جدا سازی و بررسی داده های CRM چیجوری انجام می شه و چه فایده هایی داره؟ 

 

مدیریت رابطه با مشتری (CRM) شامل فرایندها و فناوری هاییه که واسه شناسایی مشتریان پنهون، حفظ مشتریان فعلی و کلا بهتر شدن روابط با مشتریان به کار میره. منبعی غنی از اطلاعات و داده های مربوط به بازار کسب وکار، مشتریان، عملیات فروش و بازاریابیه. همه فعالیتا و تعاملات شما، فرصتا و داده های مربوط به مشتریان در پایگاه داده CRM ذخیره می شه. اما این داده ها چقدر مفید و مهم هستن و چیجوری میشه به شکل بهینه از اونا استفاده کرد؟

مرحله اول: بررسی ورودیا و خروجیای داده های CRM

در اول باید به سیستم CRM و هر دستگاه ذخیره سازی آنلاین دیگری که ممکنه اطلاعات و داده های CRMتان رو در خود ذخیره کرده باشه دسترسی کامل داشته باشین تا بتونین خیلی آسون از اطلاعات و داده های مهم استفاده کنین. واسه این کار، باید تنظیما جدولایی رو که داده های CRM در اون ذخیره می شن بررسی کنین و به طور کوتاه و مفید ببینین که تیم فروش و بازاریابی سازمان تون چیجوری از این داده ها استفاده می کردن. هدف از این مرحله، درک کامل موارد زیره:

  • نوع داده های موجود؛
  • منابع داده ها (اینکه داده ها به شکل دستی وارد شدن یا به شکل خودکار به وسیله سیستم)؛
  • قالب بندی اونا؛
  • چگونگی درآورده داده ها از سیستمای فعلی.

باید بخشای مهم داده رو ارزش گذاری کنین و بررسی کنین که چقدر داده های لازم خوب پوشش داده شدن، بعد چگونگی رابطه بین فهرستا و جداول مختلف رو آزمایش کنین. مثلا بررسی کنین که هر حساب کاربری با کدوم فعالیت یا فرصت در ارتباطه.

در مجموعه هایی با حجم داده های بزرگ، ناخواسته خطاها و مشکلاتی به وجود بین. داده های CRM هم از این قانون مستثنی نیستن و بروز خطا در اونا خیلی دروغ؛ چون بیشتر به شکل دستی وارد می شن و ترکیبی از داده های غیرساختار یافته و ساختاریافته هستن. سعی کنین داده های آسیب دیده یا تکراری، مقادیر ثبت شده ی از بین رفته و دلایل همه این موارد رو کشف و بررسی کنین.

نکته: بی مطالعه به این کار ندین. باید دقیقا بدونین چیجوری می تونین از این داده ها استفاده کنین، بعد جدا سازی و بررسی اونا رو شروع کنین.

مرحله دوم: طبقه بندی داده ها

واسه کار کردن با داده ها حتما باید اونا رو در جایی بذارین که دسترسی به اونا آسون باشه و با همدیگه رابطه داشته باشن. صفحات گسترده، یه سری از جداول به هم پیوسته یا یک پایگاه داده در رابطه به هم که بتونین تحقیقات و گزارشای خود رو در اونا ثبت کنین واسه این کار خیلی مناسب هستن. از طرفی باید داده های نپخته رو از CRM درآورده کنین و از طرف دیگه مشکلاتی رو که هنگام استانداردسازی قالب بندی و نرمال سازی داده ها به وجود بین رفع کنین. این مرحله به تمرین زیادی نیاز داره.

تعریف واحدهای جدا سازی و بررسی

«واحد جدا سازی و بررسی» نقش اصلی رو در بهینه سازی تنظیما جداول داده CRM اجرا می کنه. در سیستمای CRM مدرن، یک مجموعه مراتب طبیعی از سوابق و اطلاعات ثبت شده هست که نشون می ده سازمانای فروش و بازاریابی نسبت به اهداف سعی هاشون که همون «مشتریان» هستن چه دیدگاهی دارن و چیجوری فکر می کنن؟

«بازار کامل» مجموعه تموم مشتریان بالقوهه که به شکل بخشای جدا از هم از هم تقسیم بندی شدن. در هر کدوم از این بخشا، مشتریانی با نیازها و رفتارهای خرید مثل قرار دارن. بر این پایه می تونین هر گروه از مشتریان تون رو که ویژگیای مشترکی دارن تحت یک عنوان طبقه بندی کنین.

در بازارهای B2B، مشتری دیگر یک شخص نیس، بلکه یک کسب وکار یا سازمانه. پس واسه هر کدوم از این مشتریان، با چندین مخاطب روبه رو هستین. هر کدوم از این مخاطبان، در یک طبقه خاص از «پرسونای خریدار» قرار می گیرن. هر پرسونا فهرستی از ویژگیا و نیازای جدا این مخاطبان رو تعریف می کنه. ممکنه در یک بخش مشخص از بازار، مشتریانی با یک پرسونا یا چند پرسونای خریدار وجود داشته باشن. واسه هر کدوم از این افراد، سعیای بازاریابی و فروش با ثبت «فعالیتا» و «نقاط تماس» استفاده کرده می شن، و هر خرید پنهون ای از دید سازمان یک فرصت حساب می شه.

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   تجربه نزدیک به مرگ و داستان هایی از تجربه کنندگان اون 

انجام بررسیای کشف

تا اینجا تونسته اید داده های CRMتان رو به خاطر پیدا کردن یک الگوی کلی در اونا و شناسایی زودهنگام هر مسئله پنهون ای جمع آوری کنین. حالا باید این داده ها رو طبقه بندی کنین و جدا سازی و بررسیای راحت رو روی اونا انجام بدین.

یک جدا سازی و بررسی کشف به آسونی می تونه با استفاده از توابع اساسی اکسل مثل میانگین (AVERAGE)، میونه (STDEV)، مینیمم (MIN) و ماکزیمم (MAX) و توابعی مثل اونا انجام گیرد. این توابع با نرمی خوبی که دارن می تونن خیلی آسون موارد نادرست رو ندیده بگیرن و حتی جای خالی داده ها رو به شکل حدسی پر کنن و در آخر داده ها رو طبقه بندی کنن. البته در این مرحله بررسیای راحت ای روی داده ها انجام می شه و نمیشه به اونا واسه نتیجه گیری پایانی تکیه کرد.

با این کار، میتونین هرگونه مشکل سیستماتیک مربوط به داده ها رو شناسایی کنین و ببینین که احتیاجی به پیوست اطلاعات بیشتر از منابع خارجی دارین یا نه. مثلا، در جدا سازی و بررسی مربوط به بخش بندی مشتریان، ممکنه به اطلاعاتی در مورد متغیرای بخش بندی پنهون نیاز پیدا کنین که لازم باشه اونا رو به عنوان اطلاعات خارجی پیوست کنین.

مرحله سوم: برنامه ریزی واسه جدا سازی و بررسی

حال باید واسه مراحل تحلیلی مورد نظرتون برنامه ریزی کنین. از اونجا که میلیونا جدا سازی و بررسی پنهون در هر مجموعه داده که به اندازه کافی پربار باشه هست، خیلی مهمه که تمرکزتان رو دقیقا روی اون دسته از بررسیایی محدود کنین که در اهداف تون به شما کمک می کنن. پس اول نتایج مورد انتظارتان رو تعریف کنین و دقیقا همون بررسیایی رو بکنین که نتایج دلخواه تون رو ارائه می کنن.

مرحله چهارم: انجام جدا سازی و بررسی و تفسیر نتایج

حال که به طور کامل جزئیات لازم رو به برنامه خود اضافه کردین، می تونین با استفاده از مجموعه وسایل قوی مدلای آماری و اسکریپتای دستکاری روی اطلاعات، فرآیند جدا سازی و بررسی رو شروع کنین. در این مرحله، پیشنهاد می شه الگوها و مراحل خودکارسازی رو تنظیم و راه اندازی کنین، تا اگه دوباره خواستین کار جدا سازی و بررسی رو با یک زیرمجموعه ی دیگری از داده ها یا مجموعه داده هایی متفاوت بکنین، مجبور نباشید دوباره از اول همه مراحل رو تکرار کنین. پس از تکمیل هر کدوم از جدا سازی و بررسیا بازم نتایج رو آزمایش کنین تا در جدا سازی و بررسیای ناقص گرفتار نشید.

مرحله پنجم: یافته هاتون رو به شکل عینی ارائه کنین

واسه اونکه جدا سازی و بررسی مؤثرتری داشته باشین، باید همه نتایج متفاوت رو با همدیگه جمع بندی و بین اونا رابطه برقرار کنین تا یک نمای کلی و هدفی جدا از یافته هاتون به دست بیارین. واسه برنامه ریزی در این کار باید مخاطبان خود رو در نظر بگیرین. چه پیامی می خواید به اونا انتقال بدین؟ هر هدفی که انتخاب می کنین بستگی به اهداف شما و مخاطبینی داره که با اونا کار می کنین. حمایتای چشمی، محتوای تعاملی و پلتفرمای چندرسانه ای جورواجور واسه کمک به انتقال پیام تون به مخاطبان فراهمه و در این مورد با کمبود روبرو نباشید. فقط کافیه از این موارد به نحوی استفاده کنین که با نوع پیام تون همخوانی داشته باشه.

Related articles

تحقیق و پیشرفت چیه و چه جایگاهی داره 

  تحقیق و پیشرفت یا (R&D (Research and Development دو مراحل در هم تنیده هستن که خروجی اونا باعث ایجاد اجناس جدید و یا تغییر در اجناس قبلی با استفاده از نوآوریای فناورانهه. خیلی از اجناس کاربردی که الان جزئی جدانشدنی از زندگی ما هستن محصول مراحل تحقیق و پیشرفت هستن. در این مقاله ، […]

Learn More

تحصیل در کانادا؛ شرایط پذیرش، هزینه ها و بورسیه 

  طبق رتبه بندی سازمان ملل، کانادا پیوسته جزو ۱۰ کشور برتر دنیا واسه زندگیه. کانادا یکی از بهترین کشورها واسه تحصیله. کانادا کشوری با جمعیتی بالای ۳۶ میلیون نفر که هرساله ۱۶ میلیون گردشگر از اون دیدن می کنن، تا دسامبر ۲۰۱۵ پذیرای حدود ۳۵۶٫۵۷۴ دانشجو از ۱۸۵ کشور مختلف بوده. امتیازایی مثل کیفیت […]

Learn More

بررسی PESTEL چیه و چه کاربردی داره؟ 

  بررسی PESTEL به عنوان یکی از اصول بازاریابی، بررسی محیط مثل یک کله که کسب وکار در اون فعالیت یا محصولاتش رو عرضه می کنه. شرکتا از این معنی به عنوان ابزاری واسه بررسی محیطی که در اون فعالیت می کنن یا قصد دارن محصول، خدمات یا پروژه ای رو در اون شروع کنن […]

Learn More

دیدگاهتان را بنویسید