حقایقی در مورد بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی یکی از بهترین و مؤثرترین روش هدف دارای تبلیغاته؛ اما مانند هر کار دیگری به صرف زمان و تلاش همیشگی احتیاج داره.

اثر شبکه های اجتماعی در رونق کسب وکار بر هیچکی پوشیده نیس و این روزا همه برنده ها می خوان از این روش درآمد خود رو زیاد کنن.

اندازه برگشت سرمایه (ROI) بازاریابی شبکه های اجتماعی در چند سال گذشته حدود ۱۰۰، ۲۰۰ یا حتی هزار درصد تخمین زده شده و امروزه به عنوان یکی از بهترین روش هدف دارای بازاریابی شناخته می شه. هزینه این مدل بازاریابی پایینه و هر کسب وکاری می تونه از امکانات اون استفاده کنه. از اونجایی که رقابت در این مدل بازاریابی زیاد شده، بهتره قبل از ورود با حقایق تلخ اون آشنا شد.

همه بازاریابان اندازه برگشت سرمایه خوبی ندارن

امروزه ۷۷ درصد بازاریابان از دست کم یکی از کانالای شبکه های اجتماعی واسه بازاریابی کسب وکار خود استفاده می کنن اما تنها ۴۸ درصد اونا اندازه برگشت سرمایه خوبی در کمپینای بازاریابی تجربه می کنن. دلایل زیادی واسه این موضوع هست که در ادامه بیشتر به توضیح اونا می پردازیم.

سرفصل محتوا

  • ۱- موفقیت در این مدل بازاریابی نیازمند زمان و تلاش فراوانه
  • ۲- تعریف برگشت سرمایه همیشه به یه معنا نیس
  • ۳- اندازه برگشت سرمایه شبکه های اجتماعی به بقیه کانالا وابسته
  • ۴- رسیدن به اندازه برگشت سرمایه مثبت نیازمند تلاشه
  • ۵- بعضی صنایع کارکرد بهتری در شبکه های اجتماعی دارن
  • ۶- رشد انفجاری نیاز به کمی شانس داره

۱- موفقیت در این مدل بازاریابی نیازمند زمان و تلاش فراوانه

فعالیت در شبکه های اجتماعی به این صورت نیس که بدون این دست اون دست کردن بعد از ورود تغییر چشم گیری در کسب وکار رو احساس کنین. داشتن حضوری موفق و مؤثر نیازمند صرف زمان و تلاش فراوانه. واسه رسیدن به این مرحله، برند باید درک خوبی از بازار هدف داشته باشه، به طور دائم محتوای در رابطه به اشتراک بزاره، با کاربران درگیر شه و به سؤالا یا نظراتشون جواب دهد.

بعضی وقتا بیشتر از یه سال زمان میبره تا برند نتیجه سرمایه گذاری خود رو در شبکه های اجتماعی مشاهده کنه. هر کسب وکاری در اول کار خود اشتباهات زیادی داره و از این رو روند جذب فالوئر کندتر انجام می شه؛ درنتیجه ممکنه بعد از یه ماه تلاش و نبود مشاهده نتیجه مورد نظر تلاش رو کنار بزاره.
سرمایه گذاری

۲- تعریف برگشت سرمایه همیشه به یه معنا نیس

شاید بارها از کارآفرینان جور واجور شنیده باشین که حدود ۵۰۰ درصد ROI دارن. این رقم واقعا تشویق برانگیزه اما چیجوری به دست میاد؟

این رقم براساس تعداد بازدیدهای هدایت شده از شبکه های اجتماعی محاسبه شده؟ براساس افزایش فروش مستقیم از این شبکه ها اندازه گیری شده؟ در محاسبه این رقم هزینه هایی مانند حقوق کارمند تموم وقتی که کمپین رو راه اندازی کرده هم اعمال شده؟

در خیلی از موارد اندازه برگشت سرمایه گزارشیه که خود رو به طور کامل توضیح میده؛ پس مقایسه اون با اندازه برگشت سرمایه بقیه سخته.

۳- اندازه برگشت سرمایه شبکه های اجتماعی به بقیه کانالا وابسته

در خیلی از موارد قدرت کمپین شبکه های اجتماعی به قدرت تلاش برند در بقیه کانالا وابسته.

مثلا تصور کنین دو شرکت دارین که در مورد برابری فعالیت می کنن. شرکت A و شرکت B. شرکت A کمپین شبکه اجتماعی برگزار کرده و هفته ای ۱۰۰ دلار واسه بازاریابی اون خرج می کنه. شرکت B هم هفته ای ۱۰۰ دلار واسه بازاریابی به روش سنتی و جذب مشتری هزینه می کنه.

این نوشته را هم بخوانید :   طرز تهیه پوره سیب زمینی خامه‌ای

دلار

بعد از گذشت چند ماه شرکت A پیشرفت خوبی داشته و اندازه درآمد اون از شبکه های اجتماعی، مساوی با هزینه اون روی شبکه های اجتماعی گزارش شده. شرکت B هم پیشرفت خوبی در جذب مشتری داشته و در حال ورود به شبکه های اجتماعیه. در آخر ماه هر دو شرکت هزار فالوئر در شبکه های اجتماعی جذب کردن.

تا این مرحله شرکت A بیشتر از هزار دلار روی این موضوع سرمایه گذاری کرده؛ اما شرکت B تنها ۱۰۰ دلار خرج کرده و با این حال هر دو شرکت نتیجه برابری از پستای خود در شبکه های اجتماعی می گیرن. این مثال فرق میان هزینه های لازم واسه جذب مشتری از راه روشای جدید و هزینه واسه مشتری هایی فعلی برند رو خوب نشون میده.

۴- رسیدن به اندازه برگشت سرمایه مثبت نیازمند تلاشه

این روزا رسیدن به اندازه برگشت سرمایه از راه شبکه های اجتماعی نسبت به چند سال گذشته خیلی سخت تر شده، چون اندازه طبیعی جذب فالوئر از راه پلت فرم شبکه های اجتماعی خیلی کم شده.

اپلیکیشنای شبکه های اجتماعی عمدا اندازه دیده شدن شرکتا یا سازمانایی که رایگان تبلیغ می کنن کاهش دادن تا شرکتایی که واسه حضور پررنگ تر در شبکه های اجتماعی بیشتر هزینه می کنن خوب دیده شن.

درنتیجه تا همین چند وقت دیگه که خیلی هم دور نیست شاید لازم باشه تموم برنده ها واسه بالا بردن شانس خود در شبکه های اجتماعی هزینه کنن. تبلیغات پولی مطمئنا اندازه برگشت سرمایه رو زیاد می کنن؛ اما از طرفی هزینه های بیشتری نسبت به روش هدف دارای طبیعی دارن.

۵- بعضی صنایع کارکرد بهتری در شبکه های اجتماعی دارن

شاید درست نباشه بگیم بعضی صنایع کارکرد موفق تری در شبکه های اجتماعی دارن؛ چون هر کسب وکاری با استفاده درست می تونه اندازه برگشت سرمایه خود رو از این روش زیاد کنه.

با این حال بعضی صنایع کارشون بسیار راحت تره. کسب وکارهایی که محتوای تصویری و متنی جالبی تولید می کنن معمولا بیشتر از بقیه مورد توجه قرار می گیرن. درنتیجه بقیه کسب وکارها باید تلاش بیشتری واسه تولید محتوای جذاب داشته باشن.

۶- رشد انفجاری نیاز به کمی شانس داره

بعضی وقتا تولید یه مدل محتوای باحال، اثر فوق العاده زیادی روی رشد شبکه های اجتماعی میذاره. اما تولید محتوای باحال و پرطرفدار نیازمند عوامل مختلفیه. علم، خلاقیت و حتی مقداری شانس دست به دست هم میدن و یه محتوای جنجالی تولید می کنن. ممکنه یه محتوا ۱۰ برابر بیشتر از محتوای مشابه خود دیده شه فقط به خاطر این که در زمان مناسب تری و به وسیله مخاطبان بهتری دیده شده.

خلاقیت

دونستن این حقایق به معنی بی فایده بودن کمپین شبکه های اجتماعی نیس. شبکه های اجتماعی هنوز به عنوان یکی از بهترین و کم هزینه ترین روش هدف دارای بازاریابی هستن. اما موفقیت در این مورد نیازمند واقع بینیه؛ یعنی قبل از اجرای اون باید تموم زاویه ها و پتانسیل روش هدف دار خود رو بررسی کرده باشین.

نتیجه گرفتن از شبکه های اجتماعی نیازمند زمونه. سریع ناامید نشید و به تولید محتوای در رابطه و درگیر شدن با مخاطبان ادامه بدین.

منبع FORBES