سه کلید مهم واسه ایجاد توانمندی در نیروی انسانی

دانلود پایان نامه

سه کلید مهم واسه ایجاد توانمندی در نیروی انسانی

هروقت گروهی از کارکنان با مسئولیت­های ویژه واسه مراحل کار و تولید انتخاب می­شن، از شروع تا آخر کار برنامه­ریزی و اجرا می­کنن، همه چیز رو مدیریت می­کنن و مسئولیت رو به شکل مساوی و مساوی تقسیم می­کنن. مزیت تیم­های خودگردان در جفت و جور کردن رضایت شغلی، تغییر نگاه، تعهد کاری، ایجاد رابطه بهتر میان کارکنان و مدیران، تاثیر بیشتر فرایندهای تصمیم­گیری، بهبود و پیشرفت عملیات، کاهش هزینه­ها و بهره­وری سازمان خلاصه می­شه(میرمحمدی،1392)

الف) اولین کلید: تیم­سازی رو جانشین مجموعه مراتب کنین. توانمندسازى بدون ایجاد تغییرات مناسب در مجموعه ­مراتب بوروکراسی سنتی غیر ممکنه و اون نیازمند یه ساختار سازمانی تخت با سطوح مجموعه مراتبی کمتر و بهبود رابطه بین تیم­ها می­باشه(مجیدى، قهرمانى و محمودآبادى، 1387)

هروقت گروهی از کارکنان با مسئولیت­های ویژه واسه مراحل کار و تولید انتخاب می‌شن، از شروع تا آخر کار برنامه­ریزی و اجرا می­کنن، همه چیز رو مدیریت می‌کنن و مسئولیت رو به شکل مساوی و مساوی تقسیم می­کنن. این گروه از کارکنان از شروع تا آخر، مسئول کل پروسه تولید و ارایه خدمت، موظف خود هستن. اونا مجازند تصمیم بگیرن و تصمیمات رو اجرا کنن. ژاپنی­ها این گروه­ها رو حلقه کیفیت(QC)می­نامند. این سبک از مدیریت دلیل می­شه، سازمان از سبک هرم سازمانی به سبک دایره­ای در جهت بهبود کل سیستم سازمان تغییر بفرسته. (جلالى جواران و جلالى جواران، 1389). این گروهها از راه گذراندن دوره­های آموزشی می تونن مهارت­های لازم رو کسب و درحین کار وابستگی کمتری به مدیران و سرپرستان احساس کنن. گروههای خودگردان در کار یکدیگر دخالت نمی­کنن مگه اینکه یه قدم درجهت توانمندشدن باشه. مدیریت عالی سازمان باید نسبت به ساپورت و ساپورت از گروههای خودگردان باور قلبی داشته باشه( آقایار ،1382)

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   پرسش مهر97 رئیس جمهور بهترین پاسخ به پرسش مهر1397-98

ب) کلید دوم تسهیم اطلاعات: که به کارکنان اجازه می­بده موقعیت­های سازمان خود رو بشناسن و مورد جدا سازی و بررسی بذارن. تسهیم اطلاعات با اعتمادسازی در سازمان، شکستن تفکر مجموعه مراتبی سنتی شروع می­شه و در نتیجه موجب افزایش احساس مسئولیت­پذیری کارکنان می­شه. یعنی اطلاعات نیاز به آسونی دراختیار کارکنان قرار گیرد. دسترسی به اطلاعات باعث اعتمادبه­نفس و آگاهی اونا از وضعیت فعلی سازمان شده و موجب تحکیم فرهنگ اعتماد و همدلی می­شه. کارکنان اگه اطلاعــات کافی نداشته باشن قادر به تصمیم­گیری درست نیستن. دسترسی کارکنان به اطلاعات باعث احساس تعلق، بهبود کارکرد و احساس مسئولیت کارکنان می­شه. اطلاعات خون زندگی توانمندسازیه(آقایار ، 1382).

ج) کلید سوم: اختیار و استقلال کاری: باید در چارچوب مرزهای مشخص باشه تا از اتلاف انرژی بیهوده جلوگیری کنه. عوامل تعیین­کننده مرز فعالیت­ها عبارتند از:

ماموریت یا فلسفه وجودی سازمان: یعنی هدف از تشکیل یا کار و کاسبی سازمان چیه؟
ارزشها: حدود فعالیت شما چیه؟
خیالات: تصویر شما از آینده چیه؟
اهداف: چی، چه وقت، در کجا و چیجوری انجام بدین؟

نقشه ها: کی، چه کاری با چه نوع ساختار سازمانی بکنه و در انجام کار چیجوری ساپورت می­شه؟ خیلی از مدیران معمولاً از تفویض اختیار ترس دارن. چون فکر می کنند مهم­ترین عامل باقی موندن سازمانشون که کسب درآمد و سوده به خطر می­افتد. البته این دیدگاه زمانی درسته که اختیار تصمیم­گیری به کارکنان ضعیف واگذار شه (آقایار ،1382).