ابعاد آمیخته بازاریابی محصول

Abstract blue digital background, tunnel of glowing rings, 3d illustration

 

 

 

 

اجزای آمیخته محصول در شکل زیر ارائه شده.

محصول بالقوه
محصول جانبی 
محصول مورد انتظار
محصول واقعی

هسته ای

خدمات هسته ای

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شکل۲-۲٫ ابعاد محصول از نظر کاتلر(حمدی و همکاران، ۱۳۹۲)

 

در خدمات مالی ، تعریف قلمرو و شکل محصول یا خدمات مالی سخت تره .چون که محصول ترکیبی از قیمتا، عملیات، وعده ها و کارکنان ارائه دهنده اون هستش. پس محصول سخت تر از بقیه متغیرهای آمیخته بازار یابیه. با در نظر گرفتن معنی محصول، میشه چند سطح رو واسه اون تصور کرد، بطوریکه هر سطح نسبت به سطوح قبل ارزش افزوده بیشتری واسه مشتریان بوجود میاره و به عنوان ابزاری واسه جدا کردن محصول از اجناس و مارکای تجاری رقباه.(ادوایر و همکاران۲۰۰۹)

 

کاتلر ۵ سطح رو اینجور ارائه کرده.

  • سطح اول : امتیازات و خدمات هسته ای

هسته یا بخش اصلی محصولیعنی اون بخش از محصول، که مشتری واقعاً به دنبال خرید اون هستش. این سطح اساسی ترین سطح محصول بوده و با نیازای هسته ای مشتریان در ارتباطه. ریشه خدمات هسته ای، اعتماد، اطمینان و آرامش مشتریاس. بنابر این در اول کار باید روحیه اعتماد به بانک رو در مشتریان تقویت کرد و محیطی امن همراه با آرامش واسه اونا آماده ساخت. .( فیاضی وجعفر پور،۱۳۸۹).

روحیه

  • سطح دوم: محصول واقعی

این سطح به محصول اساسی و ویژگیای اون اشاره داشته و قابلیتای محصول، کیفیت، دووم ، طرح و سبک رو شامل می شه. یعنی خدمات ( محصول ) واقعی در شبکه بانکی، اون چیزای هستن که اجناس واقعی بانک رو شامل می شن . تسهیلات ، اعتبارات، سود قرض الحسنه و پرداختای جور واجور از اون جمله هستن. بدنه محصول که همون محصول واقعیه و دارای پنج ویژگیه: قابل لمس، سطح کیفیت، طرح، نام و نشون و بسته بندی. (لاواک و رایت،۱۳۸۵).

  • سطح سوم: محصول مورد انتظار

این سطح یه سری از ویژگیا و شرایطیه که خریداران به طور طبیعی و عادی توقع دارن. در مورد خدمات مالی، چیزی که رو که مشتری می تونه از موسسه یا بانک توقع داشته باشه، عموماً در شرایط قرار داد ذکر می شه که میشه اونا رو عوامل بهداشتی هم نامید که تعیین کننده سطح دست کم خدماتیه که مشتری انتظار دریافت اون رو داره. (کاتلر وآرمسترانگ،۱۳۸۹).

 

  • سطح چهارم: محصول جانبی

در این سطح برآورده ساختن نیازای مشتریان اون طرف انتظارات اونا مد نظره و بیشترً اشاره به سیستمای حمایتی داره که واسه ارائه خدمت به مشتری درست می شن. ارائه این سطح از محصول نیازمند منابعه و منافع حاصل از محصول جانبی واسه مشتریان به سرعت تبدیل به انتظارات و انتظارات اونا می شه یعنی مشتری از اون پس این ویژگیا رو از بانک و محصولاتش توقع داره.( علیپور و همکاران،۱۳۹۱).

  • سطح پنجم: محصول بالقوه

این سطح شامل کلیه خدمات جانبی و تغییراتیه که در آینده ممکنه در محصول ایجاد شه. پس محصول بالقوه، آزمایش احتمالی محصوله. مثلا تا پیش ز اینترنت در خدمات بانکی، به کار گیری این وسیله در بانکداری یه محصول بالقوه به حساب می رفت.( فیاضی وجعفر پور،۱۳۸۹).

  • قیمت

 قیمت از نظرلغوی یعنی امتحان، آزمایش، اندازه و ملاک. قیمت در بازار یعنی ارزش مبادله ای کالا و خدمت که به صورت واحد پول بیان می شه. بر این پایه قیمت گذاری به طور ساده یعنی تعیین قیمت واسه کالا یا خدمت . قیمت گذاری فعالیتی است که باید تکرار شه و فرآیندی همیشگی و پیوسته است. این موندگاری ناشی از تغییرات محیطی و نبود ثبات شرایط بازاره که ضرورت زخم و کاهش قیمت رو ایجاد می کنه.(نورا و همکاران،۲۰۰۷)

قیمت یکی از مهمترین عناصر آمیخته بازاریابیه و باید قیمت گذاری رو یه روش هدف دار موثر در بازاریابی شرکت بدونیم، چون قیمت گذاری بر خیلی از عوامل دیگه در شرکت از جمله موضع یابی، کانالهای پخش و … تاثیر میذاره. در واقع واسه قیمت گذاری نمیشه یه دستورالعمل واحد و مشخص نشون داد و این به طور کاملً بستگی به شرایط داره اما گذروندن مراحل زیر واسه قیمت گذاری اجناس پیشنهاد می شه.(کاتلر و آرمسترانگ،۱۳۸۹).

قیمت رو میشه مقدار پولی تعریف کرد که واسه کالا یا خدمات پرداخت می شه. از نظر بانکا و موسسات مالی ، قیمت وسیله ای  واسه پوشش هزینه های تولید ، پخش و بازاریابی محصول یا خدمته. در مورد خدمات مالی،تخصیص هزینه های شبکه های شعب، سیستمای کامپیوتری و هم اینکه هزینه های مشترک مثل کارکنان ، مدیریت و بازار یابیه که خیلی راحت قابل تقسیمه. قیمت تنها عنصر آمیخته بازار یابیه که درآمد بوجود میاره وتمامی متغیرهای دیگه آمیخته بازار یابی هزینه زا هستن. هم اینکه از نظر بانکا قیمت قابل انعطاف ترین عنصر آمیخته بازار یابیه؛ چون که به اونا توانایی پاسخگویی سریع به شرایط بازار رو از راه کم یا زیاد کردن قیمتا میده.(جعفر پور و فیاضی،۱۳۸۹)

قیمت به وسیله عواملی مانند سهم بازار ، رقابت، هزینه های عوامل تولید، خصوصیات وماهیت محصول و ارزش محصول از دید مشتری تعیین می شه. ( دیویس و گلین،۲۰۱۰).

کلا ۳ راه و روش عمومی واسه قیمت گذاری هست، راه و روش قیمت گذاری براساس هزینه ها که در اون پس از محاسبه قیمت تموم شده درصدی رو به اون به عنوان حاشیه سود اضافه می کنن. راه و روش دوم قیمت گذاری واسه مشتریه که در فروشنده براساس پیش بینی از مبلغی که مشتری واسه خرید کالا حاضر به پرداخته قیمت رو تعیین می کنه فارغ از اون که قیمت تموم شده محصول چه قدره. و سومین راه و روش قیمت گذاری براساس قیمت رقبا هستش که در اون فروشنده با مشاهده قیمت رقبا، قیمتی رقابتی در سطح قیمت رقبا تعیین می کنه.(علیپور و همکاران،۱۳۹۱).

  • قیمت گذاری بالا

وقتی که محصول یا خدمت ما استثنایی و خاص هستش و در بازار کمتر مشابهی داره میشه از این روش قیمت گذاری استفاده کرد. تعیین یه قیمت بالا واسه محصول با حاشیه سود زیاد، وقتی ممکنه که محصول یا خدمات با لوکس باشه و از یه برتری خاص نسبت بقیه اجناس بازار بهره مند باشه.(پیزام،۲۰۱۱).

  • قیمت گذاری نفوذی

قیمتها به طور مصنوعی پایین تر از حد عادی تعیین می شن تا از این روش مشتریان رو جذب کنیم و در بازار نفوذ کنیم. پس از اون که به این هدف رسیدیم، کم کم قیمت زیاد می شه. (کاتلر و آرمسترانگ،۱۳۸۹).

    • قیمت گذاری اقتصادی
    • اقتصاد

 

در این روش، برخلاف قیمت گذاری نفوذی که قیمتها رو به طور مصنوعی پایین می آوردیم، قیمت واقعاً پایینه؛ یعنی در تولید و فروش از روشهایی استفاده می کنیم که کمترین هزینه ها رو به دنبال داشته باشه، و از این روش محصولی ارزون تر رو در اختیار مشتری قرار می دیم. در فروشگاه ها اگه دقت کنین معمولاً کالاهایی هستن که واسه آدمایی که به دنبال خریدها اقتصادی هستن، می تونه بهترین گزینه باشه.(ادوایر وهمکاران،۲۰۰۹).

اقتصادی

  • قیمت گذاری زیاد

در واقع این روش هدف دار دقیقاً برعکس قیمت گذاری نفوذیه. در این روش اول یه قیمت بسیار بالا رو واسه محصول تعیین می کنیم و محصول رو به بازار عرضه می کنیم و پس از اون که رقبا با در نظر گرفتن قیمت بالا و جذابیت بازار وارد شدن و محصول رو عرضه کردن، قیمت رو کم کم کاهش می دیم. پرواضحه که این روش مربوط به وقتیه که محصول ما در بازار یکتا هستش و مشابهی نداره. طبیعتاً با ورود رقبا مجبور به به کار گیری یکی دیگه از راه های هدف دار نامبرده در این مطلب هستیم.( بریستین و زوریلا،۲۰۱۱).

 

[۱] . Core product

[۲] .Actual product

[۳].Price

[۴] . Davies & Glenn

[۵] .Premium Pricing

[۶] . Penetrating Pricing

[۷] . Economy Pricing

[۸] . Price Skimming