فناوری

بررسی اپلیکیشن شیپور؛ مرجع نیازمندی های ایرانی ها

شیپور، یکی از مراجع مهم نیازمندیای آنلاین حال حاضر کشور شروع خیلی قدرتمندی در سال ۹۱ نداشت. از یه طرف حریف بزرگی مثل دیوار رو پیش روی خود می دید که واقعا در مورد نیازمندیا و خرید و فروش اینترنتی کالا یکه تازی می کرد و از طرف دیگه، به خاطر مشکلات فنی و ضعف رابط کاربری افراد کمی به سراغ اون می رفتن.

شیپور الان بیشتر از ۸ میلیون کاربر فعال داره

اما از سال ۹۳ و سرمایه گذاری شرکت سوئدی Pomegranate در شیپور گویی یهو ورق برگشت؛ رابط کاربری به طور کامل از این رو به اون رو شد و به لطف تبلیغات گسترده کاربران بیشتری به طرف این سرویس اومدن تا بتونه درست مثل دیوار به مرجعی مهم و قابل اعتماد واسه خرید و فروش کالا تبدیل شه.

شیپور الان بیشتر از ۸ میلیون کاربر فعال داره که از اون واسه فروش جنسای دست دوم و خرید مایحتاج شون استفاده می کنن. در این مطلب می خوایم که با نگاهی دقیق خصوصیات و قابلیتایی رو بررسی کنیم که شیپور رو به یکی از مهم ترین مراجع آنلاین نیازمندیای کشور تبدیل کردن.

به لطف چینش دقیق و حساب شده آیتما هر چیزی که لازم دارین در صفحه اصلی اپلیکیشن در اختیارتون قرار گرفته، و فیلترهای ریز و تخصصی شما رو دقیقا به چیزی که نیاز دارین می رسونن.

وقتی از یه اپلیکیشن خرید و فروش کالا واسه همه مردم صحبت می کنیم طبیعتا فاکتورهای زیادی هستن که باید در طراحی مورد توجه قرار بگیرن: سادگی استفاده واسه اقشار جور واجور، بارگذاری سریع صفحات، زیبایی ظاهری و شاید مهم تر از همه چگونگی استفاده پیشرفت دهندگان از فضای کوچیک و محدود نمایشگرهای موبایل و تبلت.

اگه واسه لحظه ای دیدگاه مقایسه ای رو کنار بذاریم و شیپور رو به قواره استانداردهای مورد انتظار از یه اپلیکیشن «خوب» سبک سنگین کنیم، باید بگیم که تیم پیشرفت دهنده اش خوب تونسته که خیلی از فاکتورهای رسیدن به درجه خوب (و شاید عالی) رو در محیط اپلیکیشن اجرا کنه. اما این عوامل چه هستن؟

شیپور خلاصه ای از تموم توانایی هاش رو در صفحه اول قرار داده

تردیدی نیس که یکی از این عوامل ترکیب رنگی خوب رابط کاربری و استفاده درست و به جا از فضای محدود نمایشگر بوده. شیپور خلاصه ای از تموم توانایی هاش (که شامل امکانات جستجو در آگهیا و ثبت آگهی می شن) رو در صفحه اول قرار داده تا در همون ثانیه اول ورود بتونین به هدف مد نظرتون از نصب اپلیکیشن برسین.

فیلد جستجو در بالاترین قسمت اپلیکیشن قرار گرفته، و فیلترهای استان مورد جستجو، گروه بندی جنسا و فیلترهای ریز تر هم کمی پایین تر از هستن تا بتونین در کسری از ثانیه به آگهی مد نظرتون برسین. حالا خوبیش اینه به لطف چینش و نامگذاری ساده این آیتما تقریبا میشه گفت که شیپور واسه استفاده به وسیله اقشار جور واجور مردم نیاز به هیچ گونه آموزشی نداره و این به تنهایی یعنی مجموعه نامبرده در طراحی رابط کاربری موفق بوده.

شیپور گروه بندی خوبی رو واسه جنسا در نظر گرفته، همینطور واسه استانای مورد جستجو. یکی از فایده هایی که فعلا در انحصار شیپور قرار داره هم امکان جستجو در میان تموم آگهیا از تموم استان هاست.

تموم جنسا رو میشه به طور دستی در مجموعه آگهیای شیپور جستجو کرد، اگه نه گروه بندیای منظم و تفکیک شده شما رو به کالای مورد نیازتون می رسونن. البته شاید امکان جستجو در شیپور می تونست از چیزی که حالا هست هم ساده تر باشه. مثلا دیوار در نسخه اخیرش امکان جستجوی صوتی رو هم واسه کاربران جفت و جور کرده که بر خلاف انتظار بیشتر آدما به درستی و بسیار دقیق کار می کنه.

اما بالاتر در مورد استفاده درست از فضای محدود نمایشگرهای موبایل صحبت کردیم. شیپور واسه رسیدن به این موضوع تصمیمات خوبی فکر کرده که باعث شده از دید رابط کاربری دست کم در یکی دو زمینه بالاتر از رقبایش قرار بگیره.

اول از همه این که می تونین از شیپور در موبایل و تبلت به جز حالت نرمال و عمودی در حالت افقی هم استفاده کنین. در این حالت به خاطر عریض تر شدن صفحه آیتما و نوشته ها از هم فاصله می گیرن تا با دقت و تمرکز بهتری بتونین اونا رو بررسی کنین که جزو خصوصیات خوب این برنامه هستش. مورد بعدی هم نمایش تصاویر در ابعاد کامله.

از شیپور در موبایل و تبلت به جز حالت نرمال و عمودی، می تونین در حالت افقی هم استفاده کنین

بر خلاف دیوار که کاربرانش رو به بارگذاری تصاویر مربعی محدود کرده، شیپور عکسا رو در قطع کامل بارگذاری می کنه. شاید در ظاهر موضوع بی ارزش و بی اهمیتی به نظر برسه اما در بارگذاری عکس یه خونه، خودرو یا وسیله ای بزرگ کادر مربعی اصلا جوابگو نیس و قسمت بزرگی از جزئیات در اون از دست می رن. پس نمایش تصاویر در قطع کامل ویژگی مثبتیه که در شیپور مشاهده اش می کنین.

چند سوایپ ساده روی تصاویر آگهیا کافیه تا به آگهیای بعدی منتقل شید. آگهیای در رابطه هم در پایین ترین قسمت صفحه قرار گرفتن تا موردای اکازیون هیچوقت از دیدتون مخفی نمانند.

وارد هر کدوم از آگهیای شیپور که بشوید، مهم ترین آیتما که همون راه های ارتباطی با فروشنده هستن در پایین صفحه گذاشته شده و به شکل شناور با شما حرکت می کنن. طبیعتا اطلاعات مربوط به آگهیا رو هم در ادامه می بینین که تقریبا تموم چیزای مورد نیازتون رو در بر می گیرن. تموم آگهیا رو می تونین به فهرست علاقه مندی هاتون اضافه کنین یا این که اونا رو مستقیما با بقیه به اشتراک بذارین.

با سوایپ روی عکس آگهی می تونین به آگهیای بعدی برید

اما شاید آگهی فروشی که باز می کنین در نظرتون مناسب نباشه. شیپور واسه اینکه به سرعت به آگهیای دیگه دسترسی پیدا کنین دو توانایی فوق العاده به درد بخور در اختیارتون قرار داده: یکی این که با سوایپ روی عکس آگهی می تونین به آگهیای بعدی برید، دیگری این که زیر تموم آگهیا بخشی رو به «آگهیای در رابطه» اختصاص داده تا بدین شکل امکان مقایسه قیمتی رو هم داشته باشین؛ خصوصیات خوبی که هنوز در رقبای شیپور دیده نمی شه.

البته با وجود اینکه اطلاعات آگهیا کافی به نظر می رسن، قابلیتایی هم هستن که در صورت اضافه شدن تجربه کاربری شیپور رو به اندازه بیشتری پیشرفت میدن. یکی از این قابلیتا می تونه نمایش اندازه بازدید از هر آگهی باشه که کاربران شیپور مدت هاست چشم انتظار اضافه شدنش هستن.

اما یکی از اهداف مهم به کار گیری شیپور و امثال اون، فروش کالاست. حالا خوبیش اینه در این رابطه هم شیپور کارکرد خوب و قابل قبولی از خود به نمایش میذاره.

انجام تموم کارای ثبت آگهی فقط از یه صفحه؛ ویژگی خوبی که فقط در شیپور می بینین.

در شیپور هر چی واسه ثبت آگهی لازم دارین تو یه صفحه واحد گذاشته شده؛ بارگذاری عکس، وارد کردن عنوان و تعیین گروه آگهی رو از یه جا انجام می دید و دکمه ثبت رو فشار می دن. به لطف تیم پشتیبانی ۲۴ ساعته شیپور آگهیاتون (وقتی که در ساعات اداری باشین) در کمتر از پنج دقیقه به ثبت می رسن و این یعنی که فروش آگهی شما با سرعت بیشتری انجام می شه.

به لطف تیم پشتیبانی ۲۴ ساعته شیپور آگهیاتون در کمتر از پنج دقیقه به ثبت می رسن

اما ثبت سریع آگهی یه کالا می تونه به تنهایی ضامن فروش سریع اونم باشه؟ باید بگیم خیر. عوامل دیگری هم هستن که می تونن در فروش به موقع آگهیا موثر باشن و در شیپور هنوز اونا رو نمی ببینن. یکی از اونا رو شاید بتونیم نبود گزینه ای واسه پروموت کردن آگهی بدونیم.

بر خلاف دیوار که با پرداخت هزینه میشه آگهیا رو واسه بیشتر دیده شدن پیشرفت داد، شیپور هنوز از اینجور امکانی بهره مند نیس. شاید بخاطر این بوده که هنوز خیلیا واسه فروش کالا دیوار رو بهتر می دونن که هر چند در روند ثبت آگهی سرعت شیپور رو نداره، اما در ظاهر شانس فروش موفقیت آمیز محصول در اون بیشتره.

آگهیای شیپور با سرعت خیلی بالایی ثبت می شن و واسه این کار احتیاجی به پرداخت هیچ هزینه ای ندارین.

البته ممکنه که شیپور در تعداد آگهیا بر رقیبانش برتری عددی نداشته باشه، اما با تلاشای یه ریز تیم پشتیبانی اون میشه گفت که در این مجموعه کمتر به آگهیای ناسالم، غیر اخلاقی و تکراری بر می خورید که جزو امتیازات اون هستش و می تونه عامل مهمی واسه پیشرفت این مجموعه در آینده باشه.

اما اگه بخوایم در آخر به یه جمع بندی کلی برسیم، باید بگیم که شیپور الان و با این سطح از امکانات یکی از کامل ترین و مورد اعتمادترین مراجع نیازمندیای اینترنتی هستش که به طور روزانه احتیاجات ده ها هزار ایرونی رو برطرف می کنه. طبیعتا مشکلاتی بر سر راه این اپلیکیشن هست و کم و کاستیایی در اون هست که جلوی سرعت پیشرفت اونو گرفتن، مشکلاتی که گفتیم و با امید به اینکه کم کم برطرف بشن.

اما اگه بخوایم مساوی به اون نگاه کنیم، بدون ذره ای شک و دودلی می گیم که شیپور با همین سطح از امکانات به تنهایی می تونه واسه تأمین تموم نیازمندیاتون کافی باشه و تا این لحظه هم امتحانش رو در این موضوع خوب پس داده.

واسه دانلود اپلیکیشن و به کار گیری شیپور می تونین همین حالا به سایت اون مراجعه کنین.

بیشتر بخونین:

«شیپور» در برابر «دیوار»؛ کدوم یکی بهتره؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *