چهارچوبای مربوط به رفتار شهروندی سازمانی

دانلود پایان نامه

نتیجه های رفتار شهروندی سازمانی

نتیجه های رفتار شهروندی سازمانی از دید تاثیر بر کارکرد فردی و سازمانی به دو صورت زیر قابل بررسیه:

1) تاثیرعملکرد شهروندی سازمانی بر آزمایش مدیران از کارکرد و قضاوت اونا به تقسیم پاداشا، ارتقاءا…

2) تاثیرعملکرد شهروندی سازمانی بر کارکرد و موفقیت کلی سازمان. مکنزی و پودساکوف (1993)، دلایل زیادی رو گفتن که به چه دلیل مدیران واسه کارکرد شهروندی سازمانی ارزش قائل شده و در آزمایش کارکرد کارکنان شون به اون توجه دارن و خلاصه تحقیقات در دلایل مزبور نشون دهنده اینه که کارکرد شهروندی سازمانی تاثیر زیادی بر چگونگی آزمایش مدیران از کارکرد و هم اینکه بقیه تصمیمات اونا داره. خلاصه چندین مطالعه که به بررسی تاثیرات نسبی رفتار شهروندی سازمانی بر آزمایش عینی و ذهنی از کارکرد پرداخته ان نشون داده که جنبه های پنج گانه رفتار شهروندی سازمانی یه تاثیر مثبت زیادی بر چگونگی آزمایش کارکرد به وسیله آزمایش کنندگان داره و هر کدوم به شکلی خاص بر نگاه ارزیابا مؤثره، به ویژه رفتار کمک کننده یا نوع دوستی که جدا تر و برجسته تر از دیگر جنبه های به چشم می خورده س. محققان علاوه بر تحقیقات خود اقرار داشتن که رفتار شهروندی سازمانی بر آزمایش کارکرد عینی و ذهنی کارکنان خیلی موثره.

2-7- چهارچوبای مربوط به رفتار شهروندی سازمانی

رفتارای فرانقشی: این اصطلاح، معنایی مشابه با کارکرد شهروندی سازمانی داره و به معنی رفتارای که بالاتر از انتظارات نقش هست و تلاش می کنن که به سازمان سود برسونن، هستش. اما این معنی ،بعد اطاعت رفتار شهروندی سازمانی رو شامل نمیشه. به دلیل این که این بعد، به شکل رو و یا ضمنی در توضیح وظایف شغلی آمده(بخش، 2006).

رفتار فرا نقش به معنی جلوگیری از فعالیتای غیر قانونی و غیر اخلاقی که در سازمان اتفاق میفته و وضع قوانین به وسیله صاحبان قدرت، که بتونن جوری فعالیتا رو کم کنن و هم اینکه اعتراضات وجدان گرایانه نسبت به شرایط موجود سازمان به دلیل نگرانی راجبه کارایی، قانون و عدالت سازمانیه. پس، دلیلی که این رفتار رو به عنوان رفتارای فرانقشی در نظر گرفتن اینه که اونا به انجام بهتر کارای سازمانی کمک، و بالاتر از انتظارات نقشی هست(سلاسل، 1389). چیجوری رفتار شهروندی سازمانی، به کارایی سازمان کمک می کنه؟

1-کمک: کمک و مهربانی نسبت به غریبها(مثل مصرف کننده و عرضه کننده) توانایی سازمان رو در وارد کردن منابع آسون کردن و بر احساسات اونا نسبت به سازمان تاثیر میذاره و این باعث انتقال و انجام به موقع سفارشات از طرف عرضه کننده، وفاداری بیشتر از طرف مصرف کننده و یا شاید باعث استخدام کارمندان آینده شه.ممکنه بزرگ نمایی آمیز به نظر آید که گفته شه فقط از کمک کردن سودهای زیادی به دست میاد. اما واقعاً اینطور نیس، چون جریان همیشگی کمک به وسیله تعداد خیلی از کارمندان در دراز مدت سودهایی زیاد رو بوجود میاره.

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   آشنایی با نقاشی سیاه قلم

2اطاعت: اگه کارمندان مرخصی اضافه نگیرند و از تلفنا واسه صحبتای غیر لازم کمتر به کار گیری کنن، این به انجام مفیدتر کارا کمک می کنه.وقتی که کارمندان قوانین و مقررات کاری رو در مورد به کار گیری منابع سازمانی رعایت کنن سرمایه های سازمان به شکلی موثر در همه قسمتای مربوطه مصرف می شه. ممکنه این سئوال مطرح شه که رعایت قوانین کاری جزء وظایف کارمندان نیست؟ از کارمندان انتظار نمی ره که قوانین کاری رو رعایت کنن و به موقع در محل کار حضور پیدا کنن. پس، چیجوری این رفتارها در بخش کارکرد شهروندی سازمانی قرار می گیرن؟جواب ما به اون سئوال منطقی اینه که “بله” بعضی از غیبتا هم مورد انتظار و هم به طور کاملً تایید شده هستن (مثل مریضی، شرایط جوی و چیزای دیگه ای به جز اینا) اما عکس العمل افراد نسبت به این شرایط فرق داره. بعضی از کارمندان متعهدتر هستن و تلاش می کنن که وظایف محوله به خود رو کامل و درست بکنن در حالی که بعضی از کارمندان دیگه یه حالت تهوع و یا یه سردرد کم رو دلیل منطقی ای واسه مریضی می دونن و مرخصی می گیرن.

3 جوانمردی: سازمانا واسه افزایش کارکرد کارمندان در جای فیزیکی، استخدام نیروی کار، روش تولید و ساعات کاری تغییراتی رو به وجود میارن. تحمل این تغییرات واسه بعضی از کارمندان نسبت به کارمندان دیگه پائین تره و جوری تغییراتی واسه اونا نا مساوی جلوه می کنه و احساس می کنن که حق اعتراض دارن. پس، سرسختانه مقاومت، اعتراض شکایت می کنن. اما واسه بعضی کارمندان دیگه با اینجور تغییراتی هر چند که ناراحت کننده باشه کنار میان ویا دست کم به مدت زمانی اون رو تحمل می کنن(بخش، 2006).

 

[1]- Mackenzie & Podsakoff

[2]- extra behavior

Related articles

جدا سازی و بررسی داده های CRM چیجوری انجام می شه و چه فایده هایی داره؟ 

  مدیریت رابطه با مشتری (CRM) شامل فرایندها و فناوری هاییه که واسه شناسایی مشتریان پنهون، حفظ مشتریان فعلی و کلا بهتر شدن روابط با مشتریان به کار میره. منبعی غنی از اطلاعات و داده های مربوط به بازار کسب وکار، مشتریان، عملیات فروش و بازاریابیه. همه فعالیتا و تعاملات شما، فرصتا و داده های […]

Learn More

4 اشتباه رایج هنگام بازسازی ساختمان و نکات مهم برای جلوگیری از این اشتباهات

اشتباهات رایجی که هنگام بازسازی ساختمان مرتکب میشویم و نکاتی برای جلوگیری از این اشتباهات که باید بدانیم !!!! حتما این مقاله را تا انتها بخوانید   بازسازی ساختمان کار سخت و پیچیده ای است و به آسانی می تواند به مساله ای پیچیده و پرهزینه تبدیل شود. اما هیچ جای نگرانی نیست. ما در […]

Learn More

سرمایه گذاری در بورس برای تازه واردان: راهنمای کامل

تا همین چند سال‌ اخیر، اکثر مردم تنها راه پس‌انداز یا حتی سرمایه‌گذاری کردن را نگهداری پول‌های خود در بانک می‌دانستند. دلیلش هم این بود که با سایر روش‌های سرمایه‌گذاری آشنایی نداشتند. مثلاً آن‌ها نمی‌دانستند که یک فرد عادی می‌تواند با سرمایه‌گذاری در واحدهای یک شرکت تولیدی، به اندازه دارایی خود در مالکیت آن‌ شرکت […]

Learn More