فناوری

هیوندای کونا VS نیسان قشقایی؛ رویارویی کراس اوور های آینده بازار ایران

امروزه بیشتر مردم تمایل به خرید کراس اونو پیدا کردن که این مسئله می تونه دلیلای زیادی داشته باشه. بعضیا به دنبال ارتفاع بیشتر به نسبت خودروای معمولی مثل هاچبکا و سدانا هستن. بعضی هم شکل ظاهری متفاوت و نقطه دید متفاوت کراس اورها رو پسند می کردن.

در این مقایسه از کره هیوندای کونا رو داریم که از نظر ظاهری می تونه یکی از متفاوت ترین گزینه ها باشه. گزینه دیگه نیسان قشقایی ساخت انگلستانه که به عنوان یه گزینه کاربردی تر شناخته می شه.

طراحی خارجی

مدل جدید قشقایی از زبون طراحی جدید نیسان در بخش جلویی استفاده میکرد که این طراحی رو از داداش بزرگ تر خود یعنی ایکس تریل به ارث برده. طراحی کلی اون سنتی و ساده تر از کوناه در واقع نیسان خریدارائی رو هدف قرار داده که بیشتر به دنبال کاربرد هستن.

کونا اما راه تویوتا C-HR و شروع کننده این سبک از طراحی یعنی خود نیسان با مدل جوک رو دنبال کرده. زبون طراحی گیرا و جوون پسند با رنگ روشن و رینگای ستاره ای شک نداشته باشین توجه بسیاری رو به سمت خود جلب می کنه.

قیمت و لوازم

قیمت پایه کونا از ۲۴٫۵۰۰ دلار استرالیا شروع می شه و به همراه پکیج ایمنی در حدود ۲۶٫۵۰۰ دلار بدون احتساب مالیات قیمت خورده. قشقایی هم با در نظر گرفتن یه بسته لوازم ۵۰۰ دلاری قیمت پایانی برابر ۲۸٫۹۹۰ دلار بدون احتساب مالیات داره.

در بخش لوازم مواردی که به صورت مشترک در هر دو خودرو وجود دارن شامل ۶ ایربگ، دوربین دید عقب، سنسور پارک عقب، ترمز خودکار، سیستم کمکی تغییر لاین و سیستم اخطار دهنده برخورد از جلو، چراغای روشنایی در روز، کروز کنترل، صندلی پارچه ای، بلوتوث و… هستن.

اگه به دنبال لوازم پایه بیشتری هستین باید به سراغ مدلای بالاتر این دو یعنی کونا هایلندر و قشقایی N-Tec برید.

در قشقایی تجهیزاتی مثل، سنسورای جلو، چرخای ۱۷ اینچی(در کونا ۱۶) و استارت دکمه ای هم وجود دارن. هیوندای هم به چراغای جلو حساس به گرد و خاک، ریل سقفی، صفحه نمایش ۷ اینچی مجهز به اپل کار پلی و آندروید اتو (نیسان صفحه نمایش ۵ اینچی غیر لمسی داره)، رادار نقاط کور و سیستم اخطار دهنده ترافیک در عقب مجهزه.

طراحی داخلی

هیوندای شک نداشته باشین تونسته زبون طراحی گیرا تری در نگاه اول به لطف صفحه نمایش بزرگ تر رو به مخاطب عرضه کنه. حتی با این که مدل هاچبک هیوندای یعنی i30 قیمت پایین تری داره به لطف صفحه نمایش بزرگ تر و یه سیستم ناوبری کامل مدرن تر از کونا به نظر می رسه اما در کونا خبری از سیستم ناوبری نیس.

کونا هم اینکه یه فرمون چرمی و دسته دنده دوست داشتنی داره و سیستم کنترل تهویه مطبوع با جایگاه مناسب و پشت آمپر با طرح مشخص و منطقی رو عرضه می کنه.

اما پلاستیک سخت در جای جای کابین مشاهده می شه و خبری از دکمه استارت نیس و باید به روش قرون وسطایی خودرو رو روشن کنین.

قشقایی هم با این که مدل جدید اون هستش اما به دلیل صفحه نمایش کوچیک غیر لمسی بسیار قدیمی به نظر می رسه. در باقی بخشا با ظاهری جدید طرف هستیم و فرمون هم بیشتر از قبل مثل داداش بزرگ تر خود یعنی ایکس تریل شده.

با این که طراحی دیگه بخشا مثل اتاق انتظار جراحا به نظر می رسه اما پلاستیک به کار رفته از نوع نرمه و کیفیت مناسبی داره و از این نظر در جایگاه بهتری به نسبت هیوندای قرار گرفته.

هم اینکه قشقایی به لطف ابعاد بزرگ تر بسیار کاربردی تر از کونا به نظر می رسه. نیسان در حدود ۲۰ سانتی متر طول بیشتری داره و صندلیای عقب اون فضای سر و پای بیشتری دارن.

هم اینکه دید رو به بیرون نیسان قشقایی هم بهتر از کوناه. نیسان فضای صندوق بیشتری در حدود ۷۰ لیتر داره و هم اینکه عمق صندوق بار اونم بیشتره.

قوای محرکه

هر دو خودرو مجهز به موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی هستن و وزن اونا زیر ۱۴۰۰ کیلوگرمه. هر دوی اونا هم واسه رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به وقتی در حدود ۱۰ ثانیه نیاز دارن.

موتور هیوندای توانایی تولید ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۱۸۰ نیوتن متر گشتاور رو داره. موتور نیسان هم ۱۴۴ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کنه. نمونه های بررسی شده از اون جایی که جز نسخه های پایه هستن قدرت رو فقط به چرخای جلویی ارسال می کنن.

بزرگ ترین نقطه فرق در جعبه دنده ها مشاهده می شه که در نیسان از نوع CVT و در هیوندای از نوع ۶ سرعته خودکار به همراه مبدل گشتاوره.

در نتیجه جعبه دنده هیوندای تند و تیز تر به نظر می رسه و با قرار دادن خودرو در حالت اسپرت کارکرد اونو حس می کنین. جعبه دنده این خودرو دنده رو در دنده های سنگین تر نگه می داره و با ایجاد مقاومت بیشتر فرمون و دریچه گاز، خودرو در حالت تهاجمی قرار میگیره.

جعبه دنده نیسان اما اینجور رفتارهایی از خود نشون نمی ده و متناسب با بیشترین حد گشتاور موتور که در دور ۴۴۰۰ دور بر دقیقه تولید می شه عمل می کنه.

مثلا در سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دور موتور در ۱۸۰۰ rpm قرار داره. مصرف سوخت کونا هم به وسیله سازنده اون برابر ۷٫۲ لیتر اعلام شده و واسه نیسان ۶٫۹ لیتر اعلام شده.

سواری و هندلینگ

نیسان بروزرسانیای مختلفی رو واسه قشقایی ۲۰۱۸ در نظر گرفته. مهندسان این شرکت تنظیمات فنرا و همینطور کمک فنرا رو تغییر دادن و انتی رول بار رو هم سفت تر کردن تا کنترل بدنه بهتر شه.

هم اینکه فرمون خودرو به مقدار کمی سفت تر شده تا لرزش چرخا رو کنترل کنه. سیستم ترمز هم به صورت جداگونه در اومده و گشتاور مستقیم هم به بهتر شدن کارکرد خودرو در سرپیچا کمک می کنه.

سیستم تعلیق در عقب از نوع مولتی لینک و در جلو از نوع مک فرسونه. مهندسین هیوندای با در نظر گرفتن وضعیت جاده های استرالیا (محل کشوری که این مقایسه صورت پذیرفته س) تنظیمات فنرا، کمک فنرا، بوشا و…رو تغییر داده.

مدل ۲ لیتری کونا با یه تیر پیچشی در محور عقب شک نداشته باشین از نظر پایداری به پای قشقایی نمی رسه. قشقایی با لاستیکای ۱۷ اینچی با کیفیت خوب، سواری شهری مناسبی رو عرضه می کنه و چسبندگی زیاد و صدای کمی رو تولید می کنه.

فرمون اون سبکه اما به نسبت کونا واسه استفاده شهری  کارکرد بهتری داره. کونا هم چابک به نظر می رسه و کنترل بدنه اون عالیه و شاید حتی احساس راحتی بیشتری با اون داشته باشین.

با این حال اگه ما می خواستیم یه خودرو رو واسه رانندگی بدون دردسر شهری انتخاب کنیم، قشقایی انتخاب اول ما بود. فرمون سبک، سر و صدای کمتر وارد شده به اتاق و رفتاری خنثی، از دلایل ما واسه این انتخاب هستن.

نتیجه گیری

هیوندای کونا شک نداشته باشین از نظر بهای پرداختی مقرون به صرفه تره و امکانات بیشتری به نسبت قشقایی داره و همینطور راننده محور تر از قشقایی به نظر می رسه.

هرچند ما به صورت کلی هیوندای i30 رو به کونا ترجیح می دیم چون چه از دید کاربرد و چه از نظر سطح لوازم و چه از نظر تجربه رانندگی در جایگاه بهتری قرار داره.

نیسان در بخش سیستم مالی مدیا و سرگرمی هم بسیار قدیمیه و تجربه رانندگی لذت بخشی رو هم ارائه نمی کنه. اما از نظر کاربرد در جایگاه بهتری به نسبت کونا قرار داره و بدون سر و صدای اضافه وظایف خود رو انجام میده.

در این مقایسه مثل دیگه مقایسه ها به دنبال یه برنده مشخص نمی گردیم اما اگه به دنبال یه SUV اندازه کوچیک هستین که وظایف یه SUV رو خوب بکنه قشقایی انتخاب اول شما میشه.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *