معرفی ۱۰ ابزار رایگان سئو و دیجیتال مارکتینگ

 

سئو و بهینه سازی سایت

سئو

معرفی ۱۰ وسیله رایگان سئو و دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال

رامین محمودی

۴۲

۲

۱۹ ۱۴۱۷

در مورد کارکرد روش هدف دار سئو خود در شش ماه اول سال ۱۳۹۵ چه نظری دارین؟

همونطور که میدونید به سرعت در حال نزدیک شدن به انتهای سال هستیم و مطمئناً قبل از اتمام سال ۱۳۹۵ می خواین حولوحوش مثبت و منفی روش هدف دار سئو خود رو آزمایش کنین. مطمئناً شمام مانند ما در نوین، می خواید کارکرد خود رو در سال ۱۳۹۵ مورد بررسی بذارین تا فهمیده باشین در این شش ماه پیشرفتی در کار خود داشتین یا خیر.

اگه از برنامه روش هدف دار سئو خود واسه بررسی کارکرد سایتتون عقب افتادین، نگران نباشین. حالا خوبیش اینه، در وقتی که کارا خوب به پیش نمی ره هم میشه با صرف کمی وقت و تلاش، روند انجام کار رو با برنامه ریزیا هماهنگ کرد و اصلاحاتی رو انجام داد.

برنامه ریزی

با این حساب، حالا زمان اون رسیده که با به کار گیری چند وسیله بازاریابی، روند سئو و دیجیتال مارکتینگ خود رو تا آخر سال ۹۵ پیشرفت بخشید.

در این مقاله می خوام ۱۰ وسیله رایگان سئو و بازاریابی که تا آخر سال ۱۳۹۵ به دردتون می خوره رو به شما معرفی کنم. به کار گیری این وسیله نه فقط شما رو در راه درست دیجیتال مارکتینگ قرار میده، بلکه با ورود به سال آینده، شما در راه موفقیت قرار میگیرین.

گوگل بررسی

به چه دلیل باید از این وسیله رایگان استفاده کنین؟

جواب این سوال بسیار ساده س!: چون شما باید از هر چیزی رو که در مورد بازدید کنندگان سایتتانه خوب باخبر باشین. با نصب گوگل بررسی شما می تونین داده های موجود رو در چند طبقه بندی جور واجور مورد بررسی بذارین و اونا رو پیگیری کنین:

  • Real-Time (بررسی لحظه به لحظه)
  • Audience (مخاطبان – در این بخش شما می تونین اطلاعاتی که مربوط به بازدیدکنندگان سایتتانه رو بخونین. اطلاعاتی مانند تعداد کاربران آنلاین، جنسیت اونا، مدت زمان موندن در سایت، بانس ریت و …).
  • Acquisition (اکتساب – این بخش به شما میگه که بازدیدکنندگان تون از چه روش به سایت شما وارد شدن. هم اینکه، آمار دقیق ترافیک سایت رو بهتون میده).
  • Behavior (رفتار – این بخش به شما نشون میده که بازدیدکنندگان تون در زمان ورود به سایت شما، دقیقاً چه صفحاتی رو میبینن و چه کاری انجام میدن).
  • Conversions (اندازه تبدیل – در این بخش می تونین اندازه تبدیل کاربر به مشتری و اطلاعات مربوط به اونو ببینین).

مثلا در بخش Acquisition (اکتساب) شما به تموم اطلاعات مربوط به ترافیک سایت خود دست پیدا کنین. پیشنهاد می کنم به ترافیکای براساس کانالها (Channels) توجه خاصی داشته باشین. با ورود به این قسمت، صفحه ای مانند تصویر زیر به شما نشون داده می شه:

با به کار گیری این اطلاعات می تونین بفهمین ترافیک موجود از چه طریقی وارد سایتتون می شه. اینطوری میتونین روش هدف دار بازاریابی خود رو به شکلی تنظیم کنین که از همه ظرفیتای کانالای پر طرفدارتان به بهترین شکل ممکن استفاده کنین.

در مثالی که در تصویر بالا می بینین، سایت مورد بررسی قرار داده شده، بیشتر ترافیک خود رو مستقیما به دست می آورد (یعنی افراد نشانی سایت رو مستقیما در مرورگر خود تایپ می کنن). با اینکه این موضوع بسیار عالیه اما بهتره که مدیران سایت وقتی رو روی بهتر شدن وضعیت جستجوی طبیعی و شبکه های اجتماعی صرف کنن.

پس از اینکه Google Analytics رو نصب کردین، می تونین از همه امتیازات اون بهره مند شید. گوگل بررسی همه کارا رو خودش انجام میده. تنها یه مدت به اون زمان بدین تا داده های موجود رو جمع آوری کنه، بعد روند بررسی رو شروع کنین.

Moz Check My Listing

مطمئنین مشتریان می تونن تجارت شما رو به صورت آنلاین پیدا کنن؟

اگه نمی تونین مطمئنا و دودلی به این سوال جواب مثبت بدین، شایدً کاری رو اشتباه انجام دادین. حالا خوبیش اینه، شما می تونین این مشکل رو با به کار گیری وسیله Moz Check My Listing خیلی راحت برطرف کنین.

این وسیله به شکلی طراحی شده که به شما نشون میده کسب وکار شما چیجوری در دنیای آنلاین فهرست بندی شده. اگه بخوام دقیق تر بگم، شما می تونین موقعیت خود رو در گوگل، بینگ و بقیه موتورهای جستجو محلی بررسی کنین.

کار کردن با این وسیله بسیار ساده س!. واسه انجام این کار کافیه اطلاعات خود رو در این باکس وارد کنین:

در این شرایط، یافته های تولید می شه و شما می تونین واسه قدم بعدی خود تصمیم بگیرین. در شکل زیر نتیجه ساده ای رو واسه Petals & Stems Florist مشاهده می کنین:

نمره الان شما (Current Score) خیلی با اهمیته چون نشون میده چقدر با نمره کامل ۱۰۰% فاصله دارین. قابلیتای این وسیله به همین جا ختم نمی شه. وقتی که صفحه رو به پائین اسکرول می کنین، چهار تب جور واجور رو مشاهده می کنین:

  • Complete – کامل
  • Incomplete – ناقص
  • Inconsistent – نا پایدار
  • Duplicates – تکراری

علاوه بر مرور و بررسی یافته های کامل، شما می تونین توجه خاصی به یافته های ناقص هم داشته باشین. یافته های موجود در این بخش، مواردی هستن که به اصلاح فوری نیاز دارن. شایدً با جدولی مانند جدول موجود در تصویر زیر روبرو میشین:

در ادامه لینکی به لیست به روزسانی یا ایجاد لیست هست. این کار به شما کمک می کنه از همون جا مشکلات موجود رو برطرف کنین. به عنوان یه کسب وکار محلی، ممکنه رقبای بسیاری رو در کنار خود ببینین. اگه بتونین وضعیت سئو و بازاریابی خود رو نسبت به رقبایتان بهتر کنین، شانس بیشتری واسه به دست آوردن بهترین موقعیت در تجارت خود دارین.

مشکلات

 Google PageSpeed Insights

وقتی که صحبت از سئو و رتبه سایت در موتورهای جستجو به میان میاد، عامل سرعت صفحه اهمیت پیدا می کنه؟

۶ ترفند ایمیل مارکتینگ واسه افزایش اندازه کلیک

در روزای اولیه سئو، جواب به این سوال منفی بود. با این حال در دنیای امروزی، این موضوع به طور کاملً فرق کرده. گوگل به طور روشن میگه که سرعت بارگذاری سایت در رتبه بندی سایتا استفاده میشن.

شما می تونین با به کار گیری وسیله Google PageSpeed Insights مطمئن شید که سایت تون سرعت بارگذاری مطلوبی داره. پس از اینکه نشانی سایت خود رو وارد کردین؛ صفحه یافته های، اطلاعات زیادی رو به شما نمایش میده:

  • سرعت
  • تجربه کاربری
  • مواردی که واسه رفع مشکلات باید روش زوم بشه

یافته ها به دست اومده مثل شکل زیر هستن:

حتماً شمام دوست دارین نمره سایتتون تا حد ممکن به ۱۰۰ نزدیک باشه. اگه فهمیدین که نمره سایتتون کمتره، از دستورالعملای موجود در بخش Consider Fixing واسه برطرف کردن مشکلات استفاده کنین.

نکته حرفه ای: یادتون نره که سرعت سایت خود رو واسه دستگاه های موبایلی و دسکتاپی بررسی کنین. باید واسه هر دو دستگاه رتبه بالایی داشته باشین. (به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که سرویس بررسی سرعت ریسپانسیو بودن سایت واسه IPهای ایران مسدوده).

موبایل

SimilarWeb

دوست دارین بدونین سایت شما براساس معیارهای زیاد چه عملکردی داره؟ دوست دارین بینش کاملی در مورد رقبای خود داشته باشین؟

وسیله SimilarWeb نه فقط ابزاری رایگان واسه انجام اینجور کاریه، بلکه به کار گیری اون بسیار ساده و آسونه. هم اینکه لازمه ذکر کنم، داده ها و آمارها با فرمتای قابل خوندن به شما ارائه می شن.

بررسی سایت Neil Patel، آمارهایی مثل زیر رو بهتون میده:

اطلاعات بسیار خیلی از راه این وسیله به دست میاد، پس تلاش کنین صفحه یافته ها رو به دقت بررسی کنین. هر بخش رو با جزییات کامل بررسی کنین و در مورد داده های به دست اومده تحقیق کنین. شما می تونین از این داده ها واسه بهبود سئو و روش هدف دار بازاریابی خود در آینده استفاده کنین.

به طور مثال بهتره به داده های مربوط به جستجو مراجعه کنین و اونا رو خوب بررسی کنین. از راه این بخش می تونین بفهمین ترافیک سایت از کجا تامین می شه (از تبلیغات گوگل، از کلمات کلیدی و …).

ممکنه نتونین از وسیله SimilarWeb به صورت روزانه استفاده کنین، اما شک نداشته باشینً یکی از بهترین ابزارهایی که واسه بررسی سلامت کلی سایت به کار میره، همین SimilarWebه.

SEO SiteCheckup

شمام جزو اون دسته از آدمایی هستین که فکر می کنن بهینه سازی سایت واسه موتورهای جستجو فرآیندی پیچیده س و  تصور می کنین نمی تونین از پسش بر بیایید؟

هدف تون از راه اندازی سایت چیه؟

اگه جوابتون واسه این سوال مثبته، بذارین خیالتون رو راحت کنم من هم قبلاً در موقعیت شما بودم. اما به مرور و با مطالعه و به کار گیری وسایل سئو نگاهم نسبت به مسئله بهینه سازی سایت تغییر کرد.

یکی از ابزارهایی که در اینجور موقعیتی استفاده میشن SEO SiteCheckupه. این وسیله قابلیتای مختلفی داره. بعضی از قابلیتای این وسیله رو در ادامه مشاهده می کنین:

  • موشکافی مشکلات مربوط به سئو
  • موشکافی

  • مانیتورینگ سئو
  • بررسی رقبا
  • توانایی ایجاد گزارشای مربوط به سئو

اگه می خواین بدونین این وسیله چه کاری انجام میده، بهتره جستجوی خود رو انجام بدین. کافیه نشانی سایت خود رو در باکس جستجو وارد کنین. یافته ها به دست اومده تو یه صفحه به نمایش در میاد و بررسی اونا بسیار ساده س!:

اگه خوش شانس باشین، سایت شما نمره کامل دریافت می کنه. این موضوع بدین معناست که از دید یه متخصص سئو همه کارا خوب انجام شده و هیچ مشکلی وجود نداره. البته نباید انتظار اینجور نمراتی رو داشته باشین.

مشکلی

نکته حرفه ای: یادتون نره بررسی سئو سایت تنها مرحله ابتدایی کاره. این وسیله مشکلات موجود رو نشون میده. شما می تونین روی دکمه How to Fix کلیک کنین و پیشنهادایی رو در مورد حل مشکل پیدا کنین.

با به کار گیری این وسیله می تونین موقعیت سئوی سایت خود رو بررسی کنین. اگه پیشنهادات و پیشنهادای ارائه شده به وسیله این وسیله رو دنبال کنین می تونین از شر مشکلات موجود رها شید و در موتورهای جستجو رتبه بهتری به دست بیارین.

گوگل وبمستر تولز

از این وسیله قوی سئو استفاده می کنین؟

بارها شده که از وبمسترها پرسیده ام از وسیله گوگل وبمستر تولز استفاده می کنن یا خیر. باور کنین شمارش تعداد جوابای منفی از دستم در رفته!

یکی از وسایل رایگانی که به وسیله گوگل ارائه می شه کنسول جستجوی گوگل یا همون وسیله وبمستری گوگل است. این وسیله ایده روشنی در مورد کارکرد سایت ارائه می کنه. داشبورد Google Webmasters می تونه اطلاعات خلاصه در مورد سلامت کلی سایت جفت و جور کنه:

ممکنه اطلاعات موجود در این بخش واسه شما کافی باشه اما بهتره پا رو بالاتر بذارین و نگاهی عمیق به سایت خود داشته باشین. تب Search Traffic می تونه اطلاعات زیر رو در اختیار شما بذاره:

  • موشکافی جستجو
  • لینکای داده شده به سایت شما
  • لینکای داخلی
  • جریمه های دستی
  • هدف گیری بین المللی
  • توانایی به کار گیری سایت در موبایل

قسمت موشکافی جستجو یکی از بخشای مورد علاقه منه. این بخش به شما اجازه میده کارکرد سایت خود رو در گوگل بررسی کنین. شما می تونین به روشای جور واجور داده های مورد نظرتون رو جستجو کنین:

البته کنسول جستجوی گوگل یکی از بهترین و دقیق ترین روش ها واسه پیگیری لینک هاییه که به سایت شما داده شدن. همونطور که میدونید این کار واسه رتبه بندی بهتر در موتورهای جستجو خیلی خوبه. مطمئن شید که نه فقط تعداد لینکا رو پیگیری می کنین، بلکه صفحاتی که بیشترین لینکا رو به خود دادن رو هم بررسی میکنین.

با به کار گیری این وسیله هرچقدر بیشتر جستجو کنین به اطلاعات بیشتری می رسین. یادتون باشه که اطلاعات شما خیلی سریع بروزرسانی می شه، پس تلاش کنین هر چند وقت یه بار داشبورد گوگل وبمستر تولز خود رو بررسی کنین.

SpyFu

تا حالا اصطلاحِ “دوستای خود رو در نزدیکی خود نگه دارین و دشمنان رو نزدیک تر” رو شنیدین؟

Call to Action یا فراخوان عمل چیه؟

البته این موضوع به این معنی نیس که رقبای شما جزو دشمنانتون هستن، اما بهتره بدونین که اونا واسه سئو و بازاریابی شون در حال انجام چه کاری هستن. با اینکه خودتون می تونین کارای زیادی رو در این رابطه انجام بدین، اما باید وقتی رو واسه بررسی رقبا و پیگیری اونا کنار بذارین. بخاطر این بهتره به ابزارهایی مثل SpyFu اعتماد کنین.

با به کار گیری این وسیله شما می تونین کارایی که رقبایتان انجام میدن رو در نظر بگیرین. به صفحه اصلی SpyFu برید و نشانی هر سایتی رو که می خواین، وارد کنین.

از این قسمت می تونین جستجوی خود رو انجام بدین و از اطلاعات نشون داده شده استفاده کنین. با وارد کردن نشانی سایت، با اینجور نتایجی روبرو میشین:

این تنها شروع کاره. شما می تونین یافته های موجود در صفحه رو بررسی کنین و داده های مربوط به موارد زیر رو جمع آوری کنین:

  • کلمات کلیدی اشتراکی
  • کلمات کلیدی برتر
  • سابقه رتبه بندی سایت
  • لینکای داخلی

حتما از خودتون می پرسین دونستن کارایی که رقبا انجام میدن چه مزیتی می تونه داشته باشه؟

جای هیچ شک و تردیدی نیس که همه دوست دارن زمان کمی رو روی رقبای خود صرف کنن و بیشتر وقت خود رو روی کسب وکار خودشون متمرکز کنن. اما این کار اصلا غلطه. شما نمی تونین بدون شناسایی رقبای خود موفقیت چندانی به دست بیارین.

با کمک وسیله SpyFu می تونین کارای زیر رو انجام بدین:

  • به دست آوردن کلمات کلیدی جدیدی جهت رتبه گیری در یافته های جستجو
  • بررسی اندازه موفقیت شما یا رقیبتان تو یه کلید واژه خاص
  • به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد پروفایل لینک بیلدینگ رقبا

کار خود رو با رقبای اصلی خود شروع کنین. پس از یه مدت متوجه میشین که تهدیدات بزرگ واسه رتبه بندی در موتورهای جستجو رو گذرونده اید.

Dasheroo

از چه روشی واسه پیگیری همه داده های مربوط به کار و کاسبی خود استفاده می کنین؟

مانند بیشتر افراد، شمام ممکنه پاسخی واسه این سوال نداشته باشین. عوضش با به کار گیری چندین وسیله جور واجور، اطلاعات لازم رو واسه بررسی به دست بیارین.

اگه شمام از تلف کردن زمان خود روی وسایل زیاد خسته شدین، بهتره وسیله Dasheroo رو امتحان کنین. این وسیله یکی از راه حلای تجاری و کاربر پسنده. چون این وسیله مجانیه، شما می تونین خیلی راحت واسه کار و کاسبی خود ازش استفاده کنین.

راه حل

این وسیله همه معیارهای کسب وکار رو در کنار همدیگه قرار میده. واسه اینکه داده های خود رو پیگیری کنین مجبور نیستین به صورت جداگونه از وسایل جور واجور استفاده کنین. این وسیله یکی از بزرگترین کتابخانه های ادغامی شبکه های اجتماعی رو در خود داره. Dasheero می تونه به اپلیکیشنای زیر وصل شه:

مطمئن باشین شمام مثل من از پیگیری و بررسی داده های به دست اومده لذت میبرین، اما مطمئناً نمی تونین این کار رو دائم انجام بدین. پس پیشنهاد می کنم حتماً از این وسیله خوب واسه کار و کاسبی خود بهره ببرین.

Social Mention

وقتی که صحبت از شبکه های اجتماعی و سئو به میان میاد، بهتره همیشه چند نکته رو یادتون باشه. مطمئناً نمیشه تاثیر دقیق روش هدف دار بازاریابی شبکه های اجتماعی روی رتبه بندی سایت در موتورهای جستجو رو خیلی راحت به نمایش گذاشت، اما بهتره خود رو واسه این موضوع آماده کنیم تا در آینده افسوس فرصتای از دست رفته رو نخوریم.

تست A/B چیه و چیجوری به افزایش فروش سایت کمک می کنه؟

حتی اگه روش هدف دار بازاریابی شبکه های اجتماعی شما مستقیما تاثیری روی رتبه بندی نداشته باشه، بازم باید این گزینه رو مورد به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین چون می تونه به برند سازی نام تجاری تون کمک کنه. در نتیجه روش هدف دار شما کم کم تاثیر زیادی روی کسب وکارتون داره.

وسیله Social Mention امکان موشکافی لحظه به لحظه در رسانه های اجتماعی رو جفت و جور می کنه. درسته که وسیله Social Mention نسبت به دیگر وسایل موجود در لیست قابلیتای کم تری داره، اما این موضوع به این معنی نیس که Social Mention وسیله بی ارزشیه.

علاوه بر این، شما میتونین روی ترندهای جور واجور موجود کلیک کنین. شما می تونین به دنبال کلمات کلیدی مورد نظر خود هم باشین. بعد از انجام این کار، لیستی از منشنای گذشته رو دریافت می کنین. این منشنا به همراه جعبه داده نشون داده می شه که چیزی مثل شکل زیره:

شما می تونین به اطلاعاتی مثل منابع، هشتگا و کلمات کلیدی برتر دسترسی داشته باشین. هم اینکه، میتونین به روشای جور واجور از این وسیله استفاده کنین. مثلاً می تونین از اون واسه پیگیری منشنای برندتون استفاده کنین. هم اینکه ممکنه از این وسیله واسه بررسی رقبا و به دست آوردن ایده های جور واجور استفاده کنین.

ایده

درسته که می تونین بدون کمک وسایل قوی هم اطلاعات زیادی در مورد رسانه های اجتماعی به دست بیارین. با این حال، انجام اینجور فرآیندی زمانبره و به کار گیری اینجور ابزارهایی کار شما رو راحت تر می کنه. اگه دوست دارین منشنای شبکه های اجتماعی رو بدون اتلاف زمان پیگیری کنین، وسایل زیادی مانند سوشال منشن هست.

Google Keyword Planner

ایده های کلمات کلیدی خود رو از کجا به دست میارید؟

پاسخای زیادی واسه این سوال هست اما وسیله Google Keyword Planner بهتر از هر گزینه دیگری عمل می کنه. اگه نتونین کلمات کلیدی درستی رو در سایت خود به کار ببرین با شکست مواجه میشین. واسه جلوگیری از این اتفاق و اطمینان از موفقیت کلمات کلیدی بهتره از وسیله Google Keyword Planner استفاده کنین. این وسیله نه فقط مجانیه بلکه به وسیله گوگل مدیریت می شه. بخاطر این شما مطمئنین که داده های به دست اومده از اون دقیق هستن. شما باید داده های خود رو به شکل زیر وارد کنین:

مثلاً می تونین از عبارت بازاریابی محتوا استفاده کنین. این عبارت رو در جعبه اول وارد کنین و روی دکمه Get Ideas کلیک کنین. علاوه بر حجم ترندهایی که به صورت ماهانه نشون داده می شه باید نگاه دقیق تری به موارد زیر داشته باشین:

بازاریابی محتوا

  • لیست واژه های جستجو شده
  • میانگین جستجوی کلمات کلیدی در هر ماه
  • رقابت

همونطور که مشاهده می کنین ایده های بسیاری در اختیار شما قرار میگیره که می تونین از اونا واسه روش هدف دار بازاریابی خود استفاده کنین.

بهتره قبل از شروع به کار سایت از کیوورد پلنر استفاده کنین. در این صورت میتونین محتوای خود رو براساس کلمات کلیدی معتبر بسازین.

نتیجه گیری

هیچکی آینده سئو رو نمی دونه اما در مورد یه چیز مطمئن هستیم؛ به دست آوردن رتبه های برتر واسه کلمات کلیدی هدف چیز بدی نیس. همونطور که مشاهده کردین، هر کدوم از این وسیله ها دارای قابلیتای مختلفی بودن. این وسیله ها به صورت رایگان در اختیار شما قرار میگیره. هر چند وسایل دیگری مانند گوگل ترن هم وجود دارن که می تونن به شما در این مورد کمک کنن.

اگه سابقه به کار گیری هر کدوم از این وسیله ها رو دارین، خوشحال میشیم که از پیشنهادات و نظرات شما عزیزان بهره ببریم. هم اینکه، اگه در مورد آموزش سئو سوالی دارین می تونین از راه بخش دیدگاه ها واسه ما کامنت بذارین.

موضوع مرتبطسئو و بهینه سازی سایت

 

این نوشته را هم بخوانید :   ضربان قلب پایین/بالا نشانه چیست؟