‌ شخص‌ را تعزیر می‌کند. (حضرت آیت الله العظمی محمد رضا نکونام ،1385، مسأله 2435 )

اگر دو نفر به‌ یک‌دیگر نسبت‌ زنا یا لواط‌ دهند، حد قذف‌ بر آنان‌ جاری‌ نمی‌گردد؛ ولی‌ هر دو تعزیر می‌شوند. (همانجا، مسأله  243 )

قذف‌ به‌ دو چیز ثابت‌ می‌گردد: الف‌ ـ دو مرتبه‌ اقرار شخص‌ نسبت‌ دهنده‌؛ ب‌ ـ شهادت‌ دو مرد عادل‌.

شهادت‌ زن‌ها در این‌ مورد پذیرفته‌ نمی‌گردد.( همانجا، مسأله  2437 ) اگر کسی‌ نسبت‌ زنا یا لواط‌ دهد و برای‌ اثبات‌ آن‌ چهار شاهد آورد، یا متهم‌ آن‌ اتهام‌ را تصدیق‌ کند یا تهمت‌ زننده‌ را مورد عفو قرار دهد، حد قذف‌ جاری‌ نمی‌گردد. (همانجا، مسأله  2438 ) نظرات شهید اول و ثانی در مورد قذف:  فی القذف و هو الرمی بالزنی او اللواط …  – اگر کسی به دیگری بگوید تو از زنا متولد شدی، نسبت به پدر و مادر آن شخص قذف محسوب می‌گردد و دو حد، یعنی صد و شصت تازیانه، بایستی بخورد. 2 – الفاظ “د..ث” “کشخ‍..” “قرن‍..” اگر گوینده این کلمات قذف را اراده کرده باشد، حد بر گوینده این کلمات واجب می‌گردد،زیرا معنا و مدلول این کلمات، افعال خاصی می باشد. اگر گوینده قذف را افاده نکند، به خاطر اینکه الفاظ مذکور در لغت برای قذف ساخته نشده‌اند و صرفا معنای دشنام می‌دهند، گوینده تعذیر می‌گردد. – هر شخصی که به واسطه گفتن هر کلامی که مخاطب ناخشنود گردد، حتی اگر در مجلس حضور نداشته باشد، تعذیر می‌گردد. مانند اینکه به کسی بگوید “فاسق” “شراب‌خوار” در حالیکه ارتکاب فسق و شراب‌خواری‌اش پنهان می باشد نه آشکار. – هم‌چنین اگر به شخصی بگوید:”سگ” “حقیر” “پست” “کافر” “مرتد” و هرکلمه‌ای که موجب اذیت مخاطب گردد و گوینده معنای آن را بداند و مخاطب مستحق تحقیر نباشد و آن فعل را آشکارا انجام ندهد، موجب تعذیر می باشد.اثبات قذف  اثبات قذف با دو  بار  اقرار یا  شهادت دو  مرد عادل صورت می‌گیرد .( شهید اول ، 1411،  ج9،  باب حدود، الفصل الثالث، فی القذف)

 مطالعه تفاوت حقوق مسلمان با غیر مسلمان در باب مجازات حدود از منظر مذاهب خمسه

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه

پایان نامه ارشد رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی: مطالعه تفاوت حقوق مسلمان با غیر مسلمان در باب مجازات حدود