عوامل اجتماعی و روانی کارآفرینان

عوامل اجتماعی و روانی کارآفرینان

نتیجه پژوهش ها نشان داده است که عوامل اجتماعی و روانی به اضافه صلاحیت ها و شایستگی های ممتاز، از ویژگی های کارآفرینان است.

-‌ عوامل روانی : کارآفرینان مانند اکثر مردم، انسان های پیچیده ای هستند و هیچ تئوری منحصر به فردی نمی تواند تمام رفتار آنها را توجیه کند. شاید نخستین و مطمئن ترین تئوری درباره ریشه های روانی کارآفرینان، در دهه 1960 به وسیله دیوید مک کللند ارائه شده باشد. او دریافت افرادی که خط مشی خود را بر کارآفرینی می گذارند (مثل فروشندگان) بیش از حد جاه طلب هستند و از نظر روانی احساس نیاز می کنند که همواره به موفقیت دست یابند که البته برای رسیدن به آن خطر را هم می‌پذیرند. وی همچنین دریافت که برخی از جوامع افرادی را که در پی پیشرفت و ترقی نسبتاً زیادی هستند، پرورش می دهد. عده دیگری از پژوهشگران هم انگیزه‌ها و هدف‌های کارآفرینان را مورد مطالعه قرار داده‌اند که از آن جمله:

ثروت، قدرت، حیثیت و اعتبار، امنیت شغلی، خودشکوفایی و خدمت به جامعه است. اینها از جمله هدف ها و انگیزه کارآفرینان بوده اند.

«توماس بگلی و دیوید پی بوید[1]» در دهه 1980 وجه تمایز افراد کارآفرین و کسانی که سازمان‌های کوچک را اداره می‌کنند، بیان کردند:

  • نیاز به کسب موفقیت: که همواره در پی هدف‌های بلند پروازانه هستند و می‌خواهند بیشتر موفق شوند.
  • مرکز کنترل: این که فرد، حاکم بر زندگی خویش است و می تواند زندگی خود را کنترل کند.
  • تحمل ریسک: کارآفرینانی که ریسک متوسط را می پذیرند، از کسانی که هیچ ریسکی نمی کنند، از محل سرمایه گذاری خود بازده بیشتری دارند.
  • رویارویی با وضع مبهم: هر مدیری با چنین وضعی روبه­رو می شود، ولی کارآفرینان با وضعی مبهم تر و نامشخص تر روبه­رو هستند، زیرا آنها دست به کار هایی می زنند که برای نخستین بار انجام می شود.
  • رفتار از نوع A[2]: یعنی باید در زمانی به دستاورد های بیشتری رسید و اگر ایجاب کند، باید اعتراضات دیگران را هم نادیده گرفت.
این مطلب مشابه را هم بخوانید :   هفت عامل مهم در پیشرفت تحصیلی

«الن فاگنسون[3]» به تفاوت بین کارآفرینان و مدیران از زاویه ای دیگر نگاه می کند. او دریافته است که اکثر کارآفرینان برای چیز هایی مانند احترام شخصی، آزادی، احساس داشتن توانایی در تکمیل نمودن کار ها و شیوه زندگی هیجان انگیز ارزش زیادی قائل هستند. از سوی دیگر، مدیران می‌کوشند به دوستی حقیقی، فردگرایی، رستگاری و خوشی و تفریح اهمیت بیشتری بدهند. او به این نتیجه می رسد «یک کارآفرین، در مقایسه با یک مدیر، خواسته دیگری از زندگی دارد» (احمدپور داریانی، 1380).

-‌ عوامل اجتماعی : اغلب اعضای گروه های اقیت در شرکت ها چنین احساس می کنند که کارفرمایان، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم درباره آنها تبعیض قائل می شوند و در واقع، اگر ما پیشرفت گروه های مختلفی که تشکبل دهنده این جامعه ناهمگون هستند و شکایت هایی را که آنها علیه شرکت ها نموده اند، مورد توجه قرار دهیم، مشاهده خواهیم کرد که اغلب این احساس بر مبنای واقعیت ها قرار دارند. برخی از گروه های اقلیت برای این که در فرهنگ سازمانی یا شرکت مربوطه بتوانند موفق شوند، باید روح خود را بفروشند یعنی هویت جنسی، قومی و نژادی خود را از دست بدهند یا از آن دست بردارند. برخی دیگر از گروه ها دست به کار های جدید می زنند و به گونه ای درصدد تامین خواسته ها و نیاز های خود برمی‌آیند که این خود نیز باعث افزایش کارآفرینی در بین گروه های اقلیت است (احمدپور داریانی، 1380

[1] Thomas Begley & Cuvid P.Boyd

[2] Type A Behavior

[3] Allen A.Fagenson

Related articles

تاثیر شاخص اقتصاد بر کیفیت زندگی

– اقتصاد کشورهای مختلف دنیا را می توان به سه گروه تقسیم کرد: گروه اول، کشورهای پیشرفته که مفهوم توسعه در این کشورها عبارت است از افزایش رفاه اجتماعی از طریق رشد اقتصادی و دقت بیشتر در حفظ محیط زیست، استفاده از ابزارهای جدیدتر به منظور راحتی بیشتر و کشف و دستیابی به ناممکن های […]

Learn More

آثار و پیامدهای فرهنگ ایثار و شهادت در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای

آثار و پیامدهای فرهنگ ایثار و شهادت در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای 2-4-2-4-1. تقرب الهی از دیدگاه حضرت آیت الله خامنه ای بالاترین اجر و پاداش برای انسانی که در راه خداوند مبارزه می کند، نوشیدن شربت شهادت است. بنابراین شهادت بهترین مرگ است و شهدا با شهادت خود به بزرگ ترین نعمت […]

Learn More

طرحواره­های ناسازگار اولیه را بشناسیم

خصوصیات طرحواره­های ناسازگار اولیه: الگوها یا درون مایه­های عمیق و فراگیری هستند. از خاطرات، هیجان­ها، شناخت­واره­ها و احساسات بدنی تشکیل شده­اند. در دوران کودکی یا نوجوانی شکل گرفته­اند. در سیر زندگی تداوم دارند. درباره­ی خود و رابطه با دیگران هستند. به شدت ناکارآمدند.     2-3-6 عملکردهای طرحواره­های ناسازگار اولیه: 1- تداوم طرحواره: تمام افکار، […]

Learn More