سه کلید مهم واسه ایجاد توانمندی در نیروی انسانی

سه کلید مهم واسه ایجاد توانمندی در نیروی انسانی

هروقت گروهی از کارکنان با مسئولیت­های ویژه واسه مراحل کار و تولید انتخاب می­شن، از شروع تا آخر کار برنامه­ریزی و اجرا می­کنن، همه چیز رو مدیریت می­کنن و مسئولیت رو به شکل مساوی و مساوی تقسیم می­کنن. مزیت تیم­های خودگردان در جفت و جور کردن رضایت شغلی، تغییر نگاه، تعهد کاری، ایجاد رابطه بهتر میان کارکنان و مدیران، تاثیر بیشتر فرایندهای تصمیم­گیری، بهبود و پیشرفت عملیات، کاهش هزینه­ها و بهره­وری سازمان خلاصه می­شه(میرمحمدی،1392)

الف) اولین کلید: تیم­سازی رو جانشین مجموعه مراتب کنین. توانمندسازى بدون ایجاد تغییرات مناسب در مجموعه ­مراتب بوروکراسی سنتی غیر ممکنه و اون نیازمند یه ساختار سازمانی تخت با سطوح مجموعه مراتبی کمتر و بهبود رابطه بین تیم­ها می­باشه(مجیدى، قهرمانى و محمودآبادى، 1387)

هروقت گروهی از کارکنان با مسئولیت­های ویژه واسه مراحل کار و تولید انتخاب می‌شن، از شروع تا آخر کار برنامه­ریزی و اجرا می­کنن، همه چیز رو مدیریت می‌کنن و مسئولیت رو به شکل مساوی و مساوی تقسیم می­کنن. این گروه از کارکنان از شروع تا آخر، مسئول کل پروسه تولید و ارایه خدمت، موظف خود هستن. اونا مجازند تصمیم بگیرن و تصمیمات رو اجرا کنن. ژاپنی­ها این گروه­ها رو حلقه کیفیت(QC)می­نامند. این سبک از مدیریت دلیل می­شه، سازمان از سبک هرم سازمانی به سبک دایره­ای در جهت بهبود کل سیستم سازمان تغییر بفرسته. (جلالى جواران و جلالى جواران، 1389). این گروهها از راه گذراندن دوره­های آموزشی می تونن مهارت­های لازم رو کسب و درحین کار وابستگی کمتری به مدیران و سرپرستان احساس کنن. گروههای خودگردان در کار یکدیگر دخالت نمی­کنن مگه اینکه یه قدم درجهت توانمندشدن باشه. مدیریت عالی سازمان باید نسبت به ساپورت و ساپورت از گروههای خودگردان باور قلبی داشته باشه( آقایار ،1382)

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   ابعاد و انواع اعتماد در سازمان

ب) کلید دوم تسهیم اطلاعات: که به کارکنان اجازه می­بده موقعیت­های سازمان خود رو بشناسن و مورد جدا سازی و بررسی بذارن. تسهیم اطلاعات با اعتمادسازی در سازمان، شکستن تفکر مجموعه مراتبی سنتی شروع می­شه و در نتیجه موجب افزایش احساس مسئولیت­پذیری کارکنان می­شه. یعنی اطلاعات نیاز به آسونی دراختیار کارکنان قرار گیرد. دسترسی به اطلاعات باعث اعتمادبه­نفس و آگاهی اونا از وضعیت فعلی سازمان شده و موجب تحکیم فرهنگ اعتماد و همدلی می­شه. کارکنان اگه اطلاعــات کافی نداشته باشن قادر به تصمیم­گیری درست نیستن. دسترسی کارکنان به اطلاعات باعث احساس تعلق، بهبود کارکرد و احساس مسئولیت کارکنان می­شه. اطلاعات خون زندگی توانمندسازیه(آقایار ، 1382).

ج) کلید سوم: اختیار و استقلال کاری: باید در چارچوب مرزهای مشخص باشه تا از اتلاف انرژی بیهوده جلوگیری کنه. عوامل تعیین­کننده مرز فعالیت­ها عبارتند از:

ماموریت یا فلسفه وجودی سازمان: یعنی هدف از تشکیل یا کار و کاسبی سازمان چیه؟
ارزشها: حدود فعالیت شما چیه؟
خیالات: تصویر شما از آینده چیه؟
اهداف: چی، چه وقت، در کجا و چیجوری انجام بدین؟

نقشه ها: کی، چه کاری با چه نوع ساختار سازمانی بکنه و در انجام کار چیجوری ساپورت می­شه؟ خیلی از مدیران معمولاً از تفویض اختیار ترس دارن. چون فکر می کنند مهم­ترین عامل باقی موندن سازمانشون که کسب درآمد و سوده به خطر می­افتد. البته این دیدگاه زمانی درسته که اختیار تصمیم­گیری به کارکنان ضعیف واگذار شه (آقایار ،1382).

Related articles

خودکنترلی رفتاری و هوش هیجانی از نظر روانشناختی

خود کنترلی وهوش هیجانی خود کنترلی یکی از مؤلفه های هوش هیجانی است.در اینجا مطالب مختصری دربارۀ هوش هیجانی بیان می شود.در واقع هوش هیجانی یا شناخت فرد از خود ودیگران به ارتباط با دیگران وسازگاری وانطباق با محیط پیرامون برای موفق شدن در برآوردن خواسته های اجتماعی مرتبطمی باشد. هوش هیجانی شامل تواناییهای شناخت […]

Learn More

هشتمین جشنواره تجارب برتر تربیتی | کاملترین نمونه های رایگان سالتحصیلی 97-98

هشتمین جشنواره تجارب برتر تربیتی کاملترین نمونه های سالتحصیلی 97-98 در واقع بهترین نمونه ای از تدوین هشتمین جشنواره تجارب برتر تربیتی می باشد. در هشتمین جشنواره تجارب برتر تربیتی به‌طور انفرادی تأدیب کنید تأدیب امری قابل توجه در نظم‌بخشی به کلاس است. تفاوت بین کسب نتایج موثر و غیر موثر به چگونگی تأدیب بستگی […]

Learn More

نمونه تجارب برتر معلمان – کاملترین نمونه های رایگان سالتحصیلی 97-98

  نمونه تجارب برتر معلمان کاملترین نمونه های سالتحصیلی 97-98 در واقع بهترین نمونه ای از تدوین نمونه تجارب برتر معلمان می باشد. در نمونه تجارب برتر معلمان به‌طور انفرادی تأدیب کنید تأدیب امری قابل توجه در نظم‌بخشی به کلاس است. تفاوت بین کسب نتایج موثر و غیر موثر به چگونگی تأدیب بستگی دارد. معلمان […]

Learn More